Gå til innhold

Hunden spiste en spiker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! 
Mannen holdt på å henge opp en lampe, i den forbindelse datt det ned en «spiker» på ca to cm med sånn hvit tupp. Den er til og feste ledningen oppi taket, heldigvis er den spisse delen inne i den hvite delen, men spikeren er fortsatt 2 cm lang. Plutselig kommer vår golden retriever på 6 mnd løpende og tar den i munnen, jeg kommer etter og skal ta den ut av munnen hennes og i det øyeblikket jeg åpner munnen hennes svelger hun den! Jeg har full panikk og ringer dyrlegen, men får beskjed om at ingenting kan gjøres. Må bare følge med. Jeg har jo helt panikk og er livredd noe skal skje med tarmene eller noe?! Etter googling sprang jeg på butikken og kjøpte hermetisk asparges og ga henne det. Har også gitt henne mer for og litt leverpostei. Men hjelp jeg har så panikk! Noen som har opplevd det samme? 

Anonymkode: a398f...ee7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ene hunden min spiste nål. Jeg mistenker at hun fikk i seg mer enn bare én men er usikker. Jeg dyttet hermetisk asparges i henne og det gikk helt fint. Hun viste aldri ubehag. Alt beveget seg fint gjennom systemet. 

Spiker er jo ikke så veldig spisse. Du har gitt henne asparges, så forhåpentligvis går spikeren helt fint gjennom systemet og kommer ut andre veien uten problemer. Hold et øye med hunden: så lenge allmenntilstanden er ok, så er det greit. Om hunden begynner å brekke seg, viser ubehag eller generelt virker rar, så kan du ringe veterinæren, for da er det mulig at spikeren må opereres ut.

Som sagt, en spiker er ikke skarp. Det bør gå helt greit. Følg med de neste dagene, men ikke få panikk. 

Anonymkode: 836d5...bb9

• Hjerte 1
Skrevet

Er det en kabelklemmer du mener?
image.png.7675b5fffb4835831e3928c5ac092805.png

Nei, jeg har aldri svelget noe sånt før..

Anonymkode: bf9ba...c5d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det en kabelklemmer du mener?
image.png.7675b5fffb4835831e3928c5ac092805.png

Nei, jeg har aldri svelget noe sånt før..

Anonymkode: bf9ba...c5d

Ja det er akkurat en sånn! 

Anonymkode: a398f...ee7

Skrevet

Hvorfor gir man asparges? 

Anonymkode: bb80d...3d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor gir man asparges? 

Fibrene i hermetisk asparges pakker seg rundt spisse gjenstander, og på den måten kan redusere risikoen for skader på tarm eller spiserør (dersom hunden kaster opp). 

Anonymkode: 96f59...5a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at en veterinær, pr tlf, gir beskjed om at ingenting kan gjøres. Skarpe fremmedlegemer pleier i det minste å sjekkes ut med røntgen og/eller ultralyd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fibrene i hermetisk asparges pakker seg rundt spisse gjenstander, og på den måten kan redusere risikoen for skader på tarm eller spiserør (dersom hunden kaster opp). 

Anonymkode: 96f59...5a0

Takk! 

Skrevet

Valpen min spiste en nål, og etter at veterinæren kontrollerte at den lå i magesekken fikk vi beskjed om å gi så mye asparges hunden klarte å spise. Så ville nålen komme pent pakket ut neste dag. Midt på natten kastet valpen opp nålen, men han virket heldigvis helt fin, så det gikk bra. Men etter det har vi alltid en boks asparges stående. 

• Nyttig 1
Skrevet
Troyamin skrev (13 timer siden):

Jeg synes det er merkelig at en veterinær, pr tlf, gir beskjed om at ingenting kan gjøres. Skarpe fremmedlegemer pleier i det minste å sjekkes ut med røntgen og/eller ultralyd. 

For hvis man vet at den er spist, så må man bare vente. Å hente den ut med endoskop kan gjøres men da må den være i magesekken enda, og wndoskop har ingenting for seg hvis dyret ikke har fastet i 12+++ timer pga all maten i magesekken. En operasjon for å fjerne den fra tarm er et svært abdominelt inngrep for ikke å snakke om dyrt - når man kan fore asparges og lete i bæsjen de neste dagene. Størrelsen på hunden har og mye å si - en liten klemmespiker i en labrador-størrelse skal gå helt fint- man tar heller diagnostikk om noe faktisk skjer. 

Anonymkode: 66097...5c2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...