AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Jeg har nylig tatt blodprøver for å måle blodprosent og jernlager. Blodprosent er normal, men ferritin (jernlager) ligger på 191 🙃 skal sies at jeg bruker spiral og har ikke hatt mens med skikkelige blødninger siden 2018. Er også glad i rødt kjøtt..🫣 er det farlig høyt og antyder det sykdom? Er frisk ellers Anonymkode: 573fb...e6d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Nei, 191 er ikke farlig, jeg har vært rundt der selv et par ganger. Du får beskjed av legen hvis det er noe som må følges opp. Ofte kan forhøyet jern komme av betennelse i kroppen, og ikke det faktum at man trenger å spise mindre jern. Mat som fremmer betennelse er ultraprosessert mat, junk, godteri, brus, alkohol, for mye stivelsrik mat, etc. Anonymkode: e1b56...f28
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 Det er jo høyere enn ref. grensen da, sa ikke legen noe? En venninne av meg har for mye jern i blodet og hun må sjekke det jevnlig og passe på hva hun spiser. Men kommer nok an på andre jern prøver og. Anonymkode: 336bd...4a7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 Jeg har hatt tilsvarende flere ganger ved for lavt folat/B9 nivå, og når jeg har tilskudd på det, så havner begge tilbake på normalen.. Kanskje noe å sjekke opp i? Anonymkode: 5ff44...934
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo høyere enn ref. grensen da, sa ikke legen noe? En venninne av meg har for mye jern i blodet og hun må sjekke det jevnlig og passe på hva hun spiser. Men kommer nok an på andre jern prøver og. Anonymkode: 336bd...4a7 Ja, alle andre prøver rundt jern var normale. Men jeg har lest at akutt sykdom gjør at ferritin stiger, og jeg hadde corona sist uke og var fortsatt noe syk ut i denne uken. Jeg tok prøven på torsdag, og ringte selv inn fredag og fikk tilbakemelding fra legesekretær. Legen har ikke ringt meg enda Anonymkode: 573fb...e6d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har hatt tilsvarende flere ganger ved for lavt folat/B9 nivå, og når jeg har tilskudd på det, så havner begge tilbake på normalen.. Kanskje noe å sjekke opp i? Anonymkode: 5ff44...934 Ja, det kan være! Får se om legen tar kontakt angående det. Sykdom kunne visst gjøre at ferritin steg og jeg hadde corona sist uke Anonymkode: 573fb...e6d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, 191 er ikke farlig, jeg har vært rundt der selv et par ganger. Du får beskjed av legen hvis det er noe som må følges opp. Ofte kan forhøyet jern komme av betennelse i kroppen, og ikke det faktum at man trenger å spise mindre jern. Mat som fremmer betennelse er ultraprosessert mat, junk, godteri, brus, alkohol, for mye stivelsrik mat, etc. Anonymkode: e1b56...f28 Takk for tilbakemelding. Får vente å se om legen tar kontakt! Anonymkode: 573fb...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå