Gå til innhold

Far som forskjellsbehandler barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min liker det ene barnet vårt så mye bedre en det andre. Han sier det ikke direkte, men har uttalt ting som «h*n har en vanskelig personlighet» og «hadde h*n ikke vært min egen hadde jeg syntes h*n var ufordragelig». Han er nok ikke bevisst at han gjør forskjell, men det er åpenbart. Han er kun engasjert og interessert i det ene barnets fritidsaktiviteter, kjøper masse nytt utstyr og klær til h*n og ringer/sender kun melding til ene barnet. Dette knuser mammahjertet mitt, men når jeg prøver å hinte om dette blir han rasende og sier jeg tar feil. Hva kan jeg gjøre? Barna er 9 og 12 år gamle. Samme kjønn, men ganske så ulike… 

Anonymkode: 5fbdb...0b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som gjør at han misliker det ene barnet så sterkt da? Du skriver at han mener at barnet er ufordragelig, men er det reelt? Og hvor lenge har det pågått? 
Det er lite du kan gjøre, om far ikke innser problemet selv og ønsker å endre seg. Ønsker han å endre seg, kan han for eksempel prøve noen samtaler hos familieterapeut hos familievernkontoret. Det er også viktig at du realitetsorienterer far om hva den type forskjellsbehandling kan gjøre med selvfølelsen til barnet, relasjonen mellom søsken og relasjonen mellom far og barn.

Men det er klart at barna selv er veldig klar over dette, særlig barnet far misliker. Jeg ville snakket med barnet om det. Ikke sånn «tror du far liker deg?», men mer sånn «i dag da xxx fikk klær og utstyr av far, så så jeg at du så (sint/lei deg/trist ut), eller misforsto jeg uttrykket ditt?». Selvsagt kan du bare spørre om det, om du ser på barnet at dette går inn på vedkommende. Ikke bare inn på noe. Også tar du samtalen med barnet ut i fra hva hen sier. Vær åpen om at barnet kan komme å snakke med deg. 

Anonymkode: d3aeb...119

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde vært totalt uakseptabelt å bo sammen med en som ødelegger barnet mitt. Hadde flytta ut ASAP

Skrevet (endret)

Stakkars barn.. han må jo i såfall slekte på faren sin da? 
Nei, spøk til side. 
Det hadde vært uaktuelt å bo sammen ned en far som var så gjennomgående urettferdig mor sine barn. 
Han hadde fått valget om å skjerpe seg og gå i seg selv , eller så var veien ut døra .  

Endret av Festlig
Feilstaving
Skrevet
Sprite skrev (6 minutter siden):

Hadde vært totalt uakseptabelt å bo sammen med en som ødelegger barnet mitt. Hadde flytta ut ASAP

og la far "herje" med barnet han ikke liker alene 50% av tiden uten å kunne være motvekt? Ja det er jo en ypperlig løsning for barnets beste i uoverskuelig fremtid.. 

Anonymkode: 16861...864

• Nyttig 2
Skrevet

Slutt å hinte! Si det rett ut med gode eksempler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...