AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Jeg er nyutdannet og i fast jobb, samboer har to år igjen av doktorgrad. Med min inntekt og EK har jeg råd til å kjøpe noe lite ca 45 min utenfor byen. Vi leier nå til en grei pris. Jeg lurer fælt på om det er «vits» å kjøpe noe lite nå når vi uansett skal kjøpe noe større om 2 år når samboer også er i fast jobb. Vi betaler 14 000 i mnd nå, totalt 336 000 de neste to årene. Vi har adskilt økonomi så 168 000 på hver av oss over to år. Vi trives her, og jeg vet ikke om det er noe særlig å hente på å flytte for en så kort periode når vi uansett skal flytte videre. Vi ser spesielt på områdene rundt Moss, Rygge og Hobøl hvis vi / jeg skulle kjøpt noe midlertidig nå. Noen innspill? Anonymkode: 28a86...f43
Blåttvann Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Tror ikke jeg hadde kjøpt da nei. Jeg får en følelse av at det skal bli verre, med økte renter og enda dårligere tider. Men man vet aldri. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Da ville jeg ventet. Man bør som regel bo en stund i en bolig for at kjøp og salg skal lønne seg. Anonymkode: 75a8c...5d5 2
Alauda Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er nyutdannet og i fast jobb, samboer har to år igjen av doktorgrad. Med min inntekt og EK har jeg råd til å kjøpe noe lite ca 45 min utenfor byen. Vi leier nå til en grei pris. Jeg lurer fælt på om det er «vits» å kjøpe noe lite nå når vi uansett skal kjøpe noe større om 2 år når samboer også er i fast jobb. Vi betaler 14 000 i mnd nå, totalt 336 000 de neste to årene. Vi har adskilt økonomi så 168 000 på hver av oss over to år. Vi trives her, og jeg vet ikke om det er noe særlig å hente på å flytte for en så kort periode når vi uansett skal flytte videre. Vi ser spesielt på områdene rundt Moss, Rygge og Hobøl hvis vi / jeg skulle kjøpt noe midlertidig nå. Noen innspill? Anonymkode: 28a86...f43 Det er mye kostnader forbundet med kjøp og salg, tror jeg ville latt det være i et toårsperspektiv. 1
MariaIsabel Skrevet 10. november 2023 #5 Skrevet 10. november 2023 (endret) Jeg ville kjøpt, og gjerne brukt de 2 årene på å pusse opp litt der. Boligprisene er lave nå, men er forventet å ha den største stigningen på mange år fra sommeren 2024 og de neste 3 årene. God mulighet for å selge med gevinst selv om man tar med utgiftene med kjøp og salg. Du taper jo uansett penger om du leier istedenfor. Det er selvsagt alltids en risiko, og man må føle på om man er villig til å ta den risikoen, og om det vil være mulig å f.eks leie ut for en periode imens dere kjøper (og stille sikkerhet i den første boligen, med ek og potensiell verdiøkning), dersom du ikke får solgt til ønsket pris med én gang. Endret 10. november 2023 av MariaIsabel 1
Coffee1234 Skrevet 10. november 2023 #6 Skrevet 10. november 2023 Jeg ville ha kjøpt. Er kjøpers marked nå. Du taper litt på å kjøpe men det gjør man på å leie og, og muligens taper du mindre av å kjøpe 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 Kjøp nå og la inflasjonen spise deler av lånet. Mange selgere er også ganske desperate etter å få solgt, så muligheter for å få en god pris. Om to år er muligens ting helt annerledes, og prisene kan ha steget mye (og med prisveksten vi ser nå er egenkapitalen din verdt mindre). Anonymkode: 12c7a...d41 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå