Gå til innhold

Jeg er bekymret for at min søster har en personlighetsforstyrrelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster (41) som har en sterk personlighet, tar litt mye plass og blir fort kritisk til andre, men tør ikke si det til vedkommende men baksnakker da til sine nærmeste som meg og venninner.

Hun har god selvtillit, godt selvbilde og har ikke alltid oversikt hvordan hun selv oppfører seg, og hun er enten i godt humør og hyggelig, eller det motsatte.

Jeg har oppdaget at det gode humøret ofte er et skalkeskjul for å få viljen sin når hun baksnakker og lager drama.

Det som bekymrer meg er at hun i perioder der hun opplever stress eller ikke har det bra pga ting i hennes liv, så kan hun begynne å dikte opp historier om venner/familie/bekjente, sette folk opp mot hverandre ved å gå bak ryggen til en venn og sette ut historier, manipulere litt og dikte opp ting som folk rundt henne liksom skulle ha gjort og later som om hun misforstår situasjoner.

Hun lager da et problem av en liten bagatell, lyver og tisker og hvisker bak ryggen til andre, men jeg tror ikke hun er klar over hva hun holder på med selv.

Av og til så føler jeg at jeg er med på en episode av Svenske Hollywoodfruer, der de involverte lager mye drama av ingenting.

I andre perioder er hun verdens hyggeligste dame.

Jeg lurer på om denne oppførselen kommer av en personlighetsforstyrrelse eller en diagnose?

Anonymkode: 2fab5...937

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har en søster (41) som har en sterk personlighet, tar litt mye plass og blir fort kritisk til andre, men tør ikke si det til vedkommende men baksnakker da til sine nærmeste som meg og venninner.

Hun har god selvtillit, godt selvbilde og har ikke alltid oversikt hvordan hun selv oppfører seg, og hun er enten i godt humør og hyggelig, eller det motsatte.

Jeg har oppdaget at det gode humøret ofte er et skalkeskjul for å få viljen sin når hun baksnakker og lager drama.

Det som bekymrer meg er at hun i perioder der hun opplever stress eller ikke har det bra pga ting i hennes liv, så kan hun begynne å dikte opp historier om venner/familie/bekjente, sette folk opp mot hverandre ved å gå bak ryggen til en venn og sette ut historier, manipulere litt og dikte opp ting som folk rundt henne liksom skulle ha gjort og later som om hun misforstår situasjoner.

Hun lager da et problem av en liten bagatell, lyver og tisker og hvisker bak ryggen til andre, men jeg tror ikke hun er klar over hva hun holder på med selv.

Av og til så føler jeg at jeg er med på en episode av Svenske Hollywoodfruer, der de involverte lager mye drama av ingenting.

I andre perioder er hun verdens hyggeligste dame.

Jeg lurer på om denne oppførselen kommer av en personlighetsforstyrrelse eller en diagnose?

Er dette bekymringsverdig oppførsel?

Ts

Skrevet

Er det ingen som har erfaringer med folk som oppfører seg slik som min søster?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bør ihvertfall starte med å konfrontere henne i det hun gjør. Si hva du observerer og hvordan hun oppleves. At du har sett manipulering og drama. Si du lurer på hva som motiverer henne til å holde på sånn. Husk å si det i en rolig setting langt unna konflikter/krangling. Vær veldig var på hvordan det legges frem.

Drt kan godt høres ut som en personlighetsforstyrrelse ja. Særlig det at hu spiller spill, laget drama og setter mennesker opp mot hverandre. Du beskriver trekk fra både emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og dramatiserende PF. 
Dette er derimot IKKE noe du bør konfrontere henne med i første omgang.

Husk at mennesker med personlighetsforstyrrelser ofte verken innser de har en forstyrrelse eller ønsker hjelp av helsevesenet. Det er også generelt vanskelig å behandle. 

Anonymkode: 2c4db...ced

• Liker 2
Skrevet

Skal fremmede uten fagkompetanse diagnostisere din søster uten å ha sett henne, men fått henne presentert gjennom et ledende innlegg fra deg hvor du allerede har bestemt deg for hva hun feiler? Stakkars søster 

Anonymkode: ab656...6c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det ingen som har erfaringer med folk som oppfører seg slik som min søster?

Ts

Borderline Kansje? 

Er hun deprimert, har følelse av tomhet, selvhat..mye sinne, gudfølelse. 

Anonymkode: cee47...e19

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Skal fremmede uten fagkompetanse diagnostisere din søster uten å ha sett henne, men fått henne presentert gjennom et ledende innlegg fra deg hvor du allerede har bestemt deg for hva hun feiler? Stakkars søster 

Ja stakkars som Kansje får hjelp. Huffameg da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Borderline Kansje? 

Er hun deprimert, har følelse av tomhet, selvhat..mye sinne, gudfølelse. 

Nei hun har aldri sagt at hun føler seg sånn

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er dette bekymringsverdig oppførsel?

Ts

Mulig. Men hva mener du kan gjøres og hvem skal gjøre det? Det skaper mest problemer for henne selv, og du kan ikke får henne til å innse det selv. Mest sannsynlig ender det med et jævla brak om du åpner munnen, du gir dama nok krutt til å underholde seg og alle som gidder i flere år fremover. Resten av folket rundt dere driter i det, fordi de får det i små porsjoner, litt underholdning og slarv når de kjeder seg. 

Anonymkode: 4bbc8...251

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har ikke bestemt meg for hva som feiler henne, men jeg lurer på hvorfor hun er sånn for det er ikke normalt.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig. Men hva mener du kan gjøres og hvem skal gjøre det? Det skaper mest problemer for henne selv, og du kan ikke får henne til å innse det selv. Mest sannsynlig ender det med et jævla brak om du åpner munnen, du gir dama nok krutt til å underholde seg og alle som gidder i flere år fremover. Resten av folket rundt dere driter i det, fordi de får det i små porsjoner, litt underholdning og slarv når de kjeder seg. 

Hun brenner kruttet i begge ender og støter folk fra seg.

De hun liker holder hun seg inne med, smiler og smisker overdrevent mens andre legger hun for hat uten grunn.

Ts

Skrevet

Jeg skjønner. Men jeg tror det er lite og ingenting du kan gjøre dersom hun selv ikke tar tak i det først. Du blir kun en del av dramaet dersom dere ikke har et svært nært forhold. Har du litt uflaks i tillegg så ender det med at hun snur alle mot deg. 

• Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei hun har aldri sagt at hun føler seg sånn

Ts

Hva hun sier og hva som faktisk er, trenger ikke ha sammenheng. Mange vil ikke vedkjenne seg å ha det slik.

Anonymkode: 3f5b4...d73

Skrevet

Hvis hun har personlighetsforstyrrelse trenger hun langvarig terapi. Du må ha et svært nært forhold for at hun skal høre på deg at hun trenger behandling..

Anonymkode: 96931...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva hun sier og hva som faktisk er, trenger ikke ha sammenheng. Mange vil ikke vedkjenne seg å ha det slik.

Nei det er sant.

Hun har store tanker om seg selv og mener hun kan utrette ting som andre ikke er så gode på.

Ts

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er sant.

Hun har store tanker om seg selv og mener hun kan utrette ting som andre ikke er så gode på.

Ts

Det er vanlig ved flere diagnoser. Ingen her kan gi noen diagnoser, og søsteren din må innse selv at hun har et problem hvis hun skal forandre seg. Så lenge hun ikke ser at hun har et problem, så får du ikke gjort noe med det. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...