AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #1 Skrevet 11. november 2023 Hvor gammelt var barnet når det sluttet med nattbleie? Vårt barn har gått uten bleie på dagtid, i halvannet år, men tisser fortsatt en del i bleien om natta. Prøver å sette h*n på do rett før leggetid, og ikke drikke så mye før h*n legger seg men blir fortsatt tiss i bleia. Har kjøpt tisse trekk til senga men innser at jeg sikkert må kjøpe til senga vår også siden h*n kommer inn til oss stort sett hver natt. Det jeg gruer meg mest til er når det blir piss på dyna feks. Kan jo ikke vaske den i vaskemaskina.. Hva er deres beste tips til å kutte nattbleia? Anonymkode: d3f14...bb7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #2 Skrevet 11. november 2023 Våre har hatt bløte bleier hele veien. Men på to av den fungerte det fint å bare ikke ta på bleie en kveld. Det har vært svært få uhell. De var 2-3 år da vi droppet nattbleie. Den ene rett over 2, den andre nærmere 3. Den tredje tisset på seg hver natt, og måtte etterhvert få minirin noen år. Først som 9åring ble barnet helt tørt på nettene. Anonymkode: 71745...c58
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 Yngste slutta rett etter at hun fylte 2, eldste har fremdeles bleie på natta, litt over 4 år Anonymkode: 244b0...49e
Sofakona Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 Når hun var 4..vi slutter da hun hadde 3 netter med tørre bleier
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 Men hva med når uhellet først er ute? Hva gjør dere med dyna? Vaskemaskinen min klarer på 6-7 kg og blir nok ødelagt hvis jeg måker dyna inn i den. Anonymkode: d3f14...bb7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 Vi vasker dyna og tørketromler den etterpå. Lettere med fiberdyne enn dundyne. Går fint i vår maskin med 7 kg kapasitet. Anonymkode: 504f5...44c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 Dette er jo ikke noe barnet styret selv, så man må gi det den tiden den tar. Selvfølgelig passe på mengde drikke før leggetid og siste dotur før leggetid, men ellers er det lurt å la nattbleia være på til den er tørr over flere netter. Mine var 4 og 3. De ble tørre både natt og dag samtidig, men det er ganske vanlig at de er tørre på dagen lenge før natt. Anonymkode: 0bec7...a53 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #8 Skrevet 11. november 2023 I motsetning til å bli tørr på dagen, er ikke det å bli tørr på natta noe som kan trenes. Om det fremdeles er tiss i bleia om morgenen har det absolutt ingen hensikt å ta av den. Barnet blir ikke tørr noe fortere men dere må vaske mye mer sengetøy. Så lenge ungen ikke protesterer på å ha på bleie, er det mye lettere å beholde den enn å skifte på senga hver natt. Sengevæting er såpass vanlig (tror noe sånt som 10% av femåringer tisser om natta) at det er først i skolealder man eventuelt kan få hjelp. Da er alternativene medisin som gjør urinen mer konsentrert (for de som tisser på seg fordi blæra blir for full), eller alarmtruse som vekker barnet så snart det kommer en dråpe (for de som sover så tungt at de ikke våkner av kroppens signaler). Uansett er det noe man vokser av seg, før eller senere. Er også en arvelig faktor, om en av foreldrene var sengevæter er det større sjanse for at barna blir det også. Her sluttet vi med dagbleie rett før toårsdagen, og nattbleie når hun var ca fire og er halvt, med eldste. Yngste hadde tørre bleier på natten allerede når hun sluttet med bleie som nesten-treåring, så da sluttet vi med begge samtidig. Anonymkode: 3310b...889 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #9 Skrevet 11. november 2023 Den ene var 2 og den andre var 4. Hun som var 4, er nå 6 år og har fortsatt noen uhell om natten. Men fra den tiden hun sluttet med bleie, har det hjulpet mye å følge henne på do før vi legger oss. Dyner kan heldigvis vaskes. Og tørketromles med tennisballer etterpå. Mitt beste tips må være å prøve og se hvordan det går. Jeg kjenner noen som hadde uhell hver natt i en uke eller to også gikk det bra videre, så det er kanskje også et tips å bruke tisselaken og ikke gi opp for raskt med mindre barnet selv ønsker å ha på bleie igjen. Sånn bortsett fra det, har vi altså helt ulike erfaringer med selv. Den yngste bare la seg uten bleie en uke etter at hun sluttet med bleie på dagtid, og tisset aldri i sengen. Den eldste hadde flere uhell pr. natt første gang vi prøvde, så vi tok på bleie igjen, frem til hun selv ba om å sove uten. Fra da av hjalp det altså mye med en dotur i 23-tiden, men dette barnet har mer utfordringer enn det som er vanlig (selv om sengevæting egentlig er ganske vanlig, jeg slet med det til en stund opp i skolealder selv). Anonymkode: d9b2f...670
7v8 Skrevet 11. november 2023 #10 Skrevet 11. november 2023 Han sluttet med bleie både dag og natt da han var 2 år og 9 mnd 😊
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #11 Skrevet 12. november 2023 Mine, gutt og jente slutta med bleie på natt samme måned som de slutta med bleie på dagtid. Da var de nettopp fylt 2 år. Har tisselaken på senga i tilfelle uhell, vært lite av det heldigvis. Vært nødt å vaske dyne 1 gang i maskin og 1 gang har jeg håndvasket deler av dynen som var blitt våt. Anonymkode: 6a711...827
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #12 Skrevet 19. desember 2023 Gymo selger tissebeskyttelse for dyne og pute. Anonymkode: 1d5ba...8d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå