AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Noen som har opplevd store vekttap ved depresjon? Som videre har utviklet seg til en spiseforstyrrelse? Jeg har ikke spiseforstyrrelser, men er så redd for at veien dit kan være kort hvis man begynner å tulle med maten, selvom det har en underliggende årsak. Blir takknemlig for alle svar. Anonymkode: cca16...641
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 Jeg spiser mindre når jeg ikke har det bra. Er inne i en sånn periode nå. Jeg er veldig bevisst på å få i meg ekstra kalorier. Fra null frokost til å drikke et glass sjokolademelk uten sukker. Velger også kaloririke matvarer som H-melk framfor lettmelk. Har godt med smør på brødskiva og dytter på ekstra pålegg. Altså velger jeg bevisst kaloririke matvarer og tenker fett og proteiner. Om jeg ikke klarer å spise så mye så skal maten være nyttig for kroppen. Anonymkode: 7f00b...693
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 Gikk ned 20 kg sist depresjon (fra 65-45). Som 170cm høy endte det dessverre i undervekt. Synes det gikk greit å gå opp til 51-52kg, men merket at jeg følte meg feit så snart jeg bikket 55 kg. Så ja, viktig å passe på at man ikke blir "glad" i undervekten. Nå er jeg 60 kg, og føler meg dessverre fortsatt som en hval. Jeg skjønner jo at vekten min er helt innenfor normalen, men hodet stritter i mot. Anonymkode: 37172...dad
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 Jepp, gått ned fra 64kg til 50kg siden mai. Anonymkode: ad011...dd1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 Har gått ned 10+ kg i de verste depresjonene mine, og har da vært kraftig undervektig (er til vanlig på ca 17 i bmi). Det har ikke utviklet seg til spiseforstyrrelser, men merker at jeg alltid har en slags motstand mot å gå opp igjen, selv om depresjonen slipper taket. Anonymkode: 1c9b5...1f0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 Ta kontakt med fastlegen din, og forklar problemet. Har du en god lege, som jeg har hatt, så vil hen følge opp både depresjonen og vekten din og sørge for at du kommer inn til et kommunalt tilbud om du ikke kommer inn på DPS, slik at du kan få den hjelpen du trenger. Veien fra depresjon til spiseforstyrreslse kan være kort, men det spørs mange andre faktorer også. Men det viktigste er at du får den hjelpen du trenger, så ta kontakt med legen din uansett ❤️ Anonymkode: 39831...4e6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #8 Skrevet 12. november 2023 Jeg har alltid mistet apetitt i de periodene da jeg har vært deprimert. Og ofte blitt ganske tynn. Det har ingenting med spiseforstyrrelser å gjøre. Tvert i mot, jeg ser på mangel på matlyst som en del av sykdomsbildet ved depresjon, og god matlyst for meg er et tegn på at jeg har det bra. Eller en konsekvens av at jeg har det bra. Ikke noe "tull med maten". Orker ikke å begynne å leke med andre diagnoser, å være deprimert er nok å håndtere. Anonymkode: 688f1...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #9 Skrevet 12. november 2023 Venninnen min mistet apetitten under sykdommen, men fikk den tilbake når hun begynte på antidepressiva og ble friskere igjen. Anonymkode: fbda4...ce0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå