Gå til innhold

Når blir Fossilbiler verdiløse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Maskinfører skrev (45 minutter siden):

Nei de burde kjøpt biler med hengerfeste i stedet for å låne/leie min heldigvis for dem er jeg snill 

😂..Det tror jeg..finnes jo massevis av elbiler med hengerfeste nå da..og en elbil har mye mer krefter enn en fossil så merker fint lite til den hengeren for å si det sånn.. 🙈

Videoannonse
Annonse
Skrevet
LadeJarl skrev (20 minutter siden):

Stort sett det som finnes av bygninger oppkoplet på strømnettet vil ha et husbatteri om 10 år...ganske enkelt fordi strømprisene vil variere mye og husbatteriene blir så billige at en tjener inn de på et par år..

Sol vil aldri dekke nok av energibehovet i Norge til at den utopien kommer til å skje, dette blir bare for spesielle oppsett og vil forbli relativt dyrt

• Liker 4
Skrevet
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Sol vil aldri dekke nok av energibehovet i Norge til at den utopien kommer til å skje, dette blir bare for spesielle oppsett og vil forbli relativt dyrt

Vi trenger ikke montere et eneste solpanel her i landet for at den "utopien" blir virkelig.. 

Det lille vi trenger i tillegg til vannkraften vår kommer vi til å få gratis fra europa fordi vi kan bruke de gratis strømtoppene derfra til å lade verdens desidert største " batteri"...

• Liker 1
Skrevet
LadeJarl skrev (4 minutter siden):

Vi trenger ikke montere et eneste solpanel her i landet for at den "utopien" blir virkelig.. 

Det lille vi trenger i tillegg til vannkraften vår kommer vi til å få gratis fra europa fordi vi kan bruke de gratis strømtoppene derfra til å lade verdens desidert største " batteri"...

Jeg trodde du ville ha batteri i hvert hus? Hvis du tror at solbatterier i hus i Europa vil eksportere noe særlig tar du feil, som i Norge er ikke EU heller klar for at små eller middelstore anlegg med sol kan gi noe særlig tilbake til nettet det er for dyrt.

Vi importerer en fin mix at EU strøm når den er billig den inkluderer ikke bare fornybar energi, også atomkraft og kull.

Sol er ikke spesielt lønnsom i Nord Europa og blir bare for spesielt intresserte som vil dekke deler av din egen el regning for egen bruk som er greit, men betyr lite og ingenting nasjonalt. 

Det er norge som er EUs batteri med vår stabile hydrokraft som kan slås på og av med en knapp, sol er for periodisk og vind er ihvertfall ganske tilfeldig i forhold til stabilt nett så de vil alltid bli supplerende kraft.

Skrevet

Husk ingen bil blir verdiløs den er alltid verdt vrakpant!

Nyere brukte diesel/bensin biler selges helt fint spesielt når vi får betalt i Euro:

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11704

Nå ser det ut som elbilene til slutt kastes ut av kollektivfelt helt i Oslo (muligens ikke de med 2 eller flere i bilen) De sier 3 år men tror ikke de kommer tilbake:

https://www.aftenposten.no/oslo/i/jle2qw/naar-ring-1-stenges-mer-koe-skal-tvinge-folk-bort-fra-bilen 

Tror at de også fjerner unntaket på elbil rabatt i bomringen relativt raskt for å dekke inn underskuddet de har på Oslopakke 3 med flere elbiler i drift og overskridelser.

Skrevet
NakenPanda skrev (13 minutter siden):

Jeg trodde du ville ha batteri i hvert hus? Hvis du tror at solbatterier i hus i Europa vil eksportere noe særlig tar du feil, som i Norge er ikke EU heller klar for at små eller middelstore anlegg med sol kan gi noe særlig tilbake til nettet det er for dyrt.

Vi importerer en fin mix at EU strøm når den er billig den inkluderer ikke bare fornybar energi, også atomkraft og kull.

Sol er ikke spesielt lønnsom i Nord Europa og blir bare for spesielt intresserte som vil dekke deler av din egen el regning for egen bruk som er greit, men betyr lite og ingenting nasjonalt. 

Det er norge som er EUs batteri med vår stabile hydrokraft som kan slås på og av med en knapp, sol er for periodisk og vind er ihvertfall ganske tilfeldig i forhold til stabilt nett så de vil alltid bli supplerende kraft.

Det her handler ikke om hva jeg vil men hva som faktisk skjer..

Og jo.. sol er lønnsomt i nordeuropa nå !... Og nei.. solbatterier vil ikke i noen stor grad eksportere strøm, men når batteriene er fulle og sola skinner og vinden blåser blir strømmen gratis ....eller vi får t.o.m betalt for å bruke den...

Det som overveiende sannsynlig vil skje er at vi vil bruke gratis strøm fra europa til å pumpe vann tilbake til magasinene...og at sol/vind og batterilagring kommer til å utkonkurrere all annen kraft i markedet unntatt nedbetalt vannkraft..og det i dette 10året...

Elbiler blir dritbillige i drift helt enkelt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
LadeJarl skrev (18 minutter siden):

Det her handler ikke om hva jeg vil men hva som faktisk skjer..

Og jo.. sol er lønnsomt i nordeuropa nå !... Og nei.. solbatterier vil ikke i noen stor grad eksportere strøm, men når batteriene er fulle og sola skinner og vinden blåser blir strømmen gratis ....eller vi får t.o.m betalt for å bruke den...

Det som overveiende sannsynlig vil skje er at vi vil bruke gratis strøm fra europa til å pumpe vann tilbake til magasinene...og at sol/vind og batterilagring kommer til å utkonkurrere all annen kraft i markedet unntatt nedbetalt vannkraft..og det i dette 10året...

Elbiler blir dritbillige i drift helt enkelt.

Bare hvis du kan lade hjemme dog, ladere på 50 KwH blir over 6 NOk per Kwt er det vel same same i pris.

Den er per i dag 4-5 NOk så det kommer vel snart

Jeg legger inn ellader hjemme for neste bil det koster meg ca 15000 NOK så det tar litt tid før dette tas igjen og blir pluss etter dieselbilen

Endret av NakenPanda
Skrevet
NakenPanda skrev (5 minutter siden):

Bare hvis du kan lade hjemme dog, ladere på 50 KwH blir over 6 NOk per Kwt er det vel same same i pris.

Den er per i dag 4-5 NOk så det kommer vel snart

Jeg legger inn ellader hjemme for neste bil det koster meg ca 15000 NOK så det tar litt tid før dette tas igjen og blir pluss etter dieselbilen

Naja...har hatt fossilbiler jeg og..den siste jeg hadde var tysk premium som brukte 15000 i året bare i deler...

• Liker 3
Skrevet
LadeJarl skrev (1 minutt siden):

Naja...har hatt fossilbiler jeg og..den siste jeg hadde var tysk premium som brukte 15000 i året bare i deler...

Må du ikke blande "drivstoff" og vedlikehold, husk alt overskygges av verditap og der vinner en elbil heller ikke lengre.

Skrevet
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Må du ikke blande "drivstoff" og vedlikehold, husk alt overskygges av verditap og der vinner en elbil heller ikke lengre.

Tvilsom påstand. Jeg skrev allerede i 2016 at fossilbiler ville bli eksportert ut av norge før 2025...Traff godt innafor vil jeg si..og hadde ikke fossilbilene gått ut av landet i rekordfart nå hadde bruktbilprisene på fossilbil kollapset..og jeg mener Kollapset!

• Liker 1
Skrevet
LadeJarl skrev (1 minutt siden):

Tvilsom påstand. Jeg skrev allerede i 2016 at fossilbiler ville bli eksportert ut av norge før 2025...Traff godt innafor vil jeg si..og hadde ikke fossilbilene gått ut av landet i rekordfart nå hadde bruktbilprisene på fossilbil kollapset..og jeg mener Kollapset!

Hva kalles dette landet der de kollapset sa du?

Skrevet
LadeJarl skrev (1 time siden):

Nå har det vel blitt sendt bilet ut sv landet i mange år, ikke bare nå som vi er ferd med å bli elektriske. Her har du ikke fulgt med på hva du selv sier.

Anonymkode: 10ced...9f5

Skrevet
LadeJarl skrev (8 timer siden):

Inspirert av en annen tråd om verdifall på elbiler..Det er opplagt at fossilbilen på et eller annet tidspunkt slår følge med tjukkasTVen og knapptelefonen..men når?

Prøver meg på 2026 jeg, etter den tid vil det være tilnærmet umulig å få noe igjen for fossilbilen i norge.

Når vi ser geografisk ut som Nederland der de har både byene Haag, Utrecht, Rotterdam og Amsterdam ved siden av hverandre omtrent, med byen Leiden som litt ekstra krydder imellom. 

Nei, så lenge Norge er geografisk som det er, og vi har en politikk der vi liker at folk skal bo spredt, så vil det være alltid behov for fossilbil.

Anonymkode: 5e70a...136

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når vi ser geografisk ut som Nederland der de har både byene Haag, Utrecht, Rotterdam og Amsterdam ved siden av hverandre omtrent, med byen Leiden som litt ekstra krydder imellom. 

Nei, så lenge Norge er geografisk som det er, og vi har en politikk der vi liker at folk skal bo spredt, så vil det være alltid behov for fossilbil.

Anonymkode: 5e70a...136

Hvorfor?

Skrevet

Det som vel er med på å drive utviklingen er KRIG. Ser ikke så mye til elektriske tanks enda, men vær så god med wishful thinking.

• Nyttig 1
Skrevet
Einus skrev (9 timer siden):

Tja ikke godt å si. Håper det blir mange år til. 
Om kanskje 20-30 år kanskje?

Jeg tror det blir før. Allerede om 10 år vil det være få fossilbiler på bruktmarkedet, og alle vil være gamle. Om 20 år er det omtrent bare veteranbiler igjen som er fossilbiler, med mindre noe skjer med bilsalget fremover. Det selges nesten ikke nye fossilbiler. Dagens biler vil ofte ikke holde i 20 år. 

Anonymkode: 702f0...e40

Skrevet

Kan ikke se for meg mer enn 5 år med den utviklingen som har vært.

• Liker 1
Skrevet

At mange fosilbiler vil tape seg veldig mye i verdi etter hvert som drivstoffutgiftene øker mer, det vil en nok absolutt oppleve. Men mange fosilbiler vil ha en verdi så lenge det finnes drivstoff uansett pris.

Skrevet
6 hours ago, LadeJarl said:

Sol er faktisk allerede billigere enn noen annen energi på jorda..prisen har falt 40% bare i år og faller videre...solceller kostet i snitt 12 $/ kw i 1990..i dag koster de 1 cent /kw....

For størstedelen av den bebodde jordoverflaten er det billigere i dag å bygge et nytt solkraftverk enn bare å kjøpe gass til et nedbetalt gasskraftverk med samme ytelse..

Ja, det er vel derfor at solaksjene går så bra for tiden. :ironi: Det siste året har de stupt. Tydelig at investorene ikke har særlig tro på solenergi. Men du får fortsette å dagdrømme om gratis strøm.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/10/8057507/tapt-over-300-mill.-pa-solaksje-satser-300-til

https://www.finansavisen.no/industri/2023/10/03/8040143/har-tapt-1-mrd.-pa-scatec-kollapsen

Anonymkode: 45664...42a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...