AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Vi har fått vårt første barn. Da vi skulle se på permisjon, ble vi enige om å dele fellesdelen likt. Pappan har også lyst til å være hjemme med barnet. Barnet kommer da til å være 7 mnd når pappan tar over. Vi har fått så mange negative reaksjoner på det, og ingen andre vi kjenner med baby/ er gravide skal dele fellesperioden. Mor skal ta hele. Baby tar flaske og spiser fast føde. Har trappet ned på ammingen så det ikke skal bli en så brå overgang, og det har gått fint Skjønner jo at noen babyer på 7 mnd fremdeles ammer mer enn det vi gjør. Men det vet man jo ikke på forhånd. Er jo klar over at vi kanskje(?) er heldige som har et barn som tar flaske fint og spiser godt. Men tror nok vi hadde prøvd å finne en løsning for å få det ril å fungere hvis hun ikke tok flaske osv. Men samtidig føles det ut som vi gjør noe feil. Og til tider har jeg angret meg og føler at jeg svikter barnet. Men jeg klarer ikke sette fingeren på hvorfor. Det er jo egentlig bare fordi alle andre mødre tar hele fellesperioden. Men jeg får aldri noe spesiell grunn til hvorfor. Noen flere som har delt fellesperioden? Så føler jeg meg ikke så dum og alene 😅 Anonymkode: 14228...a00 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 You do you. Drit i hva andre mener og gjør - gjør det som passer deres familie best. Anonymkode: e5a01...291 15
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Vi delte 50/50 og det var selv om babyen ikke ville ha flaske. Vi byttet ved 7 mnder. Det gikk helt fint. Jeg hadde en time ammefri om dagen. Anonymkode: 07f90...436 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 Her tar pappaen fire uker av fellesperioden, og jeg tar 12. Har ikke fått noen negative reaksjoner på det, bare positive med at det blir gøy for barnet og pappa å få lengre permisjon sammen. Vårt barn blir også syv måneder når jeg er ferdig i permisjonen. Med to timer ammefri, og et barn som også tar flaske hvis det må, så tror jeg det skal gå bare fint. De fedrene jeg har snakket med som har tatt mer enn fedrekvoten har alle vært veldig fornøyde med det, og mødrene virker også fornøyde🥰 Anonymkode: f117e...790 1
kaleidoskop Skrevet 10. november 2023 #5 Skrevet 10. november 2023 Vi deler 50/50, også fått negative reaksjoner på det. Men vi gjør det som passer best for oss. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #6 Skrevet 10. november 2023 Vi deler 50/50, ingen har da vært frekke nok til å «reagere» på det. 😅 Når det er sagt ville jeg valgt annerledes om jeg kunne, da vår ikke tok flaske eller spiser spesielt godt. Endte med å ta 4 uker ulønnet perm + ferie før far tok over, så han var 9 mnd da jeg begynte på jobb. Anonymkode: 83efa...87c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 Jeg kjenner noen som fikk ei skikkelig skyllebøtte fra jordmor da de fortalte de skulle dele 50/50 😳 Hun la vel til grunn at tilknytningen mellom mor og barn er så sterk i den perioden, at det er tullete å dra tilbake i jobb så tidlig om man ikke må. Jeg er feminist og dømmer ingen for å velge 50/50, men jeg gjør det ikke selv. En ting som er sikkert er at likestilling er viktig, men biologien kan man ikke ende på. Anonymkode: ad4cd...b65 1 10
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #8 Skrevet 10. november 2023 Jeg tok hele fellesperioden men begynte fremdeles å jobbe ved 7 måneders alder. Hvordan har dere andre fått så lang permisjon uten fellesperiode? Jeg brukte også flere uker ferie for å kunne være hjemme til 7 mnd. Min var veldig avhengig av amming selv om hun tok flaske. Så for meg var det aldri noen tanke å ha kortere perm. Jeg ammer enda (15 mnd). Anonymkode: 488af...7cd 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #9 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tok hele fellesperioden men begynte fremdeles å jobbe ved 7 måneders alder. Hvordan har dere andre fått så lang permisjon uten fellesperiode? Jeg brukte også flere uker ferie for å kunne være hjemme til 7 mnd. Min var veldig avhengig av amming selv om hun tok flaske. Så for meg var det aldri noen tanke å ha kortere perm. Jeg ammer enda (15 mnd). Anonymkode: 488af...7cd 59 uker permisjon og tok ut fem uker ferie. Hadde fri fra mars til januar. Anonymkode: ad4cd...b65
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tok hele fellesperioden men begynte fremdeles å jobbe ved 7 måneders alder. Hvordan har dere andre fått så lang permisjon uten fellesperiode? Jeg brukte også flere uker ferie for å kunne være hjemme til 7 mnd. Min var veldig avhengig av amming selv om hun tok flaske. Så for meg var det aldri noen tanke å ha kortere perm. Jeg ammer enda (15 mnd). Anonymkode: 488af...7cd 15 uker mødrekvote + 12 uker fellesperioden + 5 uker ferie. Da er barnet nøyaktig syv måneder når jeg skal tilbake, og det er selv om hun er født to uker over termin. Så kan godt skjønne at de som deler 50/50 også får til ca 7 måneder. Anonymkode: f117e...790 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): 15 uker mødrekvote + 12 uker fellesperioden + 5 uker ferie. Da er barnet nøyaktig syv måneder når jeg skal tilbake, og det er selv om hun er født to uker over termin. Så kan godt skjønne at de som deler 50/50 også får til ca 7 måneder. Anonymkode: f117e...790 Får det ikke til å stemme uansett. Jeg hadde ikke 5 uker ferie men kanskje 3. Og enda gikk det ikke til mer enn litt før 7 mnd. Født 3 dager etter termin. Anonymkode: 488af...7cd
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Skrevet 10. november 2023 Vi delte 50/50. Baby var rett under 6 mnd da vi byttet. Gikk veldig fint og fikk ingen reaksjoner nå er vi begge akademikere og i vår krets har dette vært normen. Anonymkode: ea449...aa0 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 Jeg tok hele fellesperioden, men mannen min hadde ubetalt permisjon i 6 måneder frem til barnehageopptak etterpå. Og det var INGEN som reagerte på at jeg tok hele fellesperioden, men så fikk vi utrolig mange negative kommentarer på at han hadde ubetalt permisjon så lenge. Og om de ikke var udekt negative så var det alltid en negativ vri på dem: "han er heldig som kan ta så lang permisjon! Det ville ikke jeg fått til, jeg gjør altfor viktige arbeidsoppgaver..." eller noe i den duren. Stort sett fra menn, ja... Anonymkode: 11c60...23e 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 Skulle egentlig også tilbake i jobb da barnet var 7 måneder når jeg tok hele fellesperioden, så får det heller ikke helt til å stemme😅 (gitt det er 100% uttak av foreldrepenger). Selv overtok jeg pappan sin permisjon også, i tellet til noe ulønnet, så jeg var tilbake i jobb da hun var litt Iver året. Her var far student (og derfor ikke rett på permisjon), så han var mye hjemme med henne/oss i hverdagen uansett, pluss at permisjon ville gjort at han måtte ha gått et år om igjen på studiene. Han hadde lang sommerferie (3 mndr), så han hadde «permisjon» da når jeg startet på jobb😊 Hvordan andre løser det tenker jeg ikke over, for å være ærlig😅 Om barnet spiser godt med fast føde og/eller tar flaske, så er det jo ingenting i veien for å dele fellesperioden😊 For vår del hadde det vært problematisk da hun spiste lite og ikke tok flaske, Anonymkode: ea3d5...31b 1
IkkeStudentLenger Skrevet 10. november 2023 #15 Skrevet 10. november 2023 Vi delte 50/50, det fungerte greit. Ingen som reagerte på det. Jeg starte i jobb da mini var 5.5 måneder gammel, og jeg ammet. Jeg hadde hjemmekontor (pandemi), så det gjorde det selvfølgelig enklere, men vi jobbet hardt i flere måneder før det for å få mini til å også ta flaske med mme slik at det skulle fungere om jeg måtte på kontoret. Og vi startet med smaksprøver ved 4 måneder. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #16 Skrevet 10. november 2023 Far tok all permisjon fra baby var 4 mnd. Fullammet til 6 mnd siden vi fikk tilrettelagt med jobben min. Gikk veldig fint! Anonymkode: 13d24...e99 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #17 Skrevet 10. november 2023 Vi delte 40/60 (litt mer til meg). Barnet var 7,5 mnd når han startet perm. Jeg hadde 2 timer ammefri og muligheter for hjemmekontor så det gikk veldig fint Etter fellesukene og sin kvote var han kjempelei av perm da, så de 4 mnd vi hadde igjen til barnehagestart etter lønnet perm måtte jeg ta ulønnet. Så til sammen tok jo jeg mer perm enn han. Synes uannsett det funket bra at han tok perm før jeg tok ulønnet, sånn at han også hadde perm når baby var under 1 år. Både for tilknytningen sin del og fordi da hadde jeg ammefri i hans perm. Rart med negative reaksjoner. Samtidig synes jeg det er litt "urettferdig" hvis begge vil ha mest mulig perm og man deler 50/50. For far har jo 2 uker etter fødsel i tillegg. Og de første ukene etter fødsel er heller ikke så hyggelige for alle mødre pga smerter, ammestart og liknende. Så synes 40/60 er mer rettferdig om man vil dele likt. Anonymkode: 72098...bbc
MaCeSø Skrevet 10. november 2023 #18 Skrevet 10. november 2023 (endret) Er ikke alltid sånn at mor TAR hele fellesperioden, for i ganske mange tilfeller er det far som ikke ønsker mer enn fedrekvoten. Vi valgte 80% lønn, som vil si at far uansett hadde hele 19 uker,og det var mer enn nok for han. Tenker at folk får fordele det nøyaktig slik de vil selv, ikke noe som er feil ved å dele Endret 10. november 2023 av MaCeSø 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #19 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skulle egentlig også tilbake i jobb da barnet var 7 måneder når jeg tok hele fellesperioden, så får det heller ikke helt til å stemme😅 (gitt det er 100% uttak av foreldrepenger). Selv overtok jeg pappan sin permisjon også, i tellet til noe ulønnet, så jeg var tilbake i jobb da hun var litt Iver året. Her var far student (og derfor ikke rett på permisjon), så han var mye hjemme med henne/oss i hverdagen uansett, pluss at permisjon ville gjort at han måtte ha gått et år om igjen på studiene. Han hadde lang sommerferie (3 mndr), så han hadde «permisjon» da når jeg startet på jobb😊 Hvordan andre løser det tenker jeg ikke over, for å være ærlig😅 Om barnet spiser godt med fast føde og/eller tar flaske, så er det jo ingenting i veien for å dele fellesperioden😊 For vår del hadde det vært problematisk da hun spiste lite og ikke tok flaske, Anonymkode: ea3d5...31b Han er for øvrig hjemme med henne nå og frem til barnehagestart i januar - da er hun nesten 2 - så de har båndet mye og har et veldig sterkt og godt bånd selv om jeg var hjemme hele første året. Måtte bare presisere det, for vet mange tenker det er negativt å ikke dele 50/50 også🙈 Faktisk fått litt negative reaksjoner på at hun ikke startet i barnehagen med en gang vi hadde anledning til det, og at far heller har valgt å være hjemme med henne (i kombinasjon med studier). Anonymkode: ea3d5...31b 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #20 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner noen som fikk ei skikkelig skyllebøtte fra jordmor da de fortalte de skulle dele 50/50 😳 Hun la vel til grunn at tilknytningen mellom mor og barn er så sterk i den perioden, at det er tullete å dra tilbake i jobb så tidlig om man ikke må. Jeg er feminist og dømmer ingen for å velge 50/50, men jeg gjør det ikke selv. En ting som er sikkert er at likestilling er viktig, men biologien kan man ikke ende på. Anonymkode: ad4cd...b65 endre* skal det selvsagt stå på slutten der. Anonymkode: ad4cd...b65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå