AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Denne lille mexikanske pluggen har holdt på med dette i mange år. Han har b.l.a sagt; "jeg bedriver opplæring av eierne, ikke hundene." Denne uttalelsen har jeg hørt fra div. hundetrenere her hjemme også. Innbiller meg at en del tar litt inspirasjon fra César.. Kanskje ufrivillig. Et annet sitat; "hunder trenger tre ting. Trening, disiplin og hengivenhet." Og etter hans erfaring nøyer mange eiere seg stort sett med hengivenhet. Og derfor ender det ofte dårlig. Synes begrepet "hvisker" er interresant. Hører mye hysterisk og høylytt gnål fra hundeeiere sin side, NEI NEI, FYY, SITT og STÅÅ.. César sier nesten ingenting når det kommer til innlæring og krav ser det ut til. Eller så er alt bare regi/klipp/juks? Jeg har selv sett kun en brøkdel av hva som er innspilt med fyren. Hva mener dere om han? Anonymkode: 08b60...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Jeg liker Cesar og syns han gjør en god jobb med hundene OG eierne. De sakene han tar seg av på tv er jo "problemhunder" som er blitt uhånterlig fordi eierene ikke har trent hundene sine i utgangspunktet. Cesar skjønner hunder intuitivt , jeg ser ikke på ham som en mishandler . Anonymkode: 55c3f...3fc 9
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Eneste jeg egentlig har hørt om han som jeg er enig er da han kritiserte amerikanere for å drepe dyrene deres med mat, altså å mate dem til fedme. Jeg er helt enig. Mine hunder er tynne. Ikke magre, men de er på den nedre siden av normalvekt. De er friske, aktive og glade. Hundene mine blir også eldre enn snittet. Mange kjefter fordi de mener hundene mine er «syltynne» og sulter snart ihjel, men det er gjerne eiere som har hunder som ser ut som en bowlingkule. Anonymkode: 07495...423 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 Genial fyr. Noen triks fungerer også på katter. Måtte prøve noe jeg så han gjorde , da hankatten nektet hukatten å spise. Da gjorde jeg meg til sjef over matskålen. Viste katten en grense. Den grensen eksisterer fortsatt. Litt gøy når jeg passet en hankatt til. Da satt begge på denne usynlige hindringen, til hukatten var ferdig. Og begge hankattene spiste da sammen Anonymkode: 643a9...764 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #5 Skrevet 10. november 2023 Jeg synes ikke Cesar kommer med så mye nytt, men så er jeg oppvokst med dyr og har selv hatt egne i voksen alder. Er enig med han i endel. Det viktigste er jo å være forutsigbar og tydelig, dyr trenger det. Anonymkode: 236c8...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 Han har rett i mye, som at dine tanker og handlinger, eller mangelen på ofte er det som ødelegger for hunden, at en utydelig fører gjør mer vondt enn godt, at hunder trenger vite hvor du som fører er og hva du ønsker fra dem osv osv men jeg bruker mer positiv forsterkning med mine hunder enn han gjør med sine - heldigvis får det også resultater 😉 og de gangene hunden ikke klarer oppgaven er det som oftest meg det er "noe galt med" og ikke bikkjene.. Anonymkode: 99f81...02c 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #8 Skrevet 10. november 2023 Eh, var ikke han død og så var han ikke det? Synes han har mye bra for seg, tror mye av adferdsproblemer stammer fra lite aktivisering sånn generelt. Anonymkode: 269fd...add
enda1anonymbruker Skrevet 10. november 2023 #9 Skrevet 10. november 2023 Eg har ikke sett så mye av han, men liker nå fyren virker ganske ærlig og ydmyk. God kontroll på hva han gjør Nå ble han jo relativt positivt fremstilt av South Park, men synes denne er herlig når han reagerer på seg selv😅 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 Mye fornuftig der, og han har en god holdning til dyr og dyrevelferd. Klart en del er klippet til slik at det ser hokus-pokus ut, men det skjer «mirakler» når en jobber riktig med dyr. Han får godt frem at små endringer i hverdagen gjør store endringer i adferd hos hund, da spesielt mosjon/aktivitet. Anonymkode: 87052...c44 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): "jeg bedriver opplæring av eierne, ikke hundene." Mye riktig i ditt innlegg. Og er det en ting som er riktig så er det sitatet over. Det er eierene som stresser, skriker fy, har helt feil timing og beskytter sine hunder fra å ikke møte andre hunder. Da mister de språket og de blir frustrere og aggressive. Møter disse eierene daglig. Anonymkode: abb3c...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mye riktig i ditt innlegg. Og er det en ting som er riktig så er det sitatet over. Det er eierene som stresser, skriker fy, har helt feil timing og beskytter sine hunder fra å ikke møte andre hunder. Da mister de språket og de blir frustrere og aggressive. Møter disse eierene daglig. Anonymkode: abb3c...8b6 Sant dette. Det er svært mange eiere som kjøper feil type/rase hund i forhold til hva de tenker å bruke hunden til😬 Anonymkode: 87052...c44 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 Av det jeg har sett, har han modifisert seg kraftig siden begynnelsen. Da var det mye prong collars og lignende, mye jeg vil si var fysisk avstraffelse av redde/usikre hunder. Det fikk han da også mye kritikk for, i Norge ville en del av virkemidlene hans vært ulovlige. Så har han en del poenger. Mange av hundene han møtte, var tydelig understimulerte med eiere som knapt visste fram og bak på en hund. Og så vil jeg påstå at både jeg og alle instruktører jeg kjenner, i hovedsak trener eiere og gjorde det lenge før Milan kom på banen. Man gir eiere verktøy til å takle hundene sine, til beste for både hund og eier. Hunder lærer sjelden særlig mye på kursplassen. Anonymkode: a135e...838 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 Jaa.. Mange syn på karen virker det som, og stort sett positivt. Jeg har de gangene jeg har sett han blitt veldig lettet over å se hvilket fokus han har for hunders vel og ve. Det ser ut til at han iblant overtaler eiere, som han kanskje ikke har tillit til, heller overlate hunden til han. Vi ser jo hvilken kjempeflokk med hunder han har på sitt senter. Noen har imidlertid hengt seg opp i et par negative episoder ,og hvor deres inntrykk blir svært fargelagt av det, men slikt vil alltid være tilfelle. Hvor mange tusen hunder har ikke han skapt en bedre hverdag for? Han kvalte en gang en hund med et strupebånd. Midt i en samtale med interjuver ble César i sideblikket oppmerksom på noe som endret seg med hunden. Den satt tilsynelatende helt fredelig uten hensikter rett ved bena hans. I det samme gjorde hunden et brått utfall mot armen hans, men ikke brått nok, César var der på tiendelet i forkant og snurret den rundt og rundt med strupebåndet til den så ut til å miste bevisstheten. Dette var en gedigen hund av de mer farlige hundene, hvis noe skulle oppstå. Vet ikke hvordan denne historien endte, men jeg traff noen hundeeiere som mente via dette at César var en dyreplager og det som verre var. Han skulle vel gått i en rettferdig slåsskamp med livet som innsats da tenker jeg. Men det så ganske voldsomt ut, enig i det. Og igjen, flere tusen hunder i hans trening osv, en 100% positiv statistikk er ikke oppnåelig selv for han. Jeg har et varmt hjerte for denne fyren. Han er oppriktig engasjert i sin beste mening.❤️ Anonymkode: 08b60...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #15 Skrevet 10. november 2023 En totalt idiot. Han klarte ikke å bestå hundetrenerkurset i Tyskland fordi han brukte "inhuman methods" som sparking i buken på hundene og å slenge de ned på siden og holde de fast til de stopper, noe han mener er å være 'dominant sjef', men som faktisk tvinger hunden til å slå seg av emosjonelt. Han tok også i bruk metoder som ikke lenger støttes av moderne forskning. I møte med ressursforsvar, går han aggressivt på med å enten dytte hunden unna ressursen den forsvarer, eller slenge de i bakken. Dette, som vi alle vet, gjør ressursforsvar verre fordi hunden får bekreftet at de har grunn til å forsvare ressursen. I møte med hunder som er klar til å eskalere, blir han alltid bitt. Han slapp en aggressiv hund sammen med griser for å lære hunden å ikke være aggressiv uten noe som helst forarbeid, som resulterte i en maltraktert (muligens død, jeg husker ikke) gris. Hans egen "lydige, rolige" hund har angrepet andre hunder. Tonnevis med folk har fått tilbake hundene sine etter trening hos ham, og hundene er enten blitt totalt nervøse vrak eller ekstremt aggressive. Han er en hundemishandler, enkelt sakt. Han mangler grunnleggende kunnskap om hundens psykologi, og dette vises godt i måten han snakker om hundetrening og metodene han bruker. Anonymkode: 5196f...72b 9 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #16 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Denne lille mexikanske pluggen har holdt på med dette i mange år. Han har b.l.a sagt; "jeg bedriver opplæring av eierne, ikke hundene." Denne uttalelsen har jeg hørt fra div. hundetrenere her hjemme også. Innbiller meg at en del tar litt inspirasjon fra César.. Kanskje ufrivillig. Et annet sitat; "hunder trenger tre ting. Trening, disiplin og hengivenhet." Og etter hans erfaring nøyer mange eiere seg stort sett med hengivenhet. Og derfor ender det ofte dårlig. Synes begrepet "hvisker" er interresant. Hører mye hysterisk og høylytt gnål fra hundeeiere sin side, NEI NEI, FYY, SITT og STÅÅ.. César sier nesten ingenting når det kommer til innlæring og krav ser det ut til. Eller så er alt bare regi/klipp/juks? Jeg har selv sett kun en brøkdel av hva som er innspilt med fyren. Hva mener dere om han? Anonymkode: 08b60...4dc Jeg syns han har en god del gode poeng i sine utsagn og treningsopplegg. Men også en del ting jeg ikke er enig i. Men han har forandret treningsstil litt oppover årene. Og ja, vi får så klart bare se en brøkdel av klipp og situasjoner på tv - aldri den fulle historien og settingen bak alt som skjer. Mye av hundene man ser han med er tross alt "problem" hunder som er understimulert, utrent og udisiplinerte. Så kommentaren at han trener eieren - syns jeg i mange tilfeller er passende. Ville jeg benyttet meg av han som trener selv? Neppe.. Jeg for min del foretrekker en mye mer positiv og belønningsbasert trening til mine hunder. Anonymkode: abe14...4f0 1
Tabris Skrevet 10. november 2023 #17 Skrevet 10. november 2023 Jeg har ikke sett ham de siste årene og forstår han har moderert seg. Men slik han var i sin storhets tid så vil jeg gå så langt som å kalle ham dyremishandler. Og det er et ord jeg er forsiktig med å bruke. Han strupet en hund til den ga seg fordi den manglet luft og kalte det "calm submissive state". Han sparket hunder på det myke området ved buken hvis det å stramme strupehalsbåndet ikke var nok. Han pushet en hund med ressursforsvar så kraftig at den til slutt beit, og sa da "I didn't see that coming", noe som fremstiller ham som en som virkelig ikke kan lese hundespråk. Han snakket om vage new age-begreper som "right energy" og brukte utdaterte begreper som "pack leader". Som sagt, dette er basert på slik han var før, jeg vet ikke helt hvordan han er nå. Men han satte hundetreningen tiår tilbake. I tillegg er det verdt å huske at slike TV-programmer først og fremst er laget for underholdning, ikke for hundetrening eller hundens beste. Ting blir klippet, redigert og filmet slik at man følger det narrativet man har bestemt seg for. Dette gjelder ikke bare Milan men alle hundeprogrammer på TV. 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #18 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En totalt idiot. Han klarte ikke å bestå hundetrenerkurset i Tyskland fordi han brukte "inhuman methods" som sparking i buken på hundene og å slenge de ned på siden og holde de fast til de stopper, noe han mener er å være 'dominant sjef', men som faktisk tvinger hunden til å slå seg av emosjonelt. Han tok også i bruk metoder som ikke lenger støttes av moderne forskning. I møte med ressursforsvar, går han aggressivt på med å enten dytte hunden unna ressursen den forsvarer, eller slenge de i bakken. Dette, som vi alle vet, gjør ressursforsvar verre fordi hunden får bekreftet at de har grunn til å forsvare ressursen. I møte med hunder som er klar til å eskalere, blir han alltid bitt. Han slapp en aggressiv hund sammen med griser for å lære hunden å ikke være aggressiv uten noe som helst forarbeid, som resulterte i en maltraktert (muligens død, jeg husker ikke) gris. Hans egen "lydige, rolige" hund har angrepet andre hunder. Tonnevis med folk har fått tilbake hundene sine etter trening hos ham, og hundene er enten blitt totalt nervøse vrak eller ekstremt aggressive. Han er en hundemishandler, enkelt sakt. Han mangler grunnleggende kunnskap om hundens psykologi, og dette vises godt i måten han snakker om hundetrening og metodene han bruker. Anonymkode: 5196f...72b Idiot denne mexicaneren altså. Javel. Denne grise-episoden syntes jeg hørtes fæl ut også, og er ikke sikker på hva jeg skal tro. Du har fått presentert historien(e) fra media temmelig sikkert, og da har både de og du facit. Vi snakker amerikansk media her, glem nå ikke det. Hunder som flg eiere er "ødelagt" i Cesars varetekt blir brått saksøker-mat. "De ble plutselig ulydige når de kom hjem igjen," osv.. Vi snakker igjen USA. Saksøker filosofi der borte er jo reneste fabrikk og sirkus. Der saksøker de alt fra kaffekopper til mikrobølgeovner hvor de trodde en katt kunne tørkes.. var det ikke noe sånt? Historier der borte fra har jeg mildt sagt mindre tillit til. Jeg så en episode med en labrador hvor både ditt uttrykk for bukspark, ressurs-forsvar og at mannen ble bitt i samme program. Kanskje denne du har sett. Skjønner heller ikke greia med filosofiens hans med å fjerne dette matfatet i tide og utide. Og ja, der ble han også bitt. Den bet seg regelrett fast i hånda hans og for å komme løs fra kjeften tuppet han fremfor seg etter hundens front. Tror faktisk de fleste hadde gjort noe lignende for å unngå at hele hånda går i stykker. Men hva med sluttresultatet av den historien. Jeg tror César var skeptisk til eierne, særlig den mannlige. Han overtalte nok eierne til å gi ifra seg hunden, for denne labradoren så vi i flokk med han og andre hunder i ettertid. Den hadde nå det blideste ansiktsutrykket en labrador kan gi fra seg tror jeg. En annen ting jeg tror? Jeg tror ikke denne endringen var p.g.a dyreplageri. Anonymkode: 08b60...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #19 Skrevet 10. november 2023 Tabris skrev (18 minutter siden): Jeg har ikke sett ham de siste årene og forstår han har moderert seg. Men slik han var i sin storhets tid så vil jeg gå så langt som å kalle ham dyremishandler. Og det er et ord jeg er forsiktig med å bruke. Han strupet en hund til den ga seg fordi den manglet luft og kalte det "calm submissive state". Jeg vet ikke hvor mange slike episoder av slik behandling du har sett. Jeg har sett én. Da var det en stor hund som angrep han, og han måtte verne sin egen sikkerhet. Anonymkode: 08b60...4dc
Tabris Skrevet 10. november 2023 #20 Skrevet 10. november 2023 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hvor mange slike episoder av slik behandling du har sett. Jeg har sett én. Da var det en stor hund som angrep han, og han måtte verne sin egen sikkerhet. Anonymkode: 08b60...4dc Jeg har sett en som jeg husker spesielt godt. Hunden angrep han ikke, han viste interesse for en passerende hund. Det var først når han ikke fikk puste at han begynte å angripe Milan tilbake. Dvs, egentlig ikke angripe, mer forsøke det han kunne å slippe unna det stramme rundt halsen. Men teknikken med å stramme halsbånd til hunden får problemer med å puste for å ha kontroll på den har jeg sett han har gjort med mange hunder. Dette har ingenting med hundetrening å gjøre. Det er en som vil vise at han er macho og mishandler en hund for å fremstå som kul (og for å lage underholdende TV med mest mulig drama, på hundens bekostning). Endret 10. november 2023 av Tabris 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå