Gå til innhold

Få venner når du er nesten 40, umulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen venner, men de bor andre steder. På jobb passer jeg ikke helt inn, og de jeg liker, føler jeg har nok med sitt og sin familie. Klarer liksom ikke å finne noen måter å bryte isen på. Er innadvendt men ønsker jo relasjoner.Føler bare det blir vanskeligere jo mer voksen man blir

Anonymkode: a0ffb...bb1

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hehe jeg har prøvd dette. Ble venn med en nabo, og en dame jeg traff helt tilfeldig. 

Ingen av delene fungerer for meg. Jeg jobber fulltid, er 50% alene med barnet har hage, bolig og hobbyer. 

Disse damene jeg ble kjent med er altfor klengete. De jobber redusert mens jeg er karriere-fokusert og veldig seriøs på jobben. De soser vekk tid og ringer meg hver dag de har fri, mens jeg jobber. 

Jeg ble så utrolig sliten og så utrolig oppgitt over hvor håpløse de er til å ta til seg tilbakemeldinger. 

Jeg har innsett at jeg ikke passer til å ha venninner som voksen fordi de Er ikke intressert i hvordan jeg egentlig har det. De vil bare ha selskap og noen å slarver med eller de liker meg fordi jeg er flink med unger og potensiell barnevakt. De liker ikke meg for den jeg er. 

Anonymkode: dbe27...4f8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har fått nye venner i den alderen, da gjennom hobbyer og fritidsinteresser. 

• Liker 3
Skrevet

Ingenting er umulig. Ikke glem det. Jeg var sprøytenarkoman og bodde på gata, hadde alle odds mot meg. Du klarer det du vil. Ikke se på MAJORITETEN. Majoriteten suger. De fleste vil si at det å få seg venner i 40 alder blir tøft. Vanskelig. Folk vil ikke ha fler venner i den alderen. Folk flest er opptatt.

hva så?

Gjør det du vil, gå dine egne veier. Vil du ha en venn så kommer du til å få deg en venn. Lykke til 

Anonymkode: 7a1c2...c5b

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg er 53 år og har fått to gode venner de siste årene. Hun ene traff jeg i en lesesirkel, den andre i en vennegruppe på Facebook. Ikke like trygg på disse vennskapene som de som har vart i 30 år, men håper de vil vare, og vil jobbe for det. 

Anonymkode: dfc5f...b9c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har noen venner, men de bor andre steder. På jobb passer jeg ikke helt inn, og de jeg liker, føler jeg har nok med sitt og sin familie. Klarer liksom ikke å finne noen måter å bryte isen på. Er innadvendt men ønsker jo relasjoner.Føler bare det blir vanskeligere jo mer voksen man blir

Anonymkode: a0ffb...bb1

Venner er ikkje noe ein får !  Din sosiale intelligens er avgjørende for om du får utvide din  sosiale horisont, og få venner, bekjente. Det er viktig å "vere seg selv" og vera utadvent og gjerne ha noen felles intrs. for å bli kjent med andre. Notdmenn er kjent for ikkje å vetra blandt de enkleste å bli kjent, og derfor er drikkekulturen blitt som den er. Er du avholdsmenneske så vegrer du deg å oppsøke steder, og arangemanger  hvor det serveres alkohol 

Vi har mange bekjente men har ingen "ekte venner " uten nermeste familie.   

Anonymkode: 31d47...f80

• Liker 2
Skrevet

Det går gjennom hobbyer/interesser. Jeg har fått noen nye venner nå som 42-åring, som jeg traff da jeg begynte på en ny treningsform (elsker trening, men har trent alene og mest styrke).  Finn noe du er interessert i eller har lyst til å lære deg, tør å møte opp på arrangementer. De er ikke nær venner, men det er fint å ha utvidet kretsen litt. Folk fra 26-60.

Anonymkode: 3eb10...4a1

Skrevet

Vennskap kjenner ingen alder. Som små var vi bundet til å bli kjent med noen, i barnehage, klasse, skole etc. Da har en en historikk som ikke kan konkurreres mot. Nå kan vi velge mer, og det er også masse verdt, det er ingen motsetninger i det!

Skrevet

Ofte kan det bli nære venner, fordi en møtes med en annen erfaringsbakgrunn! Folk er mer forsiktige i eldre alder, fordi en tenker at venner det har en jo nok av, men veldig mange mennesker kan føle seg låst i noe en aldri selv valgte. Venner er jo ikke som kjærester, men en kan finne fortrolige venner på eget nivå, som ikke er styrt av rare greier.

Skrevet

De mest spennende vennene møtte jeg når jeg var over 45 år. 

Jeg startet høyere utdanning og vokste fra mange av de "gamle" vennene. Noen fikk jeg øynene opp for var nærmest avhengig av meg og den støtten jeg alltid gav. 

sammen med de nye vennene har jeg fått utvikle meg selv. Vi finner på mye spennende, og jeg føler endelig at noen forstår meg. Sammen med de får jeg gjøre det jeg liker, for vi deler samme begeistring for det som andre har ment var kjedelig eller bare tull. 

Det er altså ikke for sent, men du kjenner deg selv bedre og kan finne likesinnede.

Kanskje er de kjekkeste vennene enda ikke funnet :) 

Anonymkode: 7aaff...5e5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De mest spennende vennene møtte jeg når jeg var over 45 år. 

Jeg startet høyere utdanning og vokste fra mange av de "gamle" vennene. Noen fikk jeg øynene opp for var nærmest avhengig av meg og den støtten jeg alltid gav. 

sammen med de nye vennene har jeg fått utvikle meg selv. Vi finner på mye spennende, og jeg føler endelig at noen forstår meg. Sammen med de får jeg gjøre det jeg liker, for vi deler samme begeistring for det som andre har ment var kjedelig eller bare tull. 

Det er altså ikke for sent, men du kjenner deg selv bedre og kan finne likesinnede.

Kanskje er de kjekkeste vennene enda ikke funnet :) 

Anonymkode: 7aaff...5e5

Det hadde vært supert hvis det stemmer for meg også! 
Jeg har  tenkt på å melde meg på et kurs her i byen. Har flyttet til en mindre by, arvet et hus her. Men har ingen venner her. 

Anonymkode: 9388d...599

Skrevet

Har du noe du kan engasjere deg i? Jeg har blitt frivillig de siste årene, og fått kontakter på den måten. 

Det er alt fra Røde Kors, Dnt (Turistforeningen), Blåkors, Humanetisk forbund, ulike menigheter, kor, orientering, Frivillighetssentralen, ulike interesseorganisasjoner. Det finnes egentlig enormt mye, men hvilke og hvor mye variasjon det er kommer jo an på hvor du bor. En del av særlig de store organisasjonene har også felleskap som er tenkt for de som er aktivt frivillige. 

Jeg har også venner og bekjente jeg har blitt kjent med igjennom SoMe. Noen av mine nærmeste venner er online. Vi har noen felles interesser og verdier som gjorde at vi var i samme grupper på Facebook og «møttes» sånn. Jeg er også engasjert på SoMe i ulike grupper og fått mer bekjente på den måten. Med å prate med naboene og delta på dugnader har jeg møtt folk som gjerne vil gå en tur sammen. 

Hvilken livssituasjon en har betyr jo mye. I den alderen er det jo en god del som er fullt opptatt med full jobb, og oppfølging av barn og da blir venner mindre prioritert. Forståelig nok. Har en barn selv så er det å møte folk igjennom barna gjerne en god ide, mens har en ikke barn er det gjerne bedre å oppsøke miljøer for de som enten er ferdig med småbarnstiden, eller som ikke har barn selv.

Det er ikke alltid så lett da, og det har jeg og kjent på. 

Skrevet

Min mor fikk nye venner i 40-årene. Hun fikk meg da hun var 19(!), og etter det fikk hun og pappa tre til barn. Så hun rakk ikke å ta noe utdannelse før hun var i 40-årene. Da begynte hun å studere til å bli lærer, og har fått flere venninner der som hun går tur med, drikker vin med og gjør andre hyggelig ting sammen med. Hun har jo ikke hatt alt for mye tid til å pleie vennskap tidligere, men nå som tre av fire barn har flytta ut, har hun masse tid!

Anonymkode: ec8ab...77d

Skrevet

For meg er ordinær jobb helt sentralt. Der kan man bli kjent med nye mennesker, det å jobbe frivillig tenker jeg passer for 60-åringer etc. Eller kanskje mest gjennom hobbyer ved siden av jobb. Det er så artig å møte nye folk med nye perspektiver.

Det å skrive på Kvinneguiden er artig en kort stund, bare for å bryne seg på perspektiver, men det å leve innebærer jo ofte å møte mennesker face to face. 

Skrevet

Traff mine beste venner lenge etter 40 år, via jobb og interesser. Så ja , det er mulig. Men man må være villig til å invistere litt og finne noe felles. Og akseptere at når man er venner som så voksen så henger man ikke hver ettermiddag men har kanskje et meningsfullt møte i løpet av mnd. 

Anonymkode: e86c5...03a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...