Gå til innhold

Når blir Fossilbiler verdiløse?


LadeJarl

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd om verdifall på elbiler..Det er opplagt at fossilbilen på et eller annet tidspunkt slår følge med tjukkasTVen og knapptelefonen..men når?

Prøver meg på 2026 jeg, etter den tid vil det være tilnærmet umulig å få noe igjen for fossilbilen i norge.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De blir nok ikke verdiløse, om/når "syn fuel" kommer på markedet blir de i praksis og "null utslipp" 

men vanskelig å spå om fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 minutt siden):

De blir nok ikke verdiløse, om/når "syn fuel" kommer på markedet blir de i praksis og "null utslipp" 

men vanskelig å spå om fremtiden.

Du mener folk vil kjøpe syntetisk diesel til 50 kr literen isteden for å kjøre elbil som bruker strøm for 1 kr/ mila?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LadeJarl said:

Du mener folk vil kjøpe syntetisk diesel til 50 kr literen isteden for å kjøre elbil som bruker strøm for 1 kr/ mila?

Strøm kommer og til å bli en knapphetsressurs om Europa ikke får ut fingeren og begynner å bygge atomkraft, og ifølge de som utvikler syn-fuel er det realistisk å komme ned på samme prisnivå som i dag. 

men "den som ser får sjå" 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Einus skrev (5 minutter siden):

Tja ikke godt å si. Håper det blir mange år til. 
Om kanskje 20-30 år kanskje?

Why? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdiløse blir de nok ikke med det første, men å ha og bruke fossilt vil neppe bli billigere med årene. 

Vil gjette rundt 2035 at de færreste ser nytten av å ha fossilbil, bortsett fra blodfansen.  

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (7 minutter siden):

Tja ikke godt å si. Håper det blir mange år til. 
Om kanskje 20-30 år kanskje?

Tviler.

Fossibil er allerede på vei ut. Elbiler har fått såpass god rekkevidde nå, og infrastrukturen i Norge er godt utbygd for elbiler med ladestasjoner.

Om 10 år vil det ikke være noen grunner igjen for å kjøpe ny fossilbil slik jeg ser det.

De store merkene har også slengt seg på, de aller fleste bilprodusenter idag satser nå på heleletrisk, så fossilbil er dessverre utgått og overmoden for utskift.

Det er bare å se på salgstallene fra de ti siste årene når Tesla startet å få fokus på elbiler her til lands. Siden den gang, har vi sett at salgtstallene på elbiler har eskalert mer og mer for hvert år, og den trenden vil nok ikke snu med det første.

NAF sine tall for forrige halvår viser at 9/10 salg av nye biler (ikke bruktsalg) var elektrisk. 

Tror ikke vi skal mer enn 10 år frem i tid, og fossibilen vil være helt vekke fra nybil markedet.

Det vil også si at verdien på bruktbiler som er fossilbiler vil stupe, i likhet med all annen teknologi som er utgått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (13 minutter siden):

Strøm kommer og til å bli en knapphetsressurs om Europa ikke får ut fingeren og begynner å bygge atomkraft, og ifølge de som utvikler syn-fuel er det realistisk å komme ned på samme prisnivå som i dag. 

men "den som ser får sjå" 

Vil egentlig strømmen bli en "knapphetsressurs" som du påstår?. 

Neppe, det vi er på vei imot er tvert imot en nær framtid der strømmen er omtrent gratis...et nytt nøkkelklart solcelleanlegg kan levere strøm break/ even til 1-2 us cent/ kwh i dag..

Finnes ikke energi på jorda som kan konkurrere mot det..overført til olje blir det 2$/ fatet...ikke rart solkraftutbyggingen har tatt av i det siste..

https://cleantechnica.com/2023/09/12/solar-power-europe-predicts-eu-will-reach-its-renewable-energy-goal-3-years-early/amp/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (38 minutter siden):

De blir nok ikke verdiløse, om/når "syn fuel" kommer på markedet blir de i praksis og "null utslipp" 

Det blir de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (38 minutter siden):

De blir nok ikke verdiløse, om/når "syn fuel" kommer på markedet blir de i praksis og "null utslipp" 

men vanskelig å spå om fremtiden.

Null utslipp diesel har vært med i mange år. Æsjedes jenz starta med det tilbake i 2015 på lastebiler. Deretter kom dem med personbiler og bmw, audi og wag kom sigende etter. Nå er di aller fleste dieselbiler null utslipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (37 minutter siden):

Du mener folk vil kjøpe syntetisk diesel til 50 kr literen isteden for å kjøre elbil som bruker strøm for 1 kr/ mila?

Fyller gjerne diesel til 90kr pr liter i stede for å sitte en plass å se dom ut i 40min fordi bilen må lades

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadeJarl skrev (13 minutter siden):

Vil egentlig strømmen bli en "knapphetsressurs" som du påstår?. 

Neppe, det vi er på vei imot er tvert imot en nær framtid der strømmen er omtrent gratis...et nytt nøkkelklart solcelleanlegg kan levere strøm break/ even til 1-2 us cent/ kwh i dag..

Finnes ikke energi på jorda som kan konkurrere mot det..overført til olje blir det 2$/ fatet...ikke rart solkraftutbyggingen har tatt av i det siste..

https://cleantechnica.com/2023/09/12/solar-power-europe-predicts-eu-will-reach-its-renewable-energy-goal-3-years-early/amp/

Det er det allerede! Nammo vil bygge ut på Raufoss og det krever mer strøm til produksjonen, men de får ikke nok strøm til å dekke behovet. De ser i stedet utenfor Norge etter steder de kan bygge nytt. Hvor dum og naiv går det an å bli🙄

Anonymkode: 10ced...9f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (47 minutter siden):

Du mener folk vil kjøpe syntetisk diesel til 50 kr literen isteden for å kjøre elbil som bruker strøm for 1 kr/ mila?

Syntetiske drivstoff må ned i pris, men det er en utvikling som uansett kommer.  Vi trenger Boing 747 'ere og selv om noe flytrafikk kan bruke el, så kommer det nok til å ta lang tid før vi er der at vi kan løse storcargo. 

Men fundamentet for dette er overskudd av elektrisk energi, og det er jo en joker uansett : synfuel er energibærer, ikke energi kilde

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det allerede! Nammo vil bygge ut på Raufoss og det krever mer strøm til produksjonen, men de får ikke nok strøm til å dekke behovet. De ser i stedet utenfor Norge etter steder de kan bygge nytt. Hvor dum og naiv går det an å bli🙄

Anonymkode: 10ced...9f5

Det er strengt tatt ikke strøm, men infrastruktur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Donald Duck skrev (8 minutter siden):

Null utslipp diesel har vært med i mange år. Æsjedes jenz starta med det tilbake i 2015 på lastebiler. Deretter kom dem med personbiler og bmw, audi og wag kom sigende etter. Nå er di aller fleste dieselbiler null utslipp

Nei, de har utslipp, ganske mye og. De har mindre helsefarlig utslipp, men det er en annen diskusjon.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir færre og færre av dem, så verdien kan holde en stund så lenge folk vil ha dem. Supply and demand. Jeg tipper de blir verdiløse når boomerne og gen-x dør.

Anonymkode: 5a75c...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på om de noen gang vil bli verdiløse da vi kan få strømrasjonering evt bli sittende uten strøm og da vil naboene stå i kø for å få låne fossilbilene mine 😀

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (38 minutter siden):

Null utslipp diesel har vært med i mange år. Æsjedes jenz starta med det tilbake i 2015 på lastebiler. Deretter kom dem med personbiler og bmw, audi og wag kom sigende etter. Nå er di aller fleste dieselbiler null utslipp

🙈..I Andeby da eller..?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...