LadeJarl Skrevet 10. november 2023 Forfatter #61 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er vel derfor at solaksjene går så bra for tiden. Det siste året har de stupt. Tydelig at investorene ikke har særlig tro på solenergi. Men du får fortsette å dagdrømme om gratis strøm. https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/10/8057507/tapt-over-300-mill.-pa-solaksje-satser-300-til https://www.finansavisen.no/industri/2023/10/03/8040143/har-tapt-1-mrd.-pa-scatec-kollapsen Anonymkode: 45664...42a "Investorene".."solaksjene har stupt" og "dagdrømme om gratis strøm"......🙈😂😂😂😂😂...og hva tror du jeg jobber med da? Hva investorene på Andeby oljebørs verdsetter 2 bitte små selskaper til er veldig lite egnet til å motbevise min påstand om omtrent gratis støm på slutten av dette 10året skal jeg si deg.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #62 Skrevet 10. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det er vel derfor at solaksjene går så bra for tiden. Det siste året har de stupt. Tydelig at investorene ikke har særlig tro på solenergi. Men du får fortsette å dagdrømme om gratis strøm. https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/10/8057507/tapt-over-300-mill.-pa-solaksje-satser-300-til https://www.finansavisen.no/industri/2023/10/03/8040143/har-tapt-1-mrd.-pa-scatec-kollapsen Anonymkode: 45664...42a Om jeg var investor, og hadde en liten milliard til overs, så hadde det ikke vært min første tanke å investere den i å lage gratis strøm... Anonymkode: 9f70f...d29 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #63 Skrevet 11. november 2023 LadeJarl skrev (9 timer siden): "Investorene".."solaksjene har stupt" og "dagdrømme om gratis strøm"......🙈😂😂😂😂😂...og hva tror du jeg jobber med da? Hva investorene på Andeby oljebørs verdsetter 2 bitte små selskaper til er veldig lite egnet til å motbevise min påstand om omtrent gratis støm på slutten av dette 10året skal jeg si deg. Det er ikke lønnsomt med solceller lengre i allefall, fordi når overskudd strømmen skal ut på nettet, må man betale samme høye nettleie som strømmen inn på huset. Vi skal ikke ha noe som går i forbrukers favør på noe som helst. Og innvesteringen i paneler kommer aldri til å svare seg, da de er ubrukelige etter 20-30 år og må byttes ut. Ny ugift som må tas med i regnestykket. Anonymkode: 10ced...9f5 1
Tiuren Skrevet 11. november 2023 #64 Skrevet 11. november 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke lønnsomt med solceller lengre i allefall, fordi når overskudd strømmen skal ut på nettet, må man betale samme høye nettleie som strømmen inn på huset. Vi skal ikke ha noe som går i forbrukers favør på noe som helst. Og innvesteringen i paneler kommer aldri til å svare seg, da de er ubrukelige etter 20-30 år og må byttes ut. Ny ugift som må tas med i regnestykket. Anonymkode: 10ced...9f5 Akkurat, men dilemmaet (for meg) er at dette faktisk til en viss grad taler for batteribiler . De kan du lade når prisen faller under et vist nivå, og dermed absorbere endel av overskuddet.
LadeJarl Skrevet 11. november 2023 Forfatter #65 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke lønnsomt med solceller lengre i allefall, fordi når overskudd strømmen skal ut på nettet, må man betale samme høye nettleie som strømmen inn på huset. Vi skal ikke ha noe som går i forbrukers favør på noe som helst. Og innvesteringen i paneler kommer aldri til å svare seg, da de er ubrukelige etter 20-30 år og må byttes ut. Ny ugift som må tas med i regnestykket. Anonymkode: 10ced...9f5 Ser ikke ut som de globale solpanelprodusentene har fått med seg akkurat det...( ikke kundene heller..🙈) https://www.statista.com/statistics/280220/global-cumulative-installed-solar-pv-capacity/ 1
Isambard Skrevet 11. november 2023 #66 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): El-biler er en fad, Før det kommer noe reelt alternativ vil vi trenge fossile biler. Anonymkode: 1bd8e...5da Han påstår at regnestykker som sier at elbiler er miljøvennlige forusetter 100% grønn energi. Ingen regnestykker jeg har sett forutsetter noe sånt. Alle regnestykker som viser at elbil er miljøvennlig tar høyde for produksjon av batteriet og at strømmen delvis kommer fra fossil energi. Det viser bare at han aldri har satt seg inn i saken. Han bare antar ting sånn som mange andre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #67 Skrevet 11. november 2023 Nybilsalget av ICE biler vil etter alt å dømme fortsette å falle. I utgangspunktet kan man anta at disse vil rulle i 20-30 år før de skrotes. Hvis energipriser endrer seg eller statlig regulering endrer seg så kan det bremse eller aksellerere utviklingen. Anonymkode: 8b1ff...982
Tiuren Skrevet 11. november 2023 #68 Skrevet 11. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nybilsalget av ICE biler vil etter alt å dømme fortsette å falle. I utgangspunktet kan man anta at disse vil rulle i 20-30 år før de skrotes. Hvis energipriser endrer seg eller statlig regulering endrer seg så kan det bremse eller aksellerere utviklingen. Anonymkode: 8b1ff...982 VAG har nok en gang utsatt å bygge ny batterifabrikk da markedet for batteribilene deres er for dårlig, det ser ikke ut som om Europa egentlig vil ha dette. https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-utsetter-fabrikk-lav-elbilettersporsel/259065
Isambard Skrevet 11. november 2023 #69 Skrevet 11. november 2023 Jeg tror det tar så lang tid før fossilbiler taper verdi. Jeg tror de siste fossilbileme som blir produsert vl blir skrotet før det er et tema og at det vil være en mange "klassiske biler" på veien i minst 50 år til. Jeg tipper det vil være et market for entusiastbiler som går på bensin i all fremtid. (Jeg er også åpen for at jeg kan ta helt feil og at gamle biler blir henvist til bane pga teknologikrav.)
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #70 Skrevet 11. november 2023 LadeJarl skrev (1 time siden): Ser ikke ut som de globale solpanelprodusentene har fått med seg akkurat det...( ikke kundene heller..🙈) https://www.statista.com/statistics/280220/global-cumulative-installed-solar-pv-capacity/ Nei for det er ikke så himla mange enda, som har kommet dit at de må begynne å bytte ut paneler. Men det kommer. Batterifabrikken i Mo i Rana er også satt på vent, hadde ikke det vert en fin kombo med solceller? Har batterifabrikken i Arendal kommet i drift? Der har de bare tro på at fabrikken skal komme i gang med produksjon🤥 Anonymkode: 10ced...9f5
LadeJarl Skrevet 11. november 2023 Forfatter #71 Skrevet 11. november 2023 (endret) Tiuren skrev (3 timer siden): VAG har nok en gang utsatt å bygge ny batterifabrikk da markedet for batteribilene deres er for dårlig, det ser ikke ut som om Europa egentlig vil ha dette. https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-utsetter-fabrikk-lav-elbilettersporsel/259065 Det VW ikke nevner er at det er deres elbilsalg som sakker akterut, at Tesla og kineserne tar knekken på de.. Elbilsalget i EU i august var opp 106% ift aug 2022.. Endret 11. november 2023 av LadeJarl 1
LadeJarl Skrevet 11. november 2023 Forfatter #72 Skrevet 11. november 2023 Isambard skrev (2 timer siden): Jeg tror det tar så lang tid før fossilbiler taper verdi. Jeg tror de siste fossilbileme som blir produsert vl blir skrotet før det er et tema og at det vil være en mange "klassiske biler" på veien i minst 50 år til. Jeg tipper det vil være et market for entusiastbiler som går på bensin i all fremtid. (Jeg er også åpen for at jeg kan ta helt feil og at gamle biler blir henvist til bane pga teknologikrav.) 😂..Visst kan du ta feil..men du kan ha mye rett og.. Det minker fort med fossilbiler her i landet så skulle ikke forundre meg om det blir samleverdi på det gamle skrotet..For daglig transport blir det nok kroken på døra pga kjøreforbud og vanskelig å skaffe drivstoff tenker jeg...
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #73 Skrevet 11. november 2023 LadeJarl skrev (23 timer siden): Hvorfor? Fordi hvis vi hadde hatt de mest sentrale byene så nære som det er i Nederland, så ville man verken trengs fossil eller el-bil for den slags skyld. Det holder med skikkelig offentlig transport. Men siden landet Norge, ikke ble laget geografisk sett for å holde på med el-bil, så kreves det veldig mye utbygging for å kunne dekke alle avstandene fra Tromsø og ned til Trondheim, og igjen de jævla lange avstandene ned til Bergen , så til Stavanger eller til Oslo. Kan ikke en gang sammenlignes med Amsterdam - Rotterdam - Utrecht - Haag, som ligger nesten bare en sykkeltur unna hverandre. Er derfor bystatene er effektive. De er små, avstandene er svært korte og det bygges i høyden. Det eliminerer behovet for bil i sin helhet, enten bilen er el-bil eller fossil. Luxembourg, Singapore ++. I Norge er bil nødvendig for veldig mange. Rett og slett noe en må ha. Ikke luksus. Men noe som man kan stole på at det skal starte hver gang og få en effektivt over avstanden som matematisk sett heter fra punkt A til punkt B. Anonymkode: 5e70a...136
LadeJarl Skrevet 12. november 2023 Forfatter #74 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Fordi hvis vi hadde hatt de mest sentrale byene så nære som det er i Nederland, så ville man verken trengs fossil eller el-bil for den slags skyld. Det holder med skikkelig offentlig transport. Men siden landet Norge, ikke ble laget geografisk sett for å holde på med el-bil, så kreves det veldig mye utbygging for å kunne dekke alle avstandene fra Tromsø og ned til Trondheim, og igjen de jævla lange avstandene ned til Bergen , så til Stavanger eller til Oslo. Kan ikke en gang sammenlignes med Amsterdam - Rotterdam - Utrecht - Haag, som ligger nesten bare en sykkeltur unna hverandre. Er derfor bystatene er effektive. De er små, avstandene er svært korte og det bygges i høyden. Det eliminerer behovet for bil i sin helhet, enten bilen er el-bil eller fossil. Luxembourg, Singapore ++. I Norge er bil nødvendig for veldig mange. Rett og slett noe en må ha. Ikke luksus. Men noe som man kan stole på at det skal starte hver gang og få en effektivt over avstanden som matematisk sett heter fra punkt A til punkt B. Anonymkode: 5e70a...136 Så det jeg får ut av det du skriver er at siden det er så lange avstander i norge må alle ha fossilbil?...😂🙈...Siden elbiler som lett går 50 mil på en lading og koster en bare halvparten i året totalt er "luksus"?.. Ok
LadeJarl Skrevet 12. november 2023 Forfatter #75 Skrevet 12. november 2023 En ting som opplagt har sammenheng med når fossilbil blir verdiløs er når morselskapet går konkurs...og vi er på snorrett kurs til en historisk konkursbølge i bilindustrien.. Folk flest skjønner nok ikke hva som skjer men om jeg ramser opp la oss si 15 kjente bilmerker.... Mazda, Nissan, Subaru, Suzuki, Ford, Mitsubishi, Honda, Renault, Audi, GM, Peugeot, VW, BMW, Mercedes og Toyota.. Vil overveiende sannsynlig minst 12 av disse være borte før 2030...( Og nei...rekkefølgen var ikke tilfeldig)
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #76 Skrevet 12. november 2023 LadeJarl skrev (3 minutter siden): En ting som opplagt har sammenheng med når fossilbil blir verdiløs er når morselskapet går konkurs...og vi er på snorrett kurs til en historisk konkursbølge i bilindustrien.. Folk flest skjønner nok ikke hva som skjer men om jeg ramser opp la oss si 15 kjente bilmerker.... Mazda, Nissan, Subaru, Suzuki, Ford, Mitsubishi, Honda, Renault, Audi, GM, Peugeot, VW, BMW, Mercedes og Toyota.. Vil overveiende sannsynlig minst 12 av disse være borte før 2030...( Og nei...rekkefølgen var ikke tilfeldig) Her tar du nok bittelitt feil. Saab har som alle vet, vert ute av markedet over 10 år nå, men hva er det som skjer? Jo, de starter opp igjen deleproduksjon, for det lille bilmerket🤓 Dine spådommer henger bare ikke på greip, alle er for store til at banker kan la de gå konkurs😂 Globalt er de store, men når salget i Norge av nye biler utgjør en liten fjert i forhold til verden, er det feil å sette slike spådommer! Anonymkode: 10ced...9f5
Maskinfører Skrevet 12. november 2023 #77 Skrevet 12. november 2023 LadeJarl skrev (På 10.11.2023 den 13.02): 🙈..I Andeby da eller..? Andebu heter det 😉
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #78 Skrevet 12. november 2023 LadeJarl skrev (3 timer siden): Så det jeg får ut av det du skriver er at siden det er så lange avstander i norge må alle ha fossilbil?...😂🙈...Siden elbiler som lett går 50 mil på en lading og koster en bare halvparten i året totalt er "luksus"?.. Ok Men ti ganger så mye i innkjøp. Ser dere elbilfans ofte glemmer å ta det med i regnestykket. Anonymkode: b08cc...e34
.Fjellmannen Skrevet 12. november 2023 #79 Skrevet 12. november 2023 Aldri, batteridildoer blir verdiløse om kort tid
Silvia515 Skrevet 13. november 2023 #80 Skrevet 13. november 2023 Jeg har en to år gammel Toyota hybrid. Antar den har god verdi i Norge i minst 10 år til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå