Gå til innhold

De som ikke får tegnet privat forsikring skal bare råtne i det offentlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen får ikke tegne privat helseforsikring for å sikre oss mot økonomisk ruin ved sykdom. Jeg er 42 og fikk brystkreft som 33-åring. Får derfor avslag på ALT av forsikring, selv diagnoser som ikke gjelder kreft fordi jeg «har en vesentlig forhøyet risiko for å bli rammet av andre livsforkortende sykdommer». Mannen er 45 og får heller ikke tegnet noen forsikringer fordi foreldrene hans har kreft, MS og Parkinson. Han får avslag fordi han har en «genetisk forhøyet disposisjon» ……… Vi får altså ikke sikret oss mot sykdom og vårt eneste håp er å håpe at vi ikke blir rammet av sykdom og ender opp i den milelange offentlige køen. Norge!!! ❤️

Anonymkode: 4b55f...0d1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon som dere. Men har vært gjennom den offentlige køen i det Norske helsevesenet, og det fungerte utmerket. Det eneste som er synd med at jeg ikke hadde tegnet forsikring før dette skjedde, er at jeg har gått glipp av en del forsikringspenger som jeg kunne fått utbetalt.

Så kan vel bare anbefale alle å prioritere å tegne forsikringer!

Anonymkode: 4e035...1ed

Skrevet

Mamma kjøpte meg barneforsikring fra jeg var liten, og når det gikk ut så ble det byttet med behandlingsforsikring som sikrer meg rask behandling i privat helsevesen. Jeg forstår at dette ikke gir meg noe penger, og at det bare er en helseforsikring som bare sikrer meg rask helsehjelp.

Men jeg har hørt at folk får veldig høy prioritet og rask behandling i det offentlige ved f.eks. kreft, så jeg har lurt på om alle de her forsikringene faktisk er nødvendig?

Jeg har også livsforsikring, ulykkesforsikring, reiseforsikring, innboforsikring o.l.

Anonymkode: 37809...d38

• Liker 1
Skrevet

Forsikringsselskapene driver ikke veldedighet. De har klare statistikker for hvor lønnsomt det er å forsikre deg og dine. De forstår tegningen nå du ønsker en slik forsikring og er enten i faresonen eller kanskje til og med sitter å spekulerer på hvordan du kan få utløst forsikringspremien.

Det er nok mange som prøver å svindle, og det vet forsikringsselskapene. Derfor vil de holde seg til den gruppen mennesker som er mindre risiko for å utløse forsikringspremien. Friske folk som ikke har noen særlige sykdommer er nok målgruppen og de er ofte folk som bare vil ha forsikringen som en trygghet og ikke som en spekulativ investering som de har planer om å utløse.

Anonymkode: 45018...466

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man må tegne slike forsikringer når man er ung og frisk (tidlig i 20-åra), ikke vente til man er middelaldrende og syk.

Anonymkode: 8928f...315

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forsikringsselskapene driver ikke veldedighet. De har klare statistikker for hvor lønnsomt det er å forsikre deg og dine. De forstår tegningen nå du ønsker en slik forsikring og er enten i faresonen eller kanskje til og med sitter å spekulerer på hvordan du kan få utløst forsikringspremien.

Det er nok mange som prøver å svindle, og det vet forsikringsselskapene. Derfor vil de holde seg til den gruppen mennesker som er mindre risiko for å utløse forsikringspremien. Friske folk som ikke har noen særlige sykdommer er nok målgruppen og de er ofte folk som bare vil ha forsikringen som en trygghet og ikke som en spekulativ investering som de har planer om å utløse.

Anonymkode: 45018...466

Nettopp! 
Blir som å ikke forsikre huset når det er nytt, men vente til det er både fukt, sopp og ulmebrann… Da er det for sent. Konseptet er jo å forsikre seg mot noe som KAN skje, ikke det som allerede HAR SKJEDD. 

Anonymkode: 449e6...20d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke denne klagingen på KG for tiden at man ikke får helse/uføreforsikringer fordi man er syk, selvfølgelig får man ikke forsikring etter at skaden er skjedd! Du får ikke forsikring mot brann etter at huset står i lys lue heller. Forsikring er noen man må bruke penger på FØR man blir syk. Jeg tegnet uføreforsikring da jeg var 25 og frisk, ble latterliggjort at så mange for å bruke penger på det. Når jeg nå er 45 og folk rund meg begynner å feile diverse, så stilnet den kritikken gitt. 

For øvrig behandles hverken parkinson eller ms i det private, uavhengig av forsikring må du i det offentlige. kreft behandles i pakkeforløp og går kjapt, og vi har både sykepenger, aap, ufør og diverse stønader for de som er for syke tli å jobbe i dette landet. 

Anonymkode: 864e8...2b7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er du egentlig redd for? Helseforsikring dekker først og fremst "upraktiske" sykdommer og plager, får du en alvorlig sykdom vil du ikke ha bedre sjanser til å overleve pga helseforsikring. Men får du et vondt kne får du kanskje behandling raskere med forsikring enn uten. 

Økonomisk ruin? 

Vær glad du bor i Norge hvor det faktisk ikke er noen krise at du ikke har helseforsikring. Jeg nærmer meg også 40, kan fint få helseforsikring, men står over. Det er unødvendig. 

Anonymkode: 724e3...fc8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man må tegne slike forsikringer når man er ung og frisk (tidlig i 20-åra), ikke vente til man er middelaldrende og syk.

Hjelper lite hvis man har foreldre med noe eller foreldre ikke tegnet for deg i barndommen. Noen har aldri et alternativ. 

Anonymkode: 8ea61...525

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper lite hvis man har foreldre med noe eller foreldre ikke tegnet for deg i barndommen. Noen har aldri et alternativ. 

Og derfor har vi en offentlig, tvunget forsikringsordning.

• Liker 1
Skrevet
Spissrotte skrev (1 minutt siden):

Og derfor har vi en offentlig, tvunget forsikringsordning.

Ja, og det er flott det altså. Men, det skaper jo et stort skille mellom folk at det finnes så mye privat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og det er flott det altså. Men, det skaper jo et stort skille mellom folk at det finnes så mye privat. 

Ja, når vi har så mange politikere som er imot offentlig finansiering av private helsetjenester så blir det fort slik at vi får denne klasseforskjellen hvor noen har råd til å kjøpe helsetjenester andre aldri vil få tilgang til.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mamma kjøpte meg barneforsikring fra jeg var liten, og når det gikk ut så ble det byttet med behandlingsforsikring som sikrer meg rask behandling i privat helsevesen. Jeg forstår at dette ikke gir meg noe penger, og at det bare er en helseforsikring som bare sikrer meg rask helsehjelp.

Men jeg har hørt at folk får veldig høy prioritet og rask behandling i det offentlige ved f.eks. kreft, så jeg har lurt på om alle de her forsikringene faktisk er nødvendig?

Jeg har også livsforsikring, ulykkesforsikring, reiseforsikring, innboforsikring o.l.

Anonymkode: 37809...d38

Kreft er pakkeforløp og der går det raskt for alle å få behandling. 

Det er heller når en får kne, rygg, skulder skader og andre skader som en kan leve greit med men ikke nødvendigvis klarer å være i jobb med at en privat helseforsikring kan hjelpe deg med å få behandling og evt operasjon i privat regi i stedet for å vente i kø på offentlig hjelp.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Foreldre bør tegne helseforsikring på sine barn som kan videreføres som voksen, det kan allerede være for seint for mange allerede ved en alder på 20år

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det skaper jo ikke ett så stort skille, desto flere som har mulighet for å få hjelpen privat, desto flere går også ut av køen for offentlig hjelp.

Men en må såklart passe på så vårt helsesystem ikke blir like ille som i USA, der det kun er det private som har råd til god kompetanse og det beste utstyret.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg og mannen får ikke tegne privat helseforsikring for å sikre oss mot økonomisk ruin ved sykdom. Jeg er 42 og fikk brystkreft som 33-åring. Får derfor avslag på ALT av forsikring, selv diagnoser som ikke gjelder kreft fordi jeg «har en vesentlig forhøyet risiko for å bli rammet av andre livsforkortende sykdommer». Mannen er 45 og får heller ikke tegnet noen forsikringer fordi foreldrene hans har kreft, MS og Parkinson. Han får avslag fordi han har en «genetisk forhøyet disposisjon» ……… Vi får altså ikke sikret oss mot sykdom og vårt eneste håp er å håpe at vi ikke blir rammet av sykdom og ender opp i den milelange offentlige køen. Norge!!! ❤️

For det første så er dere begge dekket av folketrygden. Det vil si at dere:

A) får nødvendig behandling når sykdom oppstår (er det av mindre alvorlig art, som et vondt kne, kan det riktignok være noe ventetid). Dere får også 100% av lønnen deres opptil 6G (rett over 700 000kr) dekket i inntil 12 mnd.

B) Dersom dere blir arbeidsinvalide / uføre, så får dere dekket 66% av dagens lønn (inntil 6G) fra og med måned 13 og helt frem til dere er pensjonister. Etter dette vil dere motta pensjon som alle andre frem til dere dør.

Så her skjønner jeg ikke helt hva du er redd for?

Så finnes det riktignok 2 typer forsikringer man kan kjøpe i tillegg, men som dere ikke lenger kvalifiserer til, hovedsaklig pga. alder (jeg har selv samme type sykdom i min familie og fikk likevel forsikring uten problemer da jeg var 27).

Den ene er en behandlingsforsikring hvor man slipper kø, ofte litt misvisende kalt «privat helseforsikring».
Dog så understreker jeg at dersom man er alvorlig syk, så får man umiddelbart hjelp i det offentlige!

Den andre er uførepensjon, hvor tanken er å tette det gapet som er fra 100% og ned til 66% av dagens lønn (som forklart over), dersom man blir varig ufør. At man ikke har tenkt på dette før man er godt oppe i 40-åra, kan man nesten ikke skylde på «samfunnet / systemet» for.

Dere vil trolig måtte gå en del ned i levestandard den dagen uhellet (gud forby) skulle være ute. Men storsamfunnet tar likevel bedre vare på dere enn noe annet land på planeten! Det er heldigvis også lite sannsynlig at dere begge blir uføre, så her er det lite å klage over.

Man kan dessuten når som helst betale for en MR eller lignende i spesialisthelsetjenesten, dersom ventetiden i det offentlige er et så stort problem for deg. Da får du time på dagen. Dette vil nok i snitt også være billigere enn å ha den forsikringen som du ønsker når du er over 40 år, da er den nemlig veldig dyr.

Med mindre du til stadighet trenger nye undersøkelser naturligvis.

Endret av Plenum77
  • Liker 4
Skrevet

Du kan selvassurere deg. Du sparer penger, setter dem i fond, og lar summen være din forsikring. Sannsynligvis blir den ikke brukt, men den vokser og er fin å ha, og kan brukes på andre ting dersom «forsikringen» ikke trengs eller summen blir for høy. Mange som gjør dette, særlig selvstendig næringsdrivende som ikke er godt beskyttet av velferdssystemet vårt. 

Anonymkode: e4293...9ba

• Liker 1
  • Nyttig 4
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 2.34):

Spar selv istedenfor. Bare tull med de forsikringene. Norge har et godt helsesystem.

Anonymkode: 119f9...b59

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 2.34):

Hvorfor forsikra du deg ikke lenge før 33? Du burde gjort det da du ble myndig om ikke foreldrene dine forsikra deg

Anonymkode: af313...627

Skrevet

Jeg har akkurat operert for kreft. Det var 4 uker ventetid etter diagnosen ble satt. De ukene trengte jeg til å forberede meg og familien. Det var også en del tester og prøver som ble tatt i løpet av disse fire ukene. Syns de har vær kjappe. Jeg får veldig god oppfølging. 

Anonymkode: 07a6f...840

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 6.35):

Og av og til hjelper det ikke å være tidlig ute.

Da jeg som 18-åring var fersk ute i arbeidslivet, og ville tegne uføreforsikring fikk jeg ikke nei, men fikk et tilbud som var nesten en årslønn for meg på det tidspunktet. 

Grunnen var at jeg fikk en kronisk sykdom da jeg var 8 år som økte sannsynligheten for arbeidsuførhet. 

Jeg prøvde opprette uføreforsikring på nytt 10 år senere, men også da var prisen høyere enn jeg hadde mulighet til å betale. 

Jeg ble ufør, men det var nesten 35 år senere enn da jeg prøvde første gang. 

Anonymkode: 8f498...2d7

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Og av og til hjelper det ikke å være tidlig ute.

Da jeg som 18-åring var fersk ute i arbeidslivet, og ville tegne uføreforsikring fikk jeg ikke nei, men fikk et tilbud som var nesten en årslønn for meg på det tidspunktet. 

Grunnen var at jeg fikk en kronisk sykdom da jeg var 8 år som økte sannsynligheten for arbeidsuførhet. 

Jeg prøvde opprette uføreforsikring på nytt 10 år senere, men også da var prisen høyere enn jeg hadde mulighet til å betale. 

Jeg ble ufør, men det var nesten 35 år senere enn da jeg prøvde første gang. 

Anonymkode: 8f498...2d7

Så forsikringen hadde rett med å ikke ta risikoen. 

Anonymkode: 2264e...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...