Gå til innhold

For vektnedgang, startet du med kosthold eller trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått opp en del i vekt de siste 6 årene og kjenner at jeg absolutt ikke trives nå. Har prøvd å gå ned flere ganger, men det skjærer seg etter (flaut nok) ganske kort tid. Problemet mitt er at jeg går "all in", setter opp treningsplan og kostholdsplan, men blir GØRR lei fordi jeg ikke ser resultater fort nok og sprekker etter kort tid fordi all motivasjon blir borte 😅 Så da ser det ut til at jeg må begynne med det ene eller det andre og heller ta tak i det andre etter hvert. Så spørsmålet mitt er; begynte du å gjøre om på kostholdet ditt først eller implementere trening først?

Anonymkode: fdc00...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det sies at kosthold er kilo og trening er gram (eller noe sånt). Så jeg starter med kostholdet. Tar mindre porsjoner og minimerer godteri.

Endret av Ruskesara
  • Liker 5
Skrevet

Kosthold! Har knapt trent en dag i hele mitt liv. Gikk ned 15kg ganske rask. 

• Liker 5
Skrevet

Begge. Trening regulerer sulten, og gir rom for utskeielser. Har jeg spist for mye, legger jeg på en ekstra trening il uken

Anonymkode: 7b35a...0f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv som overvektig trente jeg hardt hver eneste dag. Kan selvfølgelig hende at jeg hadde vært enda mer overvektig om jeg ikke hadde trent, men med mindre du trener på toppidrettsnivå er det nesten umulig å trene så mye at du ikke kan kompensere for det ved å spise enda mer og/eller redusere aktivitetsnivået ellers i døgnet.

Nøkkelen ligger i kostholdet, det er derfor det er så j**** vanskelig. For alle del, trening er fortsatt superviktig, men det er ikke der slaget om kiloene står.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Definitivt kosthold som har mest å si på vekta. Trening er veldig bra for kroppen uansett, og med mer muskelmasse vil kroppen også ha en noe høyere hvileforbrenning. For min del, og mange andre jeg vet om, fører mer trening til at jeg automatisk også er flinkere med kostholdet. Men også dessverre øker det apetitten... Liker veldig godt å trene da :) Har gått en del opp og ned i vekt de siste 20 årene, og vet veldig godt hva som skal til for meg for å ta av vekt. Er bare ikke alltid like lett å være flink over tid dessverre.

Anonymkode: e191e...802

Skrevet

Da jeg var overvektig la jeg om kostholdet mitt først, og begynte å trene etterhvert når jeg hadde kommet inn i litt gode rutiner med spisingen. Det var ikke som om jeg var helt inaktiv når jeg var overvektig, men jeg måtte fokusere på én ting av gangen og det var det som funka for meg!

Anonymkode: a6794...88e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått ned 30 kilo på ett år med fokus kun på mat da jeg er generelt aktiv i hverdagen og var det selv som overvektig. Hos meg var det helserelatert så det krevde ganske mye å klare ikke bare av meg men av de rundt meg også med tanke på at jeg som den som lager maten ikke så for meg å lage flere middager osv men det har gått utrolig bra egentlig. Nå gjenstår det bare å holde vekten i minimum tre år for å sikre at kroppen ikke motarbeider meg. Mitt beste tips er drikk nok vann, få i deg riktig næring og hold deg til en spiseplan - det høres slitsomt ut men ved å ha et rigid system rundt mat følte jeg at jeg slapp stresse med hva jeg skulle spise og når, hva jeg kunne og ikke kunne "unne meg" og alt stresset rundt det med mat ble etterhvert borte.

Anonymkode: 185a3...092

Skrevet

1  endret kostholdet til lavkarbo!

2 Konsulterte legen min og fikk Mysimba

3 Fitness annenhver dag!

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Begge. Trening regulerer sulten, og gir rom for utskeielser. Har jeg spist for mye, legger jeg på en ekstra trening il uken

Anonymkode: 7b35a...0f4

Samme her, jeg kontrollerer matinntaket med trening ;) Tungt innimellom, men gir god samvittighet når jeg skeier ut. 

Anonymkode: 8bb57...1a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har gått ned 30 kilo på ett år med fokus kun på mat da jeg er generelt aktiv i hverdagen og var det selv som overvektig. Hos meg var det helserelatert så det krevde ganske mye å klare ikke bare av meg men av de rundt meg også med tanke på at jeg som den som lager maten ikke så for meg å lage flere middager osv men det har gått utrolig bra egentlig. Nå gjenstår det bare å holde vekten i minimum tre år for å sikre at kroppen ikke motarbeider meg. Mitt beste tips er drikk nok vann, få i deg riktig næring og hold deg til en spiseplan - det høres slitsomt ut men ved å ha et rigid system rundt mat følte jeg at jeg slapp stresse med hva jeg skulle spise og når, hva jeg kunne og ikke kunne "unne meg" og alt stresset rundt det med mat ble etterhvert borte.

Anonymkode: 185a3...092

Jeg har også gått ned 30 kg, fra 85-54 kg. Har holdt vekten i 4,5 år, og tror kroppen har det ok der, kan egentlig spise ganske mye før jeg går opp. Men hvis jeg har gått opp 2 kg sørger jeg for å gå dem ned med en gang. Startet også med kosthold men er blitt glad i trening underveis. 

Anonymkode: ec21c...cd8

Skrevet

Kosthold! 

Anonymkode: b6448...479

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kosthold! 

Jeg begynte å trene etter jeg hadde gått ned ca 30 kg, da kroppkomposisjonen min var håpløs etter vektnedgangen. Var såkalt "skinny fat" etter vektnedgangen.

Husker det var ekkelt å se vekten gå litt opp igjen mens jeg bygde muskler, men jeg gikk jo fortsatt ned i midjemål og klesstørrelser så jeg valgte å stole på prosessen.

Skrevet

Kan dele hva som funket for meg for en del år siden da jeg var omtrent 20 kg overvektig.

Økte proteininntaket. Reduserte karbohydrater noe. Trente mer styrketrening.

Jeg har utdannelse innen ernæring (forøvrig et veldig polarisert og komplisert fagfelt). Det er dessverre mye synsing ute å går. Deler noen punkter som ofte menes er det rette, men som ikke nødvendigvis støttes klart av forskning.

- Måltidsrytme. Er ikke bevist at små, hyppige måltider er bedre. Jeg har mye bedre kontroll på matinntaket og sultfølelsen dersom jeg spiser meg god og mett på færre måltider. Til syvende og sist er det hva en selv kjenner er best som fungerer, så lenge det totale kaloriinntaket holdes på et nivå som er under hva kroppen selv forbrenner. Altså man må ha et netto underskudd.

- Typen mat vi spiser vil spille inn på sultfølelse. Hører ofte "eksperter" sier det er likegyldig hva vi spiser, så lenge man er i underskudd. Forsåvidt sant, men det er bevist at proteiner metter mest, og det er for de aller fleste en fordel og øke inntaket, spesielt ved vektnedgang.

Og for all del, tren! Vedlikehold eller økning av muskelmasse, samt bruk av lungene er gull for helsa! :)

Anonymkode: e191e...802

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for mange gode svar 🤗 - T S

Anonymkode: fdc00...8c6

Skrevet

Kosthold er alfa omega.

Jeg gikk (naturligvis) opp 16-17 kg i svangerskapet mitt. Ammingen ga meg ulvehunger, og jeg spiste seriøst alt jeg kom over. 6 mnd etter fødsel var jeg 12 kg tyngre enn før svangerskapet, og gikk opp og opp i vekt. Jeg la om kostholdet (brukte lifesum litt i starten) og holdt meg til godteri og snop i helgene. Gikk turer hver dag, men vi snakker maks 30 minutter. Gikk ned 12 kg på ett år, hovedsakelig kun kostholdsrelatert. 
men, nå trener jeg 1-3 ggr pr uke, intervall eller styrke - og det er enklere å spise sundt og ta gode valg når man trener. 

Anonymkode: a4d89...24d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg måtte begynne med trening først. Hvis jeg ikke trener så klarer jeg ikke kontrollere kostholdet. Jeg har et voldsomt søtsug, og jeg trøstespiser, stresspiser og ja i det hele tatt. Treningen regulerer sultfølelsen min sånn at søtsuget og det voldsomme fokuset på mat blir redusert. 

Anonymkode: d0a17...637

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg gjorde det motsatt og startet med trening. Jeg vet at trening er gram og mat er kilo men jeg ville først og fremst komme i bedre form. Etter å ha trent en stund virket det så meningsløst å gå hjem og stappe i meg mat ukritisk så da begynt jeg å "spise med hodet". Jeg droppet et par uvaner jeg hadde og modererte porsjoner litt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kosthold. Ikke noe "gå sulten" kosthold, men bare kutte ut "dritet" og det som er unødvendig. Bytte ut fin pasta med 100% fullkorn, og spise mindre av det. 

Anonymkode: 55e74...fbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Samme her, jeg kontrollerer matinntaket med trening ;) Tungt innimellom, men gir god samvittighet når jeg skeier ut. 

Anonymkode: 8bb57...1a3

Ja, aktivitet har mye å si for min vekt. Har en variert jobb der det veksler mellom fysisk jobbing og stillesitting, og jeg ser det på vekta når jeg har sittet stille for mye. Da må jeg regulere med ekstra aktivitet.

Anonymkode: 01a97...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...