AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Del Skrevet 10. november 2023 De gjør jo det med dem de bruker på sykehuset, altså drar den over pannen og bak øret? Uansett, når jeg måler bak øret, altså på halsen, ikke helt inni kroken, så viser den 38,7grader, men midt i pannen viser den 37,5grader. Jeg blir så usikker, det er feberfølelse, verk i kroppen, slapp og sliten, samt forkjølet. Anonymkode: 3fdde...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Del Skrevet 10. november 2023 Ble målt med pannetermometer i panna på legekontoret for et par uker siden da jeg visste at jeg hadde feber, frøs og verket og vondt bak øynene som jeg som regel har ved feber. Hadde målt til 39,3 hjemme med øretermometer. Pannetempen sa knappe 37. Så jeg vet ikke om jeg hadde stolt på det uansett.... Målte over 39 med en gang jeg kom hjem også. Anonymkode: 849e0...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Del Skrevet 10. november 2023 Pannetermometer er ubrukelig. Anonymkode: 63d5e...e15 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #4 Del Skrevet 10. november 2023 Pannetermometer fungerer helt fint, og er beste målemetode når det ikke foreligger mistanke om feber. Grunnen til at noen måler bak øret er fordi pannetermometer i hovedsak skal måle temperatur fra pulsåren i tinningen, og er pasienten litt klam eller svett (bør tørkes av først) så kan man også få indikasjon ved å treffe halspulsåren som har en tykk forgreining opp bak øret. Mistanke om feber så bør alltid rektal målemetode benyttes. Anonymkode: 6a6b2...607 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #5 Del Skrevet 10. november 2023 Pannetermometer viser lavere temperatur enn når man måler under armen eller i rumpen. Anonymkode: 88383...306 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #6 Del Skrevet 10. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Pannetermometer fungerer helt fint, og er beste målemetode når det ikke foreligger mistanke om feber. Grunnen til at noen måler bak øret er fordi pannetermometer i hovedsak skal måle temperatur fra pulsåren i tinningen, og er pasienten litt klam eller svett (bør tørkes av først) så kan man også få indikasjon ved å treffe halspulsåren som har en tykk forgreining opp bak øret. Mistanke om feber så bør alltid rektal målemetode benyttes. Anonymkode: 6a6b2...607 Dette skjønte jeg ikke. Hvorfor sjekke med pannetermometer hvis man ikke har mistanke om feber? Men ved mistanke om feber bør man måle rektaltk? Det du sier er altså at pannetermometer er fullstendig unyttig? Anonymkode: ca290...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Del Skrevet 11. november 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Dette skjønte jeg ikke. Hvorfor sjekke med pannetermometer hvis man ikke har mistanke om feber? Men ved mistanke om feber bør man måle rektaltk? Det du sier er altså at pannetermometer er fullstendig unyttig? Anonymkode: ca290...edd Nei, det sier jeg ikke. På sykehus er det rutine og retningslinjer for å ta alle vitale målinger. Det er langt fra alle som har infeksjon og derfor ikke mistanke om feber. Forskning viser at man får mest nøyaktig måling med rektalt termometer. Er det infeksjon eller risiko for feber så bør man måle rektalt. Fordi feber over 38,5 grader samtidig som man får antibiotika utløser andre tiltak og retningslinjer. Pannetermometer avdekker feber eller mistanke om feber. Det er mange pasienter som av forskjellige grunner har vanskelig for å snu seg eller ta rektal måling, det er veldig tidkrevende, derfor er pannetermometer en veldig tidsbesparende og pålitelig indikasjon. Anonymkode: 6a6b2...607 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #8 Del Skrevet 11. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, det sier jeg ikke. På sykehus er det rutine og retningslinjer for å ta alle vitale målinger. Det er langt fra alle som har infeksjon og derfor ikke mistanke om feber. Forskning viser at man får mest nøyaktig måling med rektalt termometer. Er det infeksjon eller risiko for feber så bør man måle rektalt. Fordi feber over 38,5 grader samtidig som man får antibiotika utløser andre tiltak og retningslinjer. Pannetermometer avdekker feber eller mistanke om feber. Det er mange pasienter som av forskjellige grunner har vanskelig for å snu seg eller ta rektal måling, det er veldig tidkrevende, derfor er pannetermometer en veldig tidsbesparende og pålitelig indikasjon. Anonymkode: 6a6b2...607 Men ts er ikke på sykehus, hun er hjemme. Hjemme sjekker man jo som regel bare tempen hvis man mistenker feber og i følge deg er da termometeret ubrukelig? Anonymkode: ca290...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #9 Del Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men ts er ikke på sykehus, hun er hjemme. Hjemme sjekker man jo som regel bare tempen hvis man mistenker feber og i følge deg er da termometeret ubrukelig? Anonymkode: ca290...edd Den som har svart deg, er helt tydelig en chatGPT og da får man sånne generelle svar. Veldig synd at det blir mer og mer av det på KG. Anonymkode: 7f045...c25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #10 Del Skrevet 11. november 2023 Har det noe å si om du har feber? Anonymkode: 9beed...3ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #11 Del Skrevet 11. november 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Den som har svart deg, er helt tydelig en chatGPT og da får man sånne generelle svar. Veldig synd at det blir mer og mer av det på KG. Anonymkode: 7f045...c25 Hæ? Hvordan var det et generelt svar? Jeg svarer utifra min kunnskap fra min arbeidshverdag. Aldri brukt chatGPT. Anbefaler deg å lese deg opp, Google scholar kan gi deg mange svar, artikler osv, eller pubmed og hrlsebiblioteket er gode arenaer for å finne informasjon om det du lurer på som har med helsa å gjøre. Og til den andre her inne som fremdeles ikke forstår hva jeg sier. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre. Kanskje lese det jeg skrev en gang til med en instilling og ønske om å forstå snarere enn å kverulere. Bare et tips. Jeg har nok en gang ikke hevdet at pannetemp er ubrukelig. Det er et verktøy. Man må måle på riktig måte, og det har jeg forklar til TS. Men pannetermometer, øretermometer, axillærtermometer og oraltermometer er ikke like nøyaktige som rektal termometer. Ikke så vanskelig å forstå. Dette vet nesten alle. Anonymkode: 6a6b2...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #12 Del Skrevet 11. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hæ? Hvordan var det et generelt svar? Jeg svarer utifra min kunnskap fra min arbeidshverdag. Aldri brukt chatGPT. Anbefaler deg å lese deg opp, Google scholar kan gi deg mange svar, artikler osv, eller pubmed og hrlsebiblioteket er gode arenaer for å finne informasjon om det du lurer på som har med helsa å gjøre. Og til den andre her inne som fremdeles ikke forstår hva jeg sier. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre. Kanskje lese det jeg skrev en gang til med en instilling og ønske om å forstå snarere enn å kverulere. Bare et tips. Jeg har nok en gang ikke hevdet at pannetemp er ubrukelig. Det er et verktøy. Man må måle på riktig måte, og det har jeg forklar til TS. Men pannetermometer, øretermometer, axillærtermometer og oraltermometer er ikke like nøyaktige som rektal termometer. Ikke så vanskelig å forstå. Dette vet nesten alle. Anonymkode: 6a6b2...607 Det er DU som sier at pannetermometer ikke skal brukes ved mistanke om feber. I de fleste hjem tar man bare tempen ved mistanke om feber. Det du da sier er at da skal man ikke bruke pannetermometer. At du svarer som om man er på sykehus gjør det jo bare veldig uklart for oss som ikke er på sykehus. Ser du ikke hvor selvmotsigende det er å si til ts, som ikke er på sykehus, at pannetermometeret fungerer helt fint når du rett etterpå sier at det ikke funker i ts sitt tilfelle (fordi hun har mistanke om feber). Da fungerer det jo ikke fint. Du uttrykker deg veldig forvirrende. Jeg er ikke vrang, jeg skjønner bare ikke hva vi som ikke er på sykehus skal gjøre med informasjonen din. Vi sjekker jo ikke feber uten å ha mistanke om feber. Anonymkode: ca290...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #13 Del Skrevet 11. november 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er DU som sier at pannetermometer ikke skal brukes ved mistanke om feber. I de fleste hjem tar man bare tempen ved mistanke om feber. Det du da sier er at da skal man ikke bruke pannetermometer. At du svarer som om man er på sykehus gjør det jo bare veldig uklart for oss som ikke er på sykehus. Ser du ikke hvor selvmotsigende det er å si til ts, som ikke er på sykehus, at pannetermometeret fungerer helt fint når du rett etterpå sier at det ikke funker i ts sitt tilfelle (fordi hun har mistanke om feber). Da fungerer det jo ikke fint. Du uttrykker deg veldig forvirrende. Jeg er ikke vrang, jeg skjønner bare ikke hva vi som ikke er på sykehus skal gjøre med informasjonen din. Vi sjekker jo ikke feber uten å ha mistanke om feber. Anonymkode: ca290...edd Ja, okei. Jeg gjorde det kanskje ikke tydelig nok at jeg snakket fra et perspektiv som egentlig ikke er lov å nevne her inne. Men altså man kan jo fint måle med pannetermometer hjemme hvis man mistenker feber, men å få så nøyaktig svar som mulig krever at man måler på riktig måte. Jeg forklarte det tidligere. Tørke av panna hvis man er svett. Måle på tiningpulsåren og forklarte hvorfor man har sett at noen også måler bak øret. Pannetermometer gir ikke like nøyaktig svar som rektal, så helsepersonell bør bruke rektal ved mistanke om feber. Hjemme har det liten betydning om feber er 38 eller 39 hvis man lurer på om man har feber i starten av et sykdomsforløp. Men har man en bakteriell infeksjon og startet opp med antibiotikabehandling hjemme f. Eks, så ville jeg definitivt brukt rektal måling for å sjekke at feberen går ned som viser at antibiotikaen virker. Da er det litt viktigere å vite om feber er 38,1 eller 38,7. Da er ikke feber "feber" men eksakt temperatur sier noe om man bør be om å ta blodprøver og evt bytte antibiotika. Til helt vanlig bruk på barna sine eller seg selv som bekrefter at man bør holde seg hjemme. Og for å tydeliggjøre for TS. Mål på riktig måte. Du er ikke så nær pulsåren når du måler midt på panna, og blodårene der er veldig veldig små. Derfor er temp lavere der enn når du måler halspulsåren (eller tinningpulsåren som den egentlig er beregnet på). Pannetermometer er jo gjenstand for flere feilmålibger nettopp fordi mange tror man bare skal måle midt på panna (siden det heter pannetermometer) og ikke alle tar seg bryet med å lese instruksjonen, eller har mistet den når man får bruk for den. Helsepersonell også gjør feil, det ser jeg jo stadig. Derfor får mange helt forskjellige resultater. Var dette mer oppklarende? Anonymkode: 6a6b2...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå