AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #1 Skrevet 11. november 2023 Jeg er under utredning av bipolar 2, men jeg har i tillegg flere kroniskesykdommer og er født med de. Jeg var hos legen nå for å videre sykemelding etter operasjon, legen på sykehuset hadde ikke fått med seg at jeg har en fysisk jobb som gjør at jeg ikke får lov å jobbe helt enda. Når jeg sitter hos legen så vet denne legen at det har vært et tøft år, og jeg hadde også et skikkelig svimmelhetsanfall når jeg var hos legen. Dette så legen min, og da mente legen at jeg var manisk, spurte om søvn osv. Det at jeg er svimmel til tider skyldes min medfødte sykdom, og at det påvirker jo hele kroppen og man blir litt utafor. Jeg opplever nå at legen allerede har bestemt at jeg har bipolar og at alt som feiler meg nå skyldes dette. Sa at nå har jeg ingen diagnose enda, men nei jeg er ikke det nå. Følte litt som om at fra nå er jeg dette og alt annet fysisk finnes ikke lenger. Det er jo så klart ikke sant, ikke er jeg manisk heller. Flere som opplever det slik oss legen, at når man nå tror det også er noe psykisk så er alle de fysiske sykdommene mine borte og alt er bare psykisk. Jeg var så sliten så orker ikke å ta diskusjonen, men det må jeg. Noen råd til hvordan leger nå skal ta mine fysiskesykdommer alvorlig? Anonymkode: d1919...4fb 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #2 Skrevet 11. november 2023 Hadde en psykiater som passet på som en hauk når hans pasiener ble lagt inn på psykiatrisk avd. Hans erfaring var at de var så opptatt av det psykologiske at de somatiske lidelsene ble helt glemt. Samme erfaring hadde han med somatiske avd, de ble så opptatt av det psykiske at de somatiske plagene ble helt glemt. Anonymkode: fbaa7...816 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 Ja. Etter kreften fikk jeg angst for tilbakefall. Plutselig var det kun angsten som hadde fokus på tross av veldig mange senskader og fysiske utfordringer som følge av cellegift og stråling😢 Anonymkode: 9d1a1...bce 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 Det må være lov å spørre om søvn, det er en del av det å undersøke deg. Det blir også feil hvis det psykiske skal oversees. Det ville ikke vært en særlig god lege, heller. Det er vanskelig når man er veldig sliten og syk, men det er lurt å skille mellom hvordan du føler at det er og hva som faktisk skjer. Spørsmål om søvn betyr ikke at alt skal skyldes på psykisk sykdom. Anonymkode: 7ce5e...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det må være lov å spørre om søvn, det er en del av det å undersøke deg. Det blir også feil hvis det psykiske skal oversees. Det ville ikke vært en særlig god lege, heller. Det er vanskelig når man er veldig sliten og syk, men det er lurt å skille mellom hvordan du føler at det er og hva som faktisk skjer. Spørsmål om søvn betyr ikke at alt skal skyldes på psykisk sykdom. Anonymkode: 7ce5e...c7d Det var ikke spørsmålet om søvn jeg reagerte på, det er veldig fint at legen spør om. Men det at jeg sitter der med anfall av svimmelhet, høy puls og dette er vanlig med diagnosen min å da legge det på at jeg er manisk for de som er bipolare er veldig sensitive med søvn det er noe helt annet. For det første jeg har ikke diagnosen, og for det andre som min fastlege så burde han vite at slike anfall får jeg titt og ofte, han har jo sendt meg rundt til kardiologer og sykehus å bekreftet denne sykdommen. Følte at nå var det alt annet vi har sjekket ut av nå borte, nå er det kun psykisk. ts Anonymkode: d1919...4fb
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja. Etter kreften fikk jeg angst for tilbakefall. Plutselig var det kun angsten som hadde fokus på tross av veldig mange senskader og fysiske utfordringer som følge av cellegift og stråling😢 Anonymkode: 9d1a1...bce Trist! Spesielt når det er veldig kjent at dette gir senskader ts Anonymkode: d1919...4fb
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja. Etter kreften fikk jeg angst for tilbakefall. Plutselig var det kun angsten som hadde fokus på tross av veldig mange senskader og fysiske utfordringer som følge av cellegift og stråling😢 Anonymkode: 9d1a1...bce Veldig leit å høre! Kan det være fordi angst kan behandles, mens det andre må du bare leve med? Anonymkode: b9c42...bd5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #8 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det må være lov å spørre om søvn, det er en del av det å undersøke deg. Det blir også feil hvis det psykiske skal oversees. Det ville ikke vært en særlig god lege, heller. Det er vanskelig når man er veldig sliten og syk, men det er lurt å skille mellom hvordan du føler at det er og hva som faktisk skjer. Spørsmål om søvn betyr ikke at alt skal skyldes på psykisk sykdom. Anonymkode: 7ce5e...c7d Du skjønner vel at problemet ikke er spørsmålene men konklusjonen legen trakk. Det er desverre en veldig vanlig erfaring mange med kombinasjen av psykiske og fysiske eller kroniske sykdommer opplever det at leger gjør seg opp en mening og ofte tviholder på denne helt uten at vi som pasienter blir hørt. Jeg feks gikk med mageproblem i mange år men ble helt avfeid når jeg ba om utredning for det måtte være psykisk. Gjett hva, jeg har cøliaki, jeg gikk med ubehandla cøliaki i årevis fordi legen min mente det hang sammen med psyken min. Ja det kan være sammenhenger og leger er ikke ufeilbarlige, pasienter har selv ansvar for å ta helsa si på alvor men det er virkelig ikke så lett når man ikke er lege selv, ikke aner hvor man skal begynne og på toppen får beskjed om at man tar feil av fagpersonen. Jeg fikk tilslutt krangla meg til gastroskopi og har et helt annet liv nå når jeg ikke lenger får magesmerter og diare flere ganger i uka. Anonymkode: 85d83...b95 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #9 Skrevet 11. november 2023 Ja. Har blitt gående med behandlingstrengende sykdom samt mangelsykdommer flere ganger fordi alt tilskrives psyke. Drittlei.. Anonymkode: 58f2c...2be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå