AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #1 Del Skrevet 11. november 2023 Tenker på å starte egen bedrift sammen med en jeg jobber godt med. Vi har en god idé på tjeneste og ganske bra nettverk. Stereotypen av en gründer er en som jobber døgnet rundt og setter parforhold og familieliv på spill. Vi ønsker ikke gjøre det, men ønsker derimot en jobb som gir mulighet for et bedre privatliv enn å være en overarbeidet ansatt med altfor mange oppgaver og en stressende og rigid hverdag. Er det noen som har startet selv som har gode tips å dele? Hva er viktig å ha på plass fra start? Hvordan være mest mulig effektiv? Hvordan raskest mulig få en cashflow? Tips til verktøy og tjenester? Blir glad for alle råd! Anonymkode: c9c25...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #2 Del Skrevet 11. november 2023 Det er mye mer jobb enn man klarer å se for seg. Er så mye lover og regler man skal sette seg inn i, i den bransjen man er i. Så min første tanke er ikke gjør det. Men hvis dere er seriøse så er første tanke å snakke med en regnskapsfører. Dem kan anbefale kurs og slik dere kan ta. Anonymkode: 28cbe...cbe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spissrotte Skrevet 12. november 2023 #3 Del Skrevet 12. november 2023 Ikke gjør det med kollegaer, bekjente etc. Gjør det for deg selv. Mengden med arbeid kan variere veldig etter kostnadsnivå og hvor lite du tåler å tjene en periode. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #4 Del Skrevet 12. november 2023 Hvis du er så nybegynner og usikker at du spør om dette på Kvinneguiden vil jeg anbefale deg å heller kjøpe noen kurs eller ta studiepoeng på BI. En ting er at du ikke klarer tenke frem til svarene selv, en annen ting er at du virker ikke spesielt kritisk til hva slags svar du kan få, når du stiller spørsmålet på Kvinneguiden…. du har jo ikke sjans til å avgjøre om svarene du får er bra eller ikke? Anonymkode: 347cb...df6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #5 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du er så nybegynner og usikker at du spør om dette på Kvinneguiden vil jeg anbefale deg å heller kjøpe noen kurs eller ta studiepoeng på BI. En ting er at du ikke klarer tenke frem til svarene selv, en annen ting er at du virker ikke spesielt kritisk til hva slags svar du kan få, når du stiller spørsmålet på Kvinneguiden…. du har jo ikke sjans til å avgjøre om svarene du får er bra eller ikke? Anonymkode: 347cb...df6 Hehe, jeg måtte nesten le litt av dette svaret. Selvfølgelig vil jeg ikke starte firma basert på råd fra KG alene. Jeg har faktisk gått kurs, vært på foredrag, lest meg opp på teorien, undersøkt endel tjenester osv. Likevel synes jeg faktisk at det kunne være verdt å spørre her, for det er endel kloke folk som henger på KG! Jeg spurte også spesifikt om råd fra folk som har startet firma selv. Så er det selvsagt opp til meg og min partner å vurdere om tipsene høres fornuftige ut for oss eller ikke. Jeg antar at du har eget firma, siden du svarte. Har du noen tips? Jeg er altså interessert etter konkrete tips, og for å presisere det man gjerne ikke lærer på BI. F.eks hvilket program/app er best for å føre timer? Er Fiken og Folio greit å bruke til økonomien, eller foretrekker du tradisjonell bank og regnskapsfører? Hva er de største tidstyvene, og finnes det noen tjenester som hjelper deg å spare tid? Er det verdt å bruke penger på kontorplass hos en inkubator/co-working space? Osv osv. Anonymkode: c9c25...4b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #6 Del Skrevet 12. november 2023 Spissrotte skrev (1 time siden): Ikke gjør det med kollegaer, bekjente etc. Gjør det for deg selv. Mengden med arbeid kan variere veldig etter kostnadsnivå og hvor lite du tåler å tjene en periode. Takk for svar! Ja, det er nok en fare å starte sammen med en bekjent. Samtidig kan det være godt å ha noen å sparre med. Hvilke er de største potensielle konfliktområdene, tenker du? Vi holder på å utarbeide en avtale oss i mellom, for å minimere sjansen for konflikt. Anonymkode: c9c25...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #7 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er mye mer jobb enn man klarer å se for seg. Er så mye lover og regler man skal sette seg inn i, i den bransjen man er i. Så min første tanke er ikke gjør det. Men hvis dere er seriøse så er første tanke å snakke med en regnskapsfører. Dem kan anbefale kurs og slik dere kan ta. Anonymkode: 28cbe...cbe Takk for tips! Vi har en regnskapsfører min kompanjong har brukt før. Skal ta en prat med han. Anonymkode: c9c25...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #8 Del Skrevet 12. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hehe, jeg måtte nesten le litt av dette svaret. Selvfølgelig vil jeg ikke starte firma basert på råd fra KG alene. Jeg har faktisk gått kurs, vært på foredrag, lest meg opp på teorien, undersøkt endel tjenester osv. Likevel synes jeg faktisk at det kunne være verdt å spørre her, for det er endel kloke folk som henger på KG! Jeg spurte også spesifikt om råd fra folk som har startet firma selv. Så er det selvsagt opp til meg og min partner å vurdere om tipsene høres fornuftige ut for oss eller ikke. Jeg antar at du har eget firma, siden du svarte. Har du noen tips? Jeg er altså interessert etter konkrete tips, og for å presisere det man gjerne ikke lærer på BI. F.eks hvilket program/app er best for å føre timer? Er Fiken og Folio greit å bruke til økonomien, eller foretrekker du tradisjonell bank og regnskapsfører? Hva er de største tidstyvene, og finnes det noen tjenester som hjelper deg å spare tid? Er det verdt å bruke penger på kontorplass hos en inkubator/co-working space? Osv osv. Anonymkode: c9c25...4b9 Jeg bruker Fiken uten Folio. Er veldig fornøyd. Folio har jeg ikke testet men siden Fiken integrerer det så tett så tipper jeg at det funker veldig bra. Alt annet Fiken han er i alle fall veldig bra. Jeg gjør også timeføring i Fiken med en egen modul som generer fakturagrunnlag. Veldig enkelt. Også årsavslutninger og skattemelding. Det er generelt et veldig godt produkt for små og mellomstore bedrifter. Men det finnes nok andre som sikkert også gjør jobben bra. Jeg vet mange også er fornøyd med Tripletex. Om du har behov for regnskapsfører eller ikke er vanskelig å svare på. Det kommer helt an på omfanget av driften og hvor mye økonomi du kan selv. Anonymkode: 46f41...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #9 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg bruker Fiken uten Folio. Er veldig fornøyd. Folio har jeg ikke testet men siden Fiken integrerer det så tett så tipper jeg at det funker veldig bra. Alt annet Fiken han er i alle fall veldig bra. Jeg gjør også timeføring i Fiken med en egen modul som generer fakturagrunnlag. Veldig enkelt. Også årsavslutninger og skattemelding. Det er generelt et veldig godt produkt for små og mellomstore bedrifter. Men det finnes nok andre som sikkert også gjør jobben bra. Jeg vet mange også er fornøyd med Tripletex. Om du har behov for regnskapsfører eller ikke er vanskelig å svare på. Det kommer helt an på omfanget av driften og hvor mye økonomi du kan selv. Anonymkode: 46f41...f77 Takk for deling av erfaring! Tenker vi går for Fiken + Folio, ser veldig greit ut. Hørtes veldig bra ut med timeføringsmodul! Den skal jeg sjekke ut. Vi får vurdere om vi kobler på en regnskapsfører som rådgiver i første omgang. Anonymkode: c9c25...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå