Gå til innhold

Farge i stue og depresjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken farge er best å ha for de som har angst og depresjon? Tenkte på i stue.

Anonymkode: a36b6...49c

En lys blå 💙

Anonymkode: c19a4...cc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har pale linden og laurbær, som er to lyse grønnyanser. Grønt gå en tydelig bedring for pasienter på et eldrehjem. Det gir mening; naturens farger. 

Blåtoner er også flott. Få inn lune, fine farger inn i stua, og sleng planter litt her og der. Ordne med skapplass så ting ikke ligger fremme og gir følelsen av rot.

Lys: lyspærer som gir varmt lys. Nå nærmer det seg jul, så sleng opp en lyslenke eller noe annet også. Det gjør ting så trivelig på kvelden. 

Anonymkode: 83af9...a6c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den er fin hvis man liker den type mønster og det passer inn. Men ikke noe jeg ville valgt i forhold til trådens tema, jeg ville bare blitt urolig av mønsteret. 

Anonymkode: 0db1d...0cc

Skal jo ikke sitte å stirre på den hele dagen da.

Anonymkode: e4483...f17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter ikke med depresjon, men jeg merker  at jeg ikke takler farger på veggene da det gir mer dunkelt lyst. Blir rett og slett nedstemt.  Har hvitt og elsker når sola skinner og gir gjenskinn.. på samme måte som en fin vinterdag på vidda.

Anonymkode: ccbd2...d43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vært deprimert og stua var grønn, så hadde jeg virkelig gått så langt ned i kjelleren som det gikk. Uansett nyansen på grønnfargen.

Anonymkode: f821d...094

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 11.09):

Jeg jobber med farger og har lest litt fargeteori på akkurat dette. :) Hvitt er visst fargen du bør unngå mest av alle. Hvitt, svart og grått påvirker psyken negativt, men særlig hvitt.

Det samme med sterke farger. Uansett nyanse. Kan trigge følelsene og man kan bli emosjonelt ustabil. Spesielt rødt og blått.

Men så har du varme jordfarger. Naturfarger. Rolige, lune toner. Sandfarger, dempet grønn, rosa, beige. Det er fine farger. Spesielt sandfarger, som kan få ekstra gode varme nyanser i riktig lyssetting.

Men noe som ikke snakkes om er belysning. Det er vel så viktig. Spesielt sollys utenfra har mye å si for humøret. Unngå kaldt lys. Ha gardiner som slipper lyset inn. Invester i HUE pærer som gir ekstra varmt lys på kveldstid.

Tenk over materialet i stua. Tekstilene. Er de myke eller harde? Myke tepper=kos. Planter løfter humøret. Bilder på veggen som gir gode assosiasjoner. 

Anonymkode: 0edea...981

Jeg er veldig påvirket av farger, og kan i stor grad bekrefte det du skriver. Ble påvirket av en trend tidligere, og malte hele huset hvitt. Det var som det trakk energien ut av meg, og var ikke bra for meg som er svært påvirket av omgivelsene. Bodd i grått og rødt rom også (På besøk, midlertidig), og kald gråfarge virket på meg som hvitt, mens rødt stresset meg. Skarpe grønnfarger, gul og oransje er også stressende farger for meg. 

Etter mye utprøving lever jeg nå med varme jordfarger i ulike nyanser. Det inngir lunhet og trygghet. Mental ro. 

De andre rådene dine er også akkurat det jeg har funnet ut. Å ha orden og trivsel betyr også mye for psykisk helse. 

Virker som det er veldig ulikt i hvor stor grad man påvirkes av farger, men jeg påvirkes veldig. Enormt faktisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har troa med en lys blå eller grønn farge. Jeg hadde en farge som het Jotun Stadt før. Byttet den ut fordi jeg ksyntes den var litt kjedelig, men angret egentlig litt. Den var utrolig beroligende, minnet meg om sjøen.

Det ser ut som den er utgått, men minner om denne:

IMG_9072.thumb.png.895779729bc3204d888c251c9813987b.png

Anonymkode: 6c13b...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2023 at 3:58 PM, AnonymBruker said:

Skal jo ikke sitte å stirre på den hele dagen da.

Anonymkode: e4483...f17

Man sitter generelt ikke og stirrer på interiør og vegger. Men farger og mønster påvirker oss likevel. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du velger, ikke velg grå. Det tar all energi fra deg.

Anonymkode: 4ffb4...beb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mørke blåfargen og blågrønnfargen som var populær for noen år siden, bør du styre unna i alle fall. Jeg kaller den depresjonsblå. Men det her er sikkert individuelt. Jeg trives godt med mine hvite vegger, med innslag av litt småområder malt i spenstige farger. Men interiøret mitt er som en fest da. Haha… 

Anonymkode: 442c6...596

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

beklager, TS, men jeg så umiddelbart for meg, Jotun Fargekart 2025, når jeg leste din overskrift - 

• Jotun Depresjon NCS S7502-Y
  • Jotun Angst NCS S7000-N
  • Jotun Tragedie NCS S8000-N
  • Jotun Psykose NCS 0540-Y85R

🤡😭

Anonymkode: 3f6f8...591

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

beklager, TS, men jeg så umiddelbart for meg, Jotun Fargekart 2025, når jeg leste din overskrift - 

• Jotun Depresjon NCS S7502-Y
  • Jotun Angst NCS S7000-N
  • Jotun Tragedie NCS S8000-N
  • Jotun Psykose NCS 0540-Y85R

🤡😭

Anonymkode: 3f6f8...591

Skulle dette liksom være morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 9.41):

Hvilken farge er best å ha for de som har angst og depresjon? Tenkte på i stue.

Anonymkode: a36b6...49c

Burde ha god belysning også! Kjøpte noen taklamper, de hjalp sykt på stemningen i rommet. De selger også bordlamper.

https://nordiccomfort.no/collections/belysning

Anonymkode: 1027c...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 11/13/2023 at 5:06 PM, AnonymBruker said:

Skulle dette liksom være morsomt?

Jeg syntes det var morsomt! Skulle ønske kvinneguiden hadde laugh-react!

Anonymkode: 956f9...db2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler jotuns krydderurt! Det er en dus og lun grønnfarge, som heller mot beige alt etter hvilket lys rommet har. Så den skifter litt karakter gjennom dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå mønstre, knalle farger, sort og kald hvit. Velg heller duse og nøytrale farger.

Anonymkode: 5e653...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...