AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #1 Skrevet 11. november 2023 Hei, nå fikk vi altså kattunger her for et døgn siden. Alt vel med kattemamma og ungene. Men jeg lurer på en del ting. Er vant med katter, men alltid hatt steriliserte hunkatter, denne gang var vi jommen for sent ute med å få henne sterilisert. Jaja, vi har kun fått to unger og de får vi lett gitt bort. (Ja vi GIR bort fordi det er til familiemedlemmer....har sett det har vært diskusjon her inne på at man MÅ ta seg betalt) Uansett: Pus forlater ungene sine av og til for å gå på do eller spise/drikke. Hvor lenge er "for lenge" at hun er borte fra dem? Har til nå vært max 5-6 minutter, men kan det tenkes at hun kan strekke tiden etterhvert? Ungene sover alltid når hun lusker seg av gårde. Hun fødte ikke i en kasse (vi hadde 5 forskjellige kasser i hele huset), men valgte en lun plass hun selv fant. Vi skjønte det og var tilstede så håndklær og div ble lagt ut. Disse lukter jo nå litt urin osv, selvom alt ser rent ut. Kan vi flytte pus og ungene over i en kasse nå? og blir det feil å bytte sted, siden hun valgte tydeligvis det stedet hun opplevde veldig trygt? Og når kan hun få lov til å gå ut igjen? Vi må vel sterlisere henne først? Hvordan har dere andre gjort det ift tiss og avføring fra ungene? Må man etterhvert ha en kasse med papir et sted - eller bør de lære seg kattesand så fort som mulig? er jo plent umulig nå som de er så små, men altså...noen råd? Andre viktige ting jeg bør vite? litt stress, men mest kos Anonymkode: f25a6...8ac 3
Topsi Skrevet 11. november 2023 #2 Skrevet 11. november 2023 Du kan gjerne flytte henne og bytte tepper med noen dagers mellomrom, ellers vil hun flytte dem selv av instinkt pga lukt kan tiltrekke rovdyr. Hun er borte fra ungene innimellom, men går tilbake med en gang de piper. Når de er en uke gamle er hun mer borte. 5-6 minutter høres helt normalt ut 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 Mora fikser avføringen deres nå mens de er så små, men etterhvert må du ha dokasse til dem. Anonymkode: 90728...9c1
Maskinfører Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 Hun kan være borte en godt stund dvs innomhus da 😀 enten flytter hun ungene eller så må dere flytte litt på dem mens dere skifter håndkler eller pledd/laken er 17.5 år siden jeg hadde kattebabyer så noe kan være glemt mor var ikke med de hele tiden men hun hørte dem og vi beholdt alle kattungene så de gikk sammen med henne hele livet til hun gikk bort i 2015 alle er innekatter 😻 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 Mor må i alle fall ikke få gå ut før hun er sterilisert, noe dere bør bestille time til om 12 uker (når kattungene tidligst kan forlate mor). Dere kan fint flytte dem og legge dem et rent og mer egnet sted. Mor vil stelle dem og håndtere avføring osv den første tiden, men sett gjerne en dokasse inn til dem tidlig så mor kan bruke den og de skjønner greia tidlig (det gjør det også enklere for de nye eier e). Mor styrer selv hvor lenge hun er borte fra dem, og kan fint ta seg en pause for å spise og bruke kassen, eller for å få kos av dere. Det er helt normalt. Anonymkode: 3858b...b28 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 Ville også kjøpt tisselaken i tilfelle uhell, er vel 50 kr for en 7pk på musti Anonymkode: a7778...552 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 Det er helt greit å bytte underlag. Kattemor kan ende opp med å flytte de midt på natten om det lukter for ille, fordi lukt kan tiltrekke seg rovdyr. Flytte de kan dere også, men gjør det når mor er der, ikke når hun har pause. Vær også nøye på at de blir flyttet til et rolig område uten gjennomgang. Familiekatten vår da jeg var barn, flyttet kattungene inn i veggen fordi det var flere små, viltre barn i hus og kattemor ble stressa. Vi måtte rive litt av veggen og krype inn med hodelykt for å få de ut. Apropos det; kattemor trenger ro nå den første tiden. De som skal ta over kattungene, kan komme og se på kattungene når de har åpnet øyene og har begynt å bevegd på seg, og kattemor ikke er like overbeskyttende som hun sikkert er nå. Jeg regner med at kattemor er ok med at dere håndterer kattungene nå, men hun kan bli stressa av besøk så tidlig. Når kattungene begynner å røre på seg, kan dere kutte av kantene på en liten pappeske og legge i kattesand, og sette det i et hjørne hvor kattungene holder til. Kattemor har styring på hvor lange pauser hun kan ta. Ikke la hun gå ute før hun er kastrert. Ring gjerne veterinæren nå og få satt opp time for når det passer. Veterinæren vil vite når det er ok for katten å bli kastrert etter å ha hatt kattunger. Kattungene må være 12 uker før de går til de nye eierne (Dette er veldig viktig. Kattunger som blir tatt fra søsken og mor tidligere enn 12 uker, kan få atferdsproblemer og i verste fall bli aggressive mot dyr og mennesker.) Anonymkode: 899a2...588 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #8 Skrevet 11. november 2023 Tusen takk for alle svar!!!! Anonymkode: f25a6...8ac 1
NatNat Skrevet 11. november 2023 #9 Skrevet 11. november 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Og når kan hun få lov til å gå ut igjen? Vi må vel sterlisere henne først? OH JA, uten tvil
NatNat Skrevet 11. november 2023 #10 Skrevet 11. november 2023 6 hours ago, Maskinfører said: Hun kan være borte en godt stund dvs innomhus da 😀 enten flytter hun ungene eller så må dere flytte litt på dem mens dere skifter håndkler eller pledd/laken er 17.5 år siden jeg hadde kattebabyer så noe kan være glemt mor var ikke med de hele tiden men hun hørte dem og vi beholdt alle kattungene så de gikk sammen med henne hele livet til hun gikk bort i 2015 alle er innekatter 😻 💗Vi hadde også en kattefamilie hjemme. Far, Mor og 2 unger. De 2 siste døde i 2015, nesten 16 år gamle, alle er begravet i hagen. 1
Maskinfører Skrevet 12. november 2023 #11 Skrevet 12. november 2023 (endret) NatNat skrev (59 minutter siden): 💗Vi hadde også en kattefamilie hjemme. Far, Mor og 2 unger. De 2 siste døde i 2015, nesten 16 år gamle, alle er begravet i hagen. 💗 Kattefamilier veldig koselig hadde mor og 4 jentepuser mor fikk bort i 2015 og døtrene gikk bort i 2019 Susi sovnet inn hjemme Lussi gikk bort hos veterinæren 2022 Maja sovnet inn hjemme Januar 2023 Frida har jeg igjen da + en annen katt bortgangen til Susi var merkelig hun gikk bort dagen før bisettelsen til kusina til pappa katteungene var født sommeren 2006 mine er kremert 😻🐈🐈⬛ Endret 12. november 2023 av Maskinfører 1
NatNat Skrevet 12. november 2023 #12 Skrevet 12. november 2023 (endret) 16 minutter siden, Maskinfører said: 💗 Kattefamilier veldig koselig hadde mor og 4 jentepuser mor fikk bort i 2015 og døtrene gikk bort i 2019 Susi sovnet inn hjemme Lussi gikk bort hos veterinæren 2022 Maja sovnet inn hjemme Januar 2023 Frida har jeg igjen da + en annen katt bortgangen til Susi var merkelig hun gikk bort dagen før bisettelsen til kusina til pappa katteungene var født sommeren 2006 mine er kremert 😻🐈🐈⬛ Så rart ! Når mora fikk kattunger (4) : de fikk følgende navn : Suzi, Lucie, Ola og Arthur. Lucie uttales akkurat som Lussi forresten, det er bare sann vi skriver den på fransk Vi ga bort Arthur og Suzi til et par venner og behold Lucie og Ola. De var født 29 august 1999. Moren het Minnie og var et år eldre, faren : Glucifer og var 2 år eldre Endret 12. november 2023 av NatNat 1
Maskinfører Skrevet 12. november 2023 #13 Skrevet 12. november 2023 NatNat skrev (8 minutter siden): Så rart ! Når mora fikk kattunger (4) : de fikk følgende navn : Suzi, Lucie, Ola og Arthur. Lucie uttales akkurat som Lussi forresten, det er bare sann vi skriver den på fransk Vi ga bort Arthur og Suzi til et par venner og behold Lucie og Ola. De var født i 29 august 1999. Moren het Minnie og var et år eldre, faren : Glucifer og var 2 år eldre Ja det var veldig rart pappa brukte vel i grunn Norske navn som feks Susi og Lussi han har bare folkeskole 7 år født 1945 og gikk rett ut i arbeid (Sveising og dreiing) så engelsk og andre språk var ikke hans sterke side han var også sjømann på 1960-1970 tallet ja det var flotte navn Fie bare kom til oss hun la seg til og dø i blomsterbedet pappa prøvde og bli kjent med henne noe som mye om og men da ventet hun allerede barn og pusegutten vår ble kjørt ihjel på veien her ute mens han løp etter en sommerfugl men mor så en svart katt i hagen en periode som hun mente kunne være faren mor var grå og barna svarte egentlig brune fant jeg jeg ut når de lå i sola så var pelsen brun og i skygge svart leste noe om det for en stund siden 1
NatNat Skrevet 12. november 2023 #14 Skrevet 12. november 2023 2 minutter siden, Maskinfører said: Ja det var veldig rart pappa brukte vel i grunn Norske navn som feks Susi og Lussi han har bare folkeskole 7 år født 1945 og gikk rett ut i arbeid (Sveising og dreiing) så engelsk og andre språk var ikke hans sterke side han var også sjømann på 1960-1970 tallet ja det var flotte navn Fie bare kom til oss hun la seg til og dø i blomsterbedet pappa prøvde og bli kjent med henne noe som mye om og men da ventet hun allerede barn og pusegutten vår ble kjørt ihjel på veien her ute mens han løp etter en sommerfugl men mor så en svart katt i hagen en periode som hun mente kunne være faren mor var grå og barna svarte egentlig brune fant jeg jeg ut når de lå i sola så var pelsen brun og i skygge svart leste noe om det for en stund siden Her, fikk vi faren først. Han var kattungen, rømte fra nabo student som behandlet ham ganske dårlig og ble bare hos oss. Det var i 1997. ett og et halv år senere, han kom hjem som vanlig men etterfulgt av en liten halv voksen katt, som vi kalte Minnie. (Vi fant aldri ut hvor hun kom fra). Vi hadde ikke fått Glucifer kastrert enda men Minnie virket så ung at vi tenkte det var ingen fare.. 😛 Så naiv var vi. Minnie ble gravid i 1,2,3 og det var sann vi fikk en full kattefamilie. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #15 Skrevet 12. november 2023 Moren klarer å flytte på ungene selv hvis hun vil. La hun ha det der hun vil. Anonymkode: b4d51...41f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #16 Skrevet 12. november 2023 Har ei katte hjemme hos foreldrene mine, den er 19-20 år. Fikk kun et kull, og de kattungene jagde hun bort. Etter det fikk hun ikke flere. Hun er ganske småvokst og ser fortsatt ut som en kattunge. Anonymkode: b4d51...41f 1
Maskinfører Skrevet 12. november 2023 #17 Skrevet 12. november 2023 (endret) NatNat skrev (24 minutter siden): Her, fikk vi faren først. Han var kattungen, rømte fra nabo student som behandlet ham ganske dårlig og ble bare hos oss. Det var i 1997. ett og et halv år senere, han kom hjem som vanlig men etterfulgt av en liten halv voksen katt, som vi kalte Minnie. (Vi fant aldri ut hvor hun kom fra). Vi hadde ikke fått Glucifer kastrert enda men Minnie virket så ung at vi tenkte det var ingen fare.. 😛 Så naiv var vi. Minnie ble gravid i 1,2,3 og det var sann vi fikk en full kattefamilie. Dere fikk faren i 1997 ja nei er ikke alle som behandler kattene pent ungene våre ble født i garasjen til kusina til pappa i nabohuset her sånn pappa visste ikke før hun etter 3 uker kom med en kattunge i munn og tok den med seg inn i huset etter noen timer var alle kattene i huset savner den tiden når jeg lå på rommet mitt og døra til stua var lukket så hadde de travløp i gangen husker pappa hadde med lille lurket i hendene og sa her kan du kose med henne så når han satt henne på fanget mitt så forsvant hun som en rakett husker nå de var ca 1 år hørte vi ett voldsomt leven i stua natt til juleaften hele treet stod og rista etter hvert skjønte vi det det var 2 katter som satt inni stammen ja fie ble vel sterilisert i 2007 hvor gammel hun var aner vi ikke men må vel ha vært en 8-9 år tipper vi mulig hun har bodd hos noen gamle folk som hadde henne når de døde så kanskje hjemmesykepleien syns det var trist og avlive henne så de slapp henne løs eller noe vi vet ikke ingen etterlyste henne og sånn ble det Minnie var ett fint navn Glucifer var også fint pusen som jeg mistet het Pussi kalte han Tussi Den grå er moren Endret 12. november 2023 av Maskinfører
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #18 Skrevet 12. november 2023 Vi brukte en lav dokasse/brett som kattungene kunne gå i når de ble store nok til å gå på do selv. Den var ca like høy som en bestikkskuff. Det fungerte veldig bra. Vi prøvde å flytte moren og ungene til en litt bortgjemt eske, fordi hun hadde valgt sofaen som fødested..! Det hjalp å legge håndkleet hun fødte på inn i kassen. 😻 Kos deg med kattefamilien! Anonymkode: 3c77a...4fb 1
Maskinfører Skrevet 12. november 2023 #19 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har ei katte hjemme hos foreldrene mine, den er 19-20 år. Fikk kun et kull, og de kattungene jagde hun bort. Etter det fikk hun ikke flere. Hun er ganske småvokst og ser fortsatt ut som en kattunge. Anonymkode: b4d51...41f Det var slemt gjort av henne jøsses så gammel ja ser ut som en kattunge så koselig
Maskinfører Skrevet 12. november 2023 #20 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi brukte en lav dokasse/brett som kattungene kunne gå i når de ble store nok til å gå på do selv. Den var ca like høy som en bestikkskuff. Det fungerte veldig bra. Vi prøvde å flytte moren og ungene til en litt bortgjemt eske, fordi hun hadde valgt sofaen som fødested..! Det hjalp å legge håndkleet hun fødte på inn i kassen. 😻 Kos deg med kattefamilien! Anonymkode: 3c77a...4fb Ja det var lurt husker ikke åssen ungen gikk på jeg sofa som fødested ja det var ikke fullt så praktisk godt hun flyttet seg ja vil ha en kattefamilie igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå