AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Del Skrevet 10. november 2023 I mannens familie gir man ikke julegaver til voksne. Jeg er vant til at "cut off" for gaver enten er etter konfirmasjon eller ved 18 års alder. Men hva gjør man da, når det er stor forskjell i alder mellom eldste og yngste onkelbarn, og eldste fylte 18 i vinter? Skal vi kutte dem ut en etter en etter at de fyller 18, eller skal vi vente til sistemann har fylt - men da får en til hun blir 28... Alle onkelbarna (6) feirer jul sammen hvert eneste år, vi feirer ikke sammen med dem. (Vi er selv barnløse). 18-åringen fikk en litt større gave til bursdagen i år. Disse gavene velter ikke budsjettet på noen måte, og begge settene med foreldre er betydelig mer bemidlede enn oss. De får såpass mye ellers at gaven fra oss ikke betyr så mye, egentlig. Vi har lite kontakt. Hvordan gjør dere andre det i en overgangsfase? Anonymkode: a5c05...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Del Skrevet 10. november 2023 Den som blir 18, har jo fått gaver i 18 år. Det er ikke rettferdig at eldstemann skal få gaver til hun er 28, mens yngstemann får til hun er 18. Her har vi også cutoff ved 18, også når det er stor aldersforskjell blant søsken. Den som er 18, er gammel nok til å skjønne at nei, det er ikke urettferdig at lillesøster får gave. Anonymkode: cdfec...75d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Del Skrevet 10. november 2023 Her kutter vi når de blir 18 år, men jeg ville helst ha kuttet da de var konfirmert - samboer sin familie ville ikke det😉 Selv om søskenflokken er spredd i alder, så får ingen til mer enn 18 år👍🏼 Anonymkode: e63fd...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vea Skrevet 10. november 2023 #4 Del Skrevet 10. november 2023 Vi kutter ved konfirmasjon, et enighet med søsken på begge sider at det er normen. Da får de en oppmerksomhet til jul ca 150kr, men ikke bursdagsgave 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 10. november 2023 #5 Del Skrevet 10. november 2023 Jeg ser ikke poenget med å kutte ut gaver når det er såpass få. Vi har bare tre nieser og en nevø, og gir til de som er passert 20 fortsatt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #6 Del Skrevet 10. november 2023 Vi kuttet da de ble 18. De klarer fint å akseptere at noen i flokken er under 18, og får gaver. Bursdagsgaver ga vi ikke. Mannen min har 5 søsken, så greit å begrense gaver litt. Da nevøer og nieser ble over 18, begynte vi å heller sende noe småtteri mellom oss voksne. Noe som kan sendes sammen med julekort. En lekker pynt til treet, noen fine konfektbiter el.l. Bor langt fra hverandre/spredt. Anonymkode: 64690...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #7 Del Skrevet 10. november 2023 Vi kutter selvsagt ikke! Anonymkode: 94806...470 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #8 Del Skrevet 10. november 2023 Vi har alltid sluttet ved konfirmasjon. Da jeg selv var konfirmant godtok jeg uten problemer at min tid for gaver fra onkler og tanter var forbi 🙂 Anonymkode: ca091...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #9 Del Skrevet 10. november 2023 Kuttet ved 18 år. Anonymkode: f1e4d...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. november 2023 #10 Del Skrevet 11. november 2023 I mannens familie slutter de med bursdagsgaver når nevøer/nieser er 18, og man kutter fortløpende slik at alle får gave i 18 år. Julegaver gir man alltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 11. november 2023 #11 Del Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Den som blir 18, har jo fått gaver i 18 år. Det er ikke rettferdig at eldstemann skal få gaver til hun er 28, mens yngstemann får til hun er 18. Her har vi også cutoff ved 18, også når det er stor aldersforskjell blant søsken. Den som er 18, er gammel nok til å skjønne at nei, det er ikke urettferdig at lillesøster får gave. Anonymkode: cdfec...75d Jeg er enig med denne, og så er det det at TS sier jo at det er snakk om en familie med god økonomi, de har ikke veldig mye kontakt ellers heller, så det er ikke sånn at gaven gjør veldig mye fra eller til. Det er jo unødvendig å kjøpe gaver bare for å kjøpe noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #12 Del Skrevet 11. november 2023 De får jo ikke gaver da om man kutter. Gi gaver til de man feirer jul med. Anonymkode: 33664...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #13 Del Skrevet 11. november 2023 Her har vi 20-årsgrensen. I år blir første året der det er en niese over 20, de andre er mindre. Tror nok jeg kommer til å gi en liten oppmerksomhet til henne, men bare fordi vi feirer sammen. Neste år feirer hun med andre siden av familien så da blir det ikke noe. Anonymkode: 7c889...b48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #14 Del Skrevet 11. november 2023 Kutt ved 18, men husk å si fra! Det er ingen problem så lenge de vet. Anonymkode: 778ad...52c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå