AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #1 Skrevet 11. november 2023 Hei! I anledning at jeg er innlagt på sykehus nå med svangerskapskonplikasjoner , men er jo ikke «syk» og det er i gen grunn til at jeg ikke skal gjøre ting selv. Enda. Eksempler: Når man skal ta blodtrykk retter dere bare ut armen og lar de settte den på og ta den av? Sykepleiere spør ofte om jeg trenger noe. Jeg jo fra om det er noe jeg ikke finner selv, ellers så ordner jeg meg jo selv. Noen spør om de skal hente mat og slikt enda det er jeg i stand til selv. Og så sier de at det kan de gjerne gjøre når jeg sier takk, men neida henter selv jeg. De henter vann til meg når de kommer med tablett enda jeg kan da fint hente vann selv. Eller bind eller hva det måtte være. Jeg føler jeg blir litt passiv og veldig pasient.😂 Ellers hva finner man på når ting tar tid? Mye ventetid. Går rundt i gangene og kjøpt litt i kiosken, men blir mye liggende i senga. Skal man gjøre noe annet? Aldri vært innlagt på sykehus før 😅 Anonymkode: c2187...c8f 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #2 Skrevet 11. november 2023 Ja man retter ut armen og lar de gjøre det de skal. Det er standard at de vil være behjelpelig med mat, vann og hva det måtte være. Hva som er rett og galt vet jeg ikke. Selv så takker jeg pent nei og sier jeg fint kan gjøre det selv, hvis jeg er i stand til det. Man blir behandlet som en pasient, samme hvor syk (eller ikke syk) man er. 😅 Du kan spørre om de kan hente en kanne med vann som du kan ha på rommet. Så slipper de å løpe frem og tilbake for hver tablett, det bruker jeg å gjøre for å være til mindre bry. Du kan også spørre hvor kjøkkenet på avdelingen er, da de har ofte et lite område for pasienter hvor man kan hente mat og vann selv. Det kan kanskje variere fra avdeling til avdeling. Vet ikke om det er "normalt", men jeg vil helst være til minst mulig til bry når jeg er innlagt. Dødtid er det mye av. Så da blir det å se på TV, ligge på mobilen eller leser en bok på rommet. Man kan for eksempel gå seg en tur å sette seg i kantinen, men det er jo kjedelig det også. Anonymkode: 0e7cd...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! I anledning at jeg er innlagt på sykehus nå med svangerskapskonplikasjoner , men er jo ikke «syk» og det er i gen grunn til at jeg ikke skal gjøre ting selv. Enda. Eksempler: Når man skal ta blodtrykk retter dere bare ut armen og lar de settte den på og ta den av? Sykepleiere spør ofte om jeg trenger noe. Jeg jo fra om det er noe jeg ikke finner selv, ellers så ordner jeg meg jo selv. Noen spør om de skal hente mat og slikt enda det er jeg i stand til selv. Og så sier de at det kan de gjerne gjøre når jeg sier takk, men neida henter selv jeg. De henter vann til meg når de kommer med tablett enda jeg kan da fint hente vann selv. Eller bind eller hva det måtte være. Jeg føler jeg blir litt passiv og veldig pasient.😂 Ellers hva finner man på når ting tar tid? Mye ventetid. Går rundt i gangene og kjøpt litt i kiosken, men blir mye liggende i senga. Skal man gjøre noe annet? Aldri vært innlagt på sykehus før 😅 Anonymkode: c2187...c8f Ha fokus på å gjøre jobben for sykepleierne enkles mulig tenker jeg. Vær en grei pasient. Og det høres ut virkelig ut som du er. Når man er "oppegående" og innlagt er det fint å kunne gjøre hverdagen deres lettere med å gjøre det man kan selv, og ikke legge unødvendig beslag på tiden deres. Jeg så en del film på pc. Gikk turer, heklet, laget julegavelister og handlet litt på nett. Kryssord er fint hvis du liker det. Kan være greit å slappe godt av siden du snart skal bli mor og ikke vil få muligheten til å gjøre det på en stund. Anonymkode: 82f33...6c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 Da høres det ut som jeg gjør omtrentlig riktig. Anonymkode: c2187...c8f 1
Kittykat Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei! I anledning at jeg er innlagt på sykehus nå med svangerskapskonplikasjoner , men er jo ikke «syk» og det er i gen grunn til at jeg ikke skal gjøre ting selv. Enda. Eksempler: Når man skal ta blodtrykk retter dere bare ut armen og lar de settte den på og ta den av? Sykepleiere spør ofte om jeg trenger noe. Jeg jo fra om det er noe jeg ikke finner selv, ellers så ordner jeg meg jo selv. Noen spør om de skal hente mat og slikt enda det er jeg i stand til selv. Og så sier de at det kan de gjerne gjøre når jeg sier takk, men neida henter selv jeg. De henter vann til meg når de kommer med tablett enda jeg kan da fint hente vann selv. Eller bind eller hva det måtte være. Jeg føler jeg blir litt passiv og veldig pasient.😂 Ellers hva finner man på når ting tar tid? Mye ventetid. Går rundt i gangene og kjøpt litt i kiosken, men blir mye liggende i senga. Skal man gjøre noe annet? Aldri vært innlagt på sykehus før 😅 Anonymkode: c2187...c8f Når jeg har vært innlagt på sykehus, så har styrer jeg meg selv. Jeg henter mat og drikke, i tillegg til at jeg har noe mat og drikke selv som jeg enten har kjøpt på butikken eller i kiosken. Jeg brukte mobilen og ipaden mye. Så på videoer, surfet mye og hadde lastet ned tv-serier/filmer på forhånd. Sykepleierne hentet smertestillende, medisin og sånt hvis jeg spurte/trengte det. Men jeg liker mest å styre meg selv på sykehus. Henter det ene og det andre selv, tar ut skitne fat og glass etter meg osv. Jeg vil liksom ikke være til bry, selv på et sykehus. Når det var tid for blodtrykk, blodprøver o.l., så var det bare ut med armen og la de gjøre seg ferdig.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #6 Skrevet 12. november 2023 Husk på at veldig mange er svært syke, og ikke "bare" til overvåkning, i mangel på bedre ord, når de er innlagt på sykehuset. Så mange sykepleiere er vant med at pasientene ikke klarer seg så bra selv. Min egen erfaring er at det hjelper å minne de på at man faktisk har godt av å bevege seg og ikke bare være i ro hele tiden (så sant det stemmer for din situasjon), og da pleier de å la meg gjøre litt mer på egenhånd, så jeg kan føle meg litt mindre til bry også Anonymkode: 6f7e7...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #7 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 13.15): Ja man retter ut armen og lar de gjøre det de skal. Det er standard at de vil være behjelpelig med mat, vann og hva det måtte være. Hva som er rett og galt vet jeg ikke. Selv så takker jeg pent nei og sier jeg fint kan gjøre det selv, hvis jeg er i stand til det. Man blir behandlet som en pasient, samme hvor syk (eller ikke syk) man er. 😅 Du kan spørre om de kan hente en kanne med vann som du kan ha på rommet. Så slipper de å løpe frem og tilbake for hver tablett, det bruker jeg å gjøre for å være til mindre bry. Du kan også spørre hvor kjøkkenet på avdelingen er, da de har ofte et lite område for pasienter hvor man kan hente mat og vann selv. Det kan kanskje variere fra avdeling til avdeling. Vet ikke om det er "normalt", men jeg vil helst være til minst mulig til bry når jeg er innlagt. Dødtid er det mye av. Så da blir det å se på TV, ligge på mobilen eller leser en bok på rommet. Man kan for eksempel gå seg en tur å sette seg i kantinen, men det er jo kjedelig det også. Anonymkode: 0e7cd...cc3 Hahaha.. ja man retter ut armen å lar de gjøre jobben?..?.. nja.. vet ikke helt det. Nettopp vært akutt innlagt selv. Har nål fobi så da de kom uventet å skulle ta innkomst blodprøver. Så spurte jeg om embla krem. Nei, det gikk ikke, kunne stikke forsiktig? Nei, da ville jeg ikke! Det er vondt! Å kjenner stikket fortsatt dagenetter. Da måtte sykepleieren forhøre seg med kollegaer. Kom tilbake, fikk bruke bedøvelsekrem så da gikk det. Alle ble fornøyde. Anonymkode: 8f984...0b6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #8 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hahaha.. ja man retter ut armen å lar de gjøre jobben?..?.. nja.. vet ikke helt det. Nettopp vært akutt innlagt selv. Har nål fobi så da de kom uventet å skulle ta innkomst blodprøver. Så spurte jeg om embla krem. Nei, det gikk ikke, kunne stikke forsiktig? Nei, da ville jeg ikke! Det er vondt! Å kjenner stikket fortsatt dagenetter. Da måtte sykepleieren forhøre seg med kollegaer. Kom tilbake, fikk bruke bedøvelsekrem så da gikk det. Alle ble fornøyde. Anonymkode: 8f984...0b6 Men det er jo et spesialtilfelle og helt i orden å si ifra om. På lik linje med at jeg med kraftig sosial panikkangst alltid sier ifra når jeg ankommer lege/sykehus/poliklinikk osv at jeg må sitte et sted for meg selv å vente samt ha enerom ved evt innleggelse. Det å si ifra om slike ting gjør jo ting enklere fordi man unngår problemer senere. Synes det høres ut som du gjør alt helt riktig ts! lykke til videre i svangerskapet! Anonymkode: 6dd80...3ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå