AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Her her greia.. Har ei jente på 6 år, som har en bestevenninne som hun har holdt sammen med fra de var små og de går nå i samme klasse. Jenta mi kjenner en del av jentene i klassen før, og vi har vært flinke med å inkludere alle og invitere flere med hjem. Vi har alltid tatt med denne jenta hjem til oss og på utflukter, selv om vi i utgangspunktet har invitert med noen andre.. Vi har alltid hatt plass til henne også, og tenkt at det er på sin plass og si ja når hun spør om å få bli med. Alt i fra hjemmebesøk til fjellturer og kino som vi i utgangspunktet har planlagt med andre har vi tatt henne med på når hun har spurt.. I dag skulle min datters venninne ha med seg en annen venninne hjem, og min datter fikk da ikke bli med og fikk beskjed om å gå hjem for de ville bare ha besøk av en… er det bare jeg som synes dette var kjipt gjort av foreldrene? Anonymkode: a81bd...a88 1 16
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Det er da helt legitimt å bare ville ha besøk av en. Anonymkode: eed48...89d 35 6
Anononyma Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Jeg tenker det må være en helt grei begrensning for foreldrene å sette. Det er deres hjem og deres regler. Deres datter kan sikkert være med hjem en annen dag 12 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 Ikke kjipt gjort, helt normalt. Skjønner ikke hvordan du tenker her. Anonymkode: 8f8c2...a45 10 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #6 Skrevet 10. november 2023 Jeg tenker det er helt greit å bestemme slik fra foreldrene sin side, så lenge det ikke er én som alltid utestenges. Og det virker ikke å være tilfellet her. Anonymkode: ae8d4...7ee 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 Dette er ikke kjipt av de foreldrene, vi må lære barna våre at venner kan ha flere venner. Det er heller ikke alltid plass til oss, eller gitt at alle skal være med. Selv om man er bestevenner. Det er sånn verden er, og sånn livet skal være. Uansett hvor gode venner man er, har man ikke førsterett på en person. Anonymkode: 5bab5...8a1 26 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #8 Skrevet 10. november 2023 Joda den er grei, men det blir tydeligvis å svare med samme mynt for vår del neste gang hun står og gråter i skolegården fordi jenta mi skal ha med noen andre hjem. Jeg synes jo det blir feil å avvise sånn mtp hvor mye vi har «dratt» henne med oss… men sikkert jeg som er unormal da 😊 Anonymkode: a81bd...a88 6 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #9 Skrevet 10. november 2023 Like greit for din datters del. Jenter på den alderen der leker sjeldent fint i oddetall. Alltid en som blir holdt utenfor.! Anonymkode: e0f14...a2f 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda den er grei, men det blir tydeligvis å svare med samme mynt for vår del neste gang hun står og gråter i skolegården fordi jenta mi skal ha med noen andre hjem. Jeg synes jo det blir feil å avvise sånn mtp hvor mye vi har «dratt» henne med oss… men sikkert jeg som er unormal da 😊 Anonymkode: a81bd...a88 Kjenner meg igjen og skjønner godt hvordan du føler det. Vi har stilt opp så mye og får ingenting igjen. Holdt på fra ca. 3 år til nå (6 år..). Anonymkode: 88d12...cdc 1 5
Sofakona Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 Tenker at denne dagen skulle hun ha med en annen venninne...og neste gang kan din datter bli med. Fint at de har flere venner. Og nei ikke noe du skal ta samme mynt tilbake 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjenner meg igjen og skjønner godt hvordan du føler det. Vi har stilt opp så mye og får ingenting igjen. Holdt på fra ca. 3 år til nå (6 år..). Anonymkode: 88d12...cdc Endelig noen som forstår poenget mitt. Problemet er ikke at jenta mi ikke har andre venner, hun har mange. Og vi inviterer og inkluderer til tilstelninger som de andre ikke er invitert til for å skape samhold og får ikke en damn shit i retur.. så det blir rett og slett å være lik i retur fra nå av Anonymkode: a81bd...a88 4 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 Jeg skjønner deg veldig godt TS. Man blir jo skuffet når man alltid er den som inkluderer ett barn, mens det ikke blir gjengjeldt. Vi har tilsvarende erfaring. Vi kan ikke forandre de andre foreldrene, dere har til og med spurt. Det dere må gjøre er å sette grenser for dere selv som dere kan leve med. Kanskje dere må si litt mer nei til denne venninna, sånn at ditt barn kan erfare at man kan leke med fler. Om dette går utover det andre barnet er ikke deres ansvar, men de andre foreldrene sine. Anonymkode: 1ee8b...f55 5 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 Ja, det får bli sånn fra nå av.. jeg synes jo det er vanskelig å si nei, og synes det er gøy at jenta har med besøk hjem.. men får vel innse at hun faktisk også kan ha med seg noen hjem uten at vi skal føle at vi må si ja til hun andre også Anonymkode: a81bd...a88 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #15 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Joda den er grei, men det blir tydeligvis å svare med samme mynt for vår del neste gang hun står og gråter i skolegården fordi jenta mi skal ha med noen andre hjem. Jeg synes jo det blir feil å avvise sånn mtp hvor mye vi har «dratt» henne med oss… men sikkert jeg som er unormal da 😊 Anonymkode: a81bd...a88 Prøv å ikke "ta igjen". Det er sårt der og da, men om deres jente i utgangspunktet er en inkluderende jente som klarer å være flere enn bare to så ville jeg "dyrket" dette videre og hjulpet henne å håndtere det at andre av og til vil bare være to. Helt ok om hun vil sette grenser for antall besøk av og til og, og hjelp henne med å kommunisere dette på en grei måte. Snakker av erfaring. Jeg har lært meg å ikke forvente så mye av andre foreldre i situasjoner som dette, og heller jobbe videre med at barna mine har mange venner å spille på. Jeg har selv barn som kan fint være med mange samtidig, uten at de føler seg "truet" og må hevde seg på noe vis, og dette er en kjempestyrke i det lange løp. Anonymkode: 57acc...b05 7 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #16 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er da helt legitimt å bare ville ha besøk av en. Anonymkode: eed48...89d Anononyma skrev (15 minutter siden): Jeg tenker det må være en helt grei begrensning for foreldrene å sette. Det er deres hjem og deres regler. Deres datter kan sikkert være med hjem en annen dag AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er ikke kjipt av de foreldrene, vi må lære barna våre at venner kan ha flere venner. Det er heller ikke alltid plass til oss, eller gitt at alle skal være med. Selv om man er bestevenner. Det er sånn verden er, og sånn livet skal være. Uansett hvor gode venner man er, har man ikke førsterett på en person. Anonymkode: 5bab5...8a1 Uenig. Her er det snakk om en slags inkluderingsregel som er veldig grei å ha i starten, men som etterhvert vil bli løst opp. Her burde foreldrene snakket med Ts først, slik at du kunne preppe datteren din. På samme måte som man avklarer forventninger til andre sosiale ting. Men det betyr at dere heller ikke trenger ta sosialt ansvar for begge to nå fremover. Anonymkode: 7e41c...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #17 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Endelig noen som forstår poenget mitt. Problemet er ikke at jenta mi ikke har andre venner, hun har mange. Og vi inviterer og inkluderer til tilstelninger som de andre ikke er invitert til for å skape samhold og får ikke en damn shit i retur.. så det blir rett og slett å være lik i retur fra nå av Anonymkode: a81bd...a88 Som jeg skrev over, ikke forvent så mye fra andre foreldre i slike situasjoner (man blir ofte skuffet da, er min erfaring). Men det er en fordel for DERES barn at dere er inkluderende videre, og ikke støtter opp om drama. Slik har jeg opplevd det med mine barn, i hvert fall. Anonymkode: 57acc...b05 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #18 Skrevet 10. november 2023 Ja, dere kan selvsagt «ta igjen», men vil dere være sånn?? Barna våre skal oppleve litt urettferdighet opp igjennom, og det er fryktelig kjipt ( og vondt) når de ikke får være med. Men jeg prøver å lære mine, at sånn gjør vi det her. Vi ber andre med, fordi vi kan. Uansett hva andre gjør. Anonymkode: 5bab5...8a1 9 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #19 Skrevet 10. november 2023 Kanskje de nettopp prøver å lære datteren sin at hun kan leke med andre barn enn akkurat din jente? Hvis hun har litt oppheng i jenta di, så høres det klokt ut å være med noen andre av og til 🙂 Anonymkode: f9308...4da 14 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #20 Skrevet 10. november 2023 Jeg hadde blitt svært stressa over å ikke kunne invitere bare én venn hjem, for da tenker andre foreldre automatisk utestenging. Hva i alle dager? 😵💫 Med så små barn, kan besøk av bare étt barn være nok, for å være helt ærlig. Anonymkode: 9f646...fe3 13 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå