Gå til innhold

Hormonterapi i overgangsalder og vektøkning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vil komme med dette innlegget fordi jeg ser at det er mange som lurer på akkurat dette.

Ja, en del av oss vil gå opp i vekt og slite med å slanke seg etter å ha startet på HRT.

Overalt kan du lese om at tap av muskelmasse, mindre kaloribehov, lite aktivitet etc. er grunnen til at du legger på deg i overgangsalderen, men dette er en generalisering og gjelder absolutt ikke for alle.

Jeg har trent med vekter i 30 år, er selvlært "ekspert" på kosthold, og kjenner meg absolutt ikke igjen i den informasjonen som alle med såkalt peiling sier er årsaken til vektøkningen i denne alderen. Jeg er 54 år gammel, og om noe så er jeg enda mer observant nå på å holde meg i aktivitet ettersom forbrenningen stadig går nedover.

For ett år siden startet jeg på Estradot og Utrogestan fordi det har mange helsemessige gevinster og jeg ønsket å bremse aldringen av kroppen. Dette er forresten vitenskapelig bevist. I løpet av dette året har jeg lagt på meg 7 kg. og ingenting nytter når det gjelder å bli kvitt denne ekstra vekten, og jeg har virkelig prøvd hardt. Der finnes ikke vitenskapelige bevis for at hormonterapi fører til vektøkning så jeg tenkte jeg skulle utføre mitt eget eksperiment.

Jeg har nå ikke tatt hormontilskudd på 4 uker og jeg har gått ned 4 kg!!!

Så nei, du er ikke en gammel, lat og overspisende kjerring slik som fagfolkene indikerer. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i begynnelsen av menopause. Trener som aldri før og hetetokter og søvnproblemer er borte. Tren styrke vil hjelpe. Tar ingen hormoner. Prøver å spise sunt. 

Anonymkode: 8b4c0...966

Skrevet

Takk for at du deler, er alt for lite opplyst dette. 

Anonymkode: ec6b4...5b2

Skrevet

Uff….jeg har alltid tenkt at jeg skal bruke hormontilskudd i overgangsalderen, men om vekten øker så mye…..😬

Anonymkode: 03c32...406

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis alle som vil gå opp i vekt på HRT, jeg er ikke lege, men jeg vil så gjerne formidle at om du personlig strever med dette så skal du ikke stole blindt på alt du googler. "Det finnes ikke vitenskapelige bevis på at HRT fører til vektøkning " Finnes det noen studier i det hele tatt, eller er det et utsagn basert på at det ikke finnes studier? Uansett, du kjenner din egen kropp best. Og, du skal ikke være redd for HRT. Det har så mange helsegevinster og det er synd at det for noen kan føre til vektøkning. Prøv og se hvordan det fungerer for deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Flere? Legger man ikke på seg uten hormonbehandling og?

Anonymkode: 8b4c0...966

Skrevet

Jeg har ikke gått opp i vekt av hrt, har heller gått litt ned pga hrt tok bort en del stress.

Anonymkode: 1258c...16e

• Liker 1
Skrevet

Brukt i snart fire måneder, vekta er uendret. Har i stedet fått økt energi, mindre humørsvingninger, bedre søvn, renere hud, mindre hårtap, mindre plaget av tørre slimhinner, sluttet å svette som en gris på natta og mindre hodepine. Om jeg hadde gått opp noen kilo i vekt så hadde det vært verdt det i den store sammenhengen for min del. 

Anonymkode: 49254...519

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...