Gå til innhold

Veldig tynn hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hunden min på 9 måneder er ganske tynn. Jeg vet mange sier at det er bedre at hunden er litt for tynn enn litt for tykk, men ho her er alt for tynn. Når jeg kan kjenne ribbeina hennes og noe knokler bak foran halen der, og i tillegg får kommentarer av fremmede på gaten av at hunden min er veldig tynn, nei da må jeg jo gjøre noe for at ho legger på seg litt mer. Jeg har begynt å gi henne litt mere mat for å se om det kan gi noe positiv effekt, men det har ikke hjulpet noe fram til nå. Ho spiser godt og de daglige mengdene ho skal ha, så det er ikke det det står på. Må også nevne at ho er svært aktiv rase så det forklarer vell hvorfor, men likevel ho er for tynn. Noen tips?

Anonymkode: be00b...afd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal kunne kjenne ribben og knokler ved halen på de fleste raser. Er du usikker på om hun er for tynn så ta en helsesjekk hos veterinær. Koster ikke all verden og du får et rett svar, folk på gata sier mye rart. Moren min synes f.eks min schæfer er aaaaalt for tynn, ved vaksinering gav dyrlegen perfekt bodyscore. 

Anonymkode: c3106...7e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville som nevnt over spurt dyrlegen. Jeg fikk kommentar på at min var for tynn av en erfaren oppdretter, dyrlegen så på henne et par dager senere og sa hun var slank men fin.

Skrevet

Ja jeg ser hvordan dere tenker men jeg kjenner ribbeina og knoklene så alt for godt, mer enn jeg kan huske at jeg gjorde med den forje (av samme rase og kjønn) Det bekymrer meg og føles ikke normalt. Når jeg sammenligner ho med andre slanke hunder av samme rase og kjønn er de ikke så tynne i den grad som min. 

Skrevet

Det er ikke uvanlig at hunder i den alderen blir tynne. Hormoner og unghund i kombinasjon, kan gjøre at de blir tynne og hengslete. Min var også sånn i den alderen 😊 

Om hunden virker frisk og har en god allmenntilstand, så hadde jeg ikke vært så bekymret 😊 Men om du er usikker, så kan det sikkert være lurt å ta en prat med dyrlegen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med veterinær eller kanskje oppdretter kan hjelpe. 

Skrevet

Min hannhund er alltid slank, men når han var på sitt mest virile ble han litt for tynn, spesielt kjente jeg bena ved haleroten. Ga bare mer mat (mer enn hva den daglige rasjonen tilsa). Husk de bare er veiledende. Tispen min må ha litt under anbefalt da hun er av den mer bedagelige typen. Uansett greit å ta en sjekk for innvollsorm ol om hunden ikke går opp i vekt selv om du legger deg over anbefalt foringsmengde. Jeg gir råfor, greit om hunden er kresen/matlei.

Anonymkode: 077fd...6af

• Liker 2
Skrevet

Vom er kaloririkt, kanskje det hadde vært noe

Skrevet
Hmmmmmm skrev (På 12.11.2023 den 0.31):

Vom er kaloririkt, kanskje det hadde vært noe

Hvor mye koster vom? Er det dyrere enn vanlig tørr for?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjøper kjøttboller på musti 79kr for 1 kg. Synes de er bedre kvalitet enn vom. Hunden skal ha 2% (3% av liten rase og opp mot 5% for valp) av kroppsvekt daglig i vom om du fullforer med det.

Anonymkode: 077fd...6af

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøper 2,5 kg med boller for 135 kr på en dyrebutikk. Hvis de har kun 500 g posene, så kan de bestille opp. Felleskjøpet har har også. Men krever 199 kr for 2,5 kg. Vom kommer i karbonader, kjøttboller og pølser. Alt ettersom hvor mye hunden spiser. Jeg har en liten og en mellomstor rase. De får boller. 

Skrevet

Vet ikke åssen det er men min katt pleier og blåse seg opp til tider så hun ser feit og fin ut andre ganger så kjenner jeg ribbein hun er nå 17.5 år og har alltid gjort det vinterpelsen hjelper på 😻🐕

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjøper pølser på 6 kg til 170 kr. Deler opp og fryser i dagsporsjoner. Kjøper på en lokal butikk, men finnes og på felleskjøpet til cirka samme pris. 

Har mellomstor rase (23 kg) og gir 500-600 g per dag hvis jeg fullforer på vom. Men min er kresen så varierer mellom vom og tørrfor. 

Skrevet

Det som står på pakka er veiledende. 2-åringen min spiser 50% mer enn han skal og er allikevel tynn, men jeg får ikke i han mer. 8-åringen får bare 80% av hva han skal ha for å ikke bli tykk. Dersom hunden din faktisk er tynn og har god matlyst: gi mer mat. 

Anonymkode: 83299...8c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 14.52):

Vom er rimeligere om du kjøper i større mengder, de små kjøttbollene er dyre kontra å kjøpe store pølser. Sjekk med din lokale dyrebutikk, somregel noen tilbud som eks 10 pølser til 199 eller 3x6 kg til rundt 350 kr. 

Skrevet

Du er bekymret, men har enda ikke tatt den med til veterinæren?

Anonymkode: f0032...960

Skrevet

KAN jo være at hun har noen sykdom som gjør at hun ikke legger på seg. En parasitt eller noe som spiser opp maten hennes i magen. Ta henne til lege... 

Anonymkode: b85c0...7e8

Skrevet

Har du gitt ormekur?

ellers kan du kanskje prøve å øke litt mer på maten.

Anonymkode: 76226...0bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...