Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Usikker på hva som er helt riktig for en nyfødt, så lurer på hva dere andre bruker for å sove?

Tenker da på i forhold til nattpose, dyne osv.. og hva slags klær dere har på baby?

Anonymkode: cc937...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei,

Usikker på hva som er helt riktig for en nyfødt, så lurer på hva dere andre bruker for å sove?

Tenker da på i forhold til nattpose, dyne osv.. og hva slags klær dere har på baby?

Anonymkode: cc937...3fa

Nattpose og ullbody/ullpysj 

Hadde ikke brukt dyne til en liten baby, ungen min fikk den over hodet og lå å kava under der. Heldigvis så jeg det tidsnok🥺 

Anonymkode: f63c8...411

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde kjøpt begge deler. Brukte dynen i starten for posen var for stor. Gikk fint med dyne når hun var nyfødt, hun klarte ikke få den over hodet (dro den aldri helt opp til halsen). Aldri brukt noe mer enn bomullspysj. Eventuelt bare body, kortermet body eller bare bleie når det var for varmt med pysj. Brukte senere pose men var greit å ha en dyne tilgjengelig også :)

Anonymkode: a6cc4...d00

Skrevet

På natten brukte vi body eller pysjamas på nyfødt baby. Soving var mest inntullet som en bylt i et mykt babypledd. Hjemmestrikket eller Lille lams. Sovepose og dyne begynte vi ikke å bruke før rundt 3-4 månedersalderen.

Skrevet

Til denne tiden av året anbefaler jeg dunposen til BabyDan. Fås billig på Finn. Den har høy TOG, så baby trenger bare en lett ullbody under. 

Den har knapper på siden så man kan «kneppe» den kortere for når de er nyfødt.  Det kaan være den kanskje blir litt stor over skuldrene helt i begynnelsen, men den passer nok etter noen uker 😊

Anonymkode: 7a6d7...9cc

Skrevet

Ullpysj og nattpose 🙂 fungerer best her. Har tre. Dyne blir fort sparket av. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Til helt nyfødt syns jeg pysj og svøping i et teppe funker best. Om du skal bruke ull eller bomull kommer an på temperaturen på soverommet. Fra 2-3 mnd er natttpose og pysj fint.

Anonymkode: 888ec...c44

Skrevet

Har brukt nattpose (den fra Easygrow) og bomullspysj siden sønnen vår på 19 mnd var nyfødt, og er veldig fornøyd med det 😊 Har sluppet å bekymre oss for at han skal få dyna over hodet eller sparke den av seg og bli kald. Har aldri vært behov for ullpysj her, men sønnen vår er varm av seg, så man må rett og slett bare se an babyen og prøve og feile litt. Det viktigste er å unngå at barnet blir overopphetet, så det er frarådet å ha på noe mer enn pysj og pose (pledd eller dyne over f. eks). Vi har alltid hatt to poser, en til backup i tilfelle lekkasje, og ei dyne som kun har blitt brukt i vogna. Veldig greit å ha alternativer om uhellet er ute midt på natta.

Anonymkode: 89fcf...cef

• Liker 2
Skrevet

Brukt nattpose hele tiden, ikke dyne. Nå er han 1,5 år og fikk seg akkurat en ny nattpose.

Anonymkode: bc274...6e6

• Liker 2
Skrevet

Bruker nattpose fra HM, minste strl der er 50/56.

Anonymkode: da203...d92

Skrevet

Vår har aldri taklet pose. Så her har det blitt dyne fra første stund. Jeg festet den nederst i senga så den ikke skulle skli oppover. Brukt bomullspysj, kun bleie når det var på det varmeste i sommer (og da uten dyne eller noe). Har en baby som er veldig varm av seg. 

Anonymkode: 185d3...27e

• Liker 1
Skrevet

Lurer alltid på hvor kaldt alle disse med ullpysj har det på soverommet. Ull sover jeg bare i på hytta uten strøm til oppvarming midt på vinteren liksom.. Står jo overalt at man skal passe på at baby ikke blir for varm når den sover. Min ville kokt om den skulle sovet i ull. 

Ang størrelse på nattpose så pass på at hodet ikke kan komme ned i halsåpningen. Da er dyne tryggere :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurer alltid på hvor kaldt alle disse med ullpysj har det på soverommet. Ull sover jeg bare i på hytta uten strøm til oppvarming midt på vinteren liksom.. Står jo overalt at man skal passe på at baby ikke blir for varm når den sover. Min ville kokt om den skulle sovet i ull. 

Ang størrelse på nattpose så pass på at hodet ikke kan komme ned i halsåpningen. Da er dyne tryggere :) 

Ull puster og er varmeregulerende. Kan bruke ull på sommeren også uten problem 🙂 anbefales at temperatur på soverommet ligger rundt 18 grader og ikke mer for å forebygge krybbedød. Da er det bra med ull og nattpose, for å være sikker på at ungen ikke blir kald 🙂 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
13 minutter siden, Forumkonto said:

Ull puster og er varmeregulerende. Kan bruke ull på sommeren også uten problem 🙂 anbefales at temperatur på soverommet ligger rundt 18 grader og ikke mer for å forebygge krybbedød. Da er det bra med ull og nattpose, for å være sikker på at ungen ikke blir kald 🙂 

Min ble ikke kald med 18 grader og bomullspysj. Jeg har selv gått en del med ullundertøy og jeg forstår ikke dette med at det puster og er varmeregulerende. For meg er ull et varmt plagg bare, som jeg blir varm i. Merker også at barnet blir mye varmere i tynn ull enn bomull, noen ganger for varm. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min ble ikke kald med 18 grader og bomullspysj. Jeg har selv gått en del med ullundertøy og jeg forstår ikke dette med at det puster og er varmeregulerende. For meg er ull et varmt plagg bare, som jeg blir varm i. Merker også at barnet blir mye varmere i tynn ull enn bomull, noen ganger for varm. 

Folk er forskjellige. Jeg er kald av meg og jeg liker selv å ligge med tynn ulltrøye på vinteren. Eller bambus. Kanskje dere er varmere av dere. Viktigste er vel å finne hva som funker for seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Babyen min brukte dyne fra fødselen til han var 3-4 måneder. Her var problemet at han sparket av dyna, så han ble kald. 

Anonymkode: acdf7...38a

Skrevet

Jeg brukte hel pysjamas og sovepose til mine tre. Dyna dro de enten over hodet eller sparket av seg; kraftkarer fra øyeblikket de kom ut 😅 Mener jeg kjøpte sovepose av ren merinoull, men jeg husker ikke merket. 

Anonymkode: b665c...ea8

Skrevet

Vi kjøpte ny nattpose fra Easygrow, men baby liker ikke nattpose. Hun vil kun ha dyne eller teppe. 

Skrevet

Nattpose. Dyne er frarådet i mange land, pga fare for at babyen får den over hodet. 

Hva du må ha babyen, avhenger av temperaturen i rommet, og hvor varm/kald babyen er av seg. 

Du finner mange anbefalinger om du googler på hva babyen skal ha på seg i ulike temperaturer, og i nattposer står det som regel TOG-grad, og hva som anbefales av bekledning med den aktuelle posen i ulike temperaturer. 

Vi hadde en tynn pose, TOG-1, og 18-19 grader i rommet. Våre sov i bomullspysj. Var det ekstra kaldt, kunne vi bruke ullpysj og/eller sokker, og om sommeren body/kortarmet body/bare bleie. 

Du må kjenne på nakken til babyen for å se hva din baby trenger. Min miste var mye kaldere av seg enn eldstemann, og trengte mer klær. 

Anonymkode: a7cfd...d04

Skrevet

Vi hadde begge deler, nattpose er favoritten. Det løste problemet med at baby våknet da den ble lagt ned etter amming fordi det var kaldt i sengen (desemberbaby). Han bruker fortsatt nattpose ett år gammel, beveger seg MYE om natta.

Anonymkode: ecd73...ca3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...