Gå til innhold

Forferdelig å være redd å bli syk i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er så skremmende det som skjer i landet vårt nå.

Jeg er 37 år og jobber som psykiatrisk sykepleier. Er skilt og mor til et barn under 10 år. Tjener 590 000, men måtte ha foreldre som kausjonist for å få kjøpt leilighet med to soverom - og da flyttet jeg ut av Oslo for å i det hele tatt ha sjans. Fordi jeg ble henvist til DPS under skilsmissen og gikk dit 4 ganger får jeg ikke kritisk sykdom eller uføreforsikring før karantenetiden på 3 år (var opprinnelig 5 år) er over. Fordi jeg takket ja til hjelp i en vanskelig tid! Hvis jeg blir syk på en eller annen måte nå og går over på AAP må jeg selge leiligheten. Skremmer meg helt sinnsykt at vi har det sånn i Norge. Før kunne man klare seg greit og trengte ikke private forsikringer - nå må man tegne dette for å i det hele tatt ha tak over hodet eller mat i magen ved sykdom. 

Og mens vi er inne på det: moren min ble rådet av bedriftslege til å oppsøke fastlege fordi det ble mistenkt Parkinson. Fastlegen sendte henvisning og hun fikk ikke time for utredning på nevrologisk avdeling før 9 (!!!) måneder senere. Etter 10 mnd pga forsinkelse fikk hun diagnosen Parkinson hos Aleris (som skulle avlaste det offentlige systemet). Hun skulle videre bli fulgt opp offentlig etter satt diagnose. Fortsatt (4 måneder etter å ha blitt diagnostisert) venter hun på en time offentlig for å begynne med medisiner. Helt uholdbart og virkelig skremmende. 

Anonymkode: 00f63...859

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig. Vi skryter så veldig av det offentlige helsevesenet, men det føles som det råtner på rot. Får håpe det ikke går som med NHS, Englands stolthet.

Anonymkode: 27ff2...adf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Norge har egentlig ett veldig dårlig offentlig helsevesen.. Eneste som gjør at det kalles ett av verdens beste helsevesen er fordi offentlig helsevesen er "gratis" og tilgjengelig for alle.