Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok ei helg uten planer, og tårene sitter løst. Har virkelig prøvd å ta kontakt med folk jeg kjenner, både gamle bekjentskap og kollegaer men det passer ikke for noen. Skjønner jo at folk har planer i helgene selv om ikke jeg har det. Jeg lurer på hva dere andre ensomme gjør i helgene? Hvordan få tiden til å gå uten at de negative tankene får ta over?

Anonymkode: 0ae71...28c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør ting hjemme. Ekstra rydding i skuffer og skap. Baker kake eller legger ned ekstra tid i middag. Leser bøker, trener, strikker og er mye på nett. Følger diverse grupper på fb om det å reise. 

Anonymkode: 323d4...8ee

• Liker 3
Skrevet

Mye håndarbeid, som brodering, hekling, og strikking. Spiller spill, ser på tv serier/youtube, også tar jeg gjerne hunden på ekstra lange turer i helgene. Har også blitt glad i lego, og scrapbooking. 

• Liker 1
Skrevet

Syns du får gode forslag over 😊 Syns du er flink som tar kontakt med andre og prøver å få til noe.

Ikke det du spør om, men jeg lurer på om du spørr i god tid i forveien? Jeg har nok i perioder vært en av de som kan virke veldig opptatt men som ikke nødvendigvis var det. Merket spesielt en venninne irriterte seg over at jeg "aldri" hadde tid. Hun spurte gjerne samme dag/maks to dager før og da hadde jeg oftest planer. Viss hun heller hadde spurt når det passet så hadde jeg nok av ledige dager/helger jeg og. Nå kan det selvfølgelig være dette ikke gjelder deg.

Anonymkode: fcbab...fa9

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Syns du får gode forslag over 😊 Syns du er flink som tar kontakt med andre og prøver å få til noe.

Ikke det du spør om, men jeg lurer på om du spørr i god tid i forveien? Jeg har nok i perioder vært en av de som kan virke veldig opptatt men som ikke nødvendigvis var det. Merket spesielt en venninne irriterte seg over at jeg "aldri" hadde tid. Hun spurte gjerne samme dag/maks to dager før og da hadde jeg oftest planer. Viss hun heller hadde spurt når det passet så hadde jeg nok av ledige dager/helger jeg og. Nå kan det selvfølgelig være dette ikke gjelder deg.

Anonymkode: fcbab...fa9

Foreslo du da en annen dag, en som passet for deg, for henne? Det prøver jeg å være bevisst på dersom jeg må avslå et forslag.

Gå tur, vær turist i egen by, besøk et museum, ta en tur på kafé med en bok, rydd og vask hjemme, planlegg og kjøp inn til god middag, se en serie.

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er du flink å ta kontakt i forkant av helgene? Jeg må ofte avtale minst en uke eller mer i forkant pga barn etc. Ofte må det koordineres med hvem en kan møte når🤷🏻‍♀️😅

Og så er det helger ingen kan eller jeg ikke orker. Da driver jeg med hobbyen min eller tar en rolig kveld med litt vin og film/serie. Noen ganger ender jeg opp i lange tlf samtaler med venninner som bor i andre steder av landet.

Skrevet

Tillatt deg selv å gjøre noe kjekt. Kos deg alene. Ikke tenk at du er alene og derfor ikke fortjener å ha det gøy. 

Gå en lang tur. Lag god mat, gjerne ble litt tidkrevende hvis du liker å lage mat. Les bok, dra på biblioteket, sjekk ulike arrangementer i området ditt, helgetur alene, ta massasje, tren, yoga, meditasjon, lag noe hobby hjemme (kanskje julepynt), bli frivillig eller besøksvenn. 

Anonymkode: 5a94c...484

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 0.05):

Jeg lurer på hva dere andre ensomme gjør i helgene? Hvordan få tiden til å gå uten at de negative tankene får ta over?

Sover lenge. Ser en film i senga.

Står opp. Rer opp senga og lufter ut. 
Går på badet og vasker ansikt/pusser tenner.

Spiser frokost foran TV.

Går på trening og bruker god tid.

Dusjer der og. Sparer penger.

Kommer hjem og spiser.

Går på butikken og handler.
Hjemme tørker jeg litt støv, vasker kjøleskap osv. Leser litt på studiet.

Ettermiddag og kveld blir det sofa, TV titting av en eller annen serie eller film, og enkel mat. Strikker litt samtidig.

Legger meg så tidlig som mulig, så fort jeg er trøtt, sånn at en ny dag begynner.

Søndag er ganske lik. Tar ansiktsmaske og selvpleie istedenfor handletur på butikken. Går tur på ettermiddagen.

Kan gå hele helger uten at jeg snakker med noen. Må trene for å holde de vonde tanken vekke.

Og ja, ser litt på snapper jeg får av folk da som er på fest og gudvethva.

Anonymkode: cd5f8...938

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nok ei helg uten planer, og tårene sitter løst. Har virkelig prøvd å ta kontakt med folk jeg kjenner, både gamle bekjentskap og kollegaer men det passer ikke for noen. Skjønner jo at folk har planer i helgene selv om ikke jeg har det. Jeg lurer på hva dere andre ensomme gjør i helgene? Hvordan få tiden til å gå uten at de negative tankene får ta over?

Jeg tror det viktigste er at du trives i ditt eget selskap. Dersom du inviterer, så gjør det litt frem i tid. (Folk legger som regel planer langt frem i tid.) Dersom det er ting du har lyst til å finne på men synes det er litt ugreit å gjøre det alene, så gjør det likevel.  Det være seg å dra på en reise, eller et kafébesøk feks. Skaff deg hobbys eller lignende hvor du kan treffe/få nye venner.

Endret av Rødstrupa
Skrevet

Sett opp lister på hva du vil gjøre senere i livet, eller snart,hva du er genuint interessert i, hvor du også kan treffe nye folk,med håp og interesse, ikke bare for å klamre deg til noen, men fordi du treffer hyggelige folk der. Rette opp følelsen uten å fornekte den, det er jo helt naturlig for oss mennesker å ville ha tilhørighet, møte mennesker. Det kan bare ta litt tid noen ganger. Bygge opp en sfære rundt deg selv over tid som du virkelig vil satse på.

Tenk på så mange andre som er i samme situasjon, og tenk på alle de som har plenty mennesker rundt seg, som føler seg fanget og ensomme i det. Ikke med skadefro, men det er jo en tanke du kan ha når du sitter solo på kafé, museum, svømmehall, bibliotek, konsert, kino, løpetur, gåtur og møter folk " i flokk". Kanskje er de alene i morgen på samme vis, hvis det er slik at du tenker at alle andre er samlet. Det stemmer ikke. Veldig mange er alene i byene.

Gå turer, lese bøker, lese tidskrifter og blader på biblioteket, teste ut noen nye retter, se nye sider av byen, ta et glass øl eller glass hvitvin ute, eventuelt bare kjøpe sprudlevin til seg selv. 

Skrevet

Jeg liker å gå ut på byn bare for å danse. Det gjør jeg ofte alene hvis jeg ikke finner noe annet å gjøre på. Tar det som en gøyal treningsøkt. 

Andre ting jeg pleier å gjøre når jeg er alene er å gå lange turer på dagtid, og bestille tid i badstue på fjorden på kvelden, gå på konsert, være gjemme og sette på en god film, finne frem en skål med godteri og et glass med noe godt i, kjøre langtur og høre på lydbok, rydde det rotet som typisk ligger i årevis på loftet, vindus-shoppe og gå på kafe. 

Det er uendelig med ting du kan gjøre alene. Men mye handler om å finne gleden i eget selskap. 

Anonymkode: 7d8e9...feb

• Liker 2
Skrevet

Eller velvære-dag, ta på seg ansiktsmaske,  trene litt, sykkeltur, se på områder å bo i på sikt etc. Gjøre greier som bygger deg opp. 

Skrevet

Jeg vet ikke h or du bor, men i mange større byer har de typisk alene/singel-arrangementer. Sip and print, hvor man deler god vin mens man maler, strikkekafe med samme konsept. Fellesturer i skog og mark, singelnights på restaurant. Har du prøvd noe av dette? Det er faktisk ganske gøy, og perfekt plass å treffe andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke h or du bor, men i mange større byer har de typisk alene/singel-arrangementer. Sip and print, hvor man deler god vin mens man maler, strikkekafe med samme konsept. Fellesturer i skog og mark, singelnights på restaurant. Har du prøvd noe av dette? Det er faktisk ganske gøy, og perfekt plass å treffe andre. 

For mange kan det virke veldig kleint og kunstig, kanskje bedre å gå på en bokpresentasjon, foredrag, kurs eller noe der fokus er å gjøre noe, så blir en kjent naturlig. Men der er vi forskjellige! Jeg tror bare ikke det nytter å late som om en ikke ønsker å bli kjent med nye funker, venninner og kamerater på nye steder gjør at en kan finne på noe, og så treffer en nye etc. Men det er jo greit å være et sted der man skal være over tid da! 

Skrevet

Den boken Naiv super er faktisk veldig morsom. Det å innse situasjonen, selv om den fyren var ekstrem, men med litt humor, nå må jeg tenke nytt her etc. Noen ganger må man bare bygge på, på nytt. Faktisk så gjør man det meste i livet solo, man er grunnleggende alene, men en trenger ikke være ensom. Er man ensom når man gjør noe alene, kan det også være at en er ensom når man gjør noe med flere, fordi man er så redd for å være ensom, slik at en klamrer seg til det ikke å være alene. Men klarer en å virkelig kose seg alene, vil en aldri være så ensom sammen med andre, fordi en ikke er ensom selv om en er alene, eller sammen med andre.

Men man bør jo strekke hånden ut til de en virkelig vil bli kjent med, vise ordinært initiativ, og jeg tenker ikke kjæresteforhold i første rekke. 

Men nå er min tid som hobbypsykolog over her!

Skrevet

Jeg går på biblioteket, leser, lærer språk osv. Hører mye på podcast hjemme bare for å ha noen stemmer rundt meg, har perioder hvor jeg lytter til de samme folka og føler nesten at det blir kjentfolk som prater rundt meg. 

Hva er det du foreslår for folk? Ofte er det lettere å foreslå mindre tidkrevende ting enn å gå ut, reise på kino osv. Spør om du kan stikke innom på en kaffe og skravle litt. Har du venner med hund så vil de helt sikkert ta en gåtur i lag med noen. 

Tror vi bare må innse at folk med familie gjerne vil tilbringe helgen med samboer og barn, kanskje må de i en bursdag eller besøke svigers. Så mitt beste tips til å få noen til å si ja er å ikke spørre om de blir med ut og spiser eller går på konsert, men heller bare komme innom. 

Anonymkode: 0ea28...8b1

Skrevet

Og være glad for at du i allefall ikke har fiendtlige folk rundt deg, det finnes ikke noe mer helseskadelig enn det. Velmenende folk mot alle! 

Skrevet
Rødstrupa skrev (1 time siden):

Jeg tror det viktigste er at du trives i ditt eget selskap. Dersom du inviterer, så gjør det litt frem i tid. (Folk legger som regel planer langt frem i tid.) Dersom det er ting du har lyst til å finne på men synes det er litt ugreit å gjøre det alene, så gjør det likevel.  Det være seg å dra på en reise, eller et kafébesøk feks. Skaff deg hobbys eller lignende hvor du kan treffe/få nye venner.

Hvis jeg spør om en helg litt frem i tid , så får jeg svar som "må se det ann", "kan vi snakkes litt nærmere den helgen " etc. 

Jeg har bedt ei "venninne" 5 ganger siste mnd...5 avslag. Hun har ikke foreslått ny dato eller noen.  Hun bor 5 min gange unna...  om vi kunne møtes og tatt en tekopp her eller der...men nei. 

Anonymkode: d177d...900

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis jeg spør om en helg litt frem i tid , så får jeg svar som "må se det ann", "kan vi snakkes litt nærmere den helgen " etc. 

Jeg har bedt ei "venninne" 5 ganger siste mnd...5 avslag. Hun har ikke foreslått ny dato eller noen.  Hun bor 5 min gange unna...  om vi kunne møtes og tatt en tekopp her eller der...men nei. 

Uff, leit når det blir sånn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da har du spurt henne. Du må ikke være redd for å spørre neste du vil møte! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...