Gå til innhold

Du som ikke liker julen og synes den er vond

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Julen er grei nok, fint å kunne tilbringe et par fridager med familien som jeg ikke ser så ofte.

Jeg liker  derimot ikke at halve november og 27 dager av desember blir dynket i glitter, drittmusikk og annet julestyr. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å hate jul går bare ut over en selv og forringer egen livskvalitet. Hvis man er fornøyd med det, kjør på.

Anonymkode: ac104...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel veldig få som har snakket om at de hater julen men jeg opprettet denne tråden for samhold. Det er en vond tid for mange mennesker, en føler seg kanskje ekstra aleine når en bare ser glansbilder på some og det blir forventet at alle gleder seg til jul når det ikke er realiteten. Og for å kanskje gi hverandre positive råd og tips for en best mulig tid, å være litt i forkant av tiden og følelser en møter på.  Men det virker som at tråden fylles av svar fra mennesker som ikke har dette problemet selv og da kan det nok være vanskelig å sette seg inn i problematikken. Jeg aksepterer det, men intensjonen min med tråden var altså ikke å gi ytterligere skyldfølelse til mennesker som allerede strever og har det tungt. Jeg synes en bør inneha såpass mye respekt for mennesker at det er lov å kjenne og skrive på også de negative følelsene omkring julen. 

Ts

Anonymkode: 98dcc...5d3

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg hatet julen som barn var ikke så rart, psykisk ustabil mor. 

Som ung voksen hadde jeg ingen rundt meg, dvs, hadde samboer men de likte å feire alene som en familie. Selv etter 4 års samboerskap mente moren hans at det var mest normalt. Så de trodde vel at jeg fant ut at jeg måtte feire med egen familie, men egentlig satt jeg alene. Ordnet meg egen julemiddag, ribbestykke fra meny og lagde resten selv. Hadde en gave fra kjæresten og en fra meg selv. 

De neste 4 årene feiret jeg alene på samme måte. Det var jo roligere enn barndommen, så akkurat da var det litt ok. 

Nå som jeg har to egne barn er det noe helt annet. Jeg vil ikke at de noen gang skal få oppleve å feire jul alene. 

Anonymkode: 6c267...ce7

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Mine foreldre er begge demente og bor på pleiehjem, min mann er alvorlig syk, et av barna mine har hatt en svært traumatisk høst, det er krig i verden, det er overforbruk, det er så mye rundt en som går av hengslene. Julemagi, hva er det egentlig? Jeg ønsker meg lys, men ingen julestjerne. Ønsker meg god musikk, men ikke amerikansk klissjulepop. Ønsker meg smågodt i ei skål, og ikke sju slag, en julegave med omtanke bak og resten kan vippses til leger uten grenser eller dråpen i havet eller wwf eller redd barna. Jeg ønsker ikke at vi skal bli spist opp av kommersialisme og glitrende stæsj og luksusadventkalendere til voksne som koster et middels julegavebudsjett. Ønsker meg bare en dag eller to der jeg kan puste ut og kjenne på en slags glede. Som er vanskelig å finne i alt dette rælet. Jeg lurer heller på hva folk egentlig får ut av det?

Anonymkode: 20622...e18

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MATERIALISME og usunn mat🙄 Spyr av alt som blir kjøpt og pakka inn i miljøskadelig vræl. Og for å ikkje snakke om all den usunne maten som blir slukt ned på full hals og julebrus overalt. Blir for mye av alt bare.  Ikkje gir det planeten våra noe og heller ikkje kroppen.

Men jeg feirer jul og prøver å kose meg med familien. Lager jule-te isteden for Brus, daddelkuler med pepperkake smak isteden for pepperkake osv. Lager mest mulig hjemmelaget gaver og kjøper brukte ting. Elsker juletre, nissen og julelys. Den magiske stemningen for barn og mer familietid🎅

Anonymkode: 97894...5d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøstogbære skrev (På 11.11.2023 den 15.54):

Julen blir hva du gjør det til. Det er ingen som kan tvinge dere til å pyntet med nisser eller nekte dere å ligge på sofaen og spise pizza og drikke cider. 

Hvis dere hadde gjort dette i julen i stedet for å gjøre ting dere ikke har lyst til så hadde kanskje ikke julen vært så dritt likevel. Det er ingen som sier at julen ikke kan feires på den måten man føler er best for seg.

Familie og venner sier at du må være med osv osv. Vi har barn osv osv. Nei du må ingenting. Du har fritt valg hele veien. Valgene du tar er kanskje ikke populære hos noen, men du kan ikke tilfredstille alle. Ikke skal du det heller.  

I julen så skal man ha det hyggelig. Kose seg litt ekstra. Om det er alene eller sammen med andre er opp til deg selv dersom du er heldig å ha alternativer å velge mellom.

Denne var enkel. 

Hva om du ikke har noen å være i sammen med? Mennesker som gir deg noe positivt. 

Anonymkode: d5586...feb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen blir dratt for langt. Har sett pepperkaker og hus med julelys siden september. Det er for tidlig! Det er også alt for stort fokus på kjøpefest. Se hvor mange milliarder Nordmenn svir av i jula etc. Men som noen over sier: Fint med noen dager med familje og tradisjoner. Men herregud så deilig det er når jul og nyttår er over. Et nytt år. Ny start. og bare et par måneder til vår! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket jul før, og det var fordi jeg var med familie jeg var glad i. I hadde det morsomt sammen, lagde mat, og siden vi ikke hadde noe særlig penger så synes jeg å huske at det faktisk ikke var noe særlig gaver - vi bare koste oss uten press på dét, så på konserter, gikk oss en tur og så på fyrverkeriet mens vi snakket :)

Nå er flere familiemedlemmer døde, resten er spredt mellom kjærester, så jeg ender med å være sammen med mannen sin familie. Jeg er ikke minimalistisk for tiden, men jeg har nok ting til å ikke ønske meg noe. I motsetning til meg så er de vant meg å gi 5-10 gaver til hver eneste person, og mye av det er ganske tullete ting som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med etterpå. 

Det blir ikke som før, at vi fulgte med på hverandre i.l.a. året og ga den ene tingen personen ønsket, men i stedet aner man ikke helt, leter mye i siste liten, og jeg føler det blir veldig kommersielt og unaturlig. Litt sånn "man leker jul".

I tillegg så utviklet familien min tradisjonene etter hvert som vi forandret oss. Her niholder man på ting som jeg tviler på at noen agentlig synes er så morsomme. F.eks. var yngste barnet mitt litt under 2 år ved jul. Det ble gitt pakkekalender (som jeg egentlig heller ikke er fan av), og masse julegaver. Barnet var overtrøtt, kjempegrinete, og det ble forventet at alle gavene ble åpnet. Jeg sa at det ser jo ikke ut som barnet er så interessert i det akkurat nå - bedre at det får søvn og heller åpner en gave her og der frem til nyttår. Da var jeg liksom den slemme. Jeg ser ikke poenget i slike "tradisjoner" når de ikke engang er koselige. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som moraliserer over oss som har en vanskeligere jul enn dere må se og slutte med det! Er utrolig provoserende at vi som har det slitsomt, tungt og vanskelig ikke skal ha lov å si at jula er krevende. Det må være lov å si uten å få beskjed om at vi skal ut og koke suppe til narkomane og uteliggere. La heller dere som har det bra, er lykkelige og har alt dere trenger i livet ta den jobben! Vi som sliter med økonomi, lite nettverk, dårlige familieforhold, ensomhet og mye annet strev, vi trenger ikke den leksa der på toppen. Vi gjør så godt vi kan og prøver å få jula til å bli så bra som vi kan utfra den situasjonen vi har. Prøv vår jul i noen år og se om pipa får en annen lyd?

Anonymkode: c5fe4...5db

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula i barndommen var en ting jeg gledet og gruet meg til. Det var gøy med gaver, fri, filmer og den magiske stemningen. Men det ble alltid for mye alkohol. Ribbe på gulvet, gaver som ingen andre enn meg gadd å åpne, brøyting, gråt, krangling osv. Bekymring fordi jeg ikke skjønte begrepet black out.

Nå som voksen er er "alle" døde. Har ikke klart å skaffe meg det livet jeg ønsker, og julen blir en påminnelse om det. Men stort sett tenker jeg positivt. Setter pris på fri, et påskudd for å lage god mat, våkne, ta med seg dyna ut i sofaen og se på film, lange skiturer, refleksjon, mer lys, osv. Men prøver  skjerme meg litt fra all familiehyggen og "lykken" (reell eller ikke) som folk rundt føler for å vise frem. Misforstå meg rett - jeg unner absolutt alle som vil ha det en fin høytid❤️ Men selv om jeg gleder meg på andres vegne blir jeg rett og slett litt trist også. Håper å kunne endre på ting en dag!

Anonymkode: b9d7b...32b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke julen er direkte vond, men ganske kjip. Stressa, sure og materialistiske folk overalt. Mange kjøper grelle plastikktrær, og klarer ikke vente med å sette det opp til desember en gang. Jul i butikkene fra september, kun for å tjene gryn. Holder på magien med julen selv, men kan ikke isolere meg fra omverdenen heller, så får med meg hvor tragisk julen har blitt for mange. Kjøpe, kjøpe, kjøpe, og plast, plast, plast 🤡 

Haha, høres ut som en gammel og bitter dame, men det er faktisk trist å se hvordan det har blitt, når man er født på 80-tallet. 

Anonymkode: ae2ed...bbc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Synes ikke julen er direkte vond, men ganske kjip. Stressa, sure og materialistiske folk overalt. Mange kjøper grelle plastikktrær, og klarer ikke vente med å sette det opp til desember en gang. Jul i butikkene fra september, kun for å tjene gryn. Holder på magien med julen selv, men kan ikke isolere meg fra omverdenen heller, så får med meg hvor tragisk julen har blitt for mange. Kjøpe, kjøpe, kjøpe, og plast, plast, plast 🤡 

Haha, høres ut som en gammel og bitter dame, men det er faktisk trist å se hvordan det har blitt, når man er født på 80-tallet. 

Anonymkode: ae2ed...bbc

Enig at det blir noe.. vulgært og usmakelig over det aspektet. Man beveger seg vekk fra det som kan være hyggelig med julen og løper isteden fortere og fortere for å innfri krav skapt av handelsstanden. Det er trist.

Anonymkode: b9d7b...32b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...