Gå til innhold

Hva er mest lønnsomt av å kjøpe eller leie enebolig i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er mest lønnsomt av å leie  denne til 37.000 i måneden

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=326234279

Eller kjøpe denne til 16 950 000 kroner 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=322392232

Hvis jeg kjøper så vil det tilkomme felleskostnader på 7 261 i måneden. Usikker på hva jeg bør sette av i måneden til vedlikehold.

Anonymkode: d2792...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På kort sikt er det mest lønnsomt å leie, men på lang sikt er det mest lønnsomt å eie.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Akkurat nå er det jevnt over billigere å leie enn å eie. Jeg antar at dette vil endre seg.

Anonymkode: e7da0...3c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat nå er det jevnt over billigere å leie enn å eie. Jeg antar at dette vil endre seg.

Hvordan tror du det vil endre seg da? Vil det bli dyrere å leie, eller billigere å eie? Det må jo ganske voldsomme endringer i leiepris eller salgspris til i tilfelle. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo dritdyrt å leie i Oslo fir tiden. Helt sykt kok i leiemarkedet, det er kjøpemarkedet som har stagnert noe. 

Anonymkode: cc44d...798

• Liker 7
Skrevet

Du kan leie i 460 år for den prisen det koster å kjøpe. En no-brainer med mindre du er vampyr eller har arvinger du liker godt.

Anonymkode: 38a33...137

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan leie i 460 år for den prisen det koster å kjøpe. En no-brainer med mindre du er vampyr eller har arvinger du liker godt.

Er det før du har regnet med vedlikeholdskostnader? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det før du har regnet med vedlikeholdskostnader? 

Ja, så det gjør jo valget enda enklere.

• Liker 4
Skrevet

Husk også rentekostnaden ved kjøp.

Sjelden du har 17 mill liggende i cash.

Schnuhu

Skrevet
Schmuhu skrev (2 minutter siden):

Husk også rentekostnaden ved kjøp.

Sjelden du har 17 mill liggende i cash.

Schnuhu

Hvis du har 17 mill liggende på høyrentekonto så får du 70 833 i måneden i renter.. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
3 minutter siden, prt90 said:

Hvis du har 17 mill liggende på høyrentekonto så får du 70 833 i måneden i renter.. 

Vel å merke seg at boligen sannsynligvis ikke har en like høy og sikker avkastning.

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet
prt90 skrev (11 timer siden):

Man skatter 22 prosent av renteinntektene, da sitter TS igjen med 55.000, en del nå da gå til leie av bolig. Pluss at penger på konto taper seg i verdi pga inflasjon. 

Kjøper man bolig og bor der gjeldsftitt, stiger verdien. 

Anonymkode: 34ca8...967

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Boliger svinger faktisk som en aksje. Det er bare mindre synlig fordi verdien beregnes ikke daglig og presenteres ikke i appen din.

En bolig er vesentlig klumperisiko. Du godkjenner faktisk så mye mer risiko, slik at du må bruke forsikringer.

Har du hørt om at folk forsikrer fondene sine? Nettopp!

Jeg påstår at en global indeksfond har mindre risiko enn en bolig på kvikk i Oslo.

I eksemplet nevnt så er verken leie eller kjøp noko jeg hadde vurdert.

Schnuhu

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Anonymkode: 34ca8...967

Fortell det til de som kjøpte bolig i 1988. Eller 1897…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan tror du det vil endre seg da? Vil det bli dyrere å leie, eller billigere å eie? Det må jo ganske voldsomme endringer i leiepris eller salgspris til i tilfelle. 

Ingen rasjonelle investorer vil kjøpe bolig for utleie hvis de taper penger på det. Ingen.

Utleiere som leier ut bolig nå må før eller siden selge. Da vil de selge til andre investorer som vurderer salgspris opp mot utleiepris, og bare kjøpe hvis det gir mening.

Jeg aner ikke om det er leia som skal opp eller kjøpepris som skal ned.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Leie, 

Er mange som sitter med to boliger om dagen fordi det er umulig å selge. 

Etterhvert vil pris,lønninger stabilisere seg og det blir igjen lønnsomt å eie. 

Problemet siste årene er at lønn og renter har vært helt i utakt og det merker vi nå når renta går opp.

Anonymkode: dd2e4...29d

Skrevet

Siden Oslo oversvømmes av leieboliger om dagen (fordi eierne ikke får solgt), så kan jeg ikke skjønne annet enn at leieprisene skal ned og det blir leietakers marked.

En bolig kjøpt i dag vil falle såpass mye i verdi at man sitter igjen med katta i sekken, MED MINDRE man er bombesikker på at man skal bo der resten av livet. 

Jeg personlig ville leid, men jeg kjenner ikke din situasjon og din økonomi godt nok til å bestemme hva som er best for deg. 

Skrevet

Det går i 10års sykluser, er på vei mot bunn nå. Så ville definitivt kjøpt OM du skal bo mer enn 3 år. 

Så blir det 10 år oppgang igjen om ett-to år for så å gå i bunn igjen. 

Det er dønn likt finans krisa rundt 2008. Folk fikk ikke solgt

Anonymkode: dd2e4...29d

• Liker 2
Skrevet

Samme hus ja? :)

Eie for 17 mill eller leie for 37 500.- .. artig dilemma :)

Kommer jo veldig an på hva du sitter på av EK her da, og økonomien din generelt. Går jo ikke å sette opp noe regnestykker eller komme med noen fasit her. Ser jo også på svarene at de blir veldig forskjellige :)

Men sånn generelt... Jeg er enig i de som sier at på kort sikt er det nok best å leie, har du tenkt å bo der lenge så lønner det seg å eie (og da kan du faktisk også bo der til du dør om du vil, som leietaker kan/vil du bli pælmet ut en dag, som jo også er kostbart pga flytting, og ikke minst kjipt å ikke kunne bestemme selv).

Du spør om lønnsomhet, det er jo ikke noe direkte avkastning på å leie. Du kan spare på det kontra kjøp om du skal bo der kort tid, fordi det er dyrt å kjøpe og selge, men det er ikke det jegj forbinder med lønnsomhet. Det du eventuelt "tjener" på det måtte vel vært om det koster så mye mindre å leie at du har mer penger til overs til å sette inn i noe fond eller noe.

Men dette er et relativt attraktivt objekt i Oslo, det er ikke katta i sekken og vil ikke gå ned i pris. Som langsiktig eier kan du uansett bare sitte stille i båten i nedgangstider. Prisen i Oslo skal stige med 41% de neste 10 årene er prognosen. 7 mill. vil du sitte igjen med da om du selger om 10 år, om vi sier det veldig enkelt. En del av nedbetaling lån er jo også avdrag, penger du putter inn i egen sparegris, de får du også med deg videre når du selger. En sparegris med god rente. Lånet blir også mindre pga inflasjonen. 

Anonymkode: 5b134...a96

Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Siden Oslo oversvømmes av leieboliger om dagen (fordi eierne ikke får solgt), så kan jeg ikke skjønne annet enn at leieprisene skal ned og det blir leietakers marked.

En bolig kjøpt i dag vil falle såpass mye i verdi at man sitter igjen med katta i sekken, MED MINDRE man er bombesikker på at man skal bo der resten av livet. 

Jeg personlig ville leid, men jeg kjenner ikke din situasjon og din økonomi godt nok til å bestemme hva som er best for deg. 

Eh, nei. Mange som tidligere har leid ut velger nå å selge, siden utleie ikke er lukke lønnsomt med høye renter. Leieprisene har derfor skutt i været.

Anonymkode: cc44d...798

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...