AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #1 Skrevet 11. november 2023 Er 33 og stresser meg helt i hjel…. Leier bolig med samboer og jobber som sosionom. Har de siste nesten 5 årene spart 9000 i mnd som er maks av hva jeg klarer og spart litt over 500 000 for å komme meg inn på boligmarkedet. Før kommentarene kommer: kunne selvsagt flyttet på landet og spart mer men jeg har to syke foreldre jeg hjelper og de bor i Oslo så det er ikke aktuelt å flytte langt bort. Allerede flyttet 25 min ut av byen og redusert utgiftene noe. Jeg har jobbet beinhardt for å opparbeide meg den lille egenkapitalen jeg har. Vi må ha IVF for å få barn og har nå brukt opp de tre forsøkene vi har offentlig. Vi har også hatt to privat som var mislykket. Betalte nesten 100 000 for disse (samboer betalte andre halvpart). Vi har nå blitt rådet til å dra utenlands med annen teknologi.. Da ryker tusenlappene fort med fly, hotell og behandling… Er så stressa fordi egenkapitalen jeg har brukt mange år på å spare opp forsvinner i mislykkede forsøk. Samtidig, hvis det e viktigst for meg å eie bolig så vil jeg kanskje sitte i egen bolig om noen år barnløs. Men hvis jeg faktisk blir gravid blir vi fanget på leiemarkedet. Føles som en håpløs situasjon og spesielt når det ikke er noen garanti for å få barn. Noen som har vært i samme situasjon og har noen råd…?? Anonymkode: 2d5f0...3e2 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #2 Skrevet 11. november 2023 Jeg fikk barn før bolig. Men ikke med hjelp da. Men jeg leide. Hadde en gammel bil, leide, og var student. Eide generelt lite. Ungen kom i tillegg midt i eksamen. Besto alle sammen. Selv om første eksamen var en uke etter fødsel. To år senere, fikk jeg kjøpt egen bolig. Så det ordner seg. Anonymkode: 40c85...8bc 1 1
Daisy-love Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 (endret) Hadde valgt barn. Klokken går. Håper det løser seg 💛 Endret 11. november 2023 av Daisy-love 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 Man har et helt liv til å kjøpe bolig, men begrensede år på å få barn. Hvis barn er viktig for deg, ville jeg prioritert det. Så slipper du å angre som barnløs 45-åring med egen bolig. Anonymkode: d1898...fa8 8 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 Lykke til med ev. prøving!❤️ Anonymkode: d1898...fa8 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 Kjøpe bolig. Anonymkode: 58ba2...458
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 Ikke slemt ment, men kanskje barn ikke er ment to be for dere? Gå for bolig. Anonymkode: 3bf14...db8 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #8 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke slemt ment, men kanskje barn ikke er ment to be for dere? Gå for bolig. Anonymkode: 3bf14...db8 Vi har «bare» hatt 5 forsøk. Det er vanlig å ha mellom 1-30+ så gir meg ikke enda. Vi har en «enkel» sak men ikke truffet riktig på egg og medisiner enda. Takk for alle innspill ❤️ Anonymkode: 2d5f0...3e2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #10 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har «bare» hatt 5 forsøk. Det er vanlig å ha mellom 1-30+ så gir meg ikke enda. Vi har en «enkel» sak men ikke truffet riktig på egg og medisiner enda. Takk for alle innspill ❤️ Anonymkode: 2d5f0...3e2 Da var det egentlig ikke behov for denne tråden siden barn uansett trumfer bolig? Anonymkode: 3bf14...db8 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #11 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Da var det egentlig ikke behov for denne tråden siden barn uansett trumfer bolig? Anonymkode: 3bf14...db8 Hvorfor gidder du å kommentere…? Hvis du leser det jeg skriver i hovedinnlegget skriver jeg «Er det andre som har vært i samme situasjon og har noen råd?». For meg hadde det vært veldig nyttig å høre fra andre som har stått i samme problemstilling, hvor de løste det og hvordan utfallet har blitt. Ts Anonymkode: 2d5f0...3e2 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #12 Skrevet 11. november 2023 Det første jeg tenker er at stresset kan påvirke kroppen din, og hindre deg i å bli gravid, har hørt om flere som blir gravide når de gir opp å prøve, og da tenker jeg at det må ha hatt en sammenheng med stresset. Er jo veldig lett som utenforstående og si "stress mindre", men tror mitt beste råd hadde vært å bestemme deg for å ha kun ett fokus. Da mener jeg at du har fokus på enten bolig eller barn, bestem deg og drit i resten så skal du se at stresset slipper, tror det blir for mye for deg å ha begge hengende over i tillegg til at du har syke foreldre. Jeg er 33 år selv,eier ikke bolig eller har barn så du er ikke den eneste, ikke tenk at du må få til alt innen en timeline, jeg har gjort dette selv og ble dritstressa av det. Ønsker deg lykke til med hva du ender opp med❤️ Anonymkode: ef146...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #13 Skrevet 11. november 2023 Jeg som skrev meldingen over må bare legge til at det går ann å ha barn i en mindre leilighet, må ikke være enebolig til 6mill med to garasjer og hage liksom. Har inntrykk av at vi som samfunn har så høye krav i dag,men om dere kan skaffe en liten leilighet med 2 soverom så holder det lenge med ett lite barn og da er dere vertfall inne på markedet. Og når barnet blir større har dere hatt tid til å spare mer og kan gjerne selge med overskudd. Anonymkode: ef146...8eb 2
Fortunatus Skrevet 11. november 2023 #14 Skrevet 11. november 2023 Har vært gjennom IVF selv, og vi lyktes med det. Men vi var klar over at vi hadde selv en grense på hvor langt vi skulle gå. Denne grensa vet jo kun du og samboer, men jeg personlig hadde gitt meg på hvis vi måtte dratt utenlands. I forhold til penger kan du jo kjøpe bolig og om 6-12 mnd sjekke hvordan ståa er i forhold til IVF. Men så er det jo det om du må bruke noe penger på å få barn så kan jo behov for bolig endre seg. Om dere får barn innen to år ønsker dere kanskje en annen bolig enn om dere ikke får barn de neste årene.. Men tror ikke du vil angre på å følge drømmen om å få barn. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #15 Skrevet 11. november 2023 Ville prioritert barneønsket. Hvis det ikke skulle gått har dere iallfall prøvd. Dere har mange tiår fremover hvor dere kan jobbe og spare. Håper det ordner seg for dere! Anonymkode: 62345...57f 1
Yodas Skrevet 11. november 2023 #16 Skrevet 11. november 2023 51 minutter siden, Com4t said: Kjøp bolig og adopter. Det å adoptere kan jo også ta mange år og koste penger? 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #17 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk barn før bolig. Men ikke med hjelp da. Men jeg leide. Hadde en gammel bil, leide, og var student. Eide generelt lite. Ungen kom i tillegg midt i eksamen. Besto alle sammen. Selv om første eksamen var en uke etter fødsel. To år senere, fikk jeg kjøpt egen bolig. Så det ordner seg. Anonymkode: 40c85...8bc Og h or lenge siden var dette? Ting har blitt ekstremt mye vanskeligere på kort tid. Anonymkode: 9e458...f20
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #18 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg som skrev meldingen over må bare legge til at det går ann å ha barn i en mindre leilighet, må ikke være enebolig til 6mill med to garasjer og hage liksom. Har inntrykk av at vi som samfunn har så høye krav i dag,men om dere kan skaffe en liten leilighet med 2 soverom så holder det lenge med ett lite barn og da er dere vertfall inne på markedet. Og når barnet blir større har dere hatt tid til å spare mer og kan gjerne selge med overskudd. Anonymkode: ef146...8eb Du vet at en 3-roms koster 6mill i Oslo i ikke-belastede områder eller? Anonymkode: 9e458...f20 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #19 Skrevet 11. november 2023 Hei TS Uten tvil ville jeg valgt barn fremfor bolig, bolig kommer senere uansett. Få barn og den delen på plass, da vet dere også mer hvilke behov dere faktisk har. Må jo bare få skryte av deg, du (dere) virker å være veldig standhaftig og står på, fortjener absolutt ROS. Anonymkode: 67d28...d7f 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #20 Skrevet 11. november 2023 Kjære TS, dere kan kjøpe bolig og ta IVF på nedbetaling, det gjorde vi. Tar du nedbetaling på 6mnd koster det bare 1000,- i renter, det er "ingenting". Lykke til! Anonymkode: 9e458...f20 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå