AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Jeg er livredd for å drite meg ut og å få voksenkjeft over å ha pakket feil. Har lest opp og ned om bagasjereglene. Men jeg er fortsatt usikker på to småting. - En helt vanlig sekk er liten nok for håndbagasje, ikke sant? - Det står at "alt" av elektronikk bør være i håndbagasjen, gjelder det også mobillader? Er det noe annet jeg må tenke på med tanke på bagasje? Anonymkode: caebd...51f 1
Traktor Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 (endret) Ja, en typisk skolesekk er liten nok til håndbagasje. Som også vil få plass under setet foran deg. Vesentlig for forskjellige billettyper hos for eksempel Norwegian. Hvor du må betale ekstra for bagasje i hattehyllen. Laderen kan fint sjekkes inn. Men av praktiske hensyn vil jeg anbefale å ha den i håndbagasjen. Dersom mobilen blir tom for strøm eller innsjekket bagasje blir borte. Endret 10. november 2023 av Traktor
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Sekk er nok så lenge det ikke er en stor fjellsekk 😊 lader kan være i begge deler, men kan være kjekt å ha i håndbagasje tilfelle forsinkelser o.l 😊 Anonymkode: f7f4d...d0d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 ok takk for hjelpen. Da havner laderen i håndbagasjen. -ts Anonymkode: caebd...51f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #5 Skrevet 10. november 2023 Pakk håndbagasjen som om du skulle miste innsjekket bagasje uten å måtte løpe på butikken med en gang du lander. Anonymkode: ba0f4...3d8 3
Mamajune11 Skrevet 10. november 2023 #6 Skrevet 10. november 2023 Ingen spørsmål er dumme! 🫶🏼 En sekk går helt fint som håndbaggasje. Så lenge det ikke er 100L tursekk liksom. Lader kan du fint ha i kofferten. Men er det lang reise anbefaler jeg å ha den i håndbagasjen så du kan lade underveis. Forøvrig har jeg flydd både til USA og Asia med laptop og Ipad i kofferten, går helt fint det og.
Mamajune11 Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pakk håndbagasjen som om du skulle miste innsjekket bagasje uten å måtte løpe på butikken med en gang du lander. Anonymkode: ba0f4...3d8 Jeg har aldri mistet bagasjen noen sinne. Helt unødvendig å fylle opp håndbaggasjen med tull. Det blir som å bære med seg brannslukknings apparat i tilfelle brann. Endret 10. november 2023 av Mamajune11 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #8 Skrevet 10. november 2023 Mamajune11 skrev (21 minutter siden): Jeg har aldri mistet bagasjen noen sinne. Helt unødvendig å fylle opp håndbaggasjen med tull. Det blir som å bære med seg brannslukknings apparat i tilfelle brann. Og jeg har mistet/forsinket bagasje tre ganger. Selvfølgelig ikke nødvendig å pakke dobbelt opp, men viktige ting som medisin og lader er greit å ha i håndbagasje. Anonymkode: 8bbd3...18e 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #9 Skrevet 10. november 2023 Mamajune11 skrev (26 minutter siden): Ingen spørsmål er dumme! 🫶🏼 En sekk går helt fint som håndbaggasje. Så lenge det ikke er 100L tursekk liksom. Lader kan du fint ha i kofferten. Men er det lang reise anbefaler jeg å ha den i håndbagasjen så du kan lade underveis. Forøvrig har jeg flydd både til USA og Asia med laptop og Ipad i kofferten, går helt fint det og. Det er ikke lov Anonymkode: 1592f...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 30 minutter siden, Mamajune11 said: Jeg har aldri mistet bagasjen noen sinne. Helt unødvendig å fylle opp håndbaggasjen med tull. Det blir som å bære med seg brannslukknings apparat i tilfelle brann. Hva mener du med tull? Elektronikk, medisiner, et par truser og tskjorte, tannbørste og tannkrem. Er det tull? Selvfølgelig avhengig hvor man skal, er jo litt forskjell på Bangkok og Værnes da. Anonymkode: ba0f4...3d8 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 34 minutter siden, Mamajune11 said: Ingen spørsmål er dumme! 🫶🏼 En sekk går helt fint som håndbaggasje. Så lenge det ikke er 100L tursekk liksom. Lader kan du fint ha i kofferten. Men er det lang reise anbefaler jeg å ha den i håndbagasjen så du kan lade underveis. Forøvrig har jeg flydd både til USA og Asia med laptop og Ipad i kofferten, går helt fint det og. Batterier skal ikke i kofferten! Anonymkode: ba0f4...3d8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Skrevet 10. november 2023 Mamajune11 skrev (35 minutter siden): Jeg har aldri mistet bagasjen noen sinne. Helt unødvendig å fylle opp håndbaggasjen med tull. Det blir som å bære med seg brannslukknings apparat i tilfelle brann. Og jeg har fått forsinket bagasje i hvert fall ti ganger i mitt liv. Da har det vært greit å ha kontaktlinser, mobillader, medisiner og ekstra undertøy i håndbagasjen. Dumt å gå rundt i dagevis å ikke se noe, for eksempel. Anonymkode: 387f2...3fc 4 2
Hareena Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 (endret) Ikke gjør det vanskelig for ts, bare svar på spørsmålene. Ts, det går helt fint. Du tar med mobil og putter lader (og evt. medisiner) i sekken/håndbagasjen. Flytende greier er best å sjekke inn. Hvis du må ha med deg noe flytende i håndbagasjen kan det kun være i beholdere som inneholder 1 dl. Til sammen 1l i en glidelåspose du får gratis før sikkerhetskontrollen. Det er ingen flyplassansatte som kjefter på passasjerer, de veileder dem som har misforstått og hjelper dem. Jeg synes du er god som overvinner dine problemer ved faktisk å legge ut på en reise. Veldig bra og du vil erfare at det går kjempefint. Endret 10. november 2023 av Hareena 1 1 2
Helene1982 Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 Håndbagasjen må være innenfor målene: 50 cm x 40 cm x 20 cm og under 10 kg. Og pass på hva du har av medisiner og flytende væske. Medisiner bør være i original forpakning, i ditt navn, spesielt om de er reseptbelagte, og du kan ha småflasker med flytende, men det er bedre å ha det i kofferten om mulig. Ikke hårspray og tenk på at du har sko og belte som lett kan tas av i kontrollen. Ikke ha på masse smykker og pynt. Tenk "behagelig og praktisk"
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #15 Skrevet 10. november 2023 Helene1982 skrev (6 minutter siden): Håndbagasjen må være innenfor målene: 50 cm x 40 cm x 20 cm og under 10 kg. Du vet da ikke hvilket flyselskap TS skal fly med eller hva slags billett hun har? Mange flyselskap har grense på 8 kg. Anonymkode: 169d6...991 1
Fant80 Skrevet 10. november 2023 #16 Skrevet 10. november 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Og jeg har mistet/forsinket bagasje tre ganger. Selvfølgelig ikke nødvendig å pakke dobbelt opp, men viktige ting som medisin og lader er greit å ha i håndbagasje. Anonymkode: 8bbd3...18e 100% dette. Det skjer veldig fort at bagasje plutselig står igjen,eller den har havnet feil et sted. Hendte meg bare for noen måneder siden. Medisiner Evt linser Lader og gjerne en powerbank (Må være i håndbagasjen) Laptop og tablet Ellers masse fine tips her.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #17 Skrevet 12. november 2023 Et spørsmål til: Har lest litt på dette med medisiner på reise. Det anbefales å ha nødvendig medisiner i håndbagasjen. Jeg skal ha med medisiner som ikke er dødsviktige. Ikke verdensundergang om de forsvinner på grunn av forsinket eller mistet bagasje. Det er LOV å ha medisiner i innsjekket koffert, ikke sant? Jeg tørr ikke å ha de i håndbagasjen, for jeg blir stresset av tanken av å få de fratatt urettmessig i kontroll foran alle. 🙈 De skal være i orginal esken fordi de er reseptpliktige, det har jeg forstått. Blir kofferten sjekket og de forsvinner, ingen krise sånn sett. Det er ikke ulovlige eller sterke medisiner det er snakk om. Det er i kategorien C står det på felleskatalogen. Anonymkode: caebd...51f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #18 Skrevet 12. november 2023 Skal du fly innenlands eller til utlandet? Innenlands er det null problem med medisiner i originalembalasje i håndbagasjen. Men det er absolutt liv å ha det i innsjekket bagasje Anonymkode: 1f7d3...9c6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #19 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et spørsmål til: Har lest litt på dette med medisiner på reise. Det anbefales å ha nødvendig medisiner i håndbagasjen. Jeg skal ha med medisiner som ikke er dødsviktige. Ikke verdensundergang om de forsvinner på grunn av forsinket eller mistet bagasje. Det er LOV å ha medisiner i innsjekket koffert, ikke sant? Jeg tørr ikke å ha de i håndbagasjen, for jeg blir stresset av tanken av å få de fratatt urettmessig i kontroll foran alle. 🙈 De skal være i orginal esken fordi de er reseptpliktige, det har jeg forstått. Blir kofferten sjekket og de forsvinner, ingen krise sånn sett. Det er ikke ulovlige eller sterke medisiner det er snakk om. Det er i kategorien C står det på felleskatalogen. Anonymkode: caebd...51f Det eneste stedet noen kan bry seg om medisinene dine, er i tollen, om du skal krysse landegrenser. Dette fordrer jo først at du faktisk blir stoppet i tollen, noe som skjer veldig sjelden for de fleste nordmenn. Tollen går du gjennom etter at du har hentet ut bagasjen din, altså har det sånn sett ingenting å si hvor du har den. I sikkerhetskontrollen er det ingen som ser på medisinene dine, de ser etter helt andre ting. Når det gjelder størrelse på ryggsekk, må du sjekke hva som står på billetten din. Det er ulike regler fra flyselskap til flyselskap. Anonymkode: d6173...309 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #20 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal du fly innenlands eller til utlandet? Innenlands er det null problem med medisiner i originalembalasje i håndbagasjen. Men det er absolutt liv å ha det i innsjekket bagasje Anonymkode: 1f7d3...9c6 Til utlandet. Da havner den i innsjekket bagasje. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det eneste stedet noen kan bry seg om medisinene dine, er i tollen, om du skal krysse landegrenser. Dette fordrer jo først at du faktisk blir stoppet i tollen, noe som skjer veldig sjelden for de fleste nordmenn. Tollen går du gjennom etter at du har hentet ut bagasjen din, altså har det sånn sett ingenting å si hvor du har den. I sikkerhetskontrollen er det ingen som ser på medisinene dine, de ser etter helt andre ting. Når det gjelder størrelse på ryggsekk, må du sjekke hva som står på billetten din. Det er ulike regler fra flyselskap til flyselskap. Anonymkode: d6173...309 Toll har jeg ikke tenkt på! 😳 Enda en ting å stresse over. Takk for advarselen slik at jeg kan forberede meg mentalt. ts Anonymkode: caebd...51f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå