Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som har erfaringer med barn i seteleie her? Er i slutten av svangerskapet og har bestemt meg for å prøve å føde setebarnet mitt vaginalt. Begynner bare å bli veldig utålmodig (uke 37). Tar gjerne imot erfaringer fra dere som har født i seteleie med fødsel som har startet naturlig. Hva var de første tegnene på at noe var på gang? God eller dårlig opplevelse? Gikk du over termin? 

Anonymkode: 0e6a4...83c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde et uoppdaget seteleie med min første. Vannet gikk noen dager før termin og de oppdaget først at barnet lå i seteleie da jeg kom til sykehuset. Forsøkte å føde vaginalt, men barnet satt fast i bekkenet. Fødselen endte i et hastekeisersnitt. Det viste seg i etterkant at jeg hadde et uvanlig trangt bekken.

Anonymkode: 5353e...a19

Skrevet

God opplevelse med setefødsel! Vannet gikk 40+2, hadde ingen tegn til fødsel før det. Ble hentet av ambulanse og lagt inn til observasjon med beskjed om at jeg ville bli satt i gang etter et døgn om jeg ikke gikk i fødsel av meg selv. Riene kom i løpet av dagen, og etter et døgns tid var han ute. God oppfølging underveis i fødselen, fikk epidural da jeg ønsket det. Ble klippet og fikk en grei rift, men ble pent sydd igjen. 

Anonymkode: 42170...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 18.45):

Jeg hadde et uoppdaget seteleie med min første. Vannet gikk noen dager før termin og de oppdaget først at barnet lå i seteleie da jeg kom til sykehuset. Forsøkte å føde vaginalt, men barnet satt fast i bekkenet. Fødselen endte i et hastekeisersnitt. Det viste seg i etterkant at jeg hadde et uvanlig trangt bekken.

Anonymkode: 5353e...a19

Huff hørtes litt dramatisk ut. Kjedelig å ikke vite. Men godt at det gikk bra da:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

God opplevelse med setefødsel! Vannet gikk 40+2, hadde ingen tegn til fødsel før det. Ble hentet av ambulanse og lagt inn til observasjon med beskjed om at jeg ville bli satt i gang etter et døgn om jeg ikke gikk i fødsel av meg selv. Riene kom i løpet av dagen, og etter et døgns tid var han ute. God oppfølging underveis i fødselen, fikk epidural da jeg ønsket det. Ble klippet og fikk en grei rift, men ble pent sydd igjen. 

Takk for svar! Hvorfor fikk du ambulanse? Var det fordi man helst ikke skal reise seg når vannet har gått? Hvor stor var baby? 

Skrevet

Jeg var klar over at det var seteleie, og hadde fått MR av bekkenet og vekstkontroll av babyen for å sjekke om det skulle kunne gå. Jeg ble satt igang på termin for at baby ikke skulle bli for stor. Ble en lang fødsel med ineffektive rier, men det var pga igangsettelse. Da jeg fikk full åpning viste det seg at baby fortsatt var langt unna bekkenet, så da tok de ikke sjansen på å la det gå enda mer tid. Endte derfor med keisersnitt. Jeg hadde en dårlig opplevelse, men det var pga igangsettelse og ikke pga seteleie. 

Anonymkode: fff9b...12f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Hvorfor fikk du ambulanse? Var det fordi man helst ikke skal reise seg når vannet har gått? Hvor stor var baby? 

De er redde for at navlesnoren faller ut når vannet går ved seteleie, så man må fraktes liggende. Fikk beskjed om at jeg måtte legge meg ned om vannet gikk og bli liggende fram til ambulansen kom. Heldigvis gikk vannet hjemme og ikke på Kiwi. :ler: Siden jeg ikke hadde rier gikk det hele rolig for seg. 

Babyen var 3,7 kg mener jeg å huske. 

Skrevet

Hadde en kjempefin setefødsel. Ble oppdaget etter termin, så hadde ikke lange tiden å forberede meg på. Bortsett fra akkurat de sekundene der babyen kom ut var det akkurat som en vanlig fødsel, men jeg slapp også klipping og hadde vært  gjennom vaginal fødsel tidligere. Føder fort og enkelt, akkurat som min mor og min mormor. Kjenner også andre som har hatt setefødsel som første fødsel, og det har gått veldig fint. 

Anonymkode: 4e974...b54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...