AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Jeg er advokatfullmektig i et større advokatfirma med forretningsjuss. Det er et ekstremt arbeidspress her. Jeg jobber i snitt 50 timer i uken. Mange av mine kolleger jobber enda mer. Jeg spiser alle måltider på jobb. Omtrent alt jeg har av utgifter dekkes (mobil, månedskort for å komme til jobben, strøm og internett hjemme fordi jeg er pålagt å være tilgjengelig på hjemmekontor). Jeg har i dag levert en hjemmeeksamen på obligatorisk advokatkurs, som jeg har hatt to uker på, men grunnet at jeg ikke har hatt tid pga andre arbeidsoppgaver har oppgaven blitt fullstendig neglisjert og skrevet i løpet av to kvelder, og jeg er livredd for å stryke. Jeg er lite hjemme og har ikke overskudd til å rydde/vaske (så det ser ut som en svinesti), og mitt sosiale liv er ikke-eksisterende Advokatjobben er greit interessant sånn på det intellektuelle planet, men det er enormt slitsomt å ha hovedansvaret for næringslivets konflikter, man må ha ekstremt øye for detaljer, og rommet for feil er enormt lite. Jeg er 27 år, og inkludert alt av overtid kommer jeg opp i ca. 850.000 i lønn, selv uten alle godene. Vurderer å skifte jobb til en stilling som er mindre stressende, detaljfokusert og gir meg overskudd tilbake, men i disse tøffe økonomiske tider bør det være en OK betalt jobb. Noen forslag til alternative jobber for en jurist? Anonymkode: 5684b...074 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Ingen skam å snu. Arbeid som jurist har ofte god lønn, og mindre arbeidspress. https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?q=jurist Anonymkode: 9295c...90d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er advokatfullmektig i et større advokatfirma med forretningsjuss. Det er et ekstremt arbeidspress her. Jeg jobber i snitt 50 timer i uken. Mange av mine kolleger jobber enda mer. Jeg spiser alle måltider på jobb. Omtrent alt jeg har av utgifter dekkes (mobil, månedskort for å komme til jobben, strøm og internett hjemme fordi jeg er pålagt å være tilgjengelig på hjemmekontor). Anonymkode: 5684b...074 Er det vanlig å dekke strøm pga delvis hjemmekontor? Mesteparten av strømutgiftene ville du jo hatt uavhengig av om du jobbet litt hjemmekontor? Anonymkode: 5cfd4...034 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det vanlig å dekke strøm pga delvis hjemmekontor? Mesteparten av strømutgiftene ville du jo hatt uavhengig av om du jobbet litt hjemmekontor? Anonymkode: 5cfd4...034 Det er nok en kompensasjon for å være tilgjengelig på fritiden. De fleste får betalt for det. Anonymkode: 39402...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 Ts, husk at det er mest slitsomt som nyutdannet. Jeg ville forsøkt å holde ut praksisperioden ihvertfall for å jobbet deg opp arbeidserfaring og kunne få tittel som advokat. Da blir det lettere for deg mtp nye jobbsøk i framtiden. Så om jeg ikke hadde barn ville jeg altså holdt ut og sett meg om etter alternative jobber senere heller. Anonymkode: 39402...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nok en kompensasjon for å være tilgjengelig på fritiden. De fleste får betalt for det. Anonymkode: 39402...6f6 Takk! Anonymkode: 5cfd4...034
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 jurist i staten. Anonymkode: 8d6e2...201
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #8 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): jurist i staten. Anonymkode: 8d6e2...201 Tjener ikke så godt da, men rolig er det der jeg jobber i hvert fall. Vi har mange som har prøvd seg som advokat hos oss, men som ikke orket stresset. Du kan jo gjøre mye rart, men det er du vel klar over? Anonymkode: 46ed2...6cc
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #9 Skrevet 11. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Tjener ikke så godt da, men rolig er det der jeg jobber i hvert fall. Vi har mange som har prøvd seg som advokat hos oss, men som ikke orket stresset. Du kan jo gjøre mye rart, men det er du vel klar over? Anonymkode: 46ed2...6cc Lønnsforskjellene blir vel mest tydelig senere i karrieren? Mener Dagens Næringsliv har hatt noen undersøkelser på lønn og grunnlønna kan være lik i det offentlige og de store forretningsjusfirmaene. Grunnen til at trådstarter tjener som har gjør er jo fordi vedkommende jobber 50 timer i uka. Anonymkode: 5cfd4...034
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #10 Skrevet 11. november 2023 Få bevillingen din og bytt til et mindre firma uten det store karrierepresset. Finn gjerne et firma som driver en allsidig praksis så du får testet ut ulike områder av jussen. Anonymkode: 8a809...693 1
Christina82 Skrevet 12. november 2023 #11 Skrevet 12. november 2023 Ryddet for spekulasjoner og avsporinger. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #12 Skrevet 12. november 2023 On 11/11/2023 at 12:33 AM, AnonymBruker said: Jeg er advokatfullmektig i et større advokatfirma med forretningsjuss. Det er et ekstremt arbeidspress her. Jeg jobber i snitt 50 timer i uken. Mange av mine kolleger jobber enda mer. Jeg spiser alle måltider på jobb. Omtrent alt jeg har av utgifter dekkes (mobil, månedskort for å komme til jobben, strøm og internett hjemme fordi jeg er pålagt å være tilgjengelig på hjemmekontor). Anonymkode: 5684b...074 Leste i Dagens Næringsliv at de største fem største forretningsjusfirmaene ikke lot advokatfullmektiger jobbe mer enn 200 overtidstimer i året og ikke mer enn 10 overtidstimer i en 7-dagersperiode. Det er det som er det maksimale etter arbeidsmiljøloven om man ikke har en særlig uavhengig stilling og advokatfullmektiger har jo ikke en særlig uavhengig stilling. Vet det kan være absurd mye å gjøre i perioder, men snittet burde ikke være mer enn 42 timer i uka. Mulig arbeidsmiljøtilsynet ikke fører like god kontroll på alle advokatfirmaene, men virket som om de første kontroll på de største advokatfirmaene og de største konsulentfirmaene slik at det i hvert fall der ikke skulle være mulig for nyutdannede å jobbe 50-timer i snitt. Finnes sikkert også en del brudd på arbeidsmiljøloven i de store advokatfirmaene, men slik jeg leste Dagens Næringsliv så er det ikke vanlig med 50-timer i snitt for advokatfullmektiger i de store advokatfirmaene. Noen som jobber i de store advokatfirmaene som vet hva som stemmer? Anonymkode: 5cfd4...034
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #13 Skrevet 12. november 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Leste i Dagens Næringsliv at de største fem største forretningsjusfirmaene ikke lot advokatfullmektiger jobbe mer enn 200 overtidstimer i året og ikke mer enn 10 overtidstimer i en 7-dagersperiode. Det er det som er det maksimale etter arbeidsmiljøloven om man ikke har en særlig uavhengig stilling og advokatfullmektiger har jo ikke en særlig uavhengig stilling. Vet det kan være absurd mye å gjøre i perioder, men snittet burde ikke være mer enn 42 timer i uka. Mulig arbeidsmiljøtilsynet ikke fører like god kontroll på alle advokatfirmaene, men virket som om de første kontroll på de største advokatfirmaene og de største konsulentfirmaene slik at det i hvert fall der ikke skulle være mulig for nyutdannede å jobbe 50-timer i snitt. Finnes sikkert også en del brudd på arbeidsmiljøloven i de store advokatfirmaene, men slik jeg leste Dagens Næringsliv så er det ikke vanlig med 50-timer i snitt for advokatfullmektiger i de store advokatfirmaene. Noen som jobber i de store advokatfirmaene som vet hva som stemmer? Anonymkode: 5cfd4...034 Edit: Slik jeg har forstått det så jobber ikke advokatfullmektiger i dag like mye som for 10+ år siden hvor arbeidsmiljøloven ikke virket å gjelde for advokatfullmektiger. Samme gjelder revisjons og strategikonsulentbransjen. Anonymkode: 5cfd4...034
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #14 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Leste i Dagens Næringsliv at de største fem største forretningsjusfirmaene ikke lot advokatfullmektiger jobbe mer enn 200 overtidstimer i året og ikke mer enn 10 overtidstimer i en 7-dagersperiode. Det er det som er det maksimale etter arbeidsmiljøloven om man ikke har en særlig uavhengig stilling og advokatfullmektiger har jo ikke en særlig uavhengig stilling. Vet det kan være absurd mye å gjøre i perioder, men snittet burde ikke være mer enn 42 timer i uka. Mulig arbeidsmiljøtilsynet ikke fører like god kontroll på alle advokatfirmaene, men virket som om de første kontroll på de største advokatfirmaene og de største konsulentfirmaene slik at det i hvert fall der ikke skulle være mulig for nyutdannede å jobbe 50-timer i snitt. Finnes sikkert også en del brudd på arbeidsmiljøloven i de store advokatfirmaene, men slik jeg leste Dagens Næringsliv så er det ikke vanlig med 50-timer i snitt for advokatfullmektiger i de store advokatfirmaene. Noen som jobber i de store advokatfirmaene som vet hva som stemmer? Anonymkode: 5cfd4...034 Jeg er bare jurist selv, men kjenner definitivt advokatfullmektiger og advokater som jobber mer enn 42 timer i uka. Til og med kollegaen min i staten (jurist) jobber opptil 50 timer i uka. Det regnes bare ikke som overtid, bare avspasering. Anonymkode: 46ed2...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #15 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 0.33): Jeg er advokatfullmektig i et større advokatfirma med forretningsjuss. Det er et ekstremt arbeidspress her. Jeg jobber i snitt 50 timer i uken. Mange av mine kolleger jobber enda mer. Jeg spiser alle måltider på jobb. Omtrent alt jeg har av utgifter dekkes (mobil, månedskort for å komme til jobben, strøm og internett hjemme fordi jeg er pålagt å være tilgjengelig på hjemmekontor). Jeg har i dag levert en hjemmeeksamen på obligatorisk advokatkurs, som jeg har hatt to uker på, men grunnet at jeg ikke har hatt tid pga andre arbeidsoppgaver har oppgaven blitt fullstendig neglisjert og skrevet i løpet av to kvelder, og jeg er livredd for å stryke. Jeg er lite hjemme og har ikke overskudd til å rydde/vaske (så det ser ut som en svinesti), og mitt sosiale liv er ikke-eksisterende Advokatjobben er greit interessant sånn på det intellektuelle planet, men det er enormt slitsomt å ha hovedansvaret for næringslivets konflikter, man må ha ekstremt øye for detaljer, og rommet for feil er enormt lite. Jeg er 27 år, og inkludert alt av overtid kommer jeg opp i ca. 850.000 i lønn, selv uten alle godene. Vurderer å skifte jobb til en stilling som er mindre stressende, detaljfokusert og gir meg overskudd tilbake, men i disse tøffe økonomiske tider bør det være en OK betalt jobb. Noen forslag til alternative jobber for en jurist? Anonymkode: 5684b...074 Vel, begynn med å ansette en vaskehjelp en gang i uka? Kanskje det vil hjelpe noe? Anonymkode: c20e7...621 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #16 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Leste i Dagens Næringsliv at de største fem største forretningsjusfirmaene ikke lot advokatfullmektiger jobbe mer enn 200 overtidstimer i året og ikke mer enn 10 overtidstimer i en 7-dagersperiode. Det er det som er det maksimale etter arbeidsmiljøloven om man ikke har en særlig uavhengig stilling og advokatfullmektiger har jo ikke en særlig uavhengig stilling. Vet det kan være absurd mye å gjøre i perioder, men snittet burde ikke være mer enn 42 timer i uka. Mulig arbeidsmiljøtilsynet ikke fører like god kontroll på alle advokatfirmaene, men virket som om de første kontroll på de største advokatfirmaene og de største konsulentfirmaene slik at det i hvert fall der ikke skulle være mulig for nyutdannede å jobbe 50-timer i snitt. Finnes sikkert også en del brudd på arbeidsmiljøloven i de store advokatfirmaene, men slik jeg leste Dagens Næringsliv så er det ikke vanlig med 50-timer i snitt for advokatfullmektiger i de store advokatfirmaene. Noen som jobber i de store advokatfirmaene som vet hva som stemmer? Anonymkode: 5cfd4...034 Nei ikke vanlig at de overskytende timene blir ført nei.. Men erfaringen er liten og arbeidsmengden er stor, og da blir det til at man sitter halve natta fordi man faktisk har et ansvar for og et ønske om å gjøre en god jobb også.. Anonymkode: 9e15b...69e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #17 Skrevet 12. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er bare jurist selv, men kjenner definitivt advokatfullmektiger og advokater som jobber mer enn 42 timer i uka. Til og med kollegaen min i staten (jurist) jobber opptil 50 timer i uka. Det regnes bare ikke som overtid, bare avspasering. Anonymkode: 46ed2...6cc Meg du siterte. Jeg tviler ikke på at det er advokatfullmektiger som ligger litt over 42 timer i uka i snitt og som i enkeltuker jobber over 50 timer i uka. Men jobber de 50 timer i uka i snitt i året? Advokater blir jo noe litt annet enn advokatfullmektiger siden advokater kan ha lederstillinger og særlig uavhengig stillinger som gjør at de etter arbeidsmiljøloven kan jobbe så mye de vil. Her er en av artiklene i Dagens Næringsliv jeg siktet til. Der står det at de store advokatfirmaene blant annet sender hjem advokatfullmektiger på slutten av året for at de ikke skal jobbe for mye i løpet av året. https://www.dn.no/jus/arbeidsliv/advokat/juristforbundet/sluttet-som-advokat-for-a-stifte-familie-det-er-utfordrende-a-ha-barn-nar-begge-ma-vare-pa-kontoret-til-klokken-20/2-1-1266019 Anonymkode: 5cfd4...034
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #18 Skrevet 12. november 2023 Jeg jobber i snitt 50 timer i uka, har to barn og får ikke overtidsbetalt (får avspasering). Har vaskehjelp, en mann og en hund. Travelt, ja, men liker det slik. De timene jeg ikke jobber planlegger jeg slik at hverdagen går rundt. Anonymkode: 140c2...63a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #19 Skrevet 12. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei ikke vanlig at de overskytende timene blir ført nei.. Men erfaringen er liten og arbeidsmengden er stor, og da blir det til at man sitter halve natta fordi man faktisk har et ansvar for og et ønske om å gjøre en god jobb også.. Anonymkode: 9e15b...69e Meg du siterte. Ja, det du sier med at folk jobber ekstra uten å føre opp timene stemmer sikkert. Vet jeg gjorde det selv jeg også da jeg var nyutdannet. Handler vel også om man ikke vet hva arbeidsgiver forventer og ikke tør å si ifra hvor lang tid man bruker på å få jobben gjort. Om dett er tilfellet til trådstarter så anbefaler jeg vedkommende å snakke med nærmeste leder. Man gjør ting veldig mye lettere for seg om man kommuniserer med sjefen. Og om trådstarter uansett vurderer å slutte så er det vel ikke som om trådstarter bør prioritere å imponere sjefene ved å jobbe mest mulig ubetalt. Det får jo trådstarter ingenting igjen for. Anonymkode: 5cfd4...034
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #20 Skrevet 13. november 2023 Er AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 0.33): Jeg er advokatfullmektig i et større advokatfirma med forretningsjuss. Det er et ekstremt arbeidspress her. Jeg jobber i snitt 50 timer i uken. Mange av mine kolleger jobber enda mer. Jeg spiser alle måltider på jobb. Omtrent alt jeg har av utgifter dekkes (mobil, månedskort for å komme til jobben, strøm og internett hjemme fordi jeg er pålagt å være tilgjengelig på hjemmekontor). Jeg har i dag levert en hjemmeeksamen på obligatorisk advokatkurs, som jeg har hatt to uker på, men grunnet at jeg ikke har hatt tid pga andre arbeidsoppgaver har oppgaven blitt fullstendig neglisjert og skrevet i løpet av to kvelder, og jeg er livredd for å stryke. Jeg er lite hjemme og har ikke overskudd til å rydde/vaske (så det ser ut som en svinesti), og mitt sosiale liv er ikke-eksisterende Advokatjobben er greit interessant sånn på det intellektuelle planet, men det er enormt slitsomt å ha hovedansvaret for næringslivets konflikter, man må ha ekstremt øye for detaljer, og rommet for feil er enormt lite. Jeg er 27 år, og inkludert alt av overtid kommer jeg opp i ca. 850.000 i lønn, selv uten alle godene. Vurderer å skifte jobb til en stilling som er mindre stressende, detaljfokusert og gir meg overskudd tilbake, men i disse tøffe økonomiske tider bør det være en OK betalt jobb. Noen forslag til alternative jobber for en jurist? Anonymkode: 5684b...074 Med 50timer i uka så er lønnen totalt elendig. På den annen side, om du sliter deg gjennom det så kan du kanskje dra inn 2-3mill i året etterhvert. Anonymkode: 6c4a5...dfa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå