Gå til innhold

Masse jordskjelv på Island. Forvarsel om vulkan utbrudd- kan vi forvente ny askesky rett før jul?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir spennende. Siste gang var i 2010 og lammet det meste av flytrafikken i nord Europa.

• Nyttig 1
Skrevet

Nei dette er ikke den typen utbrudd som spyr ut masse aske, hvis utbruddet kommer under sjøen så kan det bli mye damp og noe aske.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke utbrudd under isbre som sist vi hadde askeproblemer, så tror du kan slappe av. 

• Liker 1
Skrevet

ja jeg slapper av men er spent på og se hvordan det går. vi får se hvem som får rett da. 

Skrevet
36 minutter siden, GrønnNellik68 said:

Dette blir spennende. Siste gang var i 2010 og lammet det meste av flytrafikken i nord Europa.

Sist gang var ikke i 2010, har vært flere utbrudd siden da,uten askeskyen.

• Liker 1
Skrevet
Rosa Sitron skrev (14 minutter siden):

Sist gang var ikke i 2010, har vært flere utbrudd siden da,uten askeskyen.

jeg mente med askeskyen . 

Skrevet

Jeg klikker hvis det blir askesky og flystopp i år. 

Skrevet

Hvis de må flykte så bør det vel være ganske så enkelt å integrere dem?  Lærer de ikke også  dansk på skolen? 

Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Hvis de må flykte så bør det vel være ganske så enkelt å integrere dem?  Lærer de ikke også  dansk på skolen? 

Eh... Nei. Du blander med Grønland. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Pipaluk said:

Ikke obligatorisk nå lenger tror jeg. De snakker dog utmerket engelsk. Uansett så er det jo ikke aktuelt å evakuere Island, de har hatt mye større utbrudd enn dette kan bli. I tillegg er landet mye større enn folk tror. Østkysten er f.eks. ikke berørt i det hele tatt. 

Endret av Tomas77
Skrevet
7 minutter siden, Rarm said:

Eh... Nei. Du blander med Grønland. 

Nei faktisk ikke. Trodde også dette men sjekket nå og majoriteten av islandske skoler har fortsatt dansk på programmet. 

Skrevet

Dette er ikke en sånn type "jordens brakfis"- vulkan,  det er vel mer trolig det blir mye lavastrømmer og mindre gass

Skrevet

Kommer an på hvilke type utbrudd vi får, mye vind + rask hastighet på utbruddet er dårlig, lavere intensitet på utbruddet + lite vind er bra for spredning av vulkansk aske.

Skrevet

Oi. Flashback til det året «askefast» ble et ord.

Skrevet
16 hours ago, GrønnNellik68 said:

jeg mente med askeskyen . 

Ok. Jeg tolker hele innlegget ditt som at du tror det ikke har vært utbrudd siden da og at utbrudd betyr askesky. Så beklager kommentaren.

Skrevet
Rosa Sitron skrev (4 timer siden):

Ok. Jeg tolker hele innlegget ditt som at du tror det ikke har vært utbrudd siden da og at utbrudd betyr askesky. Så beklager kommentaren.

Går helt fint😂

Skrevet
NakenPanda skrev (15 timer siden):

Kommer an på hvilke type utbrudd vi får, mye vind + rask hastighet på utbruddet er dårlig, lavere intensitet på utbruddet + lite vind er bra for spredning av vulkansk aske.

Ut fra medie dekninga ser d ut som hele Island eksploderer😂

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Ut fra medie dekninga ser d ut som hele Island eksploderer😂

Området der "Blue lagoon" er jo per definisjon en del av den midt oseaniske ryggen kommer opp på land og vil kontinuerlig ha utbrudd gjennom tid.

Ingenting dramatisk med det de flese er ganske moderate.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...