Gå til innhold

Solcellepanel - kall meg gjerne paranoid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kall meg gjerne paranoid, men jeg vurderer å kjøpe et solcellepanel in case of an emergency ala denne typen

https://www.obsbygg.no/belysning-og-elektrisk-materiell/elektrisk-materiell/2303794?v=ObsBygg-7028640033052&srsltid=AfmBOorSWPgheH5TIJhkzKsPnAM_nZbwKUwcmxEFP8sVxB-dEhszxWTEpJw

men jeg forstår meg ikke på teknologi. Jeg ser jo at det står 140W men det sier meg ikke mye. Hva betyr det i en vanlig husholdning, f. eks hvor mange ganger kan jeg lade opp telefonen, hvor lenge holder den i gang LED-lys, kan man bruke den på f. eks kaffetrakteren (jo, hvis strømmen går eller det blir krig vil jeg fortsatt gjerne ha kaffe om det er en mulighet). Jeg forstår at denne ikke klarer å varme opp huset over flere dager, men duger den til grunnleggende elektrisk bruk? Viktigst er vel å lade telefonen, oppladbare batteri og kanskje belysning. Og kaffe;)

Anonymkode: acee1...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det panelet der er 12 Volt likestrøm og beregnet for å lade opp batteri på hytte eller i bobil, panelet kan ikke drive noe du har i huset som er 230 Volt vekselstrøm.

Kaffetrakteren din er 230V og har en effekt på kanskje 1.000 Watt eller mer.

Skal du bruke et sånn panel til nødstilfeller så må du ha batteri og ladekontroller i tillegg, da kan du bruke opplegget til å lade telefonen via en billader eller drive noen enkle 12V LED lys.

Skal du bruke ting som går på 230V så må du ha en 12V-230V omformer som er kraftig nok til f.eks. en kaffetrakter. 

Anonymkode: 963c9...937

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

140W er ikke spesielt mye effekt. En kaffetrakter bruker kanskje 1400W, så da trenger du 10 slike paneler. Hovedutfordringen er 12V spenning. Alt du har i huset bruker 230V, så du vil trenge en omformer. 

Kanskje denne ville fungere? https://www.kjell.com//no/produkter/hjem-fritid/reiseeffekter/invertere/luxorparts-vekselretter-med-ren-sinuskurve-1000-w-p44523?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA6byqBhAWEiwAnGCA4D05nfDbOW84mvuSQ1fkd74xn869SWqMcD6axhilp-F-90RiYfg6ehoCcl8QAvD_BwE

Men du trenger som nevnt omtrentlig 10 paneler for å drifte en kaffetrakter. Ett panel er nok til en mobillader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder til ledlys og mobillading. Ville satset på en primus eller ved for å koke vann til kaffe.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en  stor investering å ha solcellepanel OG batterier som skal drifte noe som er engang i nærheten av alt det elektriske som du har i et hus. Bare kjøleskapet ditt vil bli problematisk, og kreve et anlegg til 100 000+, siden du neppe har et særlig strømbesparende kjøleskap. Du kan gå inn på Hyttetorget.no for å lese, der har de pakker som er beregnet på hytter uten tilgang på strøm. 
På vinteren må du ha aggregat. Du må ha en stor batteribank, siden solcellepanelene kun gir strøm akkurat når sola skinner på dem. 

Anonymkode: beadf...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere😅 da får jeg heller nøye med med primus til vannkoking, så får jeg heller kjøpe noen powerbanker og ha liggende til mobilen🙈 ts

Anonymkode: acee1...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...