AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Jeg og samboer er forlovet, og giftemål er planlagt, men vi har ikke stresset for mye med å få gjennomført det. Men så har jeg tenkt litt på hva som egentlig lønner seg, både økonomisk, og hvis for eksempel en av oss skulle falle fra. Vil det da være enklere og mer lønnsomt å være gift? Hva er fordeler og ulemper med samboer/gift i vårt tilfelle? Ting som kan være relevante: Vi eier 50% hver av enebolig. Ingen av oss hadde egenandel å spytte inn ved kjøp, så vi stiller likt her. Vi har ett felles barn, samboer har to fra tidligere. Hver vår bil, med hvert vårt billån. Setter pris på alle innspill! Anonymkode: a9afd...e9d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg og samboer er forlovet, og giftemål er planlagt, men vi har ikke stresset for mye med å få gjennomført det. Men så har jeg tenkt litt på hva som egentlig lønner seg, både økonomisk, og hvis for eksempel en av oss skulle falle fra. Vil det da være enklere og mer lønnsomt å være gift? Hva er fordeler og ulemper med samboer/gift i vårt tilfelle? Ting som kan være relevante: Vi eier 50% hver av enebolig. Ingen av oss hadde egenandel å spytte inn ved kjøp, så vi stiller likt her. Vi har ett felles barn, samboer har to fra tidligere. Hver vår bil, med hvert vårt billån. Setter pris på alle innspill! Anonymkode: a9afd...e9d Vi er i samme situasjon. Planen er å gifte oss om noen år, men det tar tid å spare siden vi skal gifte oss i Italia. Vi har sammen tegnet forsikringer som vil sikre den andre, og vært hos advokat for å tegne samboerforsikring. Disse kontra å være gift på papiret vil ikke medføre noen forskjell for oss rent praktisk hvis en av oss blir syke eller dør Vi er bedre sikret nå enn ved et ordinært giftemål hvor «fordelingene» ikke er i orden Anonymkode: 7b31b...10b 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er i samme situasjon. Planen er å gifte oss om noen år, men det tar tid å spare siden vi skal gifte oss i Italia. Vi har sammen tegnet forsikringer som vil sikre den andre, og vært hos advokat for å tegne samboerforsikring. Disse kontra å være gift på papiret vil ikke medføre noen forskjell for oss rent praktisk hvis en av oss blir syke eller dør Vi er bedre sikret nå enn ved et ordinært giftemål hvor «fordelingene» ikke er i orden Anonymkode: 7b31b...10b Meg over: vi har altså begge forsikret «hverandre» dersom en av oss skulle bli syke eller dø, inkl livsforsikring hvor den andre er mottaker Anonymkode: 7b31b...10b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg og samboer er forlovet, og giftemål er planlagt, men vi har ikke stresset for mye med å få gjennomført det. Men så har jeg tenkt litt på hva som egentlig lønner seg, både økonomisk, og hvis for eksempel en av oss skulle falle fra. Vil det da være enklere og mer lønnsomt å være gift? Hva er fordeler og ulemper med samboer/gift i vårt tilfelle? Ting som kan være relevante: Vi eier 50% hver av enebolig. Ingen av oss hadde egenandel å spytte inn ved kjøp, så vi stiller likt her. Vi har ett felles barn, samboer har to fra tidligere. Hver vår bil, med hvert vårt billån. Setter pris på alle innspill! Anonymkode: a9afd...e9d Det "lønner" seg for deg økonomisk å gifte deg, men det gagner ikke særkullsbarna hans. Anonymkode: 79450...4d2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg og samboer er forlovet, og giftemål er planlagt, men vi har ikke stresset for mye med å få gjennomført det. Men så har jeg tenkt litt på hva som egentlig lønner seg, både økonomisk, og hvis for eksempel en av oss skulle falle fra. Vil det da være enklere og mer lønnsomt å være gift? Hva er fordeler og ulemper med samboer/gift i vårt tilfelle? Ting som kan være relevante: Vi eier 50% hver av enebolig. Ingen av oss hadde egenandel å spytte inn ved kjøp, så vi stiller likt her. Vi har ett felles barn, samboer har to fra tidligere. Hver vår bil, med hvert vårt billån. Setter pris på alle innspill! Anonymkode: a9afd...e9d Hva skjer med eiendommen deres hvis din samboer dør i dag? Vil hans del gå til barna hans? Vil det si at deres felles barn får 1/3 av hans del og 2/3 av hans del går til de to andre barna? Vil det da praksis bli låst eller vil hans eks få rett til det? Ville sjekket dette ut og skrevet testamente for din del. Anonymkode: 5fa9d...d6b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg og samboer er forlovet, og giftemål er planlagt, men vi har ikke stresset for mye med å få gjennomført det. Men så har jeg tenkt litt på hva som egentlig lønner seg, både økonomisk, og hvis for eksempel en av oss skulle falle fra. Vil det da være enklere og mer lønnsomt å være gift? Hva er fordeler og ulemper med samboer/gift i vårt tilfelle? Ting som kan være relevante: Vi eier 50% hver av enebolig. Ingen av oss hadde egenandel å spytte inn ved kjøp, så vi stiller likt her. Vi har ett felles barn, samboer har to fra tidligere. Hver vår bil, med hvert vårt billån. Setter pris på alle innspill! Anonymkode: a9afd...e9d Det lønner seg at dere gifter dere. Men spesielt når han har barn fra før, er det viktig at dere har gjensidig livsforsikring som er høy nok til at du kan kjøpe alle barna ut av boligen hvis han skulle dø. Dere bør også skrive testamente, hvis tanken er at dere skal arve hverandre i størst mulig grad. Anonymkode: 0f6d4...10f 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det lønner seg at dere gifter dere. Men spesielt når han har barn fra før, er det viktig at dere har gjensidig livsforsikring som er høy nok til at du kan kjøpe alle barna ut av boligen hvis han skulle dø. Dere bør også skrive testamente, hvis tanken er at dere skal arve hverandre i størst mulig grad. Anonymkode: 0f6d4...10f På hvilken måte lønner det seg? Anonymkode: a6501...f94
petterm Skrevet 11. november 2023 #8 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På hvilken måte lønner det seg? Anonymkode: a6501...f94 Hvis en av dere dør så vil den andre automatisk arve 25% av den andre hvis dere er gift.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #9 Skrevet 11. november 2023 petterm skrev (3 minutter siden): Hvis en av dere dør så vil den andre automatisk arve 25% av den andre hvis dere er gift. Hvis man i stedet skrivet et testamente kan samboer er arve 100% dersom man ikke har barn. Anonymkode: a6501...f94
petterm Skrevet 11. november 2023 #10 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvis man i stedet skrivet et testamente kan samboer er arve 100% dersom man ikke har barn. Anonymkode: a6501...f94 Men her er det både dine og vårt barn..
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #11 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det "lønner" seg for deg økonomisk å gifte deg, men det gagner ikke særkullsbarna hans. Anonymkode: 79450...4d2 Utdyp gjerne? Anonymkode: a9afd...e9d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #12 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 16.54): Utdyp gjerne? Anonymkode: a9afd...e9d Får vel annen skatteklasse og da lavere skatt . Anonymkode: 60bf9...b11 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #13 Skrevet 12. november 2023 Ulempe: At ektefellen kan ha rett på deler av arv du får fra egen familie hvis det skulle bli brudd. Anonymkode: b4d1c...989
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Skrevet 13. november 2023 Gift dere nå. Dere trenger ikke ha drømmebryllupet samtidig som dere blir gift juridisk sett. Anonymkode: 52221...95a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #15 Skrevet 13. november 2023 On 11/11/2023 at 9:06 AM, AnonymBruker said: Det "lønner" seg for deg økonomisk å gifte deg, men det gagner ikke særkullsbarna hans. Anonymkode: 79450...4d2 ☝️dette der. Hvis jeg var samboeren din, ville jeg ikke giftet meg. Barn er viktigere enn nåværende partner. For deg, TS, er det bedre å gifte seg ja. Anonymkode: d89ea...fd4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #16 Skrevet 13. november 2023 On 11/11/2023 at 4:54 PM, AnonymBruker said: Utdyp gjerne? Anonymkode: a9afd...e9d Les her: https://help.no/rettsomrader/arv/samboere-spor-ma-vi-gifte-oss-for-a-arve-hverandre?gclid=Cj0KCQiAr8eqBhD3ARIsAIe-buMFSWHNJm1EDzngO5sRUfpIg69TocQZYfCoBBT78R6LV_na_oHiA9gaAvUoEALw_wcB Anonymkode: 5fa9d...d6b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #17 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Får vel annen skatteklasse og da lavere skatt . Anonymkode: 60bf9...b11 Nei. For det første er skatteklasse 2 avskaffet. Og dessuten ville det bare lønt seg hvis en av dem tjente svært lite. Anonymkode: f4bea...09a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #18 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): ☝️dette der. Hvis jeg var samboeren din, ville jeg ikke giftet meg. Barn er viktigere enn nåværende partner. For deg, TS, er det bedre å gifte seg ja. Anonymkode: d89ea...fd4 Uenig. Det er bedre for samboer. For ts har bare fellesbarn, og da kan han sitte i uskiftet bo uten signaturer hvis hun dør. Hvis han dør må ts skifte. Anonymkode: f4bea...09a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå