Petra200 Skrevet 11. november 2023 #1 Skrevet 11. november 2023 Leser overalt om økende fattigdom og hvor stor andel av befolkningen som sliter og knapt har til melk og brød. I dag sto jeg 30 minutter i kø for å få parkert på kjøpesenteret fordi det var så vanvittig mye folk … klokken 14 fikk vi ikke komme inn på lekeland fordi det var sprengt kapasitet og helt fullt av barn. Så man kan jo begynne å lure?? 7 2
Spissrotte Skrevet 11. november 2023 #2 Skrevet 11. november 2023 Det vil nødvendigvis bli flere som ikke har råd til de mest basale tingene når prisene på de øker mer enn inntektene. At det er like ille som det fremstilles? Tvilsomt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 Bedømmer du ut fra øyemål hvor mange du ser som er å handler for å avgjøre om du tror det er økende fattigdom eller ikke? Jesus det står dårlig til med evnen til kritisk tenkning i dette landet. Anonymkode: cb3ee...eae 24 1 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 Tror du de fattige går i lekeland og på kjøpesenter hver helg? Du vet vi er over 5 millioner, og du traff på kanskje 400 mennesker med råd eller kredittkort til å handle akkurat i dag? Du må jobbe litt med refleksjonsevnen din hvis du tror det du så er representativt for fattigdom i Norge. Kanskje det var noen fattige der, og det er den ene gangen i halvåret eller året de hadde råd til lekeland for barna. Anonymkode: c1823...3a9 9 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 Det er mange som ikke er fattige i bokstavelig forstand fordi de eier hus og kanskje en bil, men som nå må leve som fattige for å få endene til å møtes. Folk som ender i matkø selv om de både har full jobb og formue i form av bolig. Det lages fattige av helt vanlige folk for tiden. Men politikerne skyver det fra seg og prater hellere om aksjer og korrupsjon - veldig beleilig med mange sånne saker akkurat nå så man får avledet debatten. Anonymkode: 50fde...7f5 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 Fattige er nok feil. Men ikke råd til sin litt for dyre hverdag. Dyr bil med lån, båt, motorsykkel, kanskje hytte med lån, skal reise på ferie til andre land. Sutrer over at de ikke fikk tur til thailand som sommerferie, spise ute, drikke alkohol, røyk, snus etc... Om du fokuserer kun på mat og tak over hodet så er det ikke så mange fattige. Altså, kun det man trenger. Finn.no gir deg mulighet til på kjøpe masse brukt og billig! Anonymkode: 8c6a5...feb 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #8 Skrevet 11. november 2023 De fattige må jo ha mat, enten de vil eller ikke. Så de må jo på butikken og handle for det de har av penger, men de ser nok litt ekstra på prisene. Anonymkode: 2552e...46e 5 1
Fant80 Skrevet 11. november 2023 #9 Skrevet 11. november 2023 Det blir mindre til Pondern og Onlyfans for mange for å si det litt annerledes. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #10 Skrevet 11. november 2023 Det er nok ikke så lett å finne et godt variert representativ av befolkningen på et kjøpesenter. De fattigste er nok ikke der. Men, jeg ligger vel egentlig rett over fattigdomsgrensen og var der i dag for jeg måtte handle inn en liten farsdagsgave, regner med jeg ikke var den eneste. Normalt er jeg ofte på kjøpesenter bare for å kikke, jeg synes det er koselig og i 80% av turene ender jeg opp uten å kjøpe noe ☺️ Anonymkode: 40fe7...cd4 1 2 1
Portia Catonis Skrevet 11. november 2023 #11 Skrevet 11. november 2023 Det blir jo som å lete etter diabetikere i en godtebutikk. Nei, du finner ikke de fattigste på kjøpesenter, i hvert fall ikke i ferd med å parkere bilen sin på parkeringsplassen. 6 1
Fant80 Skrevet 11. november 2023 #12 Skrevet 11. november 2023 Svaret er jo forøvrig Ja,i forhold til noen år siden. Sier seg jo selv. Norge har blitt rådyrt! For å oppretthoolde den livsstilen man har lagt til seg de siste 10 årene,er det verre nå.
Maskinfører Skrevet 11. november 2023 #13 Skrevet 11. november 2023 Fant80 skrev (42 minutter siden): Det blir mindre til Pondern og Onlyfans for mange for å si det litt annerledes. Ponder,n ja morsom han 😀 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #14 Skrevet 11. november 2023 Nei, det er folk som ikke klarer å prioritere som sutrer i alle aviser de finner. I dag står det om en i BA, hun har ikke råd til å fø datteren, bor i Bergen. Men hun har bil og flere husdyr, vitner bare om fullstendig feil prioriterting. I Bergen kan man fint klare seg uten bil, bil er et luksusgode, kvitt deg med den så ahr dår penger til mat. Og omplasser dyrene. Ikke bedriv sutring i avisen når det er du som ikke evner å prioritere riktig. Anonymkode: 9292b...095 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #15 Skrevet 11. november 2023 Kjenner vel en person som sliter, og det kommer av at vedkommende prøvde å sitte igjen med huset etter et samlivsbrudd. Ellers er det ingen jeg kjenner som sliter, så ser på denne "dyrtiden" som ekstremt oppskrytt. Anonymkode: b728e...ef2
Fant80 Skrevet 11. november 2023 #16 Skrevet 11. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Kjenner vel en person som sliter, og det kommer av at vedkommende prøvde å sitte igjen med huset etter et samlivsbrudd. Ellers er det ingen jeg kjenner som sliter, så ser på denne "dyrtiden" som ekstremt oppskrytt. Anonymkode: b728e...ef2 Er veldig få som vedkjenner at de sliter økonomisk. Bare de å dra på NAV eller enda verre i matkø sitter svært langt inne for mange. 4 2 1
Grüner Skrevet 11. november 2023 #17 Skrevet 11. november 2023 Petra200 skrev (2 timer siden): Leser overalt om økende fattigdom og hvor stor andel av befolkningen som sliter og knapt har til melk og brød. I dag sto jeg 30 minutter i kø for å få parkert på kjøpesenteret fordi det var så vanvittig mye folk … klokken 14 fikk vi ikke komme inn på lekeland fordi det var sprengt kapasitet og helt fullt av barn. Så man kan jo begynne å lure?? Hvor mange som er på lekeland eller kjøpesenter er jo et litt dårlig mål på hvor mange fattige det er i samfunnet🙄. Hvis du måler etter fattigdomsgrensa, så har ikke fattigdommen økt så mye, men høyere rente, høyere priser og lavere kroneverdi har gitt flere dårligere kjøpekraft enn de hadde før. 3
Gjest Adobyen Skrevet 11. november 2023 #18 Skrevet 11. november 2023 Hvordan folk oppfatter hverandre har vanligvis lite med virkeligheten å gjøre. Det er akkurat som sykdom og skader. Man ser også sjelden det utenpå. Noen skriver i kommentarfeltene og andre oppfatter det som sutring og klaging på tull og fjas, men det er et lite fåtall som forteller offentlig om sin økonomiske situasjon. På anonyme nettfora finner man nok ikke hele virkeligheten. Det hadde nok vært lettere å forstå hvis man hadde prøvd "hverandres sko" for å si det på den måten.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #19 Skrevet 11. november 2023 Er vel relativt Mange av de "fattige" har tatt opp lån langt over sin evne når rentene var lave og vi har familier med over 1.2 mill i inntekt som henter gratis mat fordi de er fattige, da tenker jeg at man prioriterer veldig feil eller må leve billigere. Det var også nylig en sak om innvandrere på trygd som sender store deler av trygden til landene de "flyktet" fra for så å hente gratis mat..... Anonymkode: c350a...6f6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #20 Skrevet 11. november 2023 Petra200 skrev (3 timer siden): Leser overalt om økende fattigdom og hvor stor andel av befolkningen som sliter og knapt har til melk og brød. I dag sto jeg 30 minutter i kø for å få parkert på kjøpesenteret fordi det var så vanvittig mye folk … klokken 14 fikk vi ikke komme inn på lekeland fordi det var sprengt kapasitet og helt fullt av barn. Så man kan jo begynne å lure?? På kjøpesenterer her er det to helt vanlige matbutikker og det er gratis parkering i to timer. Man kan fint være fattig og dra på kjøpesenter. Selv om man er fattig har man på et eller annet tidspunkt noen penger og mulighet til å kjøpe mat/klær/utstyr. Dette kalles "nødvendig livsopphold", noe alle mennesker har og selv de som mottar sosialstønad har man beregnet at skal kjøpe både mat, klær og diverse utstyr. Det er i livsoppholdet. Det er ikke nødvendigvis de fattige man finner på vinmonopolet eller xxl for å kjøpe Rab jakke eller siste nytt i slalomutstyr. Anonymkode: 99269...4e1 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå