Gå til innhold

Hvorfor velger noen å fryse ut en kollega?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndterer man utfrysing/ignorering og passiv aggressivitet fra kolleger på jobb? Jeg har to kolleger som er helt ufyselig mot meg og jeg aner ikke hvorfor. Jeg er en introvert person som ikke gjør noe sørlig ut av meg selv, de er mer høylytte og synlige. De viser veldig tydelig at de ikke vil samarbeide eller ha noe med meg å gjøre. Dette er en plass dominert av kvinner og jeg merker at det påvirker hele miljøet. Disse er godt likt av sjefen og andre «med mer makt». Så jeg vegrer meg for å si noe om dette til sjefen. Tror ikke hen har fanget opp dette da hen er veldig fraværende og opptatt. Men dette påvirker meg så mye at jeg er nær å sykemelde meg. Ligger våken på natta, gråter og grubler på hvorfor de er så slemme. Dette minner om ungdomsskole oppførsel. Vi er tretti førti åra. Hvorfor kan ikke folk oppføre seg normalt hyggelig med hverandre? Hva gjør at folk oppfører seg sånn? Vurderer å spørre rett ut men har delvis tatt opp noe hun ene gjorde men fikk ikke noe ut av det.  Hører gjerne fra dere som bruker slike taktikker på jobb. Hvorfor? Hva gjør jeg galt?

Anonymkode: 4b70a...f5a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du får svar fra de som holder på med utestengning av kolleger fordi de har ikke selvinnsikt og skjønner ikke hva de holder på med.

Kjenner jeg blir sint på vegne av deg som må oppleve dette. Dette er voksenmobbing og kan sammenlignes med mobbing på skolen.

Ønsker deg alt det beste 💗

Tør du å konfrontere de?

Anonymkode: 9545c...9b8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror ikke du får svar fra de som holder på med utestengning av kolleger fordi de har ikke selvinnsikt og skjønner ikke hva de holder på med.

Kjenner jeg blir sint på vegne av deg som må oppleve dette. Dette er voksenmobbing og kan sammenlignes med mobbing på skolen.

Ønsker deg alt det beste 💗

Tør du å konfrontere de?

Anonymkode: 9545c...9b8

Jeg har delvis prøvd.  Vet ikke hvorfor noen gidder å holde på sånn i voksen alder? Det er helt fjernt for meg selv å tenke tanken på å lage sånn dårlig stemning med noen jeg jobber med så forstår ikke motivasjonen. Det er ignorering av alt jeg sier og gjør, uvilje til å samarbeide eller bistå, sjefen må inn og fortelle de at de skal samarbeide og bistå med ting. De heier voldsomt på hverandre men fullstendig stillhet eller negativ kommentar når jeg har levert noe. Dette foregår i gruppemeldinger og Mail. Fysisk så er det sånn at de snakker med hverandre og forbi meg. Går forbi mitt kontor og inviterer alle på sosial pause. Blir ikke med på lunsj når jeg inviterer men er super positive når andre inviterer. Føler jeg er midt i en mean girls high school film? Det er høy prestisje jobb, men jeg er mer usynlig og stille. Mange «flinke piker» der de to som er ubehagelige er veldig smiskete og hyggelig med sjef og ledere. Ledere ser ikke dette som de gjør mot meg. Tenker at det slår tilbake på meg om Jeg tar det opp.

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan håndterer man utfrysing/ignorering og passiv aggressivitet fra kolleger på jobb? Jeg har to kolleger som er helt ufyselig mot meg og jeg aner ikke hvorfor. Jeg er en introvert person som ikke gjør noe sørlig ut av meg selv, de er mer høylytte og synlige. De viser veldig tydelig at de ikke vil samarbeide eller ha noe med meg å gjøre. Dette er en plass dominert av kvinner og jeg merker at det påvirker hele miljøet. Disse er godt likt av sjefen og andre «med mer makt». Så jeg vegrer meg for å si noe om dette til sjefen. Tror ikke hen har fanget opp dette da hen er veldig fraværende og opptatt. Men dette påvirker meg så mye at jeg er nær å sykemelde meg. Ligger våken på natta, gråter og grubler på hvorfor de er så slemme. Dette minner om ungdomsskole oppførsel. Vi er tretti førti åra. Hvorfor kan ikke folk oppføre seg normalt hyggelig med hverandre? Hva gjør at folk oppfører seg sånn? Vurderer å spørre rett ut men har delvis tatt opp noe hun ene gjorde men fikk ikke noe ut av det.  Hører gjerne fra dere som bruker slike taktikker på jobb. Hvorfor? Hva gjør jeg galt?

Du må snakke med dem og med  sjefen, du får spørre om det er noe du gjør galt, men mest sannsynlig er det fordi de ikke liker deg og at de er på et eller annet sosiopat spektrum. 

Anonymkode: 8f825...a3f

• Nyttig 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har delvis prøvd.  Vet ikke hvorfor noen gidder å holde på sånn i voksen alder? Det er helt fjernt for meg selv å tenke tanken på å lage sånn dårlig stemning med noen jeg jobber med så forstår ikke motivasjonen. Det er ignorering av alt jeg sier og gjør, uvilje til å samarbeide eller bistå, sjefen må inn og fortelle de at de skal samarbeide og bistå med ting. De heier voldsomt på hverandre men fullstendig stillhet eller negativ kommentar når jeg har levert noe. Dette foregår i gruppemeldinger og Mail. Fysisk så er det sånn at de snakker med hverandre og forbi meg. Går forbi mitt kontor og inviterer alle på sosial pause. Blir ikke med på lunsj når jeg inviterer men er super positive når andre inviterer. Føler jeg er midt i en mean girls high school film? Det er høy prestisje jobb, men jeg er mer usynlig og stille. Mange «flinke piker» der de to som er ubehagelige er veldig smiskete og hyggelig med sjef og ledere. Ledere ser ikke dette som de gjør mot meg. Tenker at det slår tilbake på meg om Jeg tar det opp.

Hvilken type jobb er dette forresten?

Skrevet

Du må hvertfall bare vise at du ikke bryr deg.

De må jo slite med noe, når de finner glede i slik oppførsel.

Enten later du som ingenting, ellers begynner du å gi inntrykk av at du syns synd på de.

Med litt, "det klarer du nok fint vettu!", og sender medfølende blikk.

"Bra dere er to om det :)"

Smil litt for deg selv neste gang de overser deg.

Anonymkode: 5e9f5...2f8

Skrevet

Ingen svar?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må snakke med dem og med  sjefen, du får spørre om det er noe du gjør galt, men mest sannsynlig er det fordi de ikke liker deg og at de er på et eller annet sosiopat spektrum. 

det er en jobb på kontor, en plass med mange flinke folk. Noen sa at kanskje det er litt karrierefolk med spisse albuer som tiltrekkes der, jeg vet ikke. Det er kanskje noe med meg som folk irriteres over. Jeg er litt stille og introvert, kanskje folk tror jeg da misliker de eller er arrogant? Lurer oppriktig på hva det er som gjør at folk misliker en som ikke gjør noe konkret mot de. 

Skrevet

Har hatt noen sånne på min arbeidsplass også. Eller, særlig en, men hen drar tidvis med seg andre. Det er for meg også helt uforståelig at voksne mennesker holder på sånn. De som gjør det har et behov for å heve seg over noen, tror jeg. Skjønner at det er forferdelig å oppleve dette og det er absolutt ikke ok at dette pågår. Du bør snakke med sjefen din om du har forsøkt å ta det opp med dem direkte. Det er sjefen som har det overordnede ansvaret for at folk skal ha det bra på jobb. Om sjefen ikke tar tak i dette og ting ikke blir bedre, hadde jeg ikke orket å jobbe der mer. Man må sette grenser for seg selv og egen helse og det å bli utestengt/mobbet på arbeidsplassen kan føre til uhelse. Det er det ikke verdt. 
Håper det løser seg uten at det må gå til det skrittet! Lykke til ❤️

Anonymkode: dbfaf...eef

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en kollega som ligner litt på deg TS. Jeg driver ikke med utfrysing slik som du beskriver, men jeg gidder heller ikke å anstrenge meg for å inkludere henne. Og det er gode grunner til det. Hun sier knapt god morgen, og gjør hun det er det med en sur mine. Hun gidder ikke prate med oss andre i lunsjen, drar opp mobilen straks hun setter seg. Om grunnen er at hun er introvert/sjenert, greit, men man kan jo vise interesse selv om man ikke har så mye å si. Aldri noe positivt fra henne, om hun kommer med noe, er det klaging. Så mellom oss er det rett og slett null kjemi. Og hun er også en del av grunnen til at jeg snart skal bytte jobb. 

Anonymkode: 67972...a62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

det er en jobb på kontor, en plass med mange flinke folk. Noen sa at kanskje det er litt karrierefolk med spisse albuer som tiltrekkes der, jeg vet ikke. Det er kanskje noe med meg som folk irriteres over. Jeg er litt stille og introvert, kanskje folk tror jeg da misliker de eller er arrogant? Lurer oppriktig på hva det er som gjør at folk misliker en som ikke gjør noe konkret mot de. 

Det er noen ganger en hårfin grense på det man selv anser er sjenerthet/beskjedenhet/introvert og det andre oppfatter som arroganse/uengasjert.   Vi har alle ulik toleransenivå og hvor mye energi vi gir kollegaer. Er kjemien dårlig pga din eller andres personlighet så bytt jobb.

Jeg sier ikke at det å være veldig ekstrovert er målet, selv sliter jeg med altfor store grupper ved lunsj så setter jeg til sånn at jeg må interagere med færre, men jeg setter meg ikke alene for at jeg ikke gidder.  

Anonymkode: bbb5f...44b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en kollega som ligner litt på deg TS. Jeg driver ikke med utfrysing slik som du beskriver, men jeg gidder heller ikke å anstrenge meg for å inkludere henne. Og det er gode grunner til det. Hun sier knapt god morgen, og gjør hun det er det med en sur mine. Hun gidder ikke prate med oss andre i lunsjen, drar opp mobilen straks hun setter seg. Om grunnen er at hun er introvert/sjenert, greit, men man kan jo vise interesse selv om man ikke har så mye å si. Aldri noe positivt fra henne, om hun kommer med noe, er det klaging. Så mellom oss er det rett og slett null kjemi. Og hun er også en del av grunnen til at jeg snart skal bytte jobb. 

Anonymkode: 67972...a62

Jeg sitter aldri med mobilen og hilser på alle alltid. Jeg har ikke alltid tid til lunsj fordi jeg er nedlesset i arbeid, og det er delvis pga flere av disse ikke ser på det som sin jobb å dra lasset, og sier nei når vår sjef ber flere bidra.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sitter aldri med mobilen og hilser på alle alltid. Jeg har ikke alltid tid til lunsj fordi jeg er nedlesset i arbeid, og det er delvis pga flere av disse ikke ser på det som sin jobb å dra lasset, og sier nei når vår sjef ber flere bidra.

En av disse som jeg opplever dette fra fikk jeg avvisende vibes fra allerede en av de første dagene jeg noensinne møtte henne.   Og når jeg ser tilbake har hun så langt det lar seg gjøre unngått å samarbeide. Stort sett kun når hun får direkte beskjed av sjefen samarbeider hun, og selv da har hun sagt nei. Noe som til tider har medført stor stressbelastning på meg. Jeg hjelper alltid henne og de andre uansett når de ber om hjelp. Og kunne aldri falle meg inn å si nei når selv sjefen ber om at jeg hjelper de andre. Føler sjefen er redd for å bli upopulær blant disse som er sånn.

Skrevet

Dere passer ikke sammen. De to andre trenger noe fra deg som kollega, som du ikke kan gi dem. 

Hadde det vært to av din type menneske og en som var ekstrovert, ville vedkommende følt seg utfrosset og mobbet. 

Det handler ikke om at de fryser deg ut, men at dere bare ikke er kompatible. De tror mest sannsynlig at du håner dem når du bare er deg selv. 

Anonymkode: b7168...905

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler ikke om at de fryser deg ut, men at dere bare ikke er kompatible. De tror mest sannsynlig at du håner dem når du bare er deg selv. 

Har jeg veldig vanskelig for å tro 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere passer ikke sammen. De to andre trenger noe fra deg som kollega, som du ikke kan gi dem. 

Hadde det vært to av din type menneske og en som var ekstrovert, ville vedkommende følt seg utfrosset og mobbet. 

Hvordan mener du at de kan oppleve at en stille og sjenert person håner dem? Jeg følger alle høflighetsnormer, så blir jeg møtt med ignorering og stillhet når jeg prøver å være hyggelig. Hadde noen av de andre blitt behandlet sånn så hadde jeg sett det og fått vondt av denne personen og vært den første som inkluderte. Jeg klarer ikke se hva det er de reagerer på, det oppleves som mobbing og utfrysing sånn de er. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Si ifra til sjefen hva du føler på. Og Enten er hun sjef nok å ta tak i ting. Eller er hun såpass dårlig sjef at hun ikke ser det, og du bør vurdere noe annet.

Husk at du må også gå litt i deg selv. Det kan være ting du selv også må jobbe med k mote med andre. 

Anonymkode: 68441...318

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har jeg veldig vanskelig for å tro 

Jeg tenker heller at de er sjalu på deg , av en eller annen grunn . De føler seg mindreverdig , mindre vellykket , mindre pene ? Usikre jenter / damer kan være helt grusomme 💀

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler med deg, ts❤️

Jeg har selv hatt det slik og alltid av kvinner. Mine egne erfaringer er at kvinner som holder på slik, sliter med et eller annet eller er usikker på seg selv. Har stemt hver gang for min del. 

Jobber i et mannsdominert yrke nå og har ikke det problemet her. Blitt inkludert som en del av mannfolka. Eneste problemet er på sosiale sammenkomster når partnere er med holder damene seg unna. 

Anonymkode: cbd8b...1b3

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...