Gå til innhold

Dere med ADHD, hva gjør dere for å finne ro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk diagnosen ADHD , kombinert type for noen dager siden. Endelig har jeg en forklaring på hvorfor jeg er som jeg er. Angst har liksom vært go to greien helt siden jeg var ung, men har ikke helt kjent meg igjen i det.

Har en indre uro som tar mye plass. Skulle ønske jeg kunne finne noe som ga meg hvile som ikke innebar å være fysisk aktiv hele tiden. Spesielt blir jeg sliten av å være hjemme med familien. I dag er mannen min syk og jeg har vært alene med 3 åringen mye. Vi har funnet på masse, men jeg føler meg nå totalt mentalt utmattet. Det er noe jeg blir mye når jeg er med 3 åringen dessverre.

Hadde vært fint med råd og tanker fra dere,  blir lei meg over at jeg ikke nyter den fine familien min! 

Anonymkode: fdc56...9f3

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at noe av det aller viktigste er å ikke sykeliggjøre seg selv mer enn man må. Finn ut hva du trenger for å gi deg sjelefred og ro. Jeg gikk på et gratis Stressmestringskurs i regi av kommunen (lavterskeltilbud), det var utrolig bra og gjorde at jeg skjønte at ingen har perfekt helse. Alle sliter med noe, om det er angst, bekymringer, helse eller andre ting. Noen velger å dyrke utfordringene sine og å gjøre dem stadig større og mer omfattende, mens andre velger et mer fullverdig og meningsfylt liv. Selv finner jeg ro med egentid, gjerne bestående av varme karbad med duftlys og en god bok, eller ved å bruke selvhjelpsappen som jeg fikk via kurset. Og jeg har ingen diagnoser 😉 Du er ikke alene om indre uro, og det er ingen grunn til å dyrke annerledeshet. 

Anonymkode: 6d757...901

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at noe av det aller viktigste er å ikke sykeliggjøre seg selv mer enn man må. Finn ut hva du trenger for å gi deg sjelefred og ro. Jeg gikk på et gratis Stressmestringskurs i regi av kommunen (lavterskeltilbud), det var utrolig bra og gjorde at jeg skjønte at ingen har perfekt helse. Alle sliter med noe, om det er angst, bekymringer, helse eller andre ting. Noen velger å dyrke utfordringene sine og å gjøre dem stadig større og mer omfattende, mens andre velger et mer fullverdig og meningsfylt liv. Selv finner jeg ro med egentid, gjerne bestående av varme karbad med duftlys og en god bok, eller ved å bruke selvhjelpsappen som jeg fikk via kurset. Og jeg har ingen diagnoser 😉 Du er ikke alene om indre uro, og det er ingen grunn til å dyrke annerledeshet. 

Anonymkode: 6d757...901

Åkei… 

«jeg har ikke samme diagnose som deg men gir råd likevel! Helst ikke tenk på at du har vansker så blir det bra!» 

Gjør du slik når hjerteopererte spør andre hjerteopererte om råd for å håndtere spesifikke ting knytt til sin diagnose også, eller? Går fint an å slutte med det. 

Anonymkode: e9271...a69

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åkei… 

«jeg har ikke samme diagnose som deg men gir råd likevel! Helst ikke tenk på at du har vansker så blir det bra!» 

Gjør du slik når hjerteopererte spør andre hjerteopererte om råd for å håndtere spesifikke ting knytt til sin diagnose også, eller? Går fint an å slutte med det. 

Anonymkode: e9271...a69

Det var jo et godt råd hun kom med, trenger ikke alltid ha samme diagnose for å kunne gi råd rundt ting. Var da et vesentlig mer nyttig innlegg enn ditt i alle fall ;)

TS: du må finne det som gir deg ro. Det er svært individuelt, diagnose eller ei. Det som hjelper meg er baking, gå tur i marken, gaming, husvask, planlegging/lage lister og sudoku. Gjerne med høy musikk på eller en serie i bakgrunnen. Prøv deg frem og prøv å tenk over hva du har gjort i løpet av dagen dersom du sitter om kvelden med følelsen av en ekstra bra dag :)

Du må også prøve å finne ut hvordan du ikke skal bli så utmattet av familien din. En ting er mannen, han er voksen og kan forstå når du forklarer. Men 3 åringen vil merke det mer og mer etterhvert, at du ikke "liker" å tilbringe tid med han om du skjønner hva jeg mener. Ikke bruk adhd som en unnskyldning, men finn løsninger som gir dere alle glede. Har jeg en ekstra tung dag tar jeg gjerne med meg barna ut i skogen på oppdagelsesferd for eksempel. En liten tur ut i frisk luft, er de kranglete den dagen trenger vi ikke gå så langt men jeg kan slippe de løs og nyter synet av at de leker, oppdager, finner på ting osv, og deltar gjerne med de. Studerer fargene på bladene, ulike blomster, finner fine steiner, lager en hytte med dem osv. Utnytt kaoset innvendig fremfor å la det hindre deg, utrolig mye gøy en kan finne på om en tar bort det lokket vi har laget oss innvendig for å virke som alle andre ;)

Og ja, jeg har adhd selv dersom det var et kriterie for å svare.

Anonymkode: f1933...50c

• Liker 5
Skrevet

Det var ett godt spørsmål 

Skrevet

Takk for svar til alle. Jeg sykeliggjør det ikke, og er også klar over at det er mulig å slite uavhengig av en ADHD diagnose. Mitt problem  er bare at jeg blir så overveldet av alt mulig, rett og slett helt fysisk og mentalt utslitt. Spesielt når det kreves at jeg er på, og må sjonglere mange ting samtidig.

Dette med naturen virker veldig bra på meg også, som regel er vi flinke å komme oss ut sammen, men jeg må kanskje bare prøve litt mer alene også. Jeg elsker jo å gå på fjellet, men helst alene i stillhet. Det er jo det med at jeg er redd for at 3 åringen Skal merke det  og det er det som er så tungt. Har også to eldre barn, og de går det fint med, for de venter på tur og sier ikke "mamma mamma" hele tiden. 

Interessant tanke det du sa om lokket, sånn jeg føler det  Kanskje det er det jeg bør prøve å lette på..

Når det gjelder tips om stressmestring mv. Har jeg prøvd yoga og meditasjon, og gått på mange timer,  men jeg sliter rett og slett med å la være at tankene vandrer av sted. Må konsentrere meg om ikke å tenke på en måte.

• Hjerte 4
Skrevet

Kan det hjelpe å bruke støydempende headsett innimellom?
Jeg blir veldig sliten i hodet av å leke med lego for det bråker sånn når det tømmes ut av kasser. Det hjelper meg mye å bruke headsett. 

Anonymkode: f0d82...19d

• Liker 4
Skrevet

Medisiner, støykansellerende ørepropper (gjerne med lydbok på) og ikke minst håndarbeid! Klarer ikke sitte helt i ro å se på tv, men for å slappe av så strikker/hekler/syr jeg. 

Anonymkode: c745a...f8e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Aduvanz og trening.

Anonymkode: 8ec71...ba7

• Liker 2
Skrevet

En teknikk som hjelper meg er å gjøre en passiv og en aktiv ting samtidig, feks lytte til musikk/podcast/tv eller lignende mens jeg strikker/trener/gjør husarbeid osv. Det høres kanskje litt feil ut når du ber om råd til å ikke være aktiv, men for meg hjelper den aktiv/passiv biten meg til å være mer tilstede i her og nået som gir meg mer ro til å slappe av når jeg skal slappe av.
Jeg opplever at det hjelper meg til å fullføre og fokusere bedre på det jeg driver med og det senker det indre stresset en del for meg.

Med barn er det nok ikke like enkelt men det kan kanskje hjelpe deg når du har egentid til å gjøre ting for deg selv eller alene.

Støydempende hjelper meg ellers veldig i situasjoner med mye støy, bare det å få ned lydnivået litt på kjøkkenet hjelper, spesielt når det er mye annet som skjer som lager lyd.

Jeg gjør også en del øvelser som å telle fem ting jeg ser, kjenne etter at kroppen min sitter i sofaen/ligger i badekaret og så videre for å igjen bli mer tilstede og klar i topp og kropp. 

Anonymkode: 791b3...88e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg fikk også adhd diagnosen denne uken. Men jeg er da snart 50 år,  så jeg er jo den jeg alltid har vært. Jeg søkte utredning pga ønske om å teste ut medisiner, siden jeg fungerer litt vel dårlig på grunnleggene ting akkurat nå. 

Jeg syntes også det hjalp mye å sette meg inn i dette, når barna fikk diagnosen.  De fikk den flere år før meg, så har jo tenkt det kenge at det også gjalt meg. Men ønsket ikke noe diagnose, før det evnt ble spm om å teste medisiner.  Jeg scoret veldig høyt i tillegg.  

Jeg klarer å finne ro, ved å ha podcast på øret. Tidligere var det musikk.  Men det er blitt mas

Anonymkode: a59c2...306

• Liker 3
Skrevet

Jeg har adhd. Ble ikke diagnosert før i godt voksen alder. 

Jeg tåler veldig lite før jeg blir overveldet, så å skulle finne roen er noe jeg har jobbet en god del med. Det har tatt trening fra flere hold, men etter å ha hatt kronisk angst og depresjon siden jeg var barn til jeg var 30, har jeg nå vært frisk og hatt stabilt humør de siste 2 årene. 

Det første er at man må lære seg sine egne begrensninger. Ikke ta på deg mer enn du klarer. Prioriter, og legg til siden ting som ikke er så viktig til senere. Når jeg sier "legg vekk", så mener jeg at du skal legge det vekk fra tankene dine. Det tar litt øving, men å si høyt til seg selv "jeg trenger ikke å tenke på x eller y akkurat nå, det kan vente til senere" hjelper. Som sagt, man må trene på det, men jeg visualiserer at jeg legger det til siden. Lev fra uke til uke, ikke dag til dag. Har du en del ting på mandag og tirsdag du vet vil ta mye ut av deg, legg vekk unødvendige planer for onsdag. 

Bli mer bevisst på hvordan du føler seg. Jeg har ikke barn, men jeg har hunder som i perioder krever en del. Om jeg kjenner at det er litt mye en dag, så vet jeg at det er fare for at jeg blir irritabel og frustrert om jeg ikke gjør endringer på resten av dagen. Da legger jeg vekk andre ting, eller gjør noe jeg vet vil føles behagelig som f.eks kjøre til en plass hvor det ikke er noen andre. Kan du ikke ta pause fra 3-åringen, ta han med ut i regnet til et avsidesliggende sted og vær litt tulling. Det gjør godt for sjela.

Tanker: bli mer bevisst på tankene som strømmer gjennom hodet. Tenk på hjernen som en skog, og at tanker lager stier i skogen. Jo mer opptrampet en sti er, jo mer vil visse tanker gå på den stien. Den gode nyheten er at man kan omprogrammere hjernen. Man kan jobbe mot å gro over tankestier man ikke ønsker, og trampe opp tankestier man vil ha mer av. Det tar litt øving; man må først bli bevisst på tankene som strømmer gjennom hodet, og man må knipse vekk tanker som er negative. Denne er vanskelig; de har ikke lyst til å forsvinne, men det blir enklere for hver gang. Jeg kan kvitte meg med tanker jeg ikke ønsker på et blunk nå; de forsvinner det øyeblikket jeg ønsker at de skal forsvinne. Det har totalt endret livet mitt.

Et kjapt triks for når du føler at det er mye tanker i hodet, er å tenke "jeg lurer på hva min neste tanke vil være". Stopp og lytt. Det vil sannsynligvis bli helt tomt i hodet ditt i noen sekunder. Det øyeblikket det kommer en tanke, spør spørsmålet igjen. Denne er også fantastisk og bruke når man skal prøve å sove. 

8D musikk. Fantastisk digg for hjernen! 

Anonymkode: bd224...41a

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Tusen takk for alle gode svar! Oppe i alt er det jo en lettelse også, for nå vet jeg jo hva det er, og hvordan jeg kan gå frem for å bli bedre, og hva jeg faktisk må akseptere.

Blir spennende med medisinutprøving, og ellers takker jeg veldig for tips til å få fred fra tanker og bekymringer! 

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg også må, som flere over her skriver, ha på høy musikk eller en podcast (men da ikke så høyt) for å få gjort kjedelige ting. Må ha masse egentid for å fungere som forelder. Burde trent, men hater det. Har heldigvis godt hyperfokus og ting jeg går veldig opp i er yrkesrelatert, så det er en lettelse!

Anonymkode: d6e03...4de

• Liker 1
Skrevet

Får du ikke medisiner mot ADHD? Er vel derfor man får diagnoser, slik at man skal få medisiner?

Skrevet

Voksen dame med ADHD her og. Etter at jeg ble syk av covid, så har alt forverret seg. Angsten er skyhøy og jeg klarer ikke å skru av hjernen. Konstant tankekjør og mye indre uro og konsentrasjonsproblemer. Jeg føler meg ok der og da når jeg trener, går turer, spiller padle tennis. Men etter en time når jeg er ferdig å trene, så kommer uroen voldsomt tilbake igjen.

Gikk to år på medisin og funket der og da, men var ekstremt utstilt da effekten av medisinen gikk ut

Går ikke på ADHD medisin nå, men sobrilen er blitt med bestevenn (usunne venn). Da klarer jeg å slappe mer av, fokusere og konsentrere meg. Er hyggeligere å omgås og føler meg ikke ruset i det hele tatt (føler jeg er mer i balanse da).

Jeg prøver også ut allslags helsekost for å finne ut om det er noe der ute som funker slik at jeg kan slutte med medisiner 

Isbader også. Som sagt så funker det der og da… men uroen kommer alltid voldsomt igjen etter en time

Skulle gjerne ha testet ut hasj. Testet ut CBD oljen en periode, men var redd for at den ble stoppet i tollen og eventuelle anmeldelser, så sluttet på den. Har troen på disse oljene kan gjøre noe med disse ADHD hjernene våres 

Syns det er blitt vanskeligere som voksen å kamuflere dette fordi nå ser jeg at jeg har det vanskeligere med å holde på relasjoner til andre kvinner enn det andre damer har. Har kun få gode venninner. Har heldigvis en god mann som er utrolig støttende 

Selv om jeg har fått denne diagnosen, så ser det ut som begge mine barn har sluppet unna. Kanskje datteren min har snev av det, men er da høytfungerende (gjør det veldig bra både på skolen og i idrett). Hun har ekstremt mye energi og er med på både det ene og det andre og er sjeldent sliten. Hun har mange gode relasjoner og havner aldri i konflikter.

Anonymkode: a7ca2...495

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg gjør isbading.  Jeg har så mye psykomotorisk uro , rastløshet og angst at det blir regelrett smertefullt. De gangene jeg har fullstendig sjelefred er ved isbading.  Jeg aner ikke hvorfor,men det roer ned hele nervesystemet mitt og gir meg noen gode timer med stillhet og fred.  Ikke noen evigvarende medisin og det funker ikke for alle, men for meg er funker det supert 

Skrevet
5 minutter siden, Fountaine said:

Får du ikke medisiner mot ADHD? Er vel derfor man får diagnoser, slik at man skal få medisiner?

Syns det er litt overdrevet hvor godt slike medisiner virker. Bruker Aduvanz, men syns ikke jeg har fått et helt nytt liv, liksom. Er litt bedre, men bare litt mindre surrete, egentlig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns det er litt overdrevet hvor godt slike medisiner virker. Bruker Aduvanz, men syns ikke jeg har fått et helt nytt liv, liksom. Er litt bedre, men bare litt mindre surrete, egentlig.

Det kan være stor forskjell på ulike ADHD medisiner. Anbefaler å prøve flere.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for alle gode svar! Oppe i alt er det jo en lettelse også, for nå vet jeg jo hva det er, og hvordan jeg kan gå frem for å bli bedre, og hva jeg faktisk må akseptere.

Blir spennende med medisinutprøving, og ellers takker jeg veldig for tips til å få fred fra tanker og bekymringer! 

Glemte å nevne at kosthold kan ha stor betydning, også. Jo renere råvarer, jo bedre. Unngå ultraprossesert mat, og fokuser på gode rene råvarer. Det fører til en enorm forskjell i meg. 

Fountaine skrev (4 minutter siden):

Joda, men medisinene er ikke en mirakelkur som gjør at man blir "normal". Jeg opplevde at medisinene førte til mye ubalanse i humør, og jeg fikk et ekstremt sinneproblem. Dette e heldigvis ikke tilfellet for alle, men personlig så ha jeg hatt mye større hell med å akseptere og jobbe rundt begrensningene mine, bli mer bevisst på tankestrømmen min, ta pauser og spise sunt og godt. Med det klarer jeg å opprettholde en balanse mellom produktivitet og et balansert humør. 

Anonymkode: bd224...41a

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...