Gå til innhold

Forferdelig å være redd å bli syk i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er så skremmende det som skjer i landet vårt nå.

Jeg er 37 år og jobber som psykiatrisk sykepleier. Er skilt og mor til et barn under 10 år. Tjener 590 000, men måtte ha foreldre som kausjonist for å få kjøpt leilighet med to soverom - og da flyttet jeg ut av Oslo for å i det hele tatt ha sjans. Fordi jeg ble henvist til DPS under skilsmissen og gikk dit 4 ganger får jeg ikke kritisk sykdom eller uføreforsikring før karantenetiden på 3 år (var opprinnelig 5 år) er over. Fordi jeg takket ja til hjelp i en vanskelig tid! Hvis jeg blir syk på en eller annen måte nå og går over på AAP må jeg selge leiligheten. Skremmer meg helt sinnsykt at vi har det sånn i Norge. Før kunne man klare seg greit og trengte ikke private forsikringer - nå må man tegne dette for å i det hele tatt ha tak over hodet eller mat i magen ved sykdom. 

Og mens vi er inne på det: moren min ble rådet av bedriftslege til å oppsøke fastlege fordi det ble mistenkt Parkinson. Fastlegen sendte henvisning og hun fikk ikke time for utredning på nevrologisk avdeling før 9 (!!!) måneder senere. Etter 10 mnd pga forsinkelse fikk hun diagnosen Parkinson hos Aleris (som skulle avlaste det offentlige systemet). Hun skulle videre bli fulgt opp offentlig etter satt diagnose. Fortsatt (4 måneder etter å ha blitt diagnostisert) venter hun på en time offentlig for å begynne med medisiner. Helt uholdbart og virkelig skremmende. 

Anonymkode: 00f63...859

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig. Vi skryter så veldig av det offentlige helsevesenet, men det føles som det råtner på rot. Får håpe det ikke går som med NHS, Englands stolthet.

Anonymkode: 27ff2...adf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Norge har egentlig ett veldig dårlig offentlig helsevesen.. Eneste som gjør at det kalles ett av verdens beste helsevesen er fordi offentlig helsevesen er "gratis" og tilgjengelig for alle. 

Men faktumet er at Norge ligger laaaaangt langt bak andre land på ulike typer behandling, forskning, medisinering osv.

Vi har lange øker, dårlig stilte sykehus, overarbeidete fastleger/sykepleiere/kirurger/jordmødre, over 250.000 står uten fastlege, stadig kutt i støtte og årsverk. 

Det er ikke lenge før man blir avhengig av helseforsikring i Norge slik som en del andre land for å få den hjelpen man trenger. 

Norge har kanskje ett av verdens "beste" offentlige helsevesen fordi det er "tilgjengelig" for alle og relativt billig (i forhold til privat), men vi har ett elendig helsesystem som ikke prioriteres. 

Anonymkode: d6824...8f4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Syns det er så skremmende det som skjer i landet vårt nå.

Jeg er 37 år og jobber som psykiatrisk sykepleier. Er skilt og mor til et barn under 10 år. Tjener 590 000, men måtte ha foreldre som kausjonist for å få kjøpt leilighet med to soverom - og da flyttet jeg ut av Oslo for å i det hele tatt ha sjans. Fordi jeg ble henvist til DPS under skilsmissen og gikk dit 4 ganger får jeg ikke kritisk sykdom eller uføreforsikring før karantenetiden på 3 år (var opprinnelig 5 år) er over. Fordi jeg takket ja til hjelp i en vanskelig tid! Hvis jeg blir syk på en eller annen måte nå og går over på AAP må jeg selge leiligheten. Skremmer meg helt sinnsykt at vi har det sånn i Norge. Før kunne man klare seg greit og trengte ikke private forsikringer - nå må man tegne dette for å i det hele tatt ha tak over hodet eller mat i magen ved sykdom. 

Og mens vi er inne på det: moren min ble rådet av bedriftslege til å oppsøke fastlege fordi det ble mistenkt Parkinson. Fastlegen sendte henvisning og hun fikk ikke time for utredning på nevrologisk avdeling før 9 (!!!) måneder senere. Etter 10 mnd pga forsinkelse fikk hun diagnosen Parkinson hos Aleris (som skulle avlaste det offentlige systemet). Hun skulle videre bli fulgt opp offentlig etter satt diagnose. Fortsatt (4 måneder etter å ha blitt diagnostisert) venter hun på en time offentlig for å begynne med medisiner. Helt uholdbart og virkelig skremmende. 

Nevrologisk avdeling er helt krise dessverre. Det mangler nevrologer over hele landet, her jeg bor er det én på avdelingen og to spesialistsykepleiere. Kapasiteten generelt på sykehus er helt forferdelig så vi bør virkelig jobbe for at de som jobber der får gode nok arbeidsvilkår til at ikke flere slutter. 

Anonymkode: 46573...18c

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor være dumme nok til å jobbe i offentlig helsevesen, hvor man til og med må betale selv for både julebord og arbeidssko, når man kan ha fleksibelt hjemmekontor med bonusordninger og sykeforsikring inkludert 🤷‍♂️ Ingen tvil om ansatte i helsevesenet jobber dobbelt så hardt for halvparten så mye. 

Anonymkode: df8f6...68a

Skrevet

Uføreforsikring burde du jo tegnet for mange år siden, klart det er for sent når du allerede er blitt syk. Her er det jo bare din egen dummhet du kan skylde på, ikke at du tok imot hjelp. Og ja dt er lange ventelister i det offentlig, det er ikke penger til alt når man må gi stønader til gud og hvermann for alt mellom himmel og jord (aleneforeldre bl.a.) og stadig færre i arbeidsfør alder faktisk bidrar i samfunnet. Og trist med din mor, men Parkinson kan ikke helbredes uansett, det går som det går på tross av medisiner.  

Anonymkode: cc7d6...795

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Norge har egentlig ett veldig dårlig offentlig helsevesen.. Eneste som gjør at det kalles ett av verdens beste helsevesen er fordi offentlig helsevesen er "gratis" og tilgjengelig for alle. 

Men faktumet er at Norge ligger laaaaangt langt bak andre land på ulike typer behandling, forskning, medisinering osv.

Vi har lange øker, dårlig stilte sykehus, overarbeidete fastleger/sykepleiere/kirurger/jordmødre, over 250.000 står uten fastlege, stadig kutt i støtte og årsverk. 

Det er ikke lenge før man blir avhengig av helseforsikring i Norge slik som en del andre land for å få den hjelpen man trenger. 

Norge har kanskje ett av verdens "beste" offentlige helsevesen fordi det er "tilgjengelig" for alle og relativt billig (i forhold til privat), men vi har ett elendig helsesystem som ikke prioriteres. 

Anonymkode: d6824...8f4

Kan hende vi var verdens beste en gang. Men den tiden er forbi. Vi går stadig nedover.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uføreforsikring burde du jo tegnet for mange år siden, klart det er for sent når du allerede er blitt syk. Her er det jo bare din egen dummhet du kan skylde på, ikke at du tok imot hjelp. Og ja dt er lange ventelister i det offentlig, det er ikke penger til alt når man må gi stønader til gud og hvermann for alt mellom himmel og jord (aleneforeldre bl.a.) og stadig færre i arbeidsfør alder faktisk bidrar i samfunnet. Og trist med din mor, men Parkinson kan ikke helbredes uansett, det går som det går på tross av medisiner.  

Anonymkode: cc7d6...795

Jeg er ikke syk, jeg opplevde mye nedstemthet / depresjonssymptomer ved skilsmisse. Gikk 4 ganger før de fant ut at jeg hadde normale reaksjoner på en vanskelig ting, og fikk ikke gå dit videre. På grunn av dette får jeg ikke tegne uføreforsikring.. Så hvis man feks har angst, får man ikke tegne forsikring for kreft som er to vidt uavhengige diagnoser. Jeg burde helt klart tegnet dette etter studiet men på den tiden var det ikke like vanlig (i 2007) og det var langt færre fattige i Norge. På den tiden lo vi av det og kalte det «amerikanisering» av samfunnet. I dag er det annerledes dessverre. 

• Liker 1
Skrevet

Her kunne jeg tenkt meg et bedre utbygd alternativ til offentlig helsevesen. Jeg savner å ha mulighet til å bruke Volvat eller andre gode private sykehus.
Helseforsikring er ikke en mulighet her pga medfødte diagnoser hos oss. Offentlig helsevesen og særlig da nevrologen har vi gitt opp litt, de gidder jo ikke undersøke pasienter skikkelig engang.

Anonymkode: b4eb1...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...