Gå til innhold

Erfaringer med å leges etter klipp under fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Leser at såret skal gro og smertene skal avta etter 2-3 uker. Har også lest i diverse forum om kvinner som har plager i måneder og år. 

Her er det fem uker siden fødsel. Det har ikke grodd ordentlig, stingene er der enda og det gjør fortsatt veldig vondt. 

Noen som har opplevd at det tok tid før det grodde, men at det ble bra?

Ps: Ønsker ikke å høre om dere som ble bra kjemperaskt her. 

Anonymkode: f9e3f...2b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stingene skal være der enda en stund. Hva som ikke har grodd? Gaper såret?

Anonymkode: 84699...994

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei!

Leser at såret skal gro og smertene skal avta etter 2-3 uker. Har også lest i diverse forum om kvinner som har plager i måneder og år. 

Her er det fem uker siden fødsel. Det har ikke grodd ordentlig, stingene er der enda og det gjør fortsatt veldig vondt. 

Det tok 6 uker ganske nøyaktig. Før det var det ikke grodd skikkelig og gjorde vondt fremdeles

nå har det gått 9 uker og jeg kjenner ingenting  

men hvorfor i alle dager vil du ikke ha svar fra de hvor det grodde fort? Hvis det hadde vært sånn at alle svarte at det grodde etter 3 uker hadde du jo feks visst at det nå var på tide å komme seg til legen. 

Anonymkode: 574ce...477

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det tok 6 uker ganske nøyaktig. Før det var det ikke grodd skikkelig og gjorde vondt fremdeles

nå har det gått 9 uker og jeg kjenner ingenting  

men hvorfor i alle dager vil du ikke ha svar fra de hvor det grodde fort? Hvis det hadde vært sånn at alle svarte at det grodde etter 3 uker hadde du jo feks visst at det nå var på tide å komme seg til legen. 

Takk for svar. Så godt å høre at det går bra med deg nå! 

Har lest alle andre tråder her inne om klipp, og lest mye ellers. Så vet at normalen er at det gror innen tre uker. Så ville høre om noen har erfaring med at det tar lenger tid, men likevel går bra, om du skjønner? 

Skrevet

Tok ca 6 uker for meg. På 6-ukerskontrollen kan du jo høre om legen kan ta en titt. 

Anonymkode: d701c...2e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tok ca 6 uker for meg. På 6-ukerskontrollen kan du jo høre om legen kan ta en titt. 

Takk for svar. Vil du fortelle litt mer om din prosess?

Skrevet

Nå hadde jeg ikke noe vondt etter klippet og trengte ikke smertestillende.

Utvendig grodde det relativt kjapt. Var på kontroll hos gynekolog etter 7-8 uker og da var det fortsatt sting innvendig, gynekologen mente det ville ta enda to-tre uker før stingene forsvant og det var ferdiggrodd innvendig.

Gi det tid - fem uker er fortsatt kort etter fødsel.

Anonymkode: 9e3c7...6e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Husker ikke så godt, men tok mer enn 5 uker. Er helt fin igjen, og trang 🫣😘😅

Anonymkode: 82391...3f7

Skrevet

Nå er det snart 12 år siden sist jeg fødte, men hadde sex 6 uker etter fødselen til tross for klipp. Da var det grodd så vidt jeg kunne se. Det ble avbrutt pga. smerter/ubehag. Noen uker etter det igjen var det relativt greit. 

Det tok noen år før jeg ikke hadde vondt/ubehag i det hele tatt i området. Ikke at det var kjempe plagsomt, men jeg kjente det fortsatt av og til i alle fall 3 år etterpå. Jeg tror jeg ble litt feilsydd eller noe da (sydd for stramt kanskje), for jeg har en liten flik/fold på innsiden av skjedeåpningen der jeg ble sydd. Den er kanskje på størrelse med en fingernegl. Det kan jo hende det er derfor jeg hadde ubehag så lenge. 

Anonymkode: eaad0...f00

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Vil du fortelle litt mer om din prosess?

Jeg hadde bare sykt vondt hele tiden. Sprayet med saltvann der nede når jeg dusjet. Sprayet, lot det virke litt også skylte jeg det vekk. Ellers spylte jeg bare med dusjhodet. Tok paracet flere ganger daglig og om natten hele perioden. Så meg aldri i speilet der nede, det turte jeg ikke. Var på gynekologisk kontroll på sykehuset pga noe annet 4 uker etter fødsel. Da sjekket de stingene også, og sa at det grodde fint. Jeg sjekket derfor ikke i uke 6 fordi det begynte å bli bedre da. Men jeg fikk tilbudet. Skulle uansett ha time hos gyn for livmorhalsprøve 12 uker etter fødsel, og da sjekket de stingene igjen. Da var det fint da og. 

Det var sykt vondt leeenge, men så ble det raskt bedre syns jeg. Bare ta det med ro, vask med saltvann, ikke såpe, slapp av og ta tiden til hjelp. Også ber du legen ta en titt :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei!

Forøvrig har jeg både hatt Ks og blitt klippet og klippet var absolutt vondest og varte lengst 😅

Skrevet

Begge mine fødsler er for noen år siden, så jeg husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok, men tok betydelig lengre tid å føle seg bra igjen nedentil etter klipp sammenlignet med å bare revne i alle fall. 

Anonymkode: 7ef34...138

Skrevet

Jeg hadde problemer ganske lenge (hvis man skal se på normalen). Jeg fikk noe rart med arret (hadde et merkelig navn) som gjorde at arrvevet vokste litt ut av kontroll og var veldig sårt og vondt. Måtte få på en brun guffe av noe slag, å da bedret det seg fort. Hadde ingen plager etter 7-8 uker mener jeg å huske, kunne bare kjenne at jeg var veldig følsom i området. 

Anonymkode: bc43a...095

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er det snart 12 år siden sist jeg fødte, men hadde sex 6 uker etter fødselen til tross for klipp. Da var det grodd så vidt jeg kunne se. Det ble avbrutt pga. smerter/ubehag. Noen uker etter det igjen var det relativt greit. 

Det tok noen år før jeg ikke hadde vondt/ubehag i det hele tatt i området. Ikke at det var kjempe plagsomt, men jeg kjente det fortsatt av og til i alle fall 3 år etterpå. Jeg tror jeg ble litt feilsydd eller noe da (sydd for stramt kanskje), for jeg har en liten flik/fold på innsiden av skjedeåpningen der jeg ble sydd. Den er kanskje på størrelse med en fingernegl. Det kan jo hende det er derfor jeg hadde ubehag så lenge. 

Anbefaler deg å sjekke dette. Det er sannsynligvis «dødkjøtt🫠» som gynekologen sa til meg. Penslet på et eller annet og fjoosh så vart det borte. Arrvev etter klippet altså.

Anonymkode: 12b9f...169

Skrevet

Jeg har født et barn, og ble klippet under fødsel for ca 1,5 år siden. Jeg hadde veldig vondt etter klippet, knasket smertestillende i 2-3 uker. På 6-ukers kontrollen (som var typ 8 uker etter..) hadde jeg fortsatt sting som satt i, men fikk beskjed om at disse ville løsne av seg selv. Det gjorde de, men det tok faktisk over 9-10 uker. Fikk en bedøvende gél jeg kunne smøre over selve klippet, det fungerte greit. Ble bedre etter ca 12 uker. Har fortsatt en rar følelse på stedet det ble klippet, litt nummen og «rart». Sex er greit nå, men det tok tid. Kjenner fortsatt at noe er rart nedentil under sex, men ingen smerter! 

Skrevet

Beklager - vet du ikke vil ha «positive» svar, så se bort ifra mitt svar🫶🏻 Vil bare skrive dette til eventuelle andre som leser denne tråden og er redde for revning/klipping:

Jeg ble klippet og hadde faktisk ingen smerter i ettertid. Det grodde med en gang, og selv kort tid etterpå var det umulig å se at det hadde vært sydd der. Ingen arrvev eller noe i ettertid heller.

Anonymkode: f3c43...b19

Skrevet

Jeg ble klippet i første fødsel, syns det var ubehag vond noen dager etter fødsel, kanskje 2 -3 uker husker når stingene løsna(ble leget altså) hovent.

på fødsel 2 og 3 opplevde jeg ring of fire 🔥😅 da savna jeg bedøvelse og saks

Anonymkode: 31b69...217

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler deg å sjekke dette. Det er sannsynligvis «dødkjøtt🫠» som gynekologen sa til meg. Penslet på et eller annet og fjoosh så vart det borte. Arrvev etter klippet altså.

Aldri hørt om. Tenkte kanskje å høre om de kan fjerne det når jeg har fødd nestemann i mars 🤔 Det må jo sikkert gjøres noe arbeid der nede da likevel.

Skrevet

Vet ikke når mitt grodde, men var ikke 100% ved 6 ukerskontrollen. Et par av stingene var gått opp ganske tidlig så hadde et litt større gapende sår også visstnok. 
et sted tror jeg det er sydd for stramt for der har hele fasongen på området endret seg. 

var litt ubehagelig innimellom i rundt ett år. Ikke vondt eller hele tiden, men merket at det var der innimellom. Men slik føler jeg det er med større sår andre steder på kroppen også. 

Anonymkode: d2e02...c00

Skrevet

Såret grodde og stingene ble borte rundt 6-7 uker, men hadde masse smerter lenge etterpå. Var hos gynekolog på kontroll pga dette, men alt var «normalt». Smertene ble gradvis bedre, men det tok måneder før de var borte. 

Anonymkode: 814bc...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...