AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Jeg holder på å klikke av bihule og øyesmerter, og vurderer nå å kjøpe luftrenser for å prøve å bedre innklimaet. Tar imot tips med takknemmlighet, da jeg ikke har noe erfaring med desse. Bor på 34 m2, i kjeller. Balansert ventilasjon, dessverre kullfilter. Da kommer den rensede luften inn i stuen igjen. Jeg får aldri gjennomtrekk/lufting pga plassering på dør og vindu. Flyttet inn i august, og har vært kontinuerlig småforkjølet, bihulesmerter og kløe i øynene. Jeg har slitt med bihuler i årevis, men ikke mndvis i strekk slik som nå. Hvilken luftrenser har topp kvalitet?🙏 Hva bør jeg satse på den dagen jeg skal kjøpe? driver og sparer; til neste år blir det kjøp🥳 Anonymkode: c6a7e...eba
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Luftrenser fikser ikke innfeklima hvis det er fukt/mugg som må taes tak i. Luftrenser er suverent hvis det er tørr luft som er årsaken, og dette kan oppstå i tette bygg med balansert ventilasjon. Med balansert ventilasjon er det viktig at filter byttes 2 ganger årlig, ikke bare 1. I tillegg må ventilasjonskanalene rengjøres av fagfolk ca annenhvert år. Gjøres ikke dette så vil det påvirke inneklimaet negativt. Jeg har denne renseren, og er veldig fornøyd. Stillegående og tar unna finstøvet slik at luften ikke blir så tørr. https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-404dg/23628 Til 34 m2 så kan du sikkert finne noe mindre, coway er kjent for gode produkter https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/coway-luftrenser-ap-1008ch/AP1008CH#features Jeg ville hørt med huseier når de skiftet filter sist/hadde service på anlegget, for å utelukke at plagene dine ikke er relater til slike ting. Har du tilluftsventiler som blåser på deg når du sover/er i stua? Sånt blir jeg syk av. Anonymkode: 9e66d...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Luftrenser fikser ikke innfeklima hvis det er fukt/mugg som må taes tak i. Luftrenser er suverent hvis det er tørr luft som er årsaken, og dette kan oppstå i tette bygg med balansert ventilasjon. Med balansert ventilasjon er det viktig at filter byttes 2 ganger årlig, ikke bare 1. I tillegg må ventilasjonskanalene rengjøres av fagfolk ca annenhvert år. Gjøres ikke dette så vil det påvirke inneklimaet negativt. Jeg har denne renseren, og er veldig fornøyd. Stillegående og tar unna finstøvet slik at luften ikke blir så tørr. https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-404dg/23628 Til 34 m2 så kan du sikkert finne noe mindre, coway er kjent for gode produkter https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/coway-luftrenser-ap-1008ch/AP1008CH#features Jeg ville hørt med huseier når de skiftet filter sist/hadde service på anlegget, for å utelukke at plagene dine ikke er relater til slike ting. Har du tilluftsventiler som blåser på deg når du sover/er i stua? Sånt blir jeg syk av. Anonymkode: 9e66d...8f9 Takk for linker☺️Jeg regner med at husverten har skiftet filter/ordner med service; huset er relativt nytt. Jeg vet ikke om det er tilluft; det er to ulike ventiler i sovealkoven. Ved et par anledninger har jeg kjent matlukt. Men det er heller ikke «tett» i mellom oss; det er kun en vanlig dør mellom hybelleilighet og resten. Ganske så lytt. Siden det ikke finnes tørketrommel eller mulighet for å tørke ute, må jeg bruke stua til det, evt badet. Kjøpte hygrometer som viser normal luftfuktighet. Jeg lurer veldig på hva slags leilighet jeg bør satse på senere; vedfyring og varmepumpe er vel ikke optimalt for meg, men hvis balansert ventilasjon heller ikke er ok hva er alternativet?😬En iglo🥴 Det er veldig gulvkaldt, og jeg klarer ikke å regulere temp mellom stue og sovealkove(uten dør), så om natten svetter jeg og er jeg i stua på dagtid fryser jeg😅 Anonymkode: c6a7e...eba
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for linker☺️Jeg regner med at husverten har skiftet filter/ordner med service; huset er relativt nytt. Jeg vet ikke om det er tilluft; det er to ulike ventiler i sovealkoven. Ved et par anledninger har jeg kjent matlukt. Men det er heller ikke «tett» i mellom oss; det er kun en vanlig dør mellom hybelleilighet og resten. Ganske så lytt. Siden det ikke finnes tørketrommel eller mulighet for å tørke ute, må jeg bruke stua til det, evt badet. Kjøpte hygrometer som viser normal luftfuktighet. Jeg lurer veldig på hva slags leilighet jeg bør satse på senere; vedfyring og varmepumpe er vel ikke optimalt for meg, men hvis balansert ventilasjon heller ikke er ok hva er alternativet?😬En iglo🥴 Det er veldig gulvkaldt, og jeg klarer ikke å regulere temp mellom stue og sovealkove(uten dør), så om natten svetter jeg og er jeg i stua på dagtid fryser jeg😅 Anonymkode: c6a7e...eba Det ville jeg ikke tatt for gitt, særlig ikke rengjør av ventiler. Veldig mange vet ikke at dette må gjøres i tillegg til bytte av filter. Spør huseier når filter ble byttet sist. Du kjenner om det er tilluft eller avtrekk. Avtrekk er sånn vi har på badet, som suger luft ut. Sleng et lag med dopapir over, så skal det feste seg på en avtrekksventil. Tillufts blåser det luft ut, så du vil kjenne det om du setter hånden foran. Hvis du er som meg og reagerer på denne tilluften, altså at du blir sittende/liggende i trekk, så er ikke denne typen bolig så bra. Hvis du ikke liker varmepumpe heller, så kan det være at det er trekken du reagerer på her også. Men prøv en luftrenser. Sett den på full guffe så mye som mulig en periode, også ser du om 1-2 uker hvordan det er. Man kan bli temmelig dårlig i luftveiene hvis luften er for tørr også, noe som ofte skjer i sånne nye bygg. Sats på en helt vanlig leilighet. Vannbåren varme, varmekabler, panelovn, etc. Så bruker du luftrenser året rundt for å forhindre tørr luft. Jeg bruker oljeovn fra mill som varmer om hele leiligheten, utgjør mye for inneklima. Anonymkode: 9e66d...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #5 Skrevet 16. november 2023 Jeg vurderer å kjøpe en luftrenser nå når det er black week. Usikker på om jeg trenger avfukter senere og kjøper «alt i ett». Det er trolig at neste kåk blir maks 45m2, så tenker litt på plass og. Anonymkode: c6a7e...eba
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Skrevet 16. november 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vurderer å kjøpe en luftrenser nå når det er black week. Usikker på om jeg trenger avfukter senere og kjøper «alt i ett». Det er trolig at neste kåk blir maks 45m2, så tenker litt på plass og. Anonymkode: c6a7e...eba Avfukter vil gi tørt inneklima, og vil bare være nyttig hvis du har for høy luftfuktighet. Avfuktere bråker en hel del, så du må tenke på støynivå siden du skal ha dette på 24/7 der du sitter. Anonymkode: 9e66d...8f9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Skrevet 16. november 2023 Kjøp avfukter med hepa filter, win/win. Handle på bedre inneklima, de har gode produkter og god service, de hjelper deg finne en som passer deg. Anonymkode: dc929...5e5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #8 Skrevet 17. november 2023 Jeg ringte til astma og allergiforbundet for å få litt råd, og en luftrenser vil ikke hjelpe. Ble faktisk anbefalt å kjøpe en (litt) eldre bolig og unngå balansert ventilasjon🙃Men jeg vil ikke inn i en rønne med asbest og mugg heller😂Jeeze. Men luftrensere er oppskrytt ifølge de. Jeg er den som har minst peiling. Anonymkode: c6a7e...eba
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #9 Skrevet 17. november 2023 En luftrenser hjelper hvis problemet er tørr luft, noe som er typisk for nyere boliger med balansert ventilasjon. Jeg hadde samme problemet i min leilighet. En luftrenser hjelper ikke hvis problemet er fukt og mugg. Luftrenser er ikke oppskrytt, jeg bruker min flittig og har et mye bedre inneklima med den (altså unngår pollen og tørr luft) Muggsopp oppstår like mye i nyere bygg som eldre, og eldre bygg er ikke ensbetydende med asbest. Det er åpent kjøp, så hvorfor ikke bare kjøpe en renser, ha den på full guffe i et par uker, og se om du merker bedring. Hvis ikke, så er det ikke tørr luft som er problemet, og da tenker jeg at du bør snakke med utleier om de har hatt service på anlegget, og når de byttet filter sist. Kjenner du det trekker fra tilluftsventil i alkoven når du ligger der? Altså blåser det kald luft ut? Er det slik som disse? https://www.megaflis.no/varme--klima/ventilasjon/ventiler/flexit-tilluftsventil-o160-hvit-plast?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAu9yqBhBmEiwAHTx5p8Gl-TLwqqztVWuRpCID-lOeQqlZ14DsJJuTLvknLGUd2usZG_FIVBoCt4QQAvD_BwE Anonymkode: 9e66d...8f9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #10 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): En luftrenser hjelper hvis problemet er tørr luft, noe som er typisk for nyere boliger med balansert ventilasjon. Jeg hadde samme problemet i min leilighet. En luftrenser hjelper ikke hvis problemet er fukt og mugg. Luftrenser er ikke oppskrytt, jeg bruker min flittig og har et mye bedre inneklima med den (altså unngår pollen og tørr luft) Muggsopp oppstår like mye i nyere bygg som eldre, og eldre bygg er ikke ensbetydende med asbest. Det er åpent kjøp, så hvorfor ikke bare kjøpe en renser, ha den på full guffe i et par uker, og se om du merker bedring. Hvis ikke, så er det ikke tørr luft som er problemet, og da tenker jeg at du bør snakke med utleier om de har hatt service på anlegget, og når de byttet filter sist. Kjenner du det trekker fra tilluftsventil i alkoven når du ligger der? Altså blåser det kald luft ut? Er det slik som disse? https://www.megaflis.no/varme--klima/ventilasjon/ventiler/flexit-tilluftsventil-o160-hvit-plast?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAu9yqBhBmEiwAHTx5p8Gl-TLwqqztVWuRpCID-lOeQqlZ14DsJJuTLvknLGUd2usZG_FIVBoCt4QQAvD_BwE Anonymkode: 9e66d...8f9 Ja den ene ventilen i alkoven er som den i linken. Men det er to ventiler, den andre kjenner jeg trekk fra, men kun når jeg står i sengen. Uff jeg fikk beskjed om at luftrenser ikke ville hjelpe mot tørt inneklima. Jeg har ikke bodd veldig lenge her, men har vært mye plaget av forklølelse/influensa. Er motivert for å kjøpe noe nå, må bare uteksamineres fra ventilasjonsskolen først🫣😁 Anonymkode: c6a7e...eba
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #11 Skrevet 18. november 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Ja den ene ventilen i alkoven er som den i linken. Men det er to ventiler, den andre kjenner jeg trekk fra, men kun når jeg står i sengen. Uff jeg fikk beskjed om at luftrenser ikke ville hjelpe mot tørt inneklima. Jeg har ikke bodd veldig lenge her, men har vært mye plaget av forklølelse/influensa. Er motivert for å kjøpe noe nå, må bare uteksamineres fra ventilasjonsskolen først🫣😁 Anonymkode: c6a7e...eba Det ene er avtrekk, det andre er tilluft. Det kan være at du får denne trekken på deg mens du sover, og at det er årsak/bidragene årsak til plagene dine. Jeg tåler ikke trekk og blir syk, og kan ikke bo i sånne bygg med ventiler plassert sånn. Hvis du kjenner etter med hånda på den ventilen som blåser ut luft, så kan du se om det er en slags "vegg" som stikker ut på en del av den. Hvis det er en sånn, så kan du vri den slik at denne "veggen" sperrer for at luften blåser rett på deg i sengen. Hvis ventilen står veldig åpen, så kan du også prøve å lukke den litt slik at det ikke kommer så mye luft ut. Men ikke lukk den helt, det må komme luft ut. Leit at astma og allergiforbundet har så liten kunnskap. Dette er en annen god renser med ok lydnivå. Du må nesten se hva du har plass til https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/coway-storm-luftrenser-ap1516d/AP1516D#features Anonymkode: 9e66d...8f9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #12 Skrevet 18. november 2023 Jeg skrudde den ned litt, for den blåser rett ned mot meg når jeg sover. Går ikke an å justere retning. Hygrometer viser ca 35 på soverom. Stue er innenfor normalen. Så det er tørrere luft i alkoven. Jeg så på produktene til bedre inneklima, og chattet litt. Jeg vil prøve en luftrenser, uansett hva de sier i astma og allergiforbundet. Det jeg lurer mest på nå er om jeg bør styre unna balansert ventilasjon i fremtiden🧐😬 Anonymkode: c6a7e...eba
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #13 Skrevet 18. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skrudde den ned litt, for den blåser rett ned mot meg når jeg sover. Går ikke an å justere retning. Hygrometer viser ca 35 på soverom. Stue er innenfor normalen. Så det er tørrere luft i alkoven. Jeg så på produktene til bedre inneklima, og chattet litt. Jeg vil prøve en luftrenser, uansett hva de sier i astma og allergiforbundet. Det jeg lurer mest på nå er om jeg bør styre unna balansert ventilasjon i fremtiden🧐😬 Anonymkode: c6a7e...eba Balansert ventilasjon er helt topp så lenge det er montert riktig, filter skiftes 2 ganger årlig, og det utføres service/rengjøring på kanalene. OG når tilluftsventilene er plassert slik at det ikke blåser rett på deg, mange som ikke tåler det. Jeg foretrekker bolig som puster naturlig. 35 er helt normal for vinterhalvåret. Igjen, luftrenser vil kun hjelpe hvis det er tørr luft som er problemet. Kjøp, ha den på 24/7 i noen uker, og lever tilbake på åpent kjøp hvis det ikke hjalp. Såre enkelt. Jo, disse ventilene skal du kunne skru og justere på. Du kan også prøve å sove i stua og ikke der det blåser rett på deg i noen dager. Anonymkode: 9e66d...8f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå