Gå til innhold

Hva gjør du når du er syk men legen ikke vil gi sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittelen sier. 

Anonymkode: e1b43...477

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da går du på jobb. 

Anonymkode: d9454...5ec

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøver en annen lege, og smørere enda tjukkere på 😬

Anonymkode: 26fd6...c6a

• Liker 4
Skrevet

Hva er grunnen til at legen ikke vil sykmelde deg ? Legens argumentasjon ? 

Anonymkode: 69f8c...bc1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Nekter å godta det. Er jeg syk så er jeg syk. Da blir det egenmelding og permisjon uten lønn da. 

Anonymkode: 29820...b81

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Prøver jobbe, gå hjem for du er for syk for så ta kontakt med lege igjen. 

Anonymkode: d4155...12f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnen til at legen ikke vil sykmelde deg ? Legens argumentasjon ? 

Han vil «se det an». Men han spurte ikke om hvordan jeg hadde det eller hvorfor jeg ikke fungerte på jobb. 

Nekter å godta det. Er jeg syk så er jeg syk. Da blir det egenmelding og permisjon uten lønn da. 

Anonymkode: 29820...b81

Ja. Jeg må nok skifte lege kanskje. Han virker ikke å bry seg noe særlig. 

• Nyttig 2
Skrevet

Har du historikk med å ha lav terskel for å gå til lege? Kan det værr han er redd for at du utnytter systemet og ikke er så syk som du selv tror? 

Anonymkode: bedce...775

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da går du på jobb. 

Anonymkode: d9454...5ec

Tror ikke det er så lurt. Jeg jobber med mennesker og er ganske ute å kjøre psykisk.

• Hjerte 5
Skrevet

Du må be han begrunne hvorfor du ikke får det, så må du forklare han hva han overser i argumentasjonen sin. Leger er som folk flest, late, uinteresserte og uengasjerte og konkuluderer ofte helt uakseptabelt fordi folk ikke utfordrer dem.

Anonymkode: 50645...b7a

Jeg begynte bare å dissosiere. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du historikk med å ha lav terskel for å gå til lege? Kan det værr han er redd for at du utnytter systemet og ikke er så syk som du selv tror? 

Anonymkode: bedce...775

Vel, ja, jeg gikk ganske ofte da jeg var suicidal, men det var en annen lege. Vet ikke hva han tror eller ikke tror, virker ikke som han har sett i journalen min egentlig. 

• Hjerte 1
Skrevet

Vil ikke legen gi deg sykemelding,  så er du ikke syk nok til å droppe jobben. Bra at legen ikke skriver ut sykemeldinger i hytt og gevær. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Går til privatlege. 

Anonymkode: 495fd...a7b

Skrevet

Tror ikke det er så lurt. Jeg jobber med mennesker og er ganske ute å kjøre psykisk.

Da må du poengtere dette for legen. Har du noen du kan ha med deg til legen? Jeg pleier å ha med mannen om jeg tror det blir vanskelig for meg å forklare/uttrykke meg, som regel holder det at han er der og trenger ikke å si så mye. Ikke at det gjelder akkurat det samme som med deg, men jeg har noen diagnoser og "føler" at jeg ikke blir tatt på alvor, men det har alltid ordnet seg.

Anonymkode: 192ef...0fb

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg begynte bare å dissosiere. 

Vel, ja, jeg gikk ganske ofte da jeg var suicidal, men det var en annen lege. Vet ikke hva han tror eller ikke tror, virker ikke som han har sett i journalen min egentlig. 

Jeg ville byttet lege.

• Liker 2
Skrevet
Athena Freyja skrev (1 minutt siden):

Vil ikke legen gi deg sykemelding,  så er du ikke syk nok til å droppe jobben. Bra at legen ikke skriver ut sykemeldinger i hytt og gevær. 

Men jeg tror ikke jeg burde gå på jobb akkurat nå. Forrige vakt endte jeg med å gjemme meg på skyllerommet og grine, det går jo ikke an, men enda verre om jeg gjør det andre steder. 

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han vil «se det an». Men han spurte ikke om hvordan jeg hadde det eller hvorfor jeg ikke fungerte på jobb. 

Ja. Jeg må nok skifte lege kanskje. Han virker ikke å bry seg noe særlig

Legen sin jobb er ikke å «trøste deg».

At legen ikke bryr seg om hvordan du føler deg, den må du lenger ut på landet med, er ikke sånn at sykmelding er noe legen skal gi for å vise «jeg bryr meg om deg». Da har du misforstått kraftig om det er det du tror sykemelding er til for. Sykemelding er ikke en sympatigest fra lege til passient.

Legen sin jobb er å sykemelde deg dersom det er medisinsk grunn for det.

Her høres det ut som legen gjorde helt rett. Legen kunne mistet lisensen om han sykmeldte folk, fordi de trenger trøst og derfor ikke vil på jobb.

Anonymkode: ae712...094

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Har du noen du kan ha med deg til legen?

Nei, har ingen. 

Skrevet

Men har du vært fysisk vært inne hos legen til samtale ? 
En må jo bli hørt og bli vurdert på en seriøs måte, men da avhenger det også at du er åpen og ærlig om bakgrunnen til at du har det vanskelig

Skrevet

Men jeg tror ikke jeg burde gå på jobb akkurat nå. Forrige vakt endte jeg med å gjemme meg på skyllerommet og grine, det går jo ikke an, men enda verre om jeg gjør det andre steder. 

Dra på legevakten, og fortell det du skriver her.

At legen ikke bryr seg om hvordan du føler deg, den må du lenger ut på landet med, er ikke sånn at sykmelding er noe legen skal gi for å vise «jeg bryr meg om deg». Da har du misforstått kraftig om det er det du tror sykemelding er til for. Sykemelding er ikke en sympatigest fra lege til passient.

Her høres det ut som legen gjorde helt rett. Legen kunne mistet lisensen om han sykmeldte folk, fordi de trenger trøst og derfor ikke vil på jobb.

Herlighet, har du egentlig lest hva ts skriver?

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Han brydde seg ikke = han spurte ikke hvorfor jeg trengte sykemelding. Han sa bare javel, det er nok greit å bare se det an. Uten noe mer. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...