Gå til innhold

Levere barnet i barnehagen når begge er hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden i permisjon med en baby på 3 mnd, mens far jobber 2-2 (bortreist). Babyen er nokså "krevende", dvs. sover kun i bæresele utendørs eller på puppen inne. Hylskriker om jeg prøver vogn, seng etc på dagtid. Så jeg leverer alltid i barnehagen når mannen er bortreist.

Barnet vårt er 3 år og elsker barnehagen, aldri vært krangling eller problem å levere henne. Vil ofte ikke være med hjem heller🙈 så vi leverer henne i barnehage selv om begge er hjemme. Det er veldig mye som skal bli gjort når pappaen kommer hjem, da det hoper seg veldig opp med husarbeid osv når han er borte. Han holder som alltid på med noe når jenta er i barnehagen, er alltid noe som må gjøres føles det som, enten det er å bytte dekk, vaske kjøleksapet eller brette klær🙈Han er også sliten og trenger å hente seg inn litt etter 2 uker på jobb.

Hun leveres som regel i 08:30-09:00 tiden og blir hentet mellom 14:30-15:00. Når hun kommer hjem så er alt unnagjort, middagen klar osv så vi har fult fokus på henne hele ettermiddagen. 

Har hatt henne hjemme noen ganger på fredagen for å gi langhelg, men da spør hun om å få gå i barnehagen på både lørdag og søndag🙈 tror hun faktisk syntes det er mer gøy å være i barnehagen, da babyen krever mye av min tid mtp på sovingen.. så hun kjeder seg nok litt fort, og virker som helga er nok fri for henne + hun har jo relativt korte dager.

Likevel får jeg dårlig samvittighet, at vi begge er hjemme så "sender vi henne bort". Har aldri opplevd noen kommentarer fra barnehagen, men er likevel redd for at de dømmer oss😂 ser jo overalt at det er fyfy å levere når man selv har fri.. 

Hva tenker dere? Er det dårlig gjort av oss?🙈

Anonymkode: ff577...80e

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker dere hvertfall bør klare å gi henne minst en fridag i uken når pappa er hjemme ,så kan de to finne på noe sammeb 

Anonymkode: cc7ae...d03

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke😊 Vi leverer også i barnehagen selv om det er dager begge er hjemme. Barnet elsker å være i barnehagen og da ser jeg virkelig ikke problemet🤷‍♀️

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes det er innafor. Ikke noe å ha dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: ff711...ea5

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Du skriver jo at ungen har det kjekt i barnehagen og ønsker å være der. Ingenting å ha dårlig samvittighet for. Gi henne litt kortere dager om det vil lette på samvittigheten. 

Anonymkode: a30d3...f08

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnet har det kjekt, er uthvilt osv.. hadde vært noe annet om barnet er slitent. Men på det du skriver, virker det ikke slik. Barnet har også korte dager i bhg. Fri hver helg, der dere kan finne på ting. Viktig at dere foreldre får tid til å hente dere inn, og få unna ting som må gjøres. Da er det det beste for hele familien at barnet er i barnehagen. Det gagner barnet selv med to foreldre som har overskudd 

Anonymkode: c0a0d...6dd

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Våre barn har aldri noen gang vært i barnehagen om en av oss har vært hjemme på dagen.  Nå er det store, og vi er så glade for det valget vi tok den gangen, at vi valgte å prioritere tid sammen med barna våre. 

Men hva som fungerer for dere vet jo dere best.  

Det er bare at tiden går så fort, og vips så er de store. 

Anonymkode: c4aa7...623

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Syntes du gjør det helt riktig. Spesielt når far er på jobb! 

babyen er veldig lite og jeg tenker vel egentlig at dere lever i en unntakstilstand enda. Alt blir jo lettere etterhvert som minsten blir litt større. Det er jo ikke som du går hjemme arbeidsledig. 

Når far er hjemme er det jo litt opp til han. Du kan ikke bestemme at han skal holde treåringen hjemme. Selv om jeg ville tenkt at det var hyggelig en gang i blant. Far går glipp av mange timer når han er på jobb. 

En forstår virkelig ikke hvor fort tiden går når en står midt oppi. Det blir jo heller ikke noe hyggelig samvær hvis alle slitne. Så her må dere finne en balanse. 

Anonymkode: 99cad...948

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig mange som gjør det likt som dere. Jeg tenker i utgangspunktet at det er opptil hver familie å bestemme hva som er best for dem.

Kjenner en dame som nå er gravid og sykemeldt med en 1 åring i barnehage. De legger ikke noe skjul på at de leverer 7.30 tiden og henter i 16.30 tiden fordi det er slitsomt å ha barnet hjemme. Jeg vet at for oss hadde det vært uaktuelt, jeg ville valgt kortere dager og heller hatt egentid midt på dagen og "holdt ut" de få timene på kvelden. Men på den andre siden vet jeg ikke hvorfor hun er sykemeldt, hvor sliten eller vondt hun har, om leggetid tar mange timer osv. 

Så dere gjør det dere må for å komme over denne unntakstilstanden og som er best for dere.

Anonymkode: 06547...6b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Barnet har det kjekt, er uthvilt osv.. hadde vært noe annet om barnet er slitent. Men på det du skriver, virker det ikke slik. Barnet har også korte dager i bhg. Fri hver helg, der dere kan finne på ting. Viktig at dere foreldre får tid til å hente dere inn, og få unna ting som må gjøres. Da er det det beste for hele familien at barnet er i barnehagen. Det gagner barnet selv med to foreldre som har overskudd 

Anonymkode: c0a0d...6dd

Fri hver helg? For et argument 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Våre barn har aldri noen gang vært i barnehagen om en av oss har vært hjemme på dagen.  Nå er det store, og vi er så glade for det valget vi tok den gangen, at vi valgte å prioritere tid sammen med barna våre. 

Men hva som fungerer for dere vet jo dere best.  

Det er bare at tiden går så fort, og vips så er de store. 

Anonymkode: c4aa7...623

👏

Skrevet

Kjenner jeg dømmer dere. Hvorfor vil dere ikke være med jentungen? Stakkars unge. Det er jo ikke rart hun kjeder seg når hun ikke blir aktivisert, og nå er dere to voksne! 

Mange gjør den jobben dere gjør helt alene, også med kolikkunge, også klarer dere ikke engang å være sammen med jenta deres når dere er to voksne. Det er skikkelig dårlig. Jeg forstår godt hvorfor samvittigheten din er svart. Det burde den også være. 

Anonymkode: ad895...521

• Liker 3
Skrevet

Lever i bhg og ikke ha dårlig samvittighet.

Hva bhg angår så kan jeg ikke huske jeg sa noe om når jeg hadde fri eller ikke. Anser ikke at de har noe med det.

Anonymkode: f9839...380

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns ikke det er noe som helst dårlig gjort eller noe å ha dårlig samvittighet for når barnet har blitt tre år og har korte dager. Hilsen barnehageansatt 😊

Sosial trening, lek og læring i barnehagen er verdifullt for en treåring. Kortere dager når en har mulighet, og fridager dersom barnet har sovet dårlig eller er i litt dårlig form, er gull verdt når en har mulighet. Jeg hadde 1,5 åringen min hjemme da jeg var i permisjon med lillesøster, men babyen sov godt. Og jeg hadde ikke gjort det om den eldste var 3 år, da hadde vi gjort det som dere.

Anonymkode: 7662c...702

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette syns jeg er helt greit og helt normalt. Jeg er barnehagelærer selv, og var i nøyaktig samme situasjon når våre barn var små (mannen var på sjøen 2 uker i strekk og 4 uker hjemme). Den eldste var 4 år og han var i barnehagen fra ca. 9- 14.30. Så tok vi ham fri innimellom, ofte fikk han ha langhelg. Men han trengte å være sammen med vennene sine i barnehagen og ha en fast rutine i hverdagen. Det fungerte fint og gutten var veldig fornøyd selv. 
jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet ts. De aller, aller fleste foreldre sender barna i barnehagen selv om de er hjemme i permisjon selv, far hjemme fra sjøen og slikt. Så lenge dere ser hva som er best for barnet og barnet er glad og fornøyd så er alt i orden. 

Anonymkode: 02feb...3fa

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville nok hatt i hvert fall en fridag de ukene dere er to hjemme, men da hatt en kosedag hvor hun får full oppmerksomhet fra far en dag, tur i skogen, lekeplass, biblioteket, stranda osv. 

Anonymkode: 280cb...15d

• Liker 2
Skrevet

Synes det høres uproblematisk ut. Vår gutt er også sånn, han elsker bhg! Han er en veldig aktiv og sosial gutt som får så mye ut av å være i bhg. Løper inn der om morgenen og vil knapt være med hjem på ettermiddagen. Føler nesten det blir litt feil å «ta det fra han» også når han har det så gøy der.

Gi henne korte dager slik dere gjør nå og fullt fokus på henne når hun har fri så synes jeg det høres ut som frøkna har det som plommen i egget 😍

Anonymkode: 7709e...77c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som gode refleksjoner og perfekt oppholdstid i barnehagen for jenta deres. Det er i bhg hun har sitt sosiale liv med jevnaldrende, får utetid, lek og moro. Og mye tid etter barnehagen til å være med familien, ikke noe å ha dårlig samvittighet for. 

Hilsen ped.leder

Anonymkode: 922f3...2a4

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er for tiden i permisjon med en baby på 3 mnd, mens far jobber 2-2 (bortreist). Babyen er nokså "krevende", dvs. sover kun i bæresele utendørs eller på puppen inne. Hylskriker om jeg prøver vogn, seng etc på dagtid. Så jeg leverer alltid i barnehagen når mannen er bortreist.

Barnet vårt er 3 år og elsker barnehagen, aldri vært krangling eller problem å levere henne. Vil ofte ikke være med hjem heller🙈 så vi leverer henne i barnehage selv om begge er hjemme. Det er veldig mye som skal bli gjort når pappaen kommer hjem, da det hoper seg veldig opp med husarbeid osv når han er borte. Han holder som alltid på med noe når jenta er i barnehagen, er alltid noe som må gjøres føles det som, enten det er å bytte dekk, vaske kjøleksapet eller brette klær🙈Han er også sliten og trenger å hente seg inn litt etter 2 uker på jobb.

Hun leveres som regel i 08:30-09:00 tiden og blir hentet mellom 14:30-15:00. Når hun kommer hjem så er alt unnagjort, middagen klar osv så vi har fult fokus på henne hele ettermiddagen. 

Har hatt henne hjemme noen ganger på fredagen for å gi langhelg, men da spør hun om å få gå i barnehagen på både lørdag og søndag🙈 tror hun faktisk syntes det er mer gøy å være i barnehagen, da babyen krever mye av min tid mtp på sovingen.. så hun kjeder seg nok litt fort, og virker som helga er nok fri for henne + hun har jo relativt korte dager.

Likevel får jeg dårlig samvittighet, at vi begge er hjemme så "sender vi henne bort". Har aldri opplevd noen kommentarer fra barnehagen, men er likevel redd for at de dømmer oss😂 ser jo overalt at det er fyfy å levere når man selv har fri.. 

Hva tenker dere? Er det dårlig gjort av oss?🙈

Anonymkode: ff577...80e

Jeg har alltid levert de eldste barna i bhg selv om jeg var hjemme i mammaperm eller bare hadde fri fra jobb. 

Noen hjemmedager her og der selvfølgelig, men ikke fast.

Så lenge barnet trives godt i bhg så skal du ikke ha dårlig samvittighet for det.

Nå hender det seg at både jeg og mannen er hjemme på dagtid, men vi levere likevel i bhg, men med korte dager og lav terskel for å ha barnet hjemme.

Anonymkode: 61cd3...5be

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at når barnet ber om å få dra i barnehagen i helgene så kan det være lurt å se på hvilke tilpasninger som kan gjøres for helgedagene deres.

Har dere faste rutiner rundt måltider hjemme i helgen? Har dere opparbeidet rutiner rundt lek, hva som kan lekes med, når skal barnet rydde osv? Involverer dere barnet i planleggingen av helgeaktiviteter? Og hvordan involveres barne? 

Det kan være lurt å tenke på. Jeg skjønner at en ny baby setter begrensninger i hvilke tilpasninger som kan gjøres da.

Anonymkode: 5f8bf...d9a

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...