AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Jeg har en lengre periode følt meg utbrent og psykisk langt nede på jobb, noe som også har påvirket arbeidet mitt. Jobben er jo objektivt sett helt grei, det er gode kollegaer og sånn, men hver eneste dag jeg er på jobb er jeg trøtt, sliten, ukonsentrert, og svimmel. Jeg ble tatt inn til en medarbeidersamtale i tidlig høst hvor jeg fikk kjeft for «dette». Jeg brøt sammen, eltet ut om alt mulig – ble sendt hjem. Har vært hos lege, og er i kø til psykolog, men kø er kø. Jeg tenkte, og snakket med arbeidsgiver om at nå skulle vi «prøve på nytt», løfte meg selv opp og gasse på. Jeg føler selv jeg har gjort så bra, og gitt så mye som jeg kan, men opplever allikevel at for sjef er det ikke godt nok, og det har vært ganske mange 1 til 1 møter nå hvor sjef kjefter på meg for feil og mangler, virker generelt oppgitt over meg. Nå har jeg blitt kalt inn til et nytt 1 til 1 i neste uke, ikke noe tema som er satt, men jeg sitter nå en uke før på jobb og er skikkelig stresset over Jeg føler åpenbart ikke at dette er rett arbeidsplass for meg fremover, men jeg føler meg handlingslammet. Jeg kan ikke si opp uten å ha noe annet å gå til, men det er tørr-sesong i mitt felt. Allikevel frister det mer og mer å bare levere den oppsigelsen. Anonymkode: cff40...45c 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Nei, du kan ikke si opp nå. Da må du heller snakke med legen din om du ikke klarer jobben, og du nærmer deg helt utbrent. Sier du opp jobben selv mister du en haug av rettigheter. Jeg har sett utbrenthet på nært hold (og har selv en sykdom med ekstrem utmattelse), og du må ha inntekt. Det blir ikke mindre stress å gå uten. Sier du opp mister du rettigheter til dagpenger en god stund. Har du derimot grunnlag for helt eller delvis sykemelding beholder du inntekten mens du finner ut av ting. Anonymkode: ac2d3...305 7 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 Sprøtt at de bare skulle "løfte og gasse på" - det er ikke sånn man kommer ut av det å være utbrent. Bilen er tom for bensin? Bare å trå hardere på gassen det og fortsette. Går vel helt fint, det? Blir vel plutselig bensin på tanken av å gasse hardere.... Føler med deg, TS. Er også utbrent. Har OK arbeidsoppgaver, hyggelige kollegaer og et godt miljø. Men jobben gjør at jeg aldri får nok hvile og nok fritid. Hele livet og hele hverdagen dreier seg bare om en utakknemlig, tung og dårlig betalt jobb. Mister meg selv helt 😢 Har ikke noe liv Ønsker deg lykke til og at du kommer ut av situasjonen. En jobb er ikke verdt å brennes ut for. Men det lærer man for sent. Anonymkode: a0b19...0a8 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #5 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har en lengre periode følt meg utbrent og psykisk langt nede på jobb, noe som også har påvirket arbeidet mitt. Jobben er jo objektivt sett helt grei, det er gode kollegaer og sånn, men hver eneste dag jeg er på jobb er jeg trøtt, sliten, ukonsentrert, og svimmel. Jeg ble tatt inn til en medarbeidersamtale i tidlig høst hvor jeg fikk kjeft for «dette». Jeg brøt sammen, eltet ut om alt mulig – ble sendt hjem. Har vært hos lege, og er i kø til psykolog, men kø er kø. Jeg tenkte, og snakket med arbeidsgiver om at nå skulle vi «prøve på nytt», løfte meg selv opp og gasse på. Jeg føler selv jeg har gjort så bra, og gitt så mye som jeg kan, men opplever allikevel at for sjef er det ikke godt nok, og det har vært ganske mange 1 til 1 møter nå hvor sjef kjefter på meg for feil og mangler, virker generelt oppgitt over meg. Nå har jeg blitt kalt inn til et nytt 1 til 1 i neste uke, ikke noe tema som er satt, men jeg sitter nå en uke før på jobb og er skikkelig stresset over Jeg føler åpenbart ikke at dette er rett arbeidsplass for meg fremover, men jeg føler meg handlingslammet. Jeg kan ikke si opp uten å ha noe annet å gå til, men det er tørr-sesong i mitt felt. Allikevel frister det mer og mer å bare levere den oppsigelsen. Anonymkode: cff40...45c sjekk deg for adhd. Anonymkode: 34f16...97d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #6 Skrevet 10. november 2023 Jeg har det helt likt, sett bort fra at jeg ikke er utbrent, men mistrives ekstremt. Misliker arbeidsoppgavene og matcher ikke med kulturen. Får ikke ny jobb pd, det er stor konkurranse i mitt felt. Jeg må også ha denne lederen som referanse, noe som gjør sykmelding uheldig.. Jeg sitter med oppsigelsen i hånden, og tenker hver dag at nå - nå leverer jeg den. jeg har vurdert å være helt ærlig i 1-1, si at jeg dessverre ikke trives og ønsker det beste for arb.plassen og meg selv. Derfor kommer jeg til å søke meg bort (og håpe leder gir en ok referanse..). Om det er lurt vet jeg imidlertid ikke.. men det er det beste tipset jeg har. Anonymkode: b4a08...10f 2
Sofakona Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 Se om du kan få deg sykemelding. Da får du lønn mens du finner ut hva du vil.sier du opp og eventuelt går på dagpenger vil det ta 18 uker før du får pengene
Carrot Skrevet 10. november 2023 #8 Skrevet 10. november 2023 først, gå til lege - utsett møtet på jobb til du har vært hos din lege! Deretter si fra i denne 1:1 samtalen at du ikke føler deg ivatett HR messig på jobb når du er åpen om at du har helsemessige utfordringer men blir forespeilet at det bare er å ta seg sammen - det gjør det vanskeligere for sjefen å presse deg ut og å fri seg fra ansvaret sitt om tilrettelegging, noe absolutt alle med ansatte skal strekke seg langt for å gjøre i dagens HMS regler. sist men ikke minst, lytt til kroppen din! Det er ikke slik at man automatisk får mer overskudd av å presse seg når det er tomt. 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #9 Skrevet 10. november 2023 Har også nærmet meg utbrent men fikk en helt annen håndtering av lege og jobb. Jobb: - Kan jobben tilrettelegge? Tenk over hva som tar energi fra deg. Om du blir sykemeldt skal jobben se på mulighet for tilrettelegging. - Ta kontakt med verneombud (og fagforening om du er organisert) - Øv på å sette grenser, hva er utfordring for deg, lederen din høres ikke god ut. - som de andre sier, ikke si deg opp. Søk heller andre jobber. Lege: - Har du sjekket for mangler, jern, D-vitamin etc.? Jeg var lav på flere og det var nok medvirkende til utbrenthet. Finnes også sykdommer som kommer snikende, f.eks. Lavt stoffskifte, så sjekk helsen. - sykemelding helt eller delvis. Det er også mulig med ventende sykemelding som trer i kraft om jobben ikke tilrettelegger. Anonymkode: c248d...942 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har også nærmet meg utbrent men fikk en helt annen håndtering av lege og jobb. Jobb: - Kan jobben tilrettelegge? Tenk over hva som tar energi fra deg. Om du blir sykemeldt skal jobben se på mulighet for tilrettelegging. - Ta kontakt med verneombud (og fagforening om du er organisert) - Øv på å sette grenser, hva er utfordring for deg, lederen din høres ikke god ut. - som de andre sier, ikke si deg opp. Søk heller andre jobber. Lege: - Har du sjekket for mangler, jern, D-vitamin etc.? Jeg var lav på flere og det var nok medvirkende til utbrenthet. Finnes også sykdommer som kommer snikende, f.eks. Lavt stoffskifte, så sjekk helsen. - sykemelding helt eller delvis. Det er også mulig med ventende sykemelding som trer i kraft om jobben ikke tilrettelegger. Anonymkode: c248d...942 Her er informasjon om avventende sykemelding, det kan legge press på arbeidsgiver for å tilrettelegge: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/avventende-sykmelding Anonymkode: c248d...942 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 Jeg var i lignende situasjon for noen år siden, å jeg anbefaler deg ikke til å si opp jobben. Dra heller til legen og få sykemelding igjen. Du bør sørge for å være fraværende fra mandag, da ringer du deg syk, også ordner du legetime etter det. Jeg vil også råde deg til å aldri dra alene på sånne møter. Det gjorde jeg noen ganger å ble så vanvittig tråkket på og psyket ned. Ta med tillitsvalgt, eller få legen til å være med. Om legen er med på møte, så vil møtet sannsynligvis være på legekontoret. Hør med legen om hen kan henvise deg til "Raskere tilbake eller Helse og arbeid" Det er et opplegg man kan være med på om man er i arbeid. Der har de div kurs, men også psykolog. Jeg tror jeg fikk 6 timer med psykolog der før psykologen fant ut at jeg måtte ha mer hjelp enn de kunne tilby meg. Jeg ble da henvist til DPS av psykolog på "Helse og arbeid" og hadde min første time på DPS ca 14 dager etter. Jeg fikk inntrykk av at man ble prioritert i helsekøen når jeg var i arbeid - for jeg skulle jo tilbake, å da var det viktig med rask hjelp. Nå kom jeg meg aldri tilbake i jobb bl.a grunnet behandlingen jeg fikk av leder. Leder og noen andre psyket meg så vanvittig ned, å oppførselen deres mot meg ble en snakkis på div steder rundt i fylket. Det skjedde flere ganger at jeg kom til steder jeg var henvist til, å begynte å fortelle historien min, at flere av de sa noe ala "Å, var det deg?" De hadde ikke opplevd maken til behandling av ansatt før. Denne dårlige behandlingen av arbeidsgiver skjedde på et par møter der jeg ikke fikk lov til å ha med meg noen på møtene, men arbeidsgiver hadde med HR ansvarlig, og begge to var like ille mot meg. Så mine råd til deg er: Få deg sykemelding. Dra aldri alene på møter med arbeidsgiver, men ha med lege eller tillitsvalgt. Hvis det ikke passer for lege eller tillitsvalgt den dagen møtet er satt opp, så sender du SMS til arbeidsgiver om at møtet må flyttes. Prioriter deg og din helse. Ingen takker deg om du går helt i kjelleren pga arbeidssituasjonen. Å ja, jeg endte opp som ufør, å behandlingen av leder spilte en stor rolle for det. Jeg tør ikke å prøve meg på en arbeidssituasjon igjen. Er livredd for å oppleve det samme. Når jeg var hos tiltaksarrangør, så kom vi aldri så langt som til å prøve meg på arbeidsutprøving da jeg alltid ble veldig dårlig når det begynte å bli snakk om det. Det var heldigvis veldig synlig på meg, å det var veiledere hos tiltaksarrangør som observerte det og meldte det videre til Nav og lege. Anonymkode: ca2f5...a62 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Skrevet 10. november 2023 Har vært igjennom det samme som deg og står fortsatt i det. Ble sykemeldt i vår pga utbrenthet. Men meg ble alt dette utløst etter jeg hadde hatt covid. Jeg er 100% tilbake i jobb, men er fortsatt ikke helt meg selv enda. Jeg fikk ekstrem angst etter at jeg hadde hatt covid (jeg har ikke helseangst). Men angsten har vært helt lammende og ekstrem fatuige. Fra å være ok trent før jeg ble syk til å ikke å klare å gå opp trappen etter covid. Jeg tar alt slags helsekosttilskudd for å komme meg tilbake. Den ene dagen er jeg på topp og føler meg selv igjen, mens neste dag er jeg helt vrak igjen. Har til og med begynt med nikotin tyggis for å øke dopaminen i hjernen (jeg har ikke røyket på over 20 år). Men dette har også boostet humøret mitt… Nikotin har noen gode helseeffekter bortsett fra det med å røyke (så jeg får nok mye kjeft her inne for å fronte dette). Det stod nettopp en artikkel om dette at det er mange som har rapportert det samme som meg etter covid. Angst, fatuige, hjertebank (høy hvilepuls), depresjon, hjernetåke osv osv. Du skulle bare visst hvor mange som sliter etter corona. Ikke mange som snakker høyt om dette, men etter at jeg er blitt litt mer åpen selv, så er det flere som sier det samme (flere har også vært sykemeldt pga utbrenthet). jeg har vært der selv at jeg hatet jobben min og ville slutte på dagen. Mye av grunnen er at jeg ikke klarer å henge med lengre og sliter voldsomt med konsentrasjonen og motivasjonen. Som andre skriver, så har jeg øvd på å sette grenser. Jeg har vært beinhard der, men det har hjulpet. Skal jeg klare å stå i jobben, så må arbeidsgiver godta at jeg klarer bare en oppgave om gangen og ikke sjonglere med ti oppgaver samtidig. Jeg har sakte men sikkert blitt litt bedre og bedre igjen. Konsentrasjonen, hjernetåken, fatuige og angsten har avtatt litt og ser litt lysere igjen på jobben min Anonymkode: b3816...b04 2
ruffen29 Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 Snakk med legen din. Du trenger nok en langtidssykemelding. Men, hvis du ønsker å si opp bør du gjøre følgende i samspill med legen: 1. Få en sykemelding. 2. Si opp jobben mens du er sykemeldt. 3. Så kan legen din fortsette å sykemelde deg i nye 6 mnd men du ordner en overgang til NAV. Så kan du eventuelt fortsetteå bli sykemeldt eller å finne en ny jobb.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 ruffen29 skrev (26 minutter siden): Snakk med legen din. Du trenger nok en langtidssykemelding. Men, hvis du ønsker å si opp bør du gjøre følgende i samspill med legen: 1. Få en sykemelding. 2. Si opp jobben mens du er sykemeldt. 3. Så kan legen din fortsette å sykemelde deg i nye 6 mnd men du ordner en overgang til NAV. Så kan du eventuelt fortsetteå bli sykemeldt eller å finne en ny jobb. Det er ikke noe sjakktrekk å si opp jobben mens man er sykemeldt. Man kan få problemer med Nav hvis man ikke er frisk etter sykemeldingsåret og må over på AAP. Det er best å vente med oppsigelse, å hvis man må over på AAP, så kan man si opp etter godkjenning fra Nav veileder. Anonymkode: ca2f5...a62 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #15 Skrevet 11. november 2023 Hei, og takk for svar! Det mange som drar frem sykemelding, det er noe jeg har tenkt men jeg føler jo på mange måter det er å "dra seg unna", og det" passer ikke". Vi snakket om det når jeg var hos legen tidligere i høst, men jeg sa nei av pliktfølelse. I jobben min så er det mot slutten av året det er mest arbeid, og om jeg sykemelder meg nå så kommer faktisk alt til å kollapse. Vi er få personer og hver og en har nok å gjøre ved årsslutt. Nå kommer en del frister i forhold til offentlige støtteordninger, det henter vi millioner på, og er en stor del av jobben min. Selv om frarådet hadde oppsigelse gjort at jeg kunne gjøre det jeg må gjøre, imens de ser etter ny person. Det er tross alt jeg som ikke er "frisk" -TS Anonymkode: 48f5d...244
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #16 Skrevet 11. november 2023 Sykmelding -> friskmelding til arbeidsformidling. Da vil du få sykepenger i tre måneder mens du søker andre jobber. Om du ikke finner en ny jobb innen tre måneder, søker du om dagpenger og slipper unna ventetiden på 18 uker. Anonymkode: 6f937...546 1
smilo Skrevet 12. november 2023 #17 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei, og takk for svar! Det mange som drar frem sykemelding, det er noe jeg har tenkt men jeg føler jo på mange måter det er å "dra seg unna", og det" passer ikke". Vi snakket om det når jeg var hos legen tidligere i høst, men jeg sa nei av pliktfølelse. I jobben min så er det mot slutten av året det er mest arbeid, og om jeg sykemelder meg nå så kommer faktisk alt til å kollapse. Vi er få personer og hver og en har nok å gjøre ved årsslutt. Nå kommer en del frister i forhold til offentlige støtteordninger, det henter vi millioner på, og er en stor del av jobben min. Selv om frarådet hadde oppsigelse gjort at jeg kunne gjøre det jeg må gjøre, imens de ser etter ny person. Det er tross alt jeg som ikke er "frisk" -TS Anonymkode: 48f5d...244 Hvem takker deg den dagen du ikke kan stå i jobb lenger grunnet at du kjørte deg for hardt hos denne arbeidsgiveren? Nå må du tenke på deg selv, ikke arbeidsgiver. Du er ikke uunnværlig!!!! Men du trenger helsa di resten av liver 2
Traktor Skrevet 12. november 2023 #18 Skrevet 12. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): I jobben min så er det mot slutten av året det er mest arbeid, og om jeg sykemelder meg nå så kommer faktisk alt til å kollapse. Vi er få personer og hver og en har nok å gjøre ved årsslutt. Nå kommer en del frister i forhold til offentlige støtteordninger, det henter vi millioner på, og er en stor del av jobben min. Dette er rett og slett ikke ditt problem. Og kanskje dette vil få arbeidsgiver til å faktisk verdsette jobben du gjør. Endret 12. november 2023 av Traktor 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #19 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei, og takk for svar! Det mange som drar frem sykemelding, det er noe jeg har tenkt men jeg føler jo på mange måter det er å "dra seg unna", og det" passer ikke". Vi snakket om det når jeg var hos legen tidligere i høst, men jeg sa nei av pliktfølelse. I jobben min så er det mot slutten av året det er mest arbeid, og om jeg sykemelder meg nå så kommer faktisk alt til å kollapse. Vi er få personer og hver og en har nok å gjøre ved årsslutt. Nå kommer en del frister i forhold til offentlige støtteordninger, det henter vi millioner på, og er en stor del av jobben min. Selv om frarådet hadde oppsigelse gjort at jeg kunne gjøre det jeg må gjøre, imens de ser etter ny person. Det er tross alt jeg som ikke er "frisk" -TS Anonymkode: 48f5d...244 Vet du hva? Det er absolutt ingen som kommer til å takke deg når du kollapser. Lederen din har gjort alt feil for å få deg bedre. Jeg har selv kjent på pliktfølelsen og nektet å bli sykemeldt, og da jeg først ble det var det ingen som brydde seg. Joda, ble spurt om jeg hadde det bra, men det var av høflighet. Jeg var nylig sykemeldt 2 mnd pga en operasjon, og lederen jeg har nå gjorde alt riktig. Spurte ikke hvorfor jeg var sykemeldt, bare om hun kunne tilrettelegge for tidligere tilbakekomst. Sendte par god bedring meldinger underveis, ingen mas. Sørget for tilrettelegging da jeg var tilbake, og understreket flere ganger om at jeg tar det i mitt tempo. Det er sånn en leder skal være, noe din ikke er. Få deg sykemelding og se etter ny jobb. Du finner uansett ikke jobb over natta. Tenk på deg selv og dine nærmeste. Jobb er en inntektskilde, det er ikke de som kommer til å stille opp for deg når alt går skeis. Anonymkode: acb2e...017 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #20 Skrevet 12. november 2023 Får du en god eller dårlig følelse av tanken på å bytte jobb? Hvis kroppen føles lettet så er der påtide Sjekk for adhd som nevnt over kan være et tips ellers så må du finne oppgaver som fenger deg, antar det kanskje er menneske kontakt, ad hoc enn å gjøre planlagte oppgaver på en pc Anonymkode: 20a9c...a89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå