Gå til innhold

Jødekaker og negerboller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan det ha seg at jødekaker er tillat å si, mens negerboller er forbudt? Er ikke dette veldig dobbeltmoralsk? Begge deler er jo navn på etnisiteter? 

Anonymkode: d5274...801

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint om du kan oppgi kilde på at det er forbudt å si negerboller. Takk på forhånd.

Anonymkode: 4a63c...512

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jødekake er laget av en jødisk oppskrift. Negerbolle er bare et språkord. Så det er forskjellig

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan det ha seg at jødekaker er tillat å si, mens negerboller er forbudt? Er ikke dette veldig dobbeltmoralsk? Begge deler er jo navn på etnisiteter? 

Jødekake er ikke tillat lenger

Anonymkode: 84653...36f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fint om du kan oppgi kilde på at det er forbudt å si negerboller. Takk på forhånd.

Anonymkode: 4a63c...512

Trenger da ikke kilder på det? Om man ikke er helt fraværende da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (7 minutter siden):

Neger er et nedlatende og uønsket begrep, jøde er et helt uproblematisk ord.

På skolen min er "jøde" skjellsord nummer 1 blant guttene.

Anonymkode: 7cd16...7ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At det brukes som skjellsord er en skam, men ordet i seg selv er ikke problematisk. Det er en betegnelse på personer med jødisk tro.

Endret av mirjia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jødekake er ikke tillat lenger

Jo det er det. 

Jødekake, wienerbrød, Trønderfår, Svolværpostei… ingen slike navn er rasistiske, de sier bare noe om opphavet til maten.

Anonymkode: 9ed90...119

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo det er det. 

Jødekake, wienerbrød, Trønderfår, Svolværpostei… ingen slike navn er rasistiske, de sier bare noe om opphavet til maten.

Anonymkode: 9ed90...119

https://www.nrk.no/rogaland/bakeriet-bakehuset-endra-namnet-pa-jodekake_-_-debatten-rundt-namnet-er-viktig-1.16621837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvite i Norge blir jo kalt "potet" av disse nye landsmennene som har ordet i sin makt også, men greier liksom ikke helt å bli så butthurt over det at jeg vil gjøre om språket.

Anonymkode: 2e28c...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jøde kan ikke det, mener du?

Det er et sitat fra Store norske leksikon når du slår opp ordet "neger". "Jøde" brukes nedsettende av idioter, men for de fleste av oss er det en helt uproblematisk betegnelse på personer med jødisk tro. 

Endret av mirjia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jøss.. Er det en spesialskole eller er de bare idioter?

Anonymkode: 50da2...934

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødekaker er oppfunnet av jøder. Å endre navn på dem er det samme som å prøve å skjule opprinnelsen til kakene. Altså er det nesten antisemittisk å omdøpe dem, fordi du stjeler anerkjennelsen (fortidens) jøder fortjener for kakene. 

Negerboller er så vidt jeg vet ikke oppfunnet av negrer, så å endre navn på dem har ikke like mye å si. (Selv om navnet i seg selv ikke er nedsettende). De heter nok det pga. fargen på bollene.

mirjia skrev (1 time siden):

Men om noen må ha det med teskje "neger som kan oppfattes som rasistisk og nedsettende." https://snl.no/neger

KAN, står det

Anonymkode: 16b23...5a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jødekaker er oppfunnet av jøder. Å endre navn på dem er det samme som å prøve å skjule opprinnelsen til kakene. Altså er det nesten antisemittisk å omdøpe dem, fordi du stjeler anerkjennelsen (fortidens) jøder fortjener for kakene. 

Negerboller er så vidt jeg vet ikke oppfunnet av negrer, så å endre navn på dem har ikke like mye å si. (Selv om navnet i seg selv ikke er nedsettende). De heter nok det pga. fargen på bollene.

KAN, står det

Anonymkode: 16b23...5a8

"Vil av de aller fleste oppfattes slik, med unntak av noen som insisterer på at ord aldri endrer betydning og at språket fra 50-tallet skal bevares uansett hvordan det oppleves for dem ordene brukes om", spør du meg. Det gjør du sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...