Gå til innhold

Noen som har erfaring med helseforsikring i usa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen har fått tilbud om å jobbe i USA fra neste høst. Av nysgjerrighet sjekket jeg helseforsikringene som finnes i vår eventuelle stat. Jeg trodde at når man betale mellom 3-8000 NOK i måneden så var alt «gratis» ved behov. Har nå sjekket tre ulike selskap og de praktiserer bronze, silver eller gold helseforsikring. Ved gold feks betaler man i staten «vår» nesten 8000kr i måneden for to voksne og ett barn (ikke den dyreste). Ved sykehusinnleggelse må man allikevel betale 350$ pr natt, eller 30% av dagsprisen. Ved legebesøk betaler man 45$ selv med forsikring (opp til 700$) uten forsikring. Koster 15$ for å hente ut medisiner på resept. Det koster altså mer enn i Norge med helsetjenester SELV med en svindyr (den nest dyreste) helseforsikringen 😮😳 Mulig jeg bare ikke har fulgt med i timen, men må si jeg skal tenke meg om en ekstra gang før jeg klager på ventetider og egenandeler her i landet.. 

Anonymkode: c0ff2...013

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svindyrt i USA jeg har en kamerat som bor i i USA med sin familie, de betaler over 30 000 norske kroner i mnd for forsikringer.  Du skal tjene greit med penger for å ha muligheten til å følge opp noe sånt.   Glad jeg bor i Norge og betaler min skatt med glede! 

Anonymkode: 962d2...cbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle arbeidsgivere (med over x antall ansatte mener jeg det var) i USA er pålagt å gi sine ansatte helseforsikring. Så det kan jo være en ide å sjekke opp hva slags forsikring han får gjennom jobben først.

Anonymkode: d695a...0c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn det er.

Selv om man har meget god forsikring, koster det lett 30 000 å føde et barn for eksempel. Hadde en venninne som fødte der, på regninga var hver minste lille bomullsdott de hadde brukt lagt inn.

Anonymkode: 24c0c...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som klager over norsk helsevesen bør være klar over at det er slik i alle land som har helseforsikring som praksis, også land som Tyskland, Sveits og Østerrike f.eks. 

Man betaler en DYR helseforsikring og det tilkommer egenandeler på all behandling i tillegg. Å trenge en ambulanse i Tyskland koster rundt 700 Euro, så det er lurt å tenke seg om man faktisk trenger en eller om man kan ta turen til legevakta på egen hånd.

Anonymkode: a756e...944

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn det fungerer, ja. Jeg har bodd i USA og har mange venner der. De som har en god helseforsikring gjennom jobben betaler gjerne en viss sum før forsikringen «slår inn», dette kalles deductible/out of pocket maximum. Det kan sammenlignes med frikortgrense, bare det ikke nødvendigvis er gratis etter man har møtt denne grensen. I tillegg bruker de terminologi som copay, som sier noe om hvor stor egenandel du skal betale når du går til legen. Coinsurance sier noe om hvor stor del av utgiften du skal betale, for eksempel 20%. Det er et ekstremt innviklet system og koster flesk. 

Anonymkode: ba709...da5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...