Gå til innhold

Hva er normal språkutvikling hos en treåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er normalt eller innafor?

Min sønn på tre år har kunnet sagt 5 ord i en setning ganske lenge. I dag ble jeg veldig overrasket, da han satt i sofaen å sa «Jeg vil sitte her å se på lastebil jeg»

Er dette innenfor normal eller er han god språklig? 

Anonymkode: 98288...0fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min sønn på tre år har kunnet sagt 5 ord i en setning ganske lenge. I dag ble jeg veldig overrasket, da han satt i sofaen å sa «Jeg vil sitte her å se på lastebil jeg»

Må også nevne at han nylig fylte 3 år. 

Skrevet

Ikke spesielt god nei. Sikkert helt normalt. Mine kunne snakke slik lenge før de fylte 3.

Anonymkode: 6e64d...7e3

• Liker 4
Skrevet

Min kan si sånne setninger og han er 19 mnd, men det er jo litt tidlig igjen. Synes treåringen din høres ganske normal ut.

Anonymkode: 2fc87...3bc

• Liker 2
Skrevet

Vanlig vil jeg tro? Min på 3,5 er helt vanlig tror jeg (mange som har både bedre og dårligere språk i barnehagen) har kunnet snakke på et slik nivå en stund.

Anonymkode: ae847...c73

Skrevet

Min er 2,5 og kan si sånne setninger, men han har utrolig dårlig diksjon og uttale, da 😅

Anonymkode: ff9fd...bd0

Skrevet

Normalområdet er stort når det kommer til språkutvikling. Jeg jobber med treåringer og vil si den setningen var veldig innafor, og det er vanlig med både kortere og lenger og mer og mindre avanserte setninger i den alderen. 

I tråder som dette syns jeg det ofte blir en overvekt av dem som har barn som snakket svært tidlig som svarer, slik at bildet blir skjevt. Det hender barn har slike setninger rundt toårsdagen, men det er ikke vanlig, om enn godt innenfor normalen. Barn på 1,5 år som snakker i setninger på 8-9 ord finnes de og, men jeg har bare møtt ett, og jeg har møtt veldig mange småbarn. Og det er helt normalt at barn på 3 år har kortere setninger, og er vanskelig å forstå for dem som ikke kjenner dem også. 

Anonymkode: 9d497...e3f

• Liker 3
Skrevet

Helt innenfor normalområdet👍🏻

Anonymkode: 5d5bf...60f

Skrevet

Helt innafor og ikke bekymringsfullt. Jeg arbeider i barnehage. Der har vi barn på 3 år som resonnerer, kan fortelle og snakke om fortid, nåtid og fremtid osv. Men vi har også de som kun snakker "her og nå" og noen tilfeller av de som fremdeles snakker 2-3 ordsetninger. Erfarer at de aller fleste snakker både på inn og utpust innen de er 4 år😊

Selv har jeg et barn i hver ytterkant. En som snakket fra hun var 8 mnd, og snakket avansert i 1 års alder, og en som sa sine første ord da han var over 3 år. Begge går nå i skolen og er helt gjennomsnitts begge to.

Anonymkode: 33193...b35

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt innafor og ikke bekymringsfullt. Jeg arbeider i barnehage. Der har vi barn på 3 år som resonnerer, kan fortelle og snakke om fortid, nåtid og fremtid osv. Men vi har også de som kun snakker "her og nå" og noen tilfeller av de som fremdeles snakker 2-3 ordsetninger. Erfarer at de aller fleste snakker både på inn og utpust innen de er 4 år😊

Selv har jeg et barn i hver ytterkant. En som snakket fra hun var 8 mnd, og snakket avansert i 1 års alder, og en som sa sine første ord da han var over 3 år. Begge går nå i skolen og er helt gjennomsnitts begge to.

Anonymkode: 33193...b35

Skrevet

Jeg har to barn og husker veldig godt 2års kontrollen(den er egentlig 2år og noen måneder) hvor vi fikk et ark for å krysse ut ord og skulle skrive den lengste setningen barnet hadde sagt. Det ene barnet kunne si 2-3ord i en setning og vi måtte lete for å finne ut hvilke ord hen kunne. Det andre snakket fulle setninger og alle ord ble krysset ut. Enorm forskjell, men begge er helt normale(tenåringer nå) og var også innenfor normalen da.

Anonymkode: 14551...494

Skrevet

Helt normalt. Har 2 åringer i barnehagen som har like lange setninger. Har hatt 1 åringer som sier R. Har hatt 3 åringer som nesten ikke har språk, for så å snakke perfekt nesten over natta. Det er veldig store forskjeller på språkutviklingen til barn, men stort sett blir de like flinke til å snakke.

Det er jo noe søtt med foreldre som tror at sitt barn er uvanlig begavet eller mye flinkere enn de andre barna. Men det er ikke så veldig søtt når barna får med seg at foreldrene synes de er flinkest, og de vokser opp med å være litt bedre enn de andre. 

Anonymkode: 612bc...cd2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er nok helt vanlig, mitt barn med diagnoser kan først nå si 5ords setninger i en alder av 5 1/2.
Skal nevnes at det heller ikke er forventet noe mer verken fra meg eller fagfolk og at barnet er flink i forhold til medisinsk tilstand.

Anonymkode: 2c946...0c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke normalt! Kontakt helsestasjon. 

min sønn snakker flytende og er 2,5 år. Min hente på 4 snakker feilfritt. Her nå du ta tak tidlig, hvis ikke kan han bli enda mer berørt. 

Prøvd å øve med bøker? Lese sammen å uttale ord sammen osv? 

Anonymkode: 08f56...caa

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke normalt! Kontakt helsestasjon. 

min sønn snakker flytende og er 2,5 år. Min hente på 4 snakker feilfritt. Her nå du ta tak tidlig, hvis ikke kan han bli enda mer berørt. 

Prøvd å øve med bøker? Lese sammen å uttale ord sammen osv? 

Anonymkode: 08f56...caa

Kanskje du ikke burde hatt barn?

Anonymkode: f556a...d5d

Skrevet

Høres helt fint og normalt ut, ingenting å bekymre seg for

Skrevet

Nå har allerede barnehagelærere svart, men jeg kan dele min erfaring som mor til en som nylig ble 3.

Min var faktisk litt treg med å snakke, men har nå tatt igjen de fleste som begynte å snakke tidligere. Han snakker mye i lange setninger og kan både resonnere og snakke om fortid og fremtid. Vi får tilbakemelding på at han er langt framme på det språklige, så for meg virker det som om din er helt normal. Ingen av guttene på avdelingen snakker så godt som min, selv om de er født tidligere på året. Noen av jentene er derimot på samme nivå.

Anonymkode: d6f6e...eec

Skrevet

Min ble tre år for tre mnd siden, og han har et relativt bra vokabular. Han har ganske lange setninger, og vi kan ha en lang samtale om det vi snakker om. Her en dag kom han hjem å sa «så fin sofa. Jeg husker når vi henta sofaen på henger’n til farfar, da satt jeg bak farfar».. det er over et år siden vi henta den sofaen, så da ble jeg rimelig overrasket over at han husket det så godt. 

Anonymkode: 2bcbd...e41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...