Gå til innhold

Gjør jeg noe galt ift vedfyring? brenner opp så fort....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke helt greie på dette, er nyskilt kvinne som nå må ordne fyring og alt mulig selv ;) 

Jeg kjøpte 20 sekker bjørkeved 1 oktober. Nå har jeg kun 9 sekker igjen. Jeg fyrer daglig, det skal sies, men jeg syns dette går unna på null komma niks. Jeg kjøpte bjørk fordi noen sa det var så bra, men er det det som er best? eller hva "bør" man egentlig fyre med?

Jeg har en skikkelig stor og bra klebersteinsovn (contura) med stein rundt hele, så det blir godt og varmt når det først er varmt....

Er det noe galt med hvordan jeg fyrer mon tro? jeg får fyr og setter ned trekken etterhvert til ca halv trekk. Bør den ned på mindre enn dette for holde liv i fyringen lenger? det kan jeg ingenting om. Syns liksom to store kubber er borte på 15-20 minutter. skal det være slik?

Og hva er den hendelen som er til venstre? (hvis noen forstår) minner om den man åpner ovnen med, bare på andre siden av døren og tror den brukes som en slags trekk-regulator? men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med den....skal den stå åpen eller lukket under oppfyring? Hm. Og ja, jeg har mistet bruksanvisning til ovnen....

Håper på gode råd. 

frustrert kvinne :) 

Anonymkode: eb894...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan Google og finne bruksanvisning til din ovn på nettet. 

Oppfyring med full trekk, og så skru ned trekken godt når du har fått god fyr. 

Ved er egentlig dyrt for alle som ikkje har tilgang til skog/tre og kan hogge sjølv, det er ikkje sikkert du sparer noko på å bruke vedfyring. Men det er koselig, og god varmefølelse. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (6 minutter siden):

Du kan Google og finne bruksanvisning til din ovn på nettet. 

Oppfyring med full trekk, og så skru ned trekken godt når du har fått god fyr. 

Ved er egentlig dyrt for alle som ikkje har tilgang til skog/tre og kan hogge sjølv, det er ikkje sikkert du sparer noko på å bruke vedfyring. Men det er koselig, og god varmefølelse. 

Takk for svar. Skal prøve google men har så langt ikke funnet noe. 

Jeg får all ved til halv pris grunnet familiære kontakter, så det lønner seg  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fyrer slik du beskriver det så er det mest sannsynlig dårlig ved du har 

Anonymkode: 2e455...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er brennverdien. Gran er billigere, men har mye dårligere brennverdi.

Hvor mye trekk det er i ovnen og hvor gammel ovnen er har mye å si på hvor lenge veden holder

IMG_2719.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brenne opp all veden nå når strømmen er billig er dumt. Bør heller spare den til litt lenger ut i vinteren, og heller fyre opp en panelovn eller to 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

barleymill skrev (3 timer siden):

Her er brennverdien. Gran er billigere, men har mye dårligere brennverdi.

Hvor mye trekk det er i ovnen og hvor gammel ovnen er har mye å si på hvor lenge veden holder

IMG_2719.jpeg

Tusen takk for et veldig nyttig svar :) 

newman01 skrev (3 timer siden):

Å brenne opp all veden nå når strømmen er billig er dumt. Bør heller spare den til litt lenger ut i vinteren, og heller fyre opp en panelovn eller to 

Men strømmen er ikke billig. Bor på sørlandet og her er det aldri billig nesten. Om du bor øst, så kan du jo doble, nesten triple den prisen du betaler......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om du fyrer slik du beskriver det så er det mest sannsynlig dårlig ved du har 

Anonymkode: 2e455...b54

Har knusktørr, veldig god ved, så tror ikke det, men kan hende den kan være dårlig på andre måter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har knusktørr, veldig god ved, så tror ikke det, men kan hende den kan være dårlig på andre måter? 

Må du ha på halv trekk da? Strupe oksygentilførselen mer når det har tatt godt fyr, så brenner det mye saktere. Det gir ikke den intense varmen da, men en god lunk. Her går det en stor kubbe på en time.

Anonymkode: 412cb...4ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og nei, ikke ha i mer enn en kubbe av gangen når det har tatt ordentlig fyr og ikke legg i ny før den som ligger der er 3/4 borte. Glør tar fort fyr. Min erfaring er at det brenner fortere (og blir kjempehett) jo mer ved som er inni.

Anonymkode: 412cb...4ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har ikke helt greie på dette, er nyskilt kvinne som nå må ordne fyring og alt mulig selv ;) 

Jeg kjøpte 20 sekker bjørkeved 1 oktober. Nå har jeg kun 9 sekker igjen. Jeg fyrer daglig, det skal sies, men jeg syns dette går unna på null komma niks. Jeg kjøpte bjørk fordi noen sa det var så bra, men er det det som er best? eller hva "bør" man egentlig fyre med?

Jeg har en skikkelig stor og bra klebersteinsovn (contura) med stein rundt hele, så det blir godt og varmt når det først er varmt....

Er det noe galt med hvordan jeg fyrer mon tro? jeg får fyr og setter ned trekken etterhvert til ca halv trekk. Bør den ned på mindre enn dette for holde liv i fyringen lenger? det kan jeg ingenting om. Syns liksom to store kubber er borte på 15-20 minutter. skal det være slik?

Og hva er den hendelen som er til venstre? (hvis noen forstår) minner om den man åpner ovnen med, bare på andre siden av døren og tror den brukes som en slags trekk-regulator? men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med den....skal den stå åpen eller lukket under oppfyring? Hm. Og ja, jeg har mistet bruksanvisning til ovnen....

Håper på gode råd. 

Når du sier at du setter trekken på omtrent åpning, da er ikke dette en nyere vedovn? De moderne nå skal ikke ha trekken åpen om forhold ligger til rette for det. Mine foreldre hadde ev modell fra Dovre som var rentbrennende, og etter å lest litt om den fant vi ut at den ikke skulle ha åpen trekk når brennprosessen var kommet godt i gang. Etter det gikk det litt mindre ved. Har selv en Aduro fra rundt 2010 eller no, der går trekken automatisk inn etter nytt ilegg. Og etter hvor mye jeg har innpå av ved, kan en ladning holde et par timer. Bjørk er det vi har lettest tilgang på, som er den veden som gir medt kw i varme. Men med en mer lorrekt forbrenning, får man igjen ganske mye av de andre sortene også.

Anonymkode: 16cd7...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Contura ee et merke. Og de har jo mange varianter. Men feks på varnefag sine sider står det fyrings instruksjoner under hvert produkt. Så søk conura på varmefag og finn din ovn

Anonymkode: 7f3f7...924

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være den spaken til venstre som lurer deg, uten å ha greie på det egentlig, så skal jo en kleberstein ovn avgi varme lenge, men da må røyken gå igjennom alle kanalene inne i ovnen og ikke bare rett opp pipa, det kan være at den spaken regulerer om røyken skal inn i kanalene eller rett opp pipa under oppføring. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du får 1 sekk til å vare 4 dager så fyrer du ikke mye, mener jeg…

Anonymkode: 9f3cf...f03

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 17.46):

(...) 

Hvis kubbene brenner opp raskt, kan det være lurt å eksperimentere med trekken som noen andre er litt inne på her. Ved å redusere trekken etter at veden har tatt ordentlig fyr, brenner veden saktere, noe som kan gi mer varme over tid.

Dette kan være spesielt nyttig med bjørkeved, som har en tendens til å brenne litt raskere sammenlignet med hardere tresorter som eik.

Anonymkode: 9ef1f...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør lese deg opp på hvordan fyre i en klebersteinsovn, for det er helt annerledes enn i en vanlig ovn.

I en klebersteinsovn så holder det å fyre f.eks. på morgenen og la det brenne ut. Steinene holder på varmen resten av dagen. 

https://www.varmefag.no/inspirasjon/faa-ting-slaar-en-original-klebersteinsovn

Anonymkode: 5c89c...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mannen fyrer sånn at kubben ligger nesten flatt. Det varer mye lengre enn om den er på høykant.

1 sekk om dagen er ikke uvanlig. I store hus i min familie regner vi 1 sekk 40l/ per fyringsdøgn. 

Anonymkode: e0de9...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 40 l er egentlig  ikke mye. Vi fyrer opp 1.5 ikea sekk med ved det tilsvarer 1.5 60L sekk. Noen ganger mer. Er ikke mange kablene i en på 40L

Og det lønner seg ofte hvis en har mulighet å kjøpe storsekk. Og er heler ikke så stor forskjell på bjørk og Gran. Vi bruker blandingsved

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 sånn liten 60 l sekk holder ca 1,5 døgn hos oss. Vi kjøper blandingsved i storsekk (ca 1500 l), mye billigere. Sorterer ut bjørkeveden og bruker den til opptenning, da trenger vi ikke papir eller tennbriketter.

Vi har rentbrennende ovn fra Jøtul. Når vi fyrer opp skal begge hendlene stå helt til høyre (full trekk). Når det brenner godt skal den nederste stenges helt.

Anonymkode: b5d23...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 17.46):

Håper på gode råd. 

Spaken til venstre skal brukes som booster når du legger i om det har nesten sluknet, den skal ikke stå oppe - du åpner bunnen i peisen og det blir mer trekk, men også altfor varmt under om du lar dem stå oppe.

Spaken til venstre slipper også aske ned i skuffen under. 

Du bør laste ned bruksanvisningen og filmer på YouTube om contura.

Anonymkode: cd01a...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...