AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Jeg er sykepleier og jobber nå i kommunal sektor. Jeg vurderer å ta videreutdanning innen psykisk helse, og vil da få lønn som spesialsykepleier. Men jeg ser at spesialsykepleiere på sykehus (spekter) har MYE bedre betalt enn spesialsykepleier i kommunen. Er det krav om master for å få lønn som spesialsykepleier på sykehus? Det er det ikke i kommunen hvor jeg jobber.. Anonymkode: 64768...f95
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Neppe krav om master for spesialsykepleier innenfor psykisk helse. Aldri sett det i utlysninger i alle fall, med mindre det er fagansvarlig stillinger el.L. Anonymkode: 1d1aa...23c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Hmm.. nei, jeg kjenner ikke til hvordan systemet i sykehuset er lagt opp.. Vet at det er bygd opp litt annerledes, så begynte bare å fundere på om en spesialsykepleie er det samme i kommune og sykehus, mtp utdanning og lønn. Anonymkode: 64768...f95
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 Er samme utdanning, så ikke noe forskjell. Mange av videreutdanningene er nå masterløp, og på sykehuset hvor jeg jobber så følger spesialsykepleierene Spekter sin tariff. Men; de som velger å ta videreutdanningen med master får i tillegg 30.000kr pr år. Anonymkode: 17c75...02f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #5 Skrevet 10. november 2023 Min samboer er intensivsykepleier uten master (men med videreutdanning) , jobber på sykehus og har 700' i grunnlønn Anonymkode: f3ef8...b87
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er samme utdanning, så ikke noe forskjell. Mange av videreutdanningene er nå masterløp, og på sykehuset hvor jeg jobber så følger spesialsykepleierene Spekter sin tariff. Men; de som velger å ta videreutdanningen med master får i tillegg 30.000kr pr år. Anonymkode: 17c75...02f Har prøvd å se i overenskomsten nsf har med spekter, men ble ikke så mye klokere. Hvis jeg for eksempel skulle tatt videreutdanning i psykisk helse, 60 studiepoeng, da vil jeg bli spesialsykepleier. Men jeg kan også ta en master i psykisk helse, 120 studiepoeng. Kan ikke se i overenskomsten at det skilles på spesialsykepleier med og uten master, men det blir jo helt feil i mitt hode. Og skal jeg bli spesialsykepleier med 60 studiepoeng, og ha samme minstelønn som jordmor med 120 studiepoeng og master..? Anonymkode: 64768...f95
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #7 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har prøvd å se i overenskomsten nsf har med spekter, men ble ikke så mye klokere. Hvis jeg for eksempel skulle tatt videreutdanning i psykisk helse, 60 studiepoeng, da vil jeg bli spesialsykepleier. Men jeg kan også ta en master i psykisk helse, 120 studiepoeng. Kan ikke se i overenskomsten at det skilles på spesialsykepleier med og uten master, men det blir jo helt feil i mitt hode. Og skal jeg bli spesialsykepleier med 60 studiepoeng, og ha samme minstelønn som jordmor med 120 studiepoeng og master..? Anonymkode: 64768...f95 Akkurat det er litt opp til arbeidsgiver. Ikke alle gir spesialsykepleierlønn for de mindre videreutdanningene. Det er nå mye i emning når det gjelder videreutdanninger, lønn og div godkjenninger, så skal du først i gang med noe ville jeg satset på en master. Master hos oss (sykehus) gir økt lønn. Det åpner også helt andre dører enn "bare" videreutdanning, bl.a. innen forskning, undervisning og fagstillinger. Anonymkode: ce97e...f6e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #8 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 9.37): Akkurat det er litt opp til arbeidsgiver. Ikke alle gir spesialsykepleierlønn for de mindre videreutdanningene. Det er nå mye i emning når det gjelder videreutdanninger, lønn og div godkjenninger, så skal du først i gang med noe ville jeg satset på en master. Master hos oss (sykehus) gir økt lønn. Det åpner også helt andre dører enn "bare" videreutdanning, bl.a. innen forskning, undervisning og fagstillinger. Anonymkode: ce97e...f6e Nå har jeg undersøkt litt angående dette. Det er forskjeller mellom kommune og sykehus. På sykehus er det spesielle videreutdanninger spm kan gi tittel og lønn som spesialsykepleier. Jordmor, anestesi, barn, intensiv, operasjon og kreft. Bortsett fra jordmorutdanningen så kan man hoppe av på 90 studiepoeng og få lønn som spesialsykepleier. Eller man kan fullføre til 120 studiepoeng og master. Men det er ikke noe høyere minstelønn om man gjør dette, det må eventuelt forhandles om. I kommunen kan jeg ta 60 studiepoeng innen psykisk helse og få tittel og lønn som spesialsykepleier. Jeg kan også bli helsesykepleier med 90 studiepoeng, og få samme minstelønn som den med 60 studiepoeng i psykisk helse. Men 90 studiepoeng som helsesykepleier vil ikke gjøre meg til spesialsykepleier innen spekter. Innviklet dette, og enda finnes flere overenskomster innen flere områder som jeg ikke har studert. Så finnes sikkert enda flere regler og unntak enn det jeg har fått tak på her... Anonymkode: 64768...f95
reiseglad Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 Flytt til Bodø kommune etter endt utdanning, eller bli rå på å forhandle personlig lønnsavtale. Øvrige kommuner vil på et tidspunkt måtte følge etter… https://sykepleien.no/2023/10/sykepleiere-i-bodo-kommune-har-fatt-spekter-lonn
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå har jeg undersøkt litt angående dette. Det er forskjeller mellom kommune og sykehus. På sykehus er det spesielle videreutdanninger spm kan gi tittel og lønn som spesialsykepleier. Jordmor, anestesi, barn, intensiv, operasjon og kreft. Bortsett fra jordmorutdanningen så kan man hoppe av på 90 studiepoeng og få lønn som spesialsykepleier. Eller man kan fullføre til 120 studiepoeng og master. Men det er ikke noe høyere minstelønn om man gjør dette, det må eventuelt forhandles om. I kommunen kan jeg ta 60 studiepoeng innen psykisk helse og få tittel og lønn som spesialsykepleier. Jeg kan også bli helsesykepleier med 90 studiepoeng, og få samme minstelønn som den med 60 studiepoeng i psykisk helse. Men 90 studiepoeng som helsesykepleier vil ikke gjøre meg til spesialsykepleier innen spekter. Innviklet dette, og enda finnes flere overenskomster innen flere områder som jeg ikke har studert. Så finnes sikkert enda flere regler og unntak enn det jeg har fått tak på her... Anonymkode: 64768...f95 Stadig flere sykehus gir ekstra lønn for master, det står bare ikke i overenskomsten som ligger ute på NSF sine sider. Det er også noe som stadig er oppe sentralt, så det kommer til å bli fast for alle innen få år. Jeg har 50 000 mer enn jeg ville fått uten master + at jeg har fått oppgaver jeg ikke ville fått som spesialsykepleier uten master. Blir du ansatt i spekterområde som helsesykepleier får du spesialsykepleielønn der også, men nå er det kommunene som ansetter helsesykepleiere, ikke spesialisthelsetjenesten (som Spekter representerer). Anonymkode: ce97e...f6e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #11 Skrevet 18. november 2023 reiseglad skrev (På 15.11.2023 den 4.37): Flytt til Bodø kommune etter endt utdanning, eller bli rå på å forhandle personlig lønnsavtale. Øvrige kommuner vil på et tidspunkt måtte følge etter… https://sykepleien.no/2023/10/sykepleiere-i-bodo-kommune-har-fatt-spekter-lonn Du vet at tarifflønna stort sett er høyere i kommunal sektor enn i spekter for en "vanlig sykepleier"? Kun for de med 10 års ansiennitet at den ligger høyere i spekter. Anonymkode: 64768...f95
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #12 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 6.08): Stadig flere sykehus gir ekstra lønn for master, det står bare ikke i overenskomsten som ligger ute på NSF sine sider. Det er også noe som stadig er oppe sentralt, så det kommer til å bli fast for alle innen få år. Jeg har 50 000 mer enn jeg ville fått uten master + at jeg har fått oppgaver jeg ikke ville fått som spesialsykepleier uten master. Blir du ansatt i spekterområde som helsesykepleier får du spesialsykepleielønn der også, men nå er det kommunene som ansetter helsesykepleiere, ikke spesialisthelsetjenesten (som Spekter representerer). Anonymkode: ce97e...f6e Det er vel ikke noen garanti for at man får lønn som spesialsykepleier i spekter hvis man er helsesykepleier? Man kan forhandle om det, men det er ikke avtalefestet i overenskomsten. (Nå var kanskje ikke helsesykepleier det beste eksempelet siden det er i kommunene dette behovet er, ikke i spekter. Men poenget står uansett.) Blir nok ikke lønna som avgjør hvilken videreutdanning jeg lander på, men uansett interessant å se på. Anonymkode: 64768...f95
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #13 Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er vel ikke noen garanti for at man får lønn som spesialsykepleier i spekter hvis man er helsesykepleier? Man kan forhandle om det, men det er ikke avtalefestet i overenskomsten. (Nå var kanskje ikke helsesykepleier det beste eksempelet siden det er i kommunene dette behovet er, ikke i spekter. Men poenget står uansett.) Blir nok ikke lønna som avgjør hvilken videreutdanning jeg lander på, men uansett interessant å se på. Anonymkode: 64768...f95 Altså hva er det egentlig du sliter med å forstå? Hvis et arbeidssted søker etter helsesykepleier, så betaler de selvfølgelig tariffen for en helsesykepleier. Nå er kommunene som primært ansetter helsesykepleiere, men skulle spesialisthelsetjenesten av en eller annen grunn ønske å ansette en med helsesykepleierkompetanse vil vedkommende naturligvis lønnes deretter. hvis en helsesykepleier søker en vanlig sykepleiestilling på gastrokirurgisk sengepost vil det derimot ikke være behov for spesialkompetansen, og dette er ikke noe vedkommende kan påregne å få uttelling for, men slik er det alle steder. Utlyses det en stilling som krever spesialkompetanse lønnes man etter det, krever ikke stillingen spesialkompetanse kan man forsøke å forhandle seg opp. Slik er det i absolutt alle yrker, ikke bare helse. Du virker rett og slett litt tungnem ts, sikker på at videreutdanning er noe for deg? Anonymkode: ce97e...f6e 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #14 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 10.19): Altså hva er det egentlig du sliter med å forstå? Hvis et arbeidssted søker etter helsesykepleier, så betaler de selvfølgelig tariffen for en helsesykepleier. Nå er kommunene som primært ansetter helsesykepleiere, men skulle spesialisthelsetjenesten av en eller annen grunn ønske å ansette en med helsesykepleierkompetanse vil vedkommende naturligvis lønnes deretter. hvis en helsesykepleier søker en vanlig sykepleiestilling på gastrokirurgisk sengepost vil det derimot ikke være behov for spesialkompetansen, og dette er ikke noe vedkommende kan påregne å få uttelling for, men slik er det alle steder. Utlyses det en stilling som krever spesialkompetanse lønnes man etter det, krever ikke stillingen spesialkompetanse kan man forsøke å forhandle seg opp. Slik er det i absolutt alle yrker, ikke bare helse. Du virker rett og slett litt tungnem ts, sikker på at videreutdanning er noe for deg? Anonymkode: ce97e...f6e Er visst ikke jeg som sliter med å forstå her nei, men hersketeknikker kan vi vel holde oss for gode for? Helsesykepleier har ikke tariffestet lønn som spesialsykepleier i den sentrale overenskomsten til spekter. Spekter kan velge å gi det, men det er ikke tariffestet. Dette er ikke så selvfølgelig som du tror. Hva man kan forhandle seg til blir noe annet enn hva som er tariffestet. Og når jeg vet dette, vet jeg også ut fra tariff, at lønna også vil variere som følge av valg av videreutdanning. En anestesisykepleier og en helsesykepleier vil for eksempel kunne ha akkurat like mye utdanning, men siden den ene naturlig nok jobber i spekter og den andre i ks, så vil tarifflønna være ganske forskjellig. Det er ikke rett fram å sammenligne utdanning og lønn i kommunal sektor og spesialisthelsetjenesten, synes det er interessant å sette seg inn i jeg. For eksempel har jordmor nå ei minstelønn på 650.000 i spekter, mens i kommunen må det forhandles lokalt og det er opp til kommunen selv hva de vil gi. Anonymkode: 64768...f95
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #15 Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er visst ikke jeg som sliter med å forstå her nei, men hersketeknikker kan vi vel holde oss for gode for? Helsesykepleier har ikke tariffestet lønn som spesialsykepleier i den sentrale overenskomsten til spekter. Spekter kan velge å gi det, men det er ikke tariffestet. Dette er ikke så selvfølgelig som du tror. Hva man kan forhandle seg til blir noe annet enn hva som er tariffestet. Og når jeg vet dette, vet jeg også ut fra tariff, at lønna også vil variere som følge av valg av videreutdanning. En anestesisykepleier og en helsesykepleier vil for eksempel kunne ha akkurat like mye utdanning, men siden den ene naturlig nok jobber i spekter og den andre i ks, så vil tarifflønna være ganske forskjellig. Det er ikke rett fram å sammenligne utdanning og lønn i kommunal sektor og spesialisthelsetjenesten, synes det er interessant å sette seg inn i jeg. For eksempel har jordmor nå ei minstelønn på 650.000 i spekter, mens i kommunen må det forhandles lokalt og det er opp til kommunen selv hva de vil gi. Anonymkode: 64768...f95 Mulig dette ikke stemmer heller, jeg har ikke fått tid til å sjekke det opp. Men informasjonen fikk jeg fra rådgiver i forbudet, og inntil jeg eventuelt har fått det motbevist tenker jeg at det er en mer pålitelig kilde enn anonyme brukere på nett. Anonymkode: 64768...f95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå